menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Inheemse hoge boom in voortuin

Ga naar meest recente reactie

Onwetendeboomliefhebber

Tekst aangepast

Onwetendeboomliefhebber

Goedemorgen allemaal!

Ik heb advies nodig want ik kom er zelf niet uit, ook al enkele boom verkopers gemaild maar een reactie krijg ik helaas niet terug dus wellicht kunnen jullie mij helpen.

In onze voortuin van drie meter diep wil ik graag een boom planten. Enerzijds omdat we vanaf de eerste verdieping tegen groen willen kijken en anderzijds om wat vogels naar de wijk te trekken.

het liefst heb ik een vrij hoge boom zodat je van de verdiepingen (woonkamer 1e verdieping) goed tegen het blad aankijkt. Een boom die in de herfst rood wordt vind ik absoluut prachtig. Ik vraag mij af of de tuin niet te ondiep is voor bijvoorbeeld een esdoorn. Of kunnen jullie mij anders adviseren? Te tuin staat op het zuid westen.

Oeps geplaatst in het verkeerde forum-deel, excuus.
zondag 9 maart 2025 - 09:32
Tuinprins

Tuinprins

In een voortuin van slechts 3 meter diep kun je geen grote boom planten. Ik weet niet wat jij onder groot verstaat maar onder groot wordt in het vak al gauw gedacht aan bomen die hoger dan 12 meter worden.

Bij inheems kom je al snel uit bij Acer campestre maar die kleurt in de herfst zelden rood, is hier altijd geel tot geel-bruin. Als die op een gegeven moment flink wat zaad gaat produceren kun je in het voorjaar de zaailingen gaan wieden.

Ik snap ook niet zo goed waarom het in de bewoonde wereld een inheemse boom moet zijn. Het maakt een vogel niet uit of hij/zij in een Acer campestre zit of in een Cornus kousa of Koelreuteria.

Ik weet ook niet op wat voor grond je zit en hoe (on)vruchtbaar die is. Veel bomen kunnen overigens niet in de verharding worden geplant dus als de voortuin bestraat is of gevuld is met grind (halfverharding) dan vallen veel soorten af.

Gegroet, de tuinprins
zondag 9 maart 2025 - 09:46
Onwetendeboomliefhebber

Onwetendeboomliefhebber

Dank voor je reactie!

Wat voor grondsoort we hebben weet ik niet, het is een nieuwbouwwijk. De tuin is dus ook niet aangelegd, belangrijk vind ik om wel een boom te plaatsen dus als dit invloed heeft op het ontwerp dan is dat maar zo.

Inheems omdat dat ik begrepen heb dat dit juist voor de leefbaarheid van insecten wel uitmaakt. Ik kan nu nog kiezen en als ik daarmee kan helpen dan doe ik het graag. Als jij dit anders ziet hoor ik het ook graag.

Wellicht is een kleinere boom dan meer wat ik bedoel tot een hoogte van 6 meter.
zondag 9 maart 2025 - 10:11
Onwetendeboomliefhebber

Onwetendeboomliefhebber

En als er goede alternatieven zijn die niet inheems zijn hoor ik het ook graag!
zondag 9 maart 2025 - 10:21
Tuinprins

Tuinprins

Nieuwbouw-wijk klinkt mij niet goed in de oren!

Mijn ervaring met veel nieuw aangelegde wijken is niet zo positief. Bij veel tuinen zit er maar een dun laagje zwarte grond op, daaronder zit al snel gele grond (met, als je pech hebt, puin en ander rotzooi dat de aannemer op een goedkope manier kwijt wilde). Voorts zijn er vaak zware machines over heen gereden waardoor de grond verdicht is. Gevolg: in natte periodes wil het water niet goed de grond in.

Als eerste pak je een schop en gaat eens graven in je tuin om te kijken hoe de grondslag is. Zit je na 1 of 2 spades al op de gele grond dan kun je het vergeten om daar een boom te planten. Je zult dan die gele grond tot 75 cm moeten afgraven en vervangen door GOEDE zwarte grond. Verder heb je snel genoeg in de gaten of de grond verdicht is. Als je moeite hebt om je spade fatsoenlijk in de grond te krijgen dan weet je al hoe laat het is.

Ook zul je moeten achterhalen wat voor grond het precies is. Is het klei- zand- of leemgrond?

Omdat het een zonnige voortuin is, kan het daar in de zomer redelijk heet worden. Je moet dan voor bomen kiezen die tegen hitte kunnen. Ik zou in ieder geval niet kiezen voor een wintergroene boom (bijv. Prunus lusitanica in boomvorm) omdat het dan in je huis redelijk donker kan worden (zeker in de winter). Ik zou dan eerder kiezen voor Koelreuteria paniculata (in een fatsoenlijke boomvorm) of een niet al te groot wordende magnolia.

Gegroet, de tuinprins
zondag 9 maart 2025 - 11:50
PeterC

PeterC

Zet er een Liquibambar. Groeit behoorlijk snel en vooral naar boven en niet zo sterk in de breedte. En als je geluk hebt met jouw exemplaar geeft die nog mooie herfstkleuren ook.

Het is een van oorsprong Amerikaanse soort maar volgens Wikipedia wordt die al sinds de 17e eeuw in Europa aangeplant. Dan kan je die toch al inheems noemen.

Wij hebben er hier één staan. Onze ondergrond is droge zandgrond met een dunne laag humus, en de boom doet het uitstekend.
Wij hebben een variant die geen vruchten geeft, dat is erg praktisch.
zondag 9 maart 2025 - 19:36
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 3? (beveiligingscontrole) *