menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterharde rotsplantjes gezocht

Ga naar meest recente reactie

jumperke

Jumperke

Ik ben volop bezig met de rotstuin aan te planten, ik heb ondertussen al een paar dingen in geplant.
Iedereen die iets overheeft van winterharde rotsplantjes laat het me gerust weten!

jerko
zondag 18 oktober 2009 - 17:52
Rita1960

Rita1960

Hé Jerko,

Al eens gedacht aan echte wintertijm (thymus off) of scheefbloem (alysiumsoorten) saponaria (zeepkruid) doet het ook goed als rotsplantje.
of zit je zelf meer aan sedum of sempervivum soorten te denken?
Er zijn trouwens ook leuke (klein blijvende) varen soorten die het goed doen als rotsplantje ondanks dat je hier bijna niet aan zou denken.

groetjes,

Rita

PS; Hoor/lees jij nog wel eens iets van Jens?? (Pm-etje s.v.p.)
zondag 18 oktober 2009 - 21:10
jumperke

Jumperke

Ik ben niet echt op zoek naar Sempervivums ofzo, maar naar mooie Dianthus-soorten, Delosperma, van die speciale dingetjes eigenlijk.
Saponaria zou idd wel goed passen daarin!

Ik stuur je eens een Pm Rita!

jerko
maandag 19 oktober 2009 - 12:34
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

als je voor de mooie bloemetjes gaat denk ik dat in een rotstuin zeker geen Campanulaceae mogen ontbreken. Vooral dan de kleine grondbedekkende soorten die oorspronkelijk uit de bergen komen, bv.:

- Campanula carpatica (Karpatenklokje)
- Campanula portenschlagiana (Dalmatiëklokje)
- Campanula poscharskyana (kruipklokje)
- Campanula cochleariifolia
- eventueel ook Campanula rotundifolia (= het grasklokje, een wilde beschermde inlandse soort)

En mocht je het kunnen vinden, de naam zegt het zelf al: Campanula alpina (die heb ik niet in mijn verzameling).

Foto's van bovenstaande Campanulaceae kan je zien op http://www.thelordofcantecroy.be/CampanulaCollection.html. De 4 eerste zijn makkelijk en goedkoop te vinden in tuincentra, ik denk dat de portkosten om jou een plantje toe te sturen hoger is dan de prijs in een tuincentrum...

maandag 19 oktober 2009 - 14:33
jumperke

Jumperke

Lysianthus,

Bedankt voor de links!
De eerste site (Cathy Portier) ken ik reeds, ik heb er namelijk het één en ander gekocht in Beervelde.

LordOfCantecroy, bedankt voor de namen, die zet ik alvast bij op de lijst!

jerko
maandag 19 oktober 2009 - 19:09
lanne

Lanne

Jerko,
Als je wat dichter zou wonen , dan zou je in het voorjaar eens mogen langskomen om enkele scheutjes uit de rotstuin te halen . Ik vrees echter dat Nieuwkerken waas wat te ver voor jou zal zijn , dan kan je ze goedkoper kopen denk ik
groetjes
Lily-Anne
woensdag 28 oktober 2009 - 15:45
jumperke

Jumperke

Idd Lilly-Anne,

Nieuwerkerken Waas licht iets te ver voor me.
Toch bedankt voor het aanbod!

jerko
donderdag 29 oktober 2009 - 20:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon