menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stokrozen

Ga naar meest recente reactie

an

An

hoi wanneer moet je stokrozen zaaien , nu of in het voorjaar
gr an
donderdag 28 september 2006 - 12:05
Bowie

Bowie

Ik heb een deel van de mijne gezaaid op 30 aug en ze staan nu al een centimeter hoog.
donderdag 28 september 2006 - 14:34
an

An

o dat gaat snel en doe je dat in de volle grond, hoe laat je ze overwinteren?
gr an
want ik heb nog een paar zaden en daar weet ik ook niet van wanneer ik ze zaaien moet en of het eerst in pot moet of in de volle grond
donderdag 28 september 2006 - 15:58
Bowie

Bowie

Ik heb die per 5 in een potje met zaai/stekgrond gezet, dan allemaal samen in een grote plastiek bak met doorzichtig plastiek deksel en dit dan in de serre gezet. Af en toe het deksel opengezet.

In volle grond zal maar pas volgend jaar zijn.
donderdag 28 september 2006 - 16:02
an

An

dan worden ze erg groot vor dat je ze in de grond kan zetten ik heb alleen geen stekgrondhou je ze dan tot het voorjaar binnen tot mei
an
donderdag 28 september 2006 - 16:37
ines

Ines

Mijn stokrozen heb ik nu in volle grond uitgeplant die gaan de winter in met een redelijke
grootte en dat geeft geen problemen, dit doe ik reeds jaren, ze krijgen geen winterdek en
staan op een niet beschermde plaats...
donderdag 28 september 2006 - 23:46
an

An

ga ik ook proberen maar ik heb geen stek grond is dat erg, want ik heb nog wel wat gewone aarde
gr an
vrijdag 29 september 2006 - 08:57
ines

Ines

An,

U kan nog zaaien in volle grond in de tuinaarde buiten als het weer blijft zoals het nu is... voorlopig...
Niet meer wachten want ze moeten toch nog kunnen groeien voor de winter.
U kan op rijtjes zaaien en dan volgend voorjaar op de plaats van bestemming planten.
Groetjes,ines.
vrijdag 29 september 2006 - 16:24
an

An

okee zal ik doen
an
zaterdag 30 september 2006 - 19:09
Rodger

Rodger

Stokrozen bloeien maar vanaf het tweede jaar, dus als je ze nu al gezaaid hebt ,dan geniet je volgend jaar reeds van de bloemen.
zaterdag 30 september 2006 - 20:21
Bowie

Bowie

Ze nu al zaaien is geen kunst, maar ze overhouden van de winter dat zal wat anders zijn, allé bij mij toch.
zaterdag 30 september 2006 - 20:31
Rodger

Rodger

Ik zaai ze meestal in een isomobakje in augustus en plant ze na de winter in maart uit op hun plaats in de tuin. Als je ze onmiddelijk in de volle grond zaait moet je wel oppassen van de slakken want deze lusten de jonge blaadjes graag.
rodger
zaterdag 30 september 2006 - 20:56
nientje

Nientje

heb er vorige week ook gezaaid in potjes en er komen er al vrij veel piepen
nientje
zondag 1 oktober 2006 - 15:38
Matt

Matt

Ik heb ze gezaaid in Augustus,
Ze staan nu al zo'n 10 cm. hoog
Ik plaats ze begin Oktober op de plaats van bestemming.
Ze zijn winterhard dus dat 8s geen probleem

Matt
zondag 1 oktober 2006 - 16:45
Jeroen

Tekst aangepast

Jeroen

zaaigrond kan je zelf maken namelijk 1zak potgrond mengen met 1/4 fijn rijnzand
maar ik heb zelf ook planten in de aanbieding van het hele kleuren gamma dubbele stokrozen
jeroen
zondag 1 oktober 2006 - 18:38
an

An

ik kan ze nu toch niet meer zaaien in volle grond ,het was gisteren hier nood weer met hagel zo groot als knikkers, kunnen ze echt niet in een potje met gewone potaarde ik heb hier geen tuincentra in de buurt .
en moeten ze nog als je ze binnen zaait onder plastic. hoe moet ik dat gaan doen om volgend jaar mooie stok rozen te hebben.
gr an
maandag 2 oktober 2006 - 09:53
an

An

ines lees mijn vorige berichtje even kan dat nog wat jij zei
gr an
maandag 2 oktober 2006 - 09:55
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Waarom zou je niet proberen in potjes met gewone tuinaarde, wel zorgen dat er geen steentjes od bijzit.

Zaai dan wel niet alles, voor het geval het niet lukt, dan kan je volgend jaar nog een keer zaaien. Ik had dat gedaan met cleome, het ganse zakje ineens gezaaid, resultaat 2 planten.

maandag 2 oktober 2006 - 10:27
an

An

goed gedaan , maar wel weinig 2 planten uit 1 zakje zaad
en wat is een cleome voor plant ik ben er nog niet zo goed in ken wel de bekende soorten maar dit nog niet.ben trouwens op zoek naar een heel oud bloemetje had ik voor mijn verhuising in mijn tuin staan het was net onkruid als je niet oplette zat je helle tuin vol hij is er in paars, roze en wit, is geen goudse bloem, ben hem ook bijna niet meer tegen gekomen in deze 7 jaar na mijn verhuising kijk wel in anderetuinen of ik hem zie maar nee hoor. weet geen naam er van.
gr an
maandag 2 oktober 2006 - 10:57
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Tja An, ik zal wel iets fout gedaan hebben, ben er ook nog maar pas mee bezig, maar ik word slimmer door het forum. Dus nooit alles ineens zaaien, weten hoe diep je mag zaaien is ook belangrijk.
Cleome is deze (je hebt die wit & roze): [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 2 oktober 2006 - 12:06
an

An

wat een lief plantje ik denk dat ik hem wel is gezien heb maar weet niet zeker ,nou tania als je zulke mooie plantjes kweekt wordt je nog een goede kweker en net wat je zelf zegt je bent nooit te oud om te leren
zaaien is toch zaadjes op de aarde en een klein laagje aarde er op ?
gr an
maandag 2 oktober 2006 - 22:23
ines

Ines

An als U nog buiten wil zaaien dan niet meer wachten of het is te laat...
Maak een gleufje in de grond en zaai Uw stokrozen meisje of volgend jaar geen bloemen!
Voortmaken.........
!!!! grtjs,ines
maandag 2 oktober 2006 - 22:45
Tine

Tine

An, niet alle zaden mogen met aarde bedekt worden. Sommige kiemen nl alleen maar in het licht.
Over het algemeen moeten de heel fijne zaden alleen op de aarde gestrooid worden.

Tine
maandag 2 oktober 2006 - 23:40
ines

Ines

Alcea is een koudkiemer(14dagen) en mag bedekt worden met tuinaarde(ik bedek ze altijd).
Alcea kan ook gestekt worden en geven dan pas de juiste kleurvarieteit.
Tine de stokrozen hebben van de grootste bloemzaden die ik ken...
Groetjes,ines
maandag 2 oktober 2006 - 23:58
Tine

Tine

Ines, van de stokrozen weet ik het ook wel, die heb ik al jaren in de tuin staan. Ik reageerde alleen op An, die schreef: Zaaien is toch op aarde leggen en daar aarde overheen doen". Dat kan zaaien dus zijn , maar ook alleen op aarde strooien is ook zaaien voor fijnzadige planten. Ik wilde alleen het verschil duidelijk maken.

Tine.
dinsdag 3 oktober 2006 - 09:05
an

An

ja tine daar ben ik blij mee dat je dat zei want ik heb altijd alle zaden die ik gezaaid heb dus bedekt met aarde , bij de stok roos moet je dus wel aarde op doen heel licht, en als ze op komen wat moet ik dan verder doen tot volgend jaar (ben een leek wat dat betreft)

daarom vroeg ik ook als iemand mij zaden stuurt graag met beschrijving want ik denk dat jullie tuinen er zomers kleuriger er bij staan als de mijne ik heb vorig jaar zakjes zaad gekocht oa bodem bedekker , passieflora,siererwt en nog eentje gekocht in de winkel maar geen een heeft het gedaan
dus net wat ik zeg een leek wat zaaien betreft en ik vind het verschrikkelijk moooi een bloemen tuin een beetje geordend kijk maar bij hibiscus en sering daar staan fotos van mijn tuin goede tips kan ik altijd gebruiken, ik heb ook zaad van jullie gehad en moet ik ook even kijken hoe ik dat moet doen potjes of volle grond en dat hele fijne zaad zal ik dan niet bedekken zoals jij zei tine
gr an
dinsdag 3 oktober 2006 - 09:32
an

An

ik ga straks even zaaien ines want ik moet mijn bloemblollen ook nog doen,tulpen en sneeuwklokjes e.d. maar moeten die stokrozen in het licht gezaaid worden of mag dat ook inde schaduw van de hibiscus
gr an
dinsdag 3 oktober 2006 - 09:39
Tine

Tine

Stokrozen bij voorkeur zaaien op zonnige plaatsen. Dat is ook de reden dat ik ze altijd in potjes voorzaai en in het voorjaar de definitieve plaats geef.

Tine.
dinsdag 3 oktober 2006 - 12:26
an

An

hou je ze swinters binnen dan?
en dek je ze af met plastic in het begin?
gr an
dinsdag 3 oktober 2006 - 13:55
an

An

ik heb de eerste gezaait maar mijn aarde was op even nieuwe halen zo
gr an [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 3 oktober 2006 - 14:55
an

An

avatar wat is rijn zand is dat vogelzand of van de zandbak
gr an
woensdag 11 oktober 2006 - 21:41
bisschop

Bisschop

Hallo an
Rijnzand kan je gewoon kopen in een firma waar ze bouwmaterialen verkopen niet het zand van de vogels
zaterdag 21 oktober 2006 - 23:53
an

An

hoi bisschop bedankt dan weet ik dat weer wat bij geleerd,
gr an
zaterdag 21 oktober 2006 - 23:56
bisschop

Bisschop

Graag gedaan an ik leer hier op het forum ook heeeel veel bij
zondag 22 oktober 2006 - 11:18
Cavati

Cavati

Jongens & meisjes,

aangezien de stokrozen geleidelijk aan aan't uitbloeien zijn
is het binnekort weer tijd om zaadjes te oogsten....

Wie heeft ze zaadjes van enkelbladige stokrozen in mooie kleuren te veel?

mailtje: [email protected]


bedankt!
woensdag 25 juli 2007 - 18:46
Cavati

Cavati

kwil namelijk volgend jaar mijn gemeente vol met stokrozen hebben staan

dan kunnen jullie allemaal op bezoek komen naar het schoonste stokrozen dorp van belgie
woohooow







en worden er gratis zaden uitgewisseld natuurlijk


woensdag 25 juli 2007 - 19:14
hildavw

Hildavw

En welk dorp is dat, dat graag de mooiste van het land zou worden ?

groetjes

Hilda
woensdag 25 juli 2007 - 19:35
Cavati

Cavati

Schelle aan de schelde

*bloos




mooiste stokrozen-gemeente, he
allez, als ik er mee klaar ben

woensdag 25 juli 2007 - 20:20
Tine

Tine

Wat een fantastisch leuk idee. Jammer dat het in onze gemeente niet mag. Ik heb verschillende keren zaden in het gemeenteplantsoen uitgezaaid maar daar wordt het steeds weggeschoffeld. Nu heb ik heel veel zaailingen van de hibiscus en die ga ik toch in de gemeentetuinen verdekt planten. Eens kijken hoe lang ze daar blijven staan. Als alles bij jou lukt, moet je ons waarschuwen, dan wil ik daar graag een kijkje nemen en eventueel foto's aan de gemeente laten zien als voorbeeld.

Tine.
donderdag 26 juli 2007 - 09:58
Cavati

Cavati

Wel, we hebben hier nogal wat wandelwegen... en daar zou ik het eerst op willen proberen. Daar komen de gemeentediensten toch niet.
donderdag 26 juli 2007 - 11:48
hildavw

Hildavw

Nu weten we ten minste waar we volgende zomer eens kunnen gaan wandelen, en in de nazomer zaadjes pikken.
Voor ons is het zeker niet ver en onze oudste zoon woont in Niel, dus zullen we wel eens langskomen als het gelukt is.
Laat het op tijd weten hé.
Ter hoogte van ons huis heeft de gemeente een wegversmalling aangelegd, met wat zij noemen een "bloembak". Er staat echter alleen hedera in.
Ik heb ook al verschillende malen zaadjes van klaprozen, eschscholzia, enz. gestrooid, maar ik vrees dat het onder die planten te donker is om te kiemen, want er is nog nooit iets uitgekomen.

groetjes

Hilda
donderdag 26 juli 2007 - 12:09
Tine

Tine

Voor mij is het wel een aardig eindje rijden maar daar ik graag eens een weekendje België doe, kan het ook eens in die richting zijn.

Tine.
donderdag 26 juli 2007 - 12:44
an

An

Wat een fantastisch leuk idee. Jammer dat het in onze gemeente niet mag. Ik heb verschillende keren zaden in het gemeenteplantsoen uitgezaaid maar daar wordt het steeds weggeschoffeld. Nu heb ik heel veel zaailingen van de hibiscus en die ga ik toch in de gemeentetuinen verdekt planten. Eens kijken hoe lang ze daar blijven staan. Als alles bij jou lukt, moet je ons waarschuwen, dan wil ik daar graag een kijkje nemen en eventueel foto's aan de gemeente laten zien als voorbeeld.

Tine.

hoi tine ik deed dat ook of ik zaaide of ik plante daar wat maar niet voor lang elke keer dat schoffelen
en weg waren mijn zaaijes of plantjes ik ken dat
ze schoffelen zonder dat ze kijken wat er staat
gr an
donderdag 26 juli 2007 - 21:56
an

An

vergeten te zeggen
ze hebben alles in de gemeente tuin gewoon met een elektriche snoeizaag alles kort gewiekt tot zoveeveel beoven de grond hooguit 20cm dat groeit nu wel weer en het staat er vol met haage wind e
de gemeente doet er niks aan het ziet er niet uit.
gr an
donderdag 26 juli 2007 - 22:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon