menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe regen doet gek, wie kan mij helpen?

RJ1989

RJ1989

Hoi, ben nieuw op t forum en heb een vraag. Mijn blauwe regen heb ik 2 jaar geleden gekocht en nooit problemen mee gehad, net heel mooi gebloeid maar opeens, tijdens de bloei, gingen alle trosjes heel snel dood. Toen, gisteren zag ik dat de bladeren heel slap hingen, leek wel dood aan t gaan. Hier heeft t niet zo veel geregend, afgelopen twee weken, dus dacht, ik geef wat water en dan gaat t vast wel weer goed. Maar zag nu op internet dat t ook een verwelkingsziekte kan zijn, daar schrok ik erg van. Heb hem daarom doorgeknipt en zie een soort bruine vlek in t midden van de tak.. is dat een teken van iets? Zie foto. Wie weet wat dit is en wat ik moet doen? Is ie nog te redden? Ik heb ook andere planten en bomen in de tuin, zoals acers.

Struiken & Bomen

zaterdag 27 mei 2023 - 12:20
Tuinprins

Tuinprins

Ja, is verwelkingsziekte. Niets aan te doen.

Of andere planten aangetast worden door verwelkingsziekte is zo niet te zeggen. Verwelkingsziekte wordt veroorzaakt door een voor de mens onzichtbare bodemschimmel. Aangezien die in de grond zit is er weinig wat je kunt doen.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 27 mei 2023 - 15:35
RJ1989

RJ1989

Oh nee jammer.. wat te doen? Zo snel mogelijk in de groene container of gewoon laten staan en er het beste van hopen?
zaterdag 27 mei 2023 - 17:36
Tuinprins

Tuinprins

Gewoon laten staan en kijken of de plant opnieuw gaat uitlopen. Hierbij rekening houden met het feit dat blauwe regen wordt geënt op een onderstam (zaailing blauwe regen). Bij verwelkingsziekte zie je vaak dat de onderstam gaat uitlopen. Hier heb je echter weinig aan omdat zaailingen van de blauwe regen pas gaan bloeien als ze meer dan 20 jaar oud zijn.

Gegroet, de tuinprins
zondag 28 mei 2023 - 10:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon