menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekjes van wilgen

Ga naar meest recente reactie

lisa

Lisa

graag heb ik stekjes van wilgen -wie heeft welke voor mij

groetjes lisa
woensdag 4 oktober 2006 - 20:27
depauws

Depauws

Lisa
Ik heb een tiental soorten wilg staan.
Als imker laat ik deze eerst bloeien en dan snoei ik, op dat ogenblik zijn er massa's stekken te krjigen.
Stekresultaat is meestal 99% uitgezonderd voor de waterwilg en zijn afgeleiden, daar is het stekresultaat bijna 0.
Ik ken niet alle latijnse namen maar ik heb Daphnoide (roodachtige takken), Alba, Viminalis (sterkgroeiend), zwitserse wilg (erg laagblijvend), wollige wilg, drakenwilg (dracena), medemei ( de vroegste) en doorbloeiende wilg ( altijd bloei) en dan nog een met laurierblad.
Je laat maar horen welke je wil.

Groeten


woensdag 4 oktober 2006 - 21:18
lisa

Lisa

de pauws,heel lief van jou dat ik iets kiezen mag - ik heb op google gezoecht helaas geen foto gevonden -mijn voorstelling gaat uit- hij zal zo ca 2m zijn en leuk uitzien dat doen ze zeker alle de dracena is dit de japanse?hoe hoog wordt de wilg met laurierblad?
IK ZOEK EEN TREURWILG -ZIJN ZIJ ALLEMAAL TREURWILGEN?

groetjes lisa
woensdag 4 oktober 2006 - 22:44
depauws

Depauws

Lisa

Een echte treurwilg is er niet bij , meestal is groeiwijze opgaand en nogal stevig ook, scheuten tot 3-4 meter bij stevige snoei.
De dracena wordt ook wel Japanse wilg genoemd, typisch aan deze soort is "faciata" een tak splitst zich in meerdere parallele takken die tegen elkaar voortgroeien als een platte band, mooi voor in bloemstukjes.
Depauws
vrijdag 6 oktober 2006 - 07:59
lisa

Lisa

goede morgen ,de pauw

zie mailtje
groetjes lisa
vrijdag 6 oktober 2006 - 09:57
kimmiej

Kimmiej

weet iemand wat er word bedoeld meet een wilg stekken (ben ik nodig voor school dus snel graag:P!!)
donderdag 16 oktober 2008 - 15:09
lisa

Lisa

Ik heb al een mailtje stuurt, wel wilgen stekken doet men als men de wilgen vermeerderen wil.
dus nieuwe boomtjes heben wil.

Lieve Groetjes lisa

donderdag 16 oktober 2008 - 15:29
tvroman

Tvroman

ik weet het niet meer zo goed, iedereen zegt dat het zo makkelijk is om wilgenstekjes tot bomen te laten groeien. bij mij lukt het blijkbaar niet. ik heb 2 verzchillende dingen gedaan : stekjes in een compostpot en stekjes in een emmer water. alle blaadjes zijn al afgestorven. (stekjes 1,5m lang en 5mm dik) alles ziet er dood uit. probleem is dat de stekjes van mijn buur komen die een prachtige treurwilg heeft (8m hoog) en da kieken gaat dat wegsmijten. niet te geloven !!
ik heb dus dringend een beetje hulp nodig, ik wil zijn baby-boompjes in stand houden en ik heb plaats voor zo'n 20 à 30 stuks.
HELP

groetjes

een desperate boom-mama
zaterdag 18 april 2009 - 22:01
iecee

Iecee

wilgentakken gewoon in de grond steken het liest hele dikke die doen het het best
de boeren hier in de buurt stekken takken van 2 meter hoog en ong 10 cm doorsnee voor knotwilgen
ik heb voor mijn treurwilgen nog dikkere takken gebruikt tussen de 10 en de 20 cm gaat goed
boor of graaf een gat van een halve meter diep en snij een reep bast af in de lengte van het stuk wat onder de grond komt.
wilgen kan je van klein tot groot goed stekken maar natuurlijk moet je grond wel een beetje vochtig zijn
als je er veel wil graaf je een sleuf van een halve meter diep en zet ze daarin
stekken in een emmer en in een vaas gaat ook goed kijk maar naar de band en krulwilgen die je in een vaas zet die krijgen bijna altijd wortel
Ik zit hier op leemzandgrond dus dat is nutuurlijk ideaal voor zoiets
maar soms heeft het ook wel met de tijd van het jaar te maken
wilgen lopen vroeg uit
vorig jaar heb ik mijn krulwilg gesnoeid en op een hoop gegooid en die kregen gewoon wortels in de open lucht.
dinsdag 28 april 2009 - 08:43
Jappie

Jappie

hallo tvroman,
ik heb al 2 takjes van een krulwilg in een fles met water gestoken en ook een takje van een treurwilg en ze hebben allemaal wortels gekregen.
Maar het waren wel kleine takjes van 15cm.
vrijdag 29 mei 2009 - 20:16
Jappie

Jappie

tvroman,
De blaadjes van de stek mogen gerust doodgaan hoor,
bij mij was dat ook.
Het is als ze wortels krijgen krijgen ze vanzelf terug nieuwe blaadjes.
En in geval van nood steek gewoon een volledig takje in water.
VOLLEDIG HE!!!

Groetjes
zondag 14 juni 2009 - 20:46
lisa

Lisa

mijn succes was niet groot...ik had van een vriendin vorig jaar wilgestekjes gekregen en heb helaas geen succes gehad met het bewortelen.

groetjes
lisa
vrijdag 19 juni 2009 - 06:19
Jappie

Jappie

Hallo,
vorig seizoen heb ik een stekje van een knotwilg genomen en in de grond gezet, de boom kreeg al vrij vroeg wortels en groeide bijna 3 m. Het probleem is dat ik het stekje te dicht bij de haag zette en dat de boom schuin groeide. Toen de boom over de haag was gegroeid is dat probleem weg maar ik kan de boom nu wel niet knotten, ik zou dit graag doen maar door de schuine start gaat dit niet meer.

Iemand advies?
maandag 29 maart 2010 - 17:49
lisa

Lisa

Jappie...Phu ik heb geen idee wat het beste is..mischien weet iemand van de tuinvrienden wat het beste is..

groeten,lisa
maandag 29 maart 2010 - 18:11
cedric013

Cedric013

Ik heb wel krulwilgen te koop
maandag 12 april 2010 - 20:29
Peppody

Peppody

ik heb de krulwilgtakken met pasen in een vaas gezet en ze hebben een heleboel wortels gekregen. Ook de rest van de krulwilg wat ik had gesnoeid en in de grond had gestoken is aan het wortelen. U kunt bij mij een gewortelde tak zo ophalen hoor!

dinsdag 13 april 2010 - 19:55
iecee
dinsdag 13 april 2010 - 21:56
iecee

Iecee

uitgraven en rechtzetten
of afzagen en opnieuw stekken gaat nog net
of een nieuwe grote stek ergens gaan halen en die stekken of in de vijver of de regenton zetten dan krijgt hij ook wel wortels
dinsdag 13 april 2010 - 21:56
iecee

Iecee

uitgraven en rechtzetten
of afzagen en opnieuw stekken gaat nog net
of een nieuwe grote stek ergens gaan halen en die stekken of in de vijver of de regenton zetten dan krijgt hij ook wel wortels
dinsdag 13 april 2010 - 21:56
lisa

Lisa

peppody..ik heb jou een mailtje gestuurt,

groejte
lisa
woensdag 14 april 2010 - 10:06
JohanDC

JohanDC

Dit berichtje is niet als antwoord bedoeld maar als bijkomende vraag. We hebben een 3 weken geleden takken (scheuten van vorig jaar) genomen van een knotwilg met de bedoeling om een mooi formaat wilgenhut te maken voor de kinderen (en ons). De takken hadden allemaal knoppen maar tot nu toe is er nog geen enkel blaadje opengegaan. De takken (2,5 - 3,5 cm diameter) die 3 dagen voordien waren gesnoeid hadden we schuin aangesneden met de snoeischaar en in een diep pootgat gestoken en wat aangewaterd. Maakt deze wilgenhut nog een kans?
woensdag 14 april 2010 - 20:06
Jappie

Jappie

ik ga hem gewoon laten verder groeien en ik zal wel zien wat ik ermee zal doen

Groetjes
vrijdag 7 mei 2010 - 21:34
renate67

Renate67

je wilgenhut heeft zeker nog kans, geduld.
Vroeger gebruikte ik gesnoeide wilgentakken zonder blad vaak als steun bij planten maar als ik een keer die tak rechtop zette ipv op zijn kop dan ging die vaak groeien (dan dus een onbedoelde wilgenstek)
woensdag 19 mei 2010 - 05:16
JohanDC

JohanDC

We houden het inderdaad nog even vol. Ondertussen zijn er 3 stekken van de 18 die ondertussen blad krijgen op de plaatsen waar de mezen nog niet de knoppen eruit gehaald hebben. Blijven gieten maar ...
woensdag 19 mei 2010 - 13:15
Goubie

Goubie

Heeft iemand nog wilgen staan die mogen gesnoeid worden?

Ik zoek een tiental mooie takken van knotwilgen, om een boord met knotwilgen te maken.

Ook ben ik op zoek naar fijne takken om een vlechtwerk te maken (afsluiting) en om een wilgenhut voor onze kindjes te bouwen.

Als er iemand takken liggen heeft die recent gesnoeid zijn of wilgen die nog mogen geknot worden.. laat maar weten pls?

dinsdag 25 mei 2010 - 09:45
Kater

Kater

Is het niet te laat voor dit seizoen om nog te knotten en te planten met wortel?
zaterdag 29 mei 2010 - 10:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon