menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloembollen

Ga naar meest recente reactie

anneke

Anneke

Ik heb verschillende bloembollen geplant in mijn bloembak dit voorjaar alles bloeit mooi maar graag had ik geweten wat ik ermee moet na de bloei, moet ik ze afknippen tegen de grond?
En zijn dat éénjarigen?
Het gaat over;
Lilium Asiatic
Lilium orientals
Gladiolus grandiflora
Dhalia Dekoratief.

Op voorhand bedankt voor de tips.
Anneke
donderdag 6 juli 2006 - 22:45
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Hallo anneke,

Ze zijn toch nog niet uitgebloeid hé ?
Lilium staat bij ons in volle grond, krijgt alleen een bladeren dek in de winter.
Gladiolen en dahlia's moeten nog uitbloeien (beginnen nog maar juist)
Na de bloei haal ik ze uit de grond en overwinter ze vorstvrij op de zolder.
Om in het voorjaar weer uit te planten daat waar nog een plekje open is.

gtjs adrienne
vrijdag 7 juli 2006 - 13:15
nientje

Nientje

ik heb mijn gladiolen en dahlia's deze winter laten zitten en alles komt boven piepen!!!!
nientje
vrijdag 7 juli 2006 - 14:35
muurbloem59

Muurbloem59

Ik heb me dalia,s ook laten zitten en zijn n al 50 cm boven de grond .Dus het kan wel .en mijn tuin is op het noorden ,dek ze niet af .En me lelie ook heeft weer mooi gebloeid .liefs Muurbloemke en nog wat heb een kikker in me tuin .Kan dat zonder vijver ? doeiiiiiiiiiiiiiiii
vrijdag 7 juli 2006 - 16:33
Bowie

Bowie

Aan de moderators

Zou het niet mogelijk om dit topic vast te pinnen.

Ik heb ook veel bloembollen in de grond en in potten waarvan ik ook niet weet wat de beste methode is om die te laten overwinteren.

Waarschijnlijk zullen er nog wel anderen zijn die daarover twijfelen.
vrijdag 7 juli 2006 - 18:13
hugo

Tekst aangepast

Hugo

dit is een mooie site over bloembollen


http://www.bloembollen.tv/mainpage.php?sub=submenu_tips&page=tips_3

groetjes
vrijdag 7 juli 2006 - 20:30
Adrienne

Adrienne

Hoi, muurbloemke

Wij hebben elk jaar kikkers en ook geen vijver.
Ik denk dat ze uit de gracht komen.

gtjs adrienne
vrijdag 7 juli 2006 - 20:58
muurbloem59

Muurbloem59

Bedankt .Dan komen ze bij mij uit de parkvijver .Weer opgelost
zaterdag 8 juli 2006 - 14:44
Catgarden

Tekst aangepast

Catgarden

Ik laat mijn gladiolen ook gewoon in de grond zitten en tot nu toe hebben ze al elke winter overleefd zonder winterdek.
Ze staan nochtans in een tochtige plaats waar in de winter de koude oostenwind flink waait, maar het is wel een plek waar het droog blijft in de winter (zelfs tijdens een heel natte winter) en ik denk dat dat het belangrijkste is.
zaterdag 8 juli 2006 - 18:56
sealife64

Sealife64

hallo tuinliefhebber, de meeste plantenboeken schrijven dat de bollen best vorstvrij moeten overwinteren en echt héél droog zijn voor men ze weglegt . Kennissen hebben jaren lang mee gedaan met 'open tuinen' en de ervaring van hen en vele anderen leert dat nat en kou in de winter helemaal niet goed is voor de bollen. Veel succes ermee in ieder geval!!! doei
zondag 23 juli 2006 - 11:48
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Ik heb al een aantal gladiolen die uitgebloemd zijn (staan in potten).
Haal ik die nu er al uit maar met de uitgebloeide tak er nog aan - laat ik ze volledig zitten tot het blad afsterft of haal ik ze er nu uit en snij de tak er af?

Hoe kan je die vermeerderen?[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 24 juli 2006 - 11:07
Adrienne

Adrienne

Hoi Tania,

Hier even wat ik doe.
Uitgebloeide bloemen knip ik er uit.
Pot haal ik uit de grond en zet deze op een beschutte plaats achter in mijn tuin.
Daar laat ik hem staan tot de bladeren verdoogd zijn, dan haal ik alles er af en zet
pot en al gewoon droog in de kelder.
Volgend voorjaar (maart) komen de potten terug boven, ik maak ze leeg en zet
de knollen in verse grond om voor te trekken.
De baby bollekes (kleine) gaan dan in een aparte pot.
Half mei plant ik ze dan met pot en al terug in volle grond en geef ik meststoffen
speciaal voor bloembollen.
De kleintjes ook maar die geven de eerste twee jaar wel blad maar geen bloem.
Allez bij mij toch niet.
De tulpen idem dito.
T' geeft wel wat werk maar ik heb nu mooie gladiolen staan.

gtjs adrienne
maandag 24 juli 2006 - 11:30
Bowie

Bowie

idem voor lelies?
maandag 24 juli 2006 - 16:32
Adrienne

Adrienne

Nee Tania,

Bij mij staan de lelie's gewoon in de volle grond.
Zij komen elk jaar met meer weer.
Die doe ik niet uit !!!
[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes Adrienne
dinsdag 25 juli 2006 - 23:41
marleen

Marleen

oh adrienne,
da's leuk nieuws,
ik had 5 hele mooie (paars-roze) lelies en wil er hoe dan ook volgend jaar meer,
dus als ze uit zichzelf ook vermeerderen is dat leuk meegenomen,

en jij laat ze dus ook "in" de grond hé!

gr marleen
woensdag 26 juli 2006 - 17:42
Adrienne

Adrienne

Ja Marleen,

De lelies blijven lekker in de grond.
Ik moet wel toegeven dat ik in het late najaar een dunne
laag mest over mijn planten aanbreng.
Als bescherming voor de vrieskou.
Het kan ook met bladeren dat doet mijn vriendin.
die ziet het niet zitten, mijn stalmest in haar tuin.

gtjs adrienne
zaterdag 29 juli 2006 - 23:29
ines

Ines

Hallo het is wel veel minder werk de leliebollen te laten zitten in de winter maar als U ze dan
kwijt speelt door hongerige diertjes gelijk hier is het ook niet meer plezant !
Vanaf nu haal ik alle bollen uit de grond...
zondag 30 juli 2006 - 15:27
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Ines

De mijne moeten ook uit de grond want ze staan in grote dikbuikige stenen potten en volgende jaar moet de potgrond toch eens volledig vernieuwd worden.

Moet ik de bladeren ook laten afsterven aan de plant zoals bij tulpen ea. of mogen ze er nu al direct uit?
dinsdag 1 augustus 2006 - 13:33
Adrienne

Adrienne

Als ze uit de pot of grond moeten, eerst de bladeren laten afsterven.
Die nemen nog voeding op voor de bloei van het volgende jaar.

gtjs adrienne
dinsdag 1 augustus 2006 - 20:56
Bowie

Bowie

ok bedankt
dinsdag 1 augustus 2006 - 22:00
annis

Annis

Volgens mij zijn de lelie's op de foto daglelie's Hemerocallis. Deze behoren tot de vaste planten dus kunnen gewoon in de grond blijven. De gewone lelie staat bij mij ook in de volle grond en staat er al jaren. Bij de Dhalia is het beste als deze uit de grond wordt gehaald en op een vorstvrij plaats laten overwinteren. Is het een erg natte winter zal de knol in de grond wegrotten. Bij bloembollen is het 't beste om het loof te laten afsterven en als het bruin en droog is dit verwijderen van de bol. De bloembol krijgt dan weer energie voor het volgende jaar om weer opnieuw te bloeien haal je het loof van de bol af als het nog groen is zal de bloembol alleen blad vormen en geen bloem.
Ann
zondag 6 augustus 2006 - 21:06
Liselore

Liselore

Hoi,
kan er mij iemand een roze of paarse tulpensoort aanraden die vroeg bloeit ?
Ik heb Tulipa Atilla staan, maar die bloeit het laatst van al de tulpen hier. Dank!
Liselore
maandag 7 augustus 2006 - 14:18
Adrienne

Adrienne

Hallo Annis,

Als je het over mijn geplaatste foto hebt daarop staat geen daglellie maar ook een vaste.
Gtjs adrienne
maandag 7 augustus 2006 - 17:34
an

An

hoi zover ik gehoort heb kan je sneeuwklokjes en narcisen er gewoon inlaten zitten en tulpen en hyasinten moet je er uit halen en ik heb nu eenzakje bollen gekocht metsneeuwroem(lucilliae pink giant
voor pot en teras en die verwilldert de word lekker groot hij ziet er heel leuk uit lijkt op een grondbedekker 20 cm hoog mij benieuwen,
en ik plant altijd alles in de volle grond . ik had een paar jaar gladiolen laten zitten en tulpen maar dan krijg je na een paar jaar alleen blad en geen bloem dat heb ik teminste
gr an
donderdag 28 september 2006 - 11:30
Plantadvies

Plantadvies

Als tulpen een aantal jaar in de grond blijven zitten, zakken ze te diep in de grond. Dan geven ze dus alleen blad An. Even opwippen en hoger beplanten. Gladiolen en hyasinten, gaan gewoon in de loop der jaren achteruit. Gooi ze na een moeizame en mindere bloei gewoon weg. Hier dien je dan nieuwe voor te kopen.
donderdag 28 september 2006 - 20:30
plomplom

Plomplom

Hallo Allemaal,

ik ben nieuw (volgt er nu een gezamelijke zucht? ) en heb een vraagje over -jawel- bloembollen.
Mijn vriend en ik hebben net ons eigen stekje en willen een deel van ons tuintje volstoppen met bloembollen, allemaal door elkaar, zodat er elk seizoen wel iets bloeit...
probleem: sommige zaken kunnen niet overwinteren...
dus, kunnen jullie me helpen zo een tuintje samen te stellen zodat we voor elk seizoen een paar bollen hebben die bovenkomen en die we 's winters niet uit de grond moeten halen?

dank
vrijdag 29 september 2006 - 15:13
ines

Tekst aangepast

Ines

Plomplom welkom op het forum!

Dit is geen vraag die in 123 opgelost is...efkes nadenken alles in bloembollen is dit niet een beetje
eenzijdig? Dacht U er niet aan om bv: blijvend groen tussen de bollen aan te planten?
Om eentueel wat grotere hoogteverschillen te creeren?
Bollen komen het best tot zijn recht wanneer U groepen aanplant van dezelfde soort of cultivar.
Grote kleurvlakken zijn best mooi.
Lentebloei:
kleine narcissen,reticulata-irissen,Eranthis hyemalis,sneeuwklokjes,anemone blanda,chionodoxa en
Scilla bifolia.
Latere lente:hogere narcissen,Fritillaria(zwart-paarse F.persica en de keizerskroon(F.imperialis)
ook tulpen van verschillende hoogten.
Zomer en herfstbloei:
vroeg: Camassia leichtlinii 'Alba'
gladiolen,Triteleia laxa met paarse bloemtrossen..
Later:Allium aflatunense,crocosmia, lelies,Schizostylis,eucomis(warmere tuin),
Nog later:Amaryllis belladonna,Sternbergia lutea of S. sicula en de in de herfst bloeiende krokussen,
Dan hebt U de winterharde Cyclamen coum tonen kleur als de bomen nog kaal zijn.
Dit is een kleine greep uit de grote hoeveelheid hopelijk bent U al een beetje op weg.
Groetjes,ines
p.s. zie ook de site die Hugo aangaf onder: welke bol bloeit wanneer?
http://www.bloembollen.tv/mainpage.php?sub=submenu_bloei&page=bloei_1


vrijdag 6 oktober 2006 - 22:55
lisa

Lisa

plomplom welkom op het forum

ines, is wel interessant om te weten -heb alleen dahlias en gladiolen en blauwe druifjes als bollen

lisa
vrijdag 6 oktober 2006 - 23:05
ines

Ines

Oeie vergeten melden dat niet alles in de grond mag blijven....
U kan eens googlen...
vrijdag 6 oktober 2006 - 23:06
ines

Ines

Lisa er is nog zoveel meer maar ergens moet men stoppen he
vrijdag 6 oktober 2006 - 23:07
lisa

Lisa

ja ,ines daar heb je gelijk me -plek moet er ook zijn voor andere bloemen
l
zaterdag 7 oktober 2006 - 10:22
Adrienne

Adrienne

Ge schrijft daar al iets hi,
Ik heb al de bollen bij en onder de struiken staan, en .... in potten, niet in de bloemen tuin.
Pfff, als ge moet gaan planten delen zit ge gelijk met de handen in uw haar.
Aja hé ge moet de bollen ook nog eens terug gaan zetten die tussen de wortels zitten.

maandag 9 oktober 2006 - 21:04
lisa

Lisa

adrienne ,ikk vind het genoeg zo heb als de eene kant helemaal een lange rij met dahlias nu had ik in de tuin-ook al gezet maar die doe ik mooi verplaatsen want ze zijn tamelijk hoog en zo komen de andere bloemen niet goed tot hun recht ik vind de dahlia toch een domenierende plant

groetjes lisa
maandag 9 oktober 2006 - 21:47
Adrienne

Adrienne

Als je de hoge hebt zeker.
Bij mij krijgen ze een apart stukje naast de moestuin.
Ik wil er veel van knippen
De allerlaagste gaan in bloembakken volgend jaar.
Als ik chance heb komen er weer een aantal bij dit jaar.
In verschillende kleuren !!!
Vandaar een lekker apart vak voorzien voor het volgend jaar.
Ze zijn zo dankbaar als snijbloem en tja ik zie ze wel graag in huis staan.
Enkele bloemen, wat mooi blad er rond en je hebt een gigantische ruiker.

maandag 9 oktober 2006 - 21:59
marleen

Marleen

Adrienne,
kruipen er dan geen duizendpoten uit je dahlia's?
had er hier ook op tafel staan maar twas rap gedaan toen da beest eruit viel en op tafel kroop hoor!

marleen
vrijdag 13 oktober 2006 - 18:34
an

An

hoe kan ik hyasintenbollen uit een zakje het beste doen om zo tegen 1jan . in de woonkamer zetten in een schaal, moet ik ze nu al in de aarde zetten, meestal koop ik kant en klare die al op gekomen zijn.
gr an
dinsdag 17 oktober 2006 - 21:23
Tomateboer

Tekst aangepast

Tomateboer

Dag An,

Ik zal even zeggen hoe ze het op school doen.

Vorige week gedaan;

Dus wij moeten de bollen dan in een potje planten( p9 noemt dat)
Je moet wel weten dat een hyacint geforceerd word door middel van hem eerst donker te zetten,alsook koud.
Omdat de bloemknoppen korter zijn en mooier bloeien.
Dus het is vooral belangrijk dat ze een tijdje donker en koud hebben gestaan.
Ik zou nog een 2 weken wachten moest ik van u zijn.
Dan kan je ze inpotten en dan stilaan kouder zetten, maar zeker niet vergeten in een donkere plaatst.
Als het er maar redelijk koud en donker is.
Dan zal je spontaan de bol zien uitschieten,...laat hem dan noig een tijdje staan(niet te lang want anders worden die dan langgerekt) .
Daarna kunnen ze gerust in de woonkamer of dergelijke.
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt?
grt
woensdag 18 oktober 2006 - 15:28
an

An

bedankt voor de informatie tomateboer,

ja ik snap het mijn enigste donkere en beetje koude plek is de meterkast,maar als ik ze zo rond 1 jan inde kamer wil hebben wanneer moet ik dan beginnen,is over 2 weken beginnen niet te vroeg dan,
bedankt voor de tip,hoe je het moet doen.
is dat trouwens met alle bollen zo ook met mini narcissen (tetelatet),of blauwedruifjes?
gr an
woensdag 18 oktober 2006 - 16:25
Adrienne

Adrienne

Marleen, ik heb er geen last van.
Bij mijn vriendin kwamen er ook beestjes uit,
zij knipt ze nu zet ze buiten op haar terras en beneveld ze
met de plantenspuit dan komen die knapen er gelijk uit.
Dan pas zet ze de ruiker binnen en heeft er net als ik
minstens twee weken plezier van.
Oh ja nog n'een tip je vasen uitwassen in javel gel en dan
spoelen en drogen dan houden uw bloemen vééél langer.
dinsdag 24 oktober 2006 - 23:22
Adrienne

Adrienne

An,
Dat kan idd met mini narcissen en blauwe druifjes ook.
Ik laat ze wel gewoon buiten staan onder vaste planten.
Dek ze wel af met bruine papieren zakken of
blauw kaft papier dat ik over heb.
Pas als de neusjes boven komen zet ik ze in de gang boven.
dan staan ze ook nog fris maar al wat lichter.
Hebben ze bloemknopjes komen ze binnen in de keuken of de woonkamer.
dinsdag 24 oktober 2006 - 23:30
an

An

ik zette meestal de bollen gewoon in de tuin en dan als ik ze binnen wou hebben spitte ik ze uit en dan
zette ik ze in een pot waarin ik ze wou hebben maar ik dacht misschien is er nog een andere manier. zodoende,
gr an
woensdag 25 oktober 2006 - 14:58
an

An

kan ik nog hyasinten bollen planten wou ze eerst binnen maar ben daar te laat mee dus ik doe ze toch maar buiten kan dat nog?
gr an
vrijdag 5 januari 2007 - 19:27
hugo

Hugo

Bloembollen die in het voorjaar zullen bloeien, worden in het najaar geplant, ergens tussen einde september en op z'n laatst in december,, met deze warme winter kan het nog wel maar dan niet meer wachten, zullen wel wat later bloeien (is altijd beter van ze te planten dan ze te laten liggen)

groetjes
vrijdag 5 januari 2007 - 20:13
an

An

okee dan ga ik ze dit weekend nog even planten. zijn er niet zo veel een stuk of 6
gr.a n
vrijdag 5 januari 2007 - 23:55
an

An

kreeg laatst bij karwei(afgelopen weekend) nog bloembollen gratis omdat de planttijd voorbij was dec.
ik had 2 zakken met narcissen gehad (tetetet) 100 blauwe druifjes en een gemengde zak met ook narcissen(vroegbloeiend) en zo en irissen 40 stuks.
heb ze in bakken gezet behalve de irissen en die gemengde narcissen die moet ik nog doen vandaag.
heb niet zoveel plek meer moet even kijken nog.
hopen dat ze het nog doen heb ze tot gratis gehad en anders volgend jaar moet ik ze er trouwens ook nog uit halen dit jaar volgens mij dacht ik niet.
gr an
woensdag 10 januari 2007 - 10:23
koenh

Koenh

zoals bij jullie misschien ook al het geval is, zijn zo ongeveer al mijn bloembollen al uitgekomen. Ik hoop dat dat geen kwaad kan.
Sinds gisteren staat er zelfs al een hyacinth in bloei. 't is wel genen vetten, een klein bloempje, maar ja, hij is dan ook veel en veel te vroeg he.
donderdag 11 januari 2007 - 17:11
Adrienne

Adrienne

Hoi An,

Plaatske zoeken en planten maar.
Je kan ze gewoon laten zitten eens ze geplant zijn.
Weet je niet zeker of het net daar is waar je verkiest,
zet ze dan in een bloempot en graaf die in de tuin.
Je kan ze dan na de bloei een vast plekje geven.

Koen,

T'is overal hetzelfde alles is veel te vroeg.
We kunnen alleen maar opletten genoeg oude lakens, vliesdoeken enz...
bij de hand te hebben, tegen de vriezeman toch alsnog zijn intrede zou doen.

donderdag 11 januari 2007 - 17:48
corrielat

Corrielat

ik heb vanmiddag een heleboel bollen gekocht voor de helft van het geld, tulpen hyacinten narcissen keizerskroon blauwe druifjes, ik heb ze geplant en hoop dat het toch iets gaat worden, eigenlijk moet het in oktober, maar waarom weet ik niet, iemand enig idee???
donderdag 11 januari 2007 - 17:58
Adrienne

Adrienne

Ha, volgens mij omdat da zo op t'pakske staat
Nee serieus, ik weet het ook niet.
Maar als we ze in oktober planten zitten ze lekker 15cm diep
bij vorst hé bevriezen ze niet zo snel.
Om dan als het terug lente wordt ons mooie bloemekes te geven.

Behalve met ne winter gelijk den deze, als het nu gaat vriezen.
Pfff dan heb ik geen bloemen meer alles heeft al zijn bloemknop.
dus knopje bevriezen bloemeke groggie.

Dan heb de gij geluk da je later bent, tegen jou plantjes boven komen
is de vriezeman misschien passé.

succes !!!
donderdag 11 januari 2007 - 18:35
an

An

bij mij komt wat ik dus al geplant had ook al op tulpen noem maar op ik heb daarom die bollen die ik gekregen had zoals de narcissen (mini) en blauwe druifjes in pot gezet en de rest zoals de irissen en andere narcissen zet ik in de volle grond.
anders heb ik geen plaats meer voor mijn prikneusjes en mijn campernula en zo.
gr.an
donderdag 11 januari 2007 - 18:47
u792470

U792470

bij mij komt wat ik dus al geplant had ook al op tulpen noem maar op ik heb daarom die bollen die ik gekregen had zoals de narcissen (mini) en blauwe druifjes in pot gezet en de rest zoals de irissen en andere narcissen zet ik in de volle grond.
anders heb ik geen plaats meer voor mijn prikneusjes en mijn campernula en zo.
gr.an

zondag 22 april 2007 - 05:20
an

An

en ze doen het prima alles komt uit.
gr an
zondag 22 april 2007 - 05:51
u792470

U792470

Ik heb verschillende bloembollen geplant in mijn bloembak dit voorjaar alles bloeit mooi maar graag had ik geweten wat ik ermee moet na de bloei, moet ik ze afknippen tegen de grond?
En zijn dat éénjarigen?
Het gaat over;
Lilium Asiatic
Lilium orientals
Gladiolus grandiflora
Dhalia Dekoratief.

Op voorhand bedankt voor de tips.
Anneke
zondag 22 april 2007 - 16:37
tuinlief

Tuinlief

Hallo, heeft iemand ervaring met het planten van Ornithogalum arabicum, "vogelmelk" in de volksmond.
Ik kocht in het voorjaar een drietal prachtige dikke bollen (behoorlijk duur) op de tuinbeurs in Kortrijk en plantte ze nog diezelfde dag maar ze zijn niet opgekomen. Ik heb geen mollen in mijn tuin, en ook nog nooit spitsmuizen of ander dergelijk ongedierte tegengekomen. Dus, ik vermoed niet dat ze zijn opgegeten.
Ik kocht ook nerines en deze staan nu volop prachtig te bloeien. Wat ging er verkeerd ?

mvg, tuinlief
zaterdag 9 juni 2007 - 02:12
tuinlief

Tuinlief

Dag dag,

Nog een vraagje over bloembollen. Bekeed net de nieuwsbrief en las het artikel over alliums. Weet iemand hoe het zou komen dat ik zo weinig bloemen had dit jaar ? Normaal bloeien ze sterk. Dit jaar had ik wel groen maar heel weinig bloem. Is bij alliums ook een soort moeheid te bekennen? Of ligt de oorzaak elders?

Bedankt voor een antwoordje.
zondag 10 juni 2007 - 21:06
markvanruiten

Markvanruiten

Het kan zijn dat de maat van de bloembollen te klein was, en soms kan de grondsoort een probleem zijn. Het is wel van belang de bloembollen na ieder seizoen weer uit de grond te halen en ze een zogenaamde "rustperiode" te geven. Voor topkwaliteit bloembollen en aanverwante produkten kunt u kijken op onderstaande link. MvG, Mark.

http://www.walingvangeest.com
zondag 17 juni 2007 - 02:37
markvanruiten

Markvanruiten

Ook topkwaliteit alliums, annemone en andere kleine bloembollen zijn te vinden op: http://www.walingvangeest.com
zondag 17 juni 2007 - 02:39
markvanruiten

Markvanruiten

Hyacinten en Narcissen verkochten we ook op de Keukenhof in Lisse, maar zijn ook vie de wedsite te bestellen.

http://www.walingvangeest.com
zondag 17 juni 2007 - 02:45
tuinaanleg

Tuinaanleg

Wel leuke foto's die iedereen er bij geeft
dinsdag 4 september 2007 - 21:31
erik1

Erik1

ik zou na de bloei de oude bloemen er uitknippen, maar het blad nog wat laten staan tot het verdroogt in de tussen tijd krijgt de bol tijd om een reserve op te slaan om de winter door te komen, zodat je volgend jaar een iets groter en steviger bol heb,

ik laat al mijn bollen in de grond zitten, denk ze af met een laagje stalmest niet alleen goed voor de warmte maar brengt ook nog eens veel voeding in de grond.

er zijn genoeg bollen die je in de grond kunt laten zitten zeker als je ze wil gebruiken voor een verwildering,
vrijdag 7 september 2007 - 19:41
fastmario

Fastmario

hallo
graag had ik eens geweten wat jullie denken van
allium bulgaricum
tulpen red revival en oronge emperor
graag uw mening voor ik dat aanschaf
vrijdag 28 september 2007 - 14:33
annis

Annis

De Allium vindt ik een hele mooie met de losse hangende bloemetjes. Van de tulpen vindt ik de Orange emperor heel mooi maar dat is een kwestie van smaak dit is een botanische tulp ook goed voor verwildering. De tulp Red revival is mooi rood.
maandag 1 oktober 2007 - 15:16
bloempot

Bloempot

Hallo bloembollen-liefhebbers

Even een praktische vraag tussendoor: ik wil dit jaar eens hyacinten op water proberen. Ik ben op zoek naar de typische hyacintenglaasjes, maar ik vind ze niet gemakkelijk. Wie geeft mij adresjes?
donderdag 4 oktober 2007 - 18:55
annis

Annis

Normaler wijze verkopen ze deze bij de tuincentra's .Maar het kan mogelijk zijn dat ze pas weer in het voorjaar aangeboden worden. Dan worden ze meestal met Hyacint en glas aangeboden. Of op Marktplaats een advertentie plaatsen misschien heeft er iemand nog wel wat staan wat niet meer gebruikt wordt.
donderdag 4 oktober 2007 - 19:16
johnnysclub

Johnnysclub

kan ik bloembollen versnelt laten groeien?
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 28 november 2007 - 16:59
Kekjiram

Kekjiram

Ik heb uitgebloeide hyacinthen, moet ik dus de stengels van de bollen knippen en de bollen uit de grond halen en ze op een droge plaats bewaren?
Ik heb geen idee wat ik moet doen, maar dacht dit hier gelezen te hebben...
Ik vond persoonlijk dat mijn hyacinthen heel kort gebloeid hebben, is dat altijd zo?
Ook heb ik amarylis staan, amaai die is groot en bloeit wel lang!!! Moet ik ook hier alles gewoon afknippen na de bloei?
xxx
Kekjiram
donderdag 10 januari 2008 - 11:51
Kent

Kent

Ik heb uitgebloeide hyacinthen, moet ik dus de stengels van de bollen knippen en de bollen uit de grond halen en ze op een droge plaats bewaren?
Ik heb geen idee wat ik moet doen, maar dacht dit hier gelezen te hebben...
Ik vond persoonlijk dat mijn hyacinthen heel kort gebloeid hebben, is dat altijd zo?
Ook heb ik amarylis staan, amaai die is groot en bloeit wel lang!!! Moet ik ook hier alles gewoon afknippen na de bloei?
xxx
Kekjiram

Hyacinthen bloeien inderdaad niet lang - Je mag de bloemstengels uit de planten knippen maar de bladeren moet je eerst laten verwelken voor je die afknipt ( een bolplant haalt zen voeding uit zen bladeren en die heeft hij nodig voor de bloei van volgend jaar) je hoeft ze niet uit de grond te halen Bij de amarylis mag je de bloem ook verwijdren en als het niet meer vriest buitenplanten - dan in de herfst afknippen en terug binnen inplanten .
Succes )
dinsdag 29 januari 2008 - 20:04
Gespeel

Gespeel

Mag ik bloembollen zoals gladiolen nu al in de grond stoppen om eerder bloemen te hebben? Of ben ik echt nog een beetje te vroeg
vrijdag 8 februari 2008 - 23:03
Kent

Kent

Gladiolen , ook mooie bloemen in de zomer vind ik , maar ik denk wel dat je best nog wat wacht - de grond is nog te nat en te koud denk ik en als het binnen een paar weken nog eens zou vriezen
vrijdag 8 februari 2008 - 23:59
iecee

Tekst aangepast

Iecee

wat doe je tegen muizen die de bollen opeten




zondag 24 februari 2008 - 21:50
polidor

Polidor

Dag iecee,

Je kan proberen de klassieke vergiftigde geplette granen te deponeren in de muizengangen.Deze zijn verkrijgbaar in de handel (purperkleurig) en afzonderlijk verpakt in plastiek zakjes. Soms echter zijn woelmuizen echter kieskeurig en vertikken ze deze granen tot zich te nemen omdat ze ander natuurlijk voedsel (bloembollen) lekkerder vinden. Zet het zich door dan kan u zich een pasta aanschaffen die gebruikt wordt tegen de muskusratten. U neemt dan een paar van uw bloembollen of probeer misschien met wortelen. U maakt er met een nagel of scherp voorwerp een gat in en u spuit de pasta in dit gat. Dit gaat het best met een afgedankte plastieken pikuurspuit. Niet de pikuur zelf dus maar de behuizing. Deze heeft een fijne spuitkop. U brengt pasta in de spuit en u pompt de pasta in de wortel of de bloembol.(len) U doet dit het best met plastieken handschoenen aan want het betreft hier een zwaar bloedverdunnend gif. Bovendien kunnen veldmuizen min of meer gedomistikeerde afschrikverschijnselen hebben aangekweekt zodat ze soms niets meer aanraken dat naar mensengeur ruikt. Vervolgens deponeert u de geprepareerde stukken wortel of bloembollen in de gangen waar er vraat is vastgesteld. Opvolgen dan maar en als u vaststelt dat er verschijnselen van vraat blijven en of dat het aas verdwijnt moet u bijvullen. Uiteindelijk behaald u wel de overhand. Liefst niet uitstellen met tot aktie over te gaan want muizen kweken ......als ratten of vice versa.
Maak u echter niet teveel illuzies en hou het gif achter de hand. Want als u veel lekkere bloembollen heeft staan komen ze u ook wel met een bezoek vereren van bij de buren.
Ik weet waarover ik spreek. Als enige echte tuinier in mijn buurt zorg ik wel voor het eten en de buren voor de kweek. Waarom ook zouden zij gif aankopen als er bij hen niks te eten valt.
Plezant is soms wel anders maar het is nu eenmaal zo. En op de katten van de buren moet je niet rekenen. Die halen meestal hun neus op voor woelmuizen en woelratten.
Die hebben vooral oog voor uw tuin als open toiletplaats.
In Egypte had je destijds de zeven plagen. Ook in België vermoed ik dat er zoveel bestaan.
Vooreerst heb je de kattenplaag, dan de woelmuizen en rattenplaag, vervolgens allerlei insectenplagen
en last but not least allerlei ziekteplagen. Tuinieren kan dan ook soms knap vervelend zijn of beter gezegd een bron van ergernis worden. Soms is een frisse oorlog nodig om have en goed te verdedigen.
Dus ertegenaan! Zonder scrupules. Help die lieve beestjes de hoek om.(de muizen en ratten wel te verstaan hoor want voor de katten gebruik ik minder drastische middelen) Alhoewel de haat-liefde verhouding hier even hoog ligt. Soms zelfs nog hoger als ik weeral eens vaststel dat ze de jonge tuinvogels om zeep helpen. Maar wat wil je. Het zijn toch zo'n lieve beestjes. Thuis wel te verstaan in hun warm nestje als poeslief slaapt. Bij nacht echter zijn het rasechte tijgers in schapenvacht.
Momenteel tel ik er negen die binnenkort mijn zaaisels als openbaar toilet gebruiken.
Ik heb nog nooit zoveel ratten gelijktijdig in mijn tuin gehad. Dat beloofd weer voor het komend seizoen.
Groetjes

Polidor
donderdag 27 maart 2008 - 23:05
Annaline

Annaline

Hallo allemaal,

Een paar weken geleden heb ik een houtenbakje met daarin blauwe druifjes gekregen...
Er was mij al wel vertelt dat het geen gewone zijn, maar dat ze niet wisten welke soort het dan wel is.

Ik heb getracht er een foto van te maken, maar da's voorals nog mislukt, ik zal later proberen een nieuwe te maken.
Dan maar eerst een omschrijving,
Het blad is gelijk aan gewone blauwe druifjes, het knopje dat eruit komt lijkt in eerste instantie ook gewoon een blauw druifje, maar als het groeit... Het wordt een soort kegeltje dat er heel pluizig en zacht uit ziet.
Ook komen er uit 1 bolletje 2 a 3 stengels met een knop/kegeltje.

Wie weet wat dit voor varieteit is?
Ik ga echt proberen om zo snel mogelijk een nieuwe foto te maken, voor ze niet meer bloeien.

groetjes, Annaline
maandag 5 mei 2008 - 10:39
Annaline

Tekst aangepast

Annaline

Hier alsnog de foto's van de blauwe druifjes-variant, ik hoop dat ze een beetje duidelijk zijn.
Ze zijn al wel wat aan het uitbloeien en krijgen bruine vlekjes.

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Weet iemand wat dit is/zijn?
ik heb geprobeerd een closup te maken, maar dat is helaas jammerlijk mislukt, die werd wel heel erg wazig.
De bladeren en bolletjes zelfen de gehele bloeiwijze lijken sterk op die van blauwe druifjes.
De aparte kleine mini kelkjes lijken haast op die van minuscule boshyacinten (als je bijna in het bloemetje kruipt zie je dit).

maandag 5 mei 2008 - 11:25
Mari

Mari

Hoi Annaline,

Ik denk dat je Muscari comosum 'Plumosum' (kuifhyacint) gekregen hebt.

Groetjes Mari
zondag 24 augustus 2008 - 12:00
hommeltje

Hommeltje

hoi ik zag net deze bollen ,ik heb dezelfde en hier zijn het dubbele bos hyacinten.

maar weet iemand misschien hier hoe je amaryles bollen ,die je in een bloembakje met aarde binnen hebt goed kan houden of kan je die beter weggooien?
vrijdag 2 januari 2009 - 18:09
Rita1960

Rita1960

De bollen binnen houden, water blijven geven ( niet te veel) wachten op bladeren.
Als bladeren afsterven dan laten opdrogen. Als ze helemaal verdord zijn afknippen. dan de bol uit de pot halen en droog, koel en donker bewaren.
In oktober/november weer oppotten en weer voorzichtig water beginnen te geven.
Als het goed heb je dan a.s. december (2009) weer een bloem.

groetjes,
Rita

vrijdag 2 januari 2009 - 18:50
hommeltje

Hommeltje

dank je voor het antwoord Rita.
zaterdag 3 januari 2009 - 00:04
linkin711

Linkin711

@ adriane en moerbloem:

kikkers en padden kunne jullie tiuin wel eens passeren op wegnaar de geboortevijver...of deze kan zelfs dienen als winterslaapplaats (padden)
dze padden slapen in de grond tss takken en andere rommel heb er eens een gevonde in december vorig jaar die in een ijzeren pot was gekropen ,deze was dan vol geraakt met bladeren....

je kunt overal kikker en padden vinden!!
heb je mss een foto van de desbetreffende kikker?
ik ben een enorme fanaat van kikkers



grts jens
zondag 4 januari 2009 - 19:15
tutta55

Tutta55

Een aantal vragen over krokussen.

Ik heb een aantal krokussen in pot binnenshuis die reeds uitgebloeid zijn. Ik ben er nog niet uit wat ik met de bolletjes wil doen, in het potje laten tot volgend jaar of eruithalen. Wat is best? Indien ik ze ik de pot bewaar dan veronderstel ik dat eenmaal de bladeren verdroogd ik moet stoppen met water te geven? Bestaat er trouwens een kans dat de plantjes vermeerderen indien ik ze ik de pot laat, of vermeerderen krokussen zich niet op die manier?
woensdag 11 februari 2009 - 11:55
Gespeel

Gespeel

Mag ik vergeten bloembollen van narcissen en tulpen nu nog in de grond stoppen zodat ze volgend jaar in het voorjaar bloeien of moet ik wachten tot in het najaar? Wanneer is de beste periode om bloembollen van narcissen, tulpen, krokussen en hyacinten te planten??
donderdag 15 april 2010 - 23:49
Kiptaro

Kiptaro

Wanneer kunnen sier-alliums het beste geplant worden?
zondag 16 januari 2011 - 17:39
Bestl

Bestl

Hallo allemaal,

Ik heb een heleboel mooie tulpen en narcissen in mijn tuin staan.
Nu vroeg ik me af wat moet ik doen als ze straks zijn uitgebloeid? Ik heb wel eens gehoord dat je ze het beste kunt laten staan totdat het loof is afgestorven, en dan daarna pas het loof afknippen. Klopt dit? Het lijkt me dan zo'n rommeltje worden in de tuin. Maar als dit beter is doe ik het toch maar. Het zijn trouwens verwilderingsbolletjes.

Nu wil ik er volgend jaar ook een aantal verplaatsen. Kan ik dan ook gewoon een paar bollen er uit halen met loof en al en ze dan rustig af laten sterven in de schuur, om ze vervolgens in september weer uit te planten?

Bedankt alvast!
dinsdag 22 maart 2011 - 11:27
jarnogab

Jarnogab

Hallo,

ik heb vorig jaar mijn bloembollen (voornamelijk dahlia's en gladiolen) op het goede moment gerooid en op een donkere en vorstvrije plaats bewaard. Elk zakje met bollen werd voorzien van een blaadje met erop geschreven wat er in de betreffende zak zat (bv 'gladiolen').

Helaas heeft de hond kans schoon gezien om die blaadjes uit de zakken te halen en ermee te spelen. De bollen zelf bleven ongemoeid. Resultaat: ik weet niet meer welke bollen het telkens zijn.

Is er een manier om aan de bol zelf te herkennen wat een dahlia of gladiool is?

Groetjes
dinsdag 24 april 2012 - 13:28
zourky

Zourky

Beste vriend,
Als je verleden jaar de gladiolen en dahlia zelf gerooid hebt dan moet je het verschil toen toch gezien hebben.


Gladiolen zijn bollen,en dahlia's zijn wortels in trosjes

groetjes Richard
vrijdag 27 april 2012 - 16:21
jarnogab

Jarnogab

Dank, ik wist het niet meer.
vrijdag 27 april 2012 - 16:25
Wannus

Wannus

Ik heb het hier soms zeer moeilijk mee met bollen en knollen .
Hoe je ze moet in de grond steken .
Ik doe al een tijdje tuinonderhoud , en krijg nu en dan bollen en knollen
bij de mensen om te planten .
er zijn zoveel verschillende soorten , bij bepaalde zie je geen wortels
en ik weet dan niet met welke kant je ze in de grond moet steken .
Van bollen en knollen ben ik niet zo op de hoogte.
donderdag 3 mei 2012 - 19:30
NienkeJoe

NienkeJoe

Meestal hebben bolletjes een platte kant en een puntige kant. Je moet ze poten met het puntje omhoog. Het kan zijn dat de wortelkant en de groeikant niet helemaal duidelijk zijn. Bij twijfel kun je de bol op zijn zijkant in de grond zetten. Echt, de plant vindt de weg naar boven wel.

Bij kleine bolletjes hoef je niet te kijken naar hoe je ze plant. Je maakt gewoon een ondiep gat die mooi ruim is en je kiepert de zak bolletjes erin. Verdeel ze een beetje gelijkmatig en zorg dat er wat ruimte tussen de bolletjes is.
Dan komt het wel goed met ze.

De diepte is over het algemeen twee tot driemaal zo diep als de hoogte van de bol.
De uitzondering is de dahlia, die moet ondiep geplant worden.

Als bollen weer gerooid moeten worden, zul je vaak zien dat de bol enorm is gegroeid en dat het in sommige gevallen ook kleine bolletjes heeft gemaakt. Neem de hele kolonie gewoon mee de grond uit. Dat wat aan klein spul eraf valt is niet erg. Droog ze goed en leg ze in dozen in stro. Zo blijven ze mooi droog.
Het volgende voorjaar kunnen ze, na de nachtvorst, weer in de grond. Ben je ze vergeten? Geen nood, sla een jaartje over.
Gladiolen kunnen gerooid worden als er nog blad aan zit. Knip dit niet af, maar vlecht het blad in elkaar en hang zo de bollen te drogen. Je krijgt dan een mooie streng, net als knoflook (ook een bol die gedroogd is aan het loof).

Lelies zijn zomerbollen die wel in de grond kunnen blijven staan. Ze zijn winterhard. Zorg wel dat de grond waar ze staan, niet al te nat is in de winter. Anders rotten de bollen weg.
Bij erg strenge vorst (zoals de afgelopen winters) kun je ze afdekken met stro, coniferentakken en bladeren. Maak een mooie hoop.
Met een beetje pech verdwijnt de hoop naar een andere plek in de tuin. Egels gaan er mee sjouwen.

Ik hoop dat dit genoeg informatie was. Succes met de bolletjes!

zaterdag 25 augustus 2012 - 15:58
Wannus

Wannus

Mooie info
Bedankt
zondag 26 augustus 2012 - 11:41
d.nijhuis

D.nijhuis

De bloembollenmarkt in de keukenhof begint volgende maand.
Ik ben er nog nooit geweest maar is het de moeite waard of kan ik net zo goed via internet bollen bestellen?

Gr,
Diana
dinsdag 23 september 2014 - 00:32
zourky

Zourky

Hallo allemaal,

Verleden jaar heb ik voor de eerste keer een ziekte gehad aan de gladiolen,bloemen die verdrogen nog in de top zonder open gaan,die open gingen waren met vlekken,de bladeren werden geel die heb ik allemaal verwijderd en weg gedaan Nu dit jaar heb ik ze op een andere plaats geplant en het was terug nog meer dan verleden jaar ik heb alles uitgetrokken en door de molen gedraaid en in een put begraven,volgend jaar koop ik nieuwe maar zakjes met vijf of tien bollen van een gekende kweker ik bedoel daarmee die in de winkel hangen bij de bloembollen met foto er bij, verleden jaar had ik een zak gekocht op een markt met vijftig bollen en denk dat het daarbij gebeurd moet zijn,dus dat daar een besmette bol inzat.Volgend jaar zet ik ze terug op
een andere plaats,ergens heb ik gelezen dat men bij zo een ziekte vier jaar geen mag planten op de zelfde plaats,heb ik het dan terug dan is het gedaan met gladiolen,ik vind het nochtans een van de mooiste bloemen en snijbloem.

Groedjes Richard
dinsdag 23 september 2014 - 07:28
ThomasZ

ThomasZ

De eerste krokus begint hier in bloei te komen, dat is vroeg.
woensdag 6 januari 2016 - 14:20
Smurffie

Smurffie

Dit jaar heb ik ook voor het eerst bloembollen gepoot, in kleine potjes en die weer in een grote pot. Moet ik ze gewoon water blijven geven (of in de regen laten staan) en in de winter afdekken met bladeren voor de vorst?
zaterdag 17 september 2016 - 21:03
de koker maurits

De koker maurits

mijn gladiolen komen in de zomer niet tot bloei, de bloemen verdrogen op de -plant en op de bladeren staan er kleine stipjes; wat zou dat zijn? hoe dat voorkomen volgend jaar,
vriendelijke groetjes,
maurits
dinsdag 15 november 2016 - 16:49
diety

Diety

Hei , ik heb mijn tulpen uit de grond gehaald als ze uitgebloeid waren , wanneer mag ik ze terug planten om een mooie bloei te hebben ?
donderdag 29 december 2016 - 10:32
tuinlief

Tuinlief

Diety, ik denk dat ze al in de grond moesten zitten, dus je bent wat laat met je vraag.
Het lukt echter nog om ze alsnog te planten als de grond niet te hard is. Dan bloeien ze nog in het voorjaar.
vrijdag 30 december 2016 - 18:51
diety

Diety

Zal ze volgendjaar in de grond steken ,
Tuinlief , zodra het wat zachter weer is plant ik ze , bedankt .
zaterdag 31 december 2016 - 14:51
Boerke

Boerke

Diety, moest ik van u zijn, steek ik ze direct in de grond wanneer deze niet meer bevroren is en zoals Tuinlief zegt "als de grond niet te hard is". Als ik de buienradar voor Ingelmunster mag geloven zou het heel de volgende week niet vriezen.Zie onderstaande link. Dus zou ik ze toch eind volgende week proberen te planten .Wat je wel misschien kunt doen;als ze nu op een warmere plaats staan,ze al wat koeler zetten dan is het verschil met de grond al kleiner als je ze plant. De bloembollen kunnen zeker tegen nog komende vorst. Bij ons zitten sommige bollen al meer dan 20 jaar in de grond. Zo wel in zomer als winter en zonder te beschutten. En nog steeds mooie bloemen (zie Digituin).
zaterdag 31 december 2016 - 18:15
Boerke
zaterdag 31 december 2016 - 18:16
hoi ik ben henk
donderdag 16 mei 2019 - 14:19
polidor

Polidor

Schitterend!!! Uw reactie. Hoi!!! Wederkerig! En nog. Hoi; Hoi; hoi; hoi.
Je kunt met mijn groeten een bloemenperk beginnen!
zaterdag 18 mei 2019 - 22:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon