menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Colorado kever inaardappels

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

Hoe kan ik op biologische manier de coloradokever de baas blijven. Nu vang ik alle kevers eraf (gelukkig zijn het er minder dan vorig jaar) en onmiddelijk kijk ik aan de onderzijde van het blad en verwijder de eitjes, maar ik zit daar op een volkstuinen complex en de een doet er wat aan en de ander niet en dan blijft dat spul lekker vliegen. En wie weet er dan nog raad?
woensdag 21 mei 2008 - 15:35
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

kan er geen net over gehangen worden als je alle kevers verwijderd hebt?

greetz Damy
woensdag 21 mei 2008 - 17:45
JovanDreumel

JovanDreumel

Daar is het veld een beetje te groot voor. En er moet regelmatig geschoffeld en aangeaard worden.
woensdag 21 mei 2008 - 19:17
andre

Andre

Jo.

Niet emakkelijk om op een biologische manier de colorakever te bestrijden. De beste manier is nog het vangen. JE kan ook sproeien met een aftreksel van bone bladeren. Zij kunnen niet tegen de geur van bonen, maar waarvan de efficientie niet zo duidelijk is

Groetjes andre
woensdag 21 mei 2008 - 21:57
annd6

Annd6

Ik weet ook geen andere oplossing dan ze te pakken...
Vorig jaar was het hier een echte plaag, tegen de 200 hebben we er met de hand gepakt.

Groetjes
Ann
donderdag 22 mei 2008 - 09:07
JovanDreumel

JovanDreumel

Nu heb ik er nog maar 5 kunnen vangen. Vorig jaar veel meer rond deze tijd en toch kregen we toen nog veel larven. Ik denk dat de natte maand maart een goede goede rol gespeeld heeft.
donderdag 22 mei 2008 - 09:24
printemps

Printemps

hallo

misschien zit de koude en de sneeuwval er ook voor iets tussen

mvg
an
zaterdag 24 mei 2008 - 14:36
JovanDreumel

JovanDreumel

Tegen koude kunnen de beestjes over het algemeen goed tegen, mater water en vocht is vaak wel een probleem voor die beestjes om te overleven.
zaterdag 24 mei 2008 - 19:31
Jefke12

Jefke12

Vergeet niet dat je verplicht bent om de coloradokever te bestrijden.

De meldingsplicht is afgeschaft als ik me goed herinner maar let toch maar op als je aardappels hebt staan in de buurt van professionele landbouwers die aardappelen telen.

Indien je zelf maar een klein oppervlak hebt staan met aardappels , kan je ze best met de hand vangen en doden. Dit is nog het meest efficient en milieuvriendelijkst.
vrijdag 4 juli 2008 - 17:40
harald

Harald

Je kan colorado-kevers ook bestrijden met brandnetelgier: je plukt zoveel (jonge) brandnetels als er in een emmer passen en voegt daar vervolgens koud water aan toe. Laat de brandnetels een nacht 'trekken' en haal ze er daarna uit. De oplossing kan je in een rugsproeier doen. Vervolgens vernevelen over je aardappels (en belangrijker: over de kevers).
Succes!
maandag 7 juli 2008 - 16:22
JovanDreumel

JovanDreumel

Afvangen doe ik het liefst, maar soms moet de spuit even helpen, want je bent inderdaad terecht verplicht om ze te bestrijden. Maar als brandnetelgier ook werkt, zowel tegen larven als kevers ga ik da ook eens proberen. Tot nog toe spoot ik met Spruzit van Ecostyle) en dat werkt ook.
maandag 7 juli 2008 - 16:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon