menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekking in de winter

Ga naar meest recente reactie

jc

Jc

Percelen bedekken in de winter is heel goed tegen uitspoeling en beschermt het bodemleven. Ik doe voor elke winter een vlaktecompostering op de moestuinpercelen met kalk, lavagruis, gedroogde koemest en hoornmeel voor de bladgewassen. Tot nu toe bedek ik die percelen daarna met grasmaaisel gemengd met bladeren. Maar omdat het gras tegen november praktisch niet meer groeit, heb ik niet genoeg materiaal. Ik ga dit nu oplossen door snijrogge (winterrogge) te zaaien die ik in de lente kan inspitten. Op de percelen waar nog gewassen staan, kan ik dat niet.
Hoe pak ik dat aan? Als je op voorhand groen materiaal vezamelt, begint dit snel te composteren en het materiaal van de "wachthoop" is te grof of reeds in ontbinding. En dat materiaal heb ik nodig voor mijn composthoop op te starten.
Wie heeft daar een goede oplossing voor?
Jean-Claude
donderdag 20 september 2007 - 22:22
andre

Andre

Gewoon het grof materiaal bezigen van de wachthoop dat het te grof is kan geen kwaad. Ook kan je op de percelen stalmest uitstrooien of compost
andre
donderdag 20 september 2007 - 22:48
annd6

Annd6

Ik heb het vorig jaar ook zo gedaan: het grof compostmateriaal als laag om de grond te beschermen.
De beestjes blijven hun werk ook doen.
In de lente harkte we het te groffe eraf en de rest gewoon omspitten.
Groetjes
Ann
vrijdag 21 september 2007 - 08:32
Bowie

Bowie

Mogen de ranken van courgette, pompoenplanten en augurken gewoon op de groentepercelen blijven liggen, zodat ze daar verteren?
Moet ik die eerst nog in kleinere stukken doen, of mogen die uitgestrekt liggen?
vrijdag 21 september 2007 - 12:15
andre

Andre

Bowie.

Voor het uitzicht kleiner maken , maar eigenlijk niet nodig

andre
vrijdag 21 september 2007 - 13:32
Bowie

Bowie

Bedankt andré
vrijdag 21 september 2007 - 14:00
jc

Jc

ok André, ga ik doen! Het komt er dus gewoon op neer dat de bodem een beschermlaag krijgt en dat ondertussen de afbraak door bacteriën en bodemleven - al is het in die periode op een lager pitje - verder kan gaan? Ik dacht dat dit te gevaarlijk was doordat zaden, ziektes en plagen niet goed en snel genoeg afgebroken worden door de te dunne laag.
Simpel hé: de natuur helpt steeds zichzelf.
Ann: hoe dik maakte je dit eigenlijk? Gewoon alles vol beleggen of dikker?
Mag je daarop nog het laatste grasmaaisel strooien?
JC
zaterdag 22 september 2007 - 22:53
andre

Andre

Gewoon alles vol beleggen ook het grasmaaisel kan daarvoor dienen

andre
zaterdag 22 september 2007 - 23:53
annd6

Annd6

Jc,
nu pas je vraag gezien, sorry
Ik gebruik eigenlijk wat ik heb, daarvan hangt de dikte van de laag af.
Voor de mulchlaag in de zomer gebruikte ik ook cacaodoppen als afwisseling. Wat over is van die laag blijft ook liggen, 't is te zeggen ik leg die terug nadien, eerst nog een groenbemester. Het is wat laat ik weet het maar ja.
Groetjes
Ann
zondag 23 september 2007 - 09:56
jc

Jc

ok, da's duidelijk genoeg.Bedankt Ann.
Groenbemester: ik heb vanavond mijn winterrogge gezaaid (eerste keer). Benieuwd! Dit kan nog groeien tot de eerste nachtvorst. Maar als ik dit in de lente dan onderspit, moet dit dan nog met de spade of zo verkleind worden ter plaatse of niet? Je kan daar toch niet direct op zaaien of planten? Ik zou het gewas voor de winter nog met de grasmaaier inkorten en het maaisel als extra mulch gebruiken of composteren. Is dit ok? Zo spoelt de bodem niet uit en heb ik extra werkmateriaal.
En hoe diep komt die afgestorven rogge dan in de grond: 10 cm? Of gewoon wat onderwerken met de schoffel?
't is weer vragenuurtje hé
groet
Jean-Claude
maandag 24 september 2007 - 22:47
andre

Andre

jc.

Onderwerken met de schoffel is niet voldoende. Inspitten op een diepte van 10à 15 cm is beter. Als het afgemaaid is werk dit gemakkelijker en maaisel kan naar de composthoop

andre
maandag 24 september 2007 - 23:05
annd6

Annd6

Dankje Andre,
ik heb nog geen ervaring met winterrogge.
Veel succes Jc.
Groetjes
Ann
dinsdag 25 september 2007 - 08:52
jc

Jc

aha, maaien was dus een goed idee: merci André.
Nog 1 vraagje: ik heb tegelijk mijn vlaktecompostering voor de helft al uitgevoerd (de rest doe ik dan in de lente na het onderspitten). Dit kan toch geen verbranding geven of de kieming beïnvloeden? Snijroggezaad lijkt me toch een taai kereltje.
Ik hield het nu enkel bij lavameel en gedroogde koemestkorrel.
JC
dinsdag 25 september 2007 - 13:44
Jerry24

Jerry24

Percelen bedekken in de winter is heel goed tegen uitspoeling en beschermt het bodemleven. Ik doe voor elke winter een vlaktecompostering op de moestuinpercelen met kalk, lavagruis, gedroogde koemest en hoornmeel voor de bladgewassen. Tot nu toe bedek ik die percelen daarna met grasmaaisel gemengd met bladeren. Maar omdat het gras tegen november praktisch niet meer groeit, heb ik niet genoeg materiaal. Ik ga dit nu oplossen door snijrogge (winterrogge) te zaaien die ik in de lente kan inspitten. Op de percelen waar nog gewassen staan, kan ik dat niet.
Hoe pak ik dat aan? Als je op voorhand groen materiaal vezamelt, begint dit snel te composteren en het materiaal van de "wachthoop" is te grof of reeds in ontbinding. En dat materiaal heb ik nodig voor mijn composthoop op te starten.
Wie heeft daar een goede oplossing voor?
Jean-Claude


Kzou even contact opnemen met een adviesbureau daarover? Zij weten veel over compost, [url=http://www.terricola.nl]bodemverbetering, [url=http:/www.terricola.nl]grondanalyse en dergelijke.
donderdag 4 oktober 2007 - 15:04
hugo

Hugo

Jerry 24, dit forum dient niet om reclame te maken voor uw website en bedrijf,, daarvoor kan je terecht op de handelsgids op http://www.tuinadvies.be/

groetjes
donderdag 4 oktober 2007 - 15:56
student

Student

Je kan ook gewoon de grond bedekken met afgevallen bladeren, dan zie na de winter dat je grond vol zit met wormen, en je hebt ook nog een kleine humuslaag.
zaterdag 13 oktober 2007 - 11:43
jc

Jc

ok dank voor de tip!
JC
zaterdag 13 oktober 2007 - 19:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon