menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwelkingsziekte Blauwe regen

michieladams

Michieladams

Hallo,

op onze zonnige voorgevel, hebben we al een 7-tal jaar een blauwe regen staan, die tot 2 jaar geleden prachtig en snel groeide, en bloeide. Echter, sinds een jaar of 2 hebben we last van verwelking en verdorring, een paar weken nadat hij terug groen begint te worden in het voorjaar.

Vermoedelijk is dit door verwelkingsziekte. Nu vraag ik me af hoe ik hier best mee omga?

1) Plant volledig verwijderen, en grond afgraven en vervangen?
2) Plant behouden, en behandelen met een product (ik las al dat dit best gebeurt voor hij terug begint bladeren te krijgen)
3) Indien behandeling: met welk product? Sporgon lijkt veel weerklank te hebben, maar is al uit de handel gehaald. Zijn er goeie alternatieven?
4) Heb een clematis die ik eventueel in de plaats kan planten, maar hoorde ook al tegenstrijdige dingen of die er beter tegen bestand zijn?

Alvast bedankt voor alle mogelijke tips!

Michiel
zaterdag 15 maart 2025 - 12:09
PeterC

PeterC

Ik denk dat je eerst moet nagaan of het hier om verwelkingsziekte gaat.
Voor zover mij bekend is een Wisteria daar weinig gevoelig voor.
zaterdag 15 maart 2025 - 20:28
Tuinprins

Tuinprins

Helaas is Wisteria wel vatbaar voor verwelkingsziekte (verticillium). De blauwe regen behoort niet tot de meest vatbare planten maar het komt met enige regelmaat toch wel voor. Hier op het forum zijn. er in het verleden ook wel voorbeelden van voorbij gekomen. Zie o.a. :

https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/3/struiken-bomen/68719/wisteria-loopt-niet-uit-na-de-bloei

https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/20/cs-ziekten-en-plagen/72733/blauwe-regen-doet-gek-wie-kan-mij-helpen

Tegen verwelkingsziekte is helaas weinig te doen. Er zijn geen middelen waarmee een eenmaal aangetaste plant kan worden genezen. Veel middelen die in het verleden waren toegestaan werkten ook eerder preventief dan curatief.

Bij Clematissen is er een duidelijk verschil in gevoeligheid voor verwelkingsziekte. De grootbloemige hybriden die in de zomer bloeien zijn redelijk vatbaar. De kleinbloemige soorten die vroeg bloeien zoals Clematis alpina of de herfstbloeiers als Clematis tangutica zijn weinig gevoelig.

Overigens zou ik nooit een Clematis planten op een plek waar een Wisteria heeft gestaan die getroffen is door verwelkingsziekte.

Het is de vraag of als je de plant en grond verwijdert je dan ook echt af bent van de verwelkingsziekte. De onzichtbare sporen van verwelkingsziekte komen via de wortels de plant binnen. Je zou dan alle wortels van de blauwe regen inclusief de grond waarin die wortels groeiden, moeten verwijderen. Lijkt mij tamelijk lastig.

Beter kun je de blauwe regen rooien (de nodige hygiëne in acht nemen, materiaal na de klus desinfecteren met spiritus of chloor) en er iets voor terug planten dat zeer weinig tot niet gevoelig is voor verwelkingsziekte. Lijstjes hiervan zijn op het internet te vinden o.a. bij de Royal Horticultural Society.

Gegroet, de tuinprins
zondag 16 maart 2025 - 08:32
PeterC

PeterC

OK, weer wat geleerd.
Op basis van eigen ervaring dacht ik dat een Wisteria, eenmaal goed in groei, onverwoestbaar is.
maandag 17 maart 2025 - 20:10
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 2? (beveiligingscontrole) *