menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenten kweken op karton

Ga naar meest recente reactie

nathalieke

Nathalieke

Heeft iemand hier ervaring mee, ik ga het volgend jaar eens uitproberen maar heb veel last van pissebedden in de tuin (mogelijk een probleem) Alvast bedankt!!!
vrijdag 7 oktober 2011 - 17:54
Pieter2

Pieter2

Nog nooit gehoord van deze teeltwijze, maar pissebedden zijn nooit een probleem in de tuin. Die beestjes eten rottend materiaal en zijn dus compostmeesters
vrijdag 7 oktober 2011 - 18:00
JovanDreumel

JovanDreumel

Welke stoffen zijn er terecht gekomen bij het maken van karton?
donderdag 20 oktober 2011 - 17:28
hars

Hars

Hallo,

juist op zoek naar het antwoorden op bovenstaande vraag ik bij dit forum terecht gekomen. Uit een boekje over permacultuur had ik ook de tip gevonden dat je karton zou kunnen gebruiken als een zogenoemde 'lazy bed' methode. Het karton houdt het onkruid tegen zodat je niet hoeft te spitten, met als voordeel minder werk en een betere bodemstructuur omdat het bodemleven niet wordt aangetast.

Aan karton heb ik geen gebrek. Echter nu vraag ik me inderdaad af of er geen onwenselijke stoffen kunnen uitspoelen (in de bodem en in het grondwater). Omdat karton van oud papier is gemaakt vind ik dit moeilijk in te schatten. Oud papier kan misschien nog schadelijke stoffen bevatten van de inkt, het bleekproces en de lijm om het papier minder wateropnemend te maken, hoewel niet uit te sluiten valt dat dit door schoonmaakprocessen teniet wordt gedaan tijdens het recyclingsproces. Verder weet ik niet of er nog bepaalde lijmen worden gemaakt bij de productie van het karton zelf, maar dit lijkt mij waarschijnlijk. Ook heb ik op wikipedia gevonden dat sommige soorten karton met een papierlaag worden afgewerkt die met een zogenoemde PE-coating zijn behandeld. Hoe zo'n papierlaag te herkennen is een beetje gissen tenzij het alleen op van die geverfde dozen zit. Waarom schijnbaar ongebleekt karton (van dozen) vrijwel altijd mooi licht bruin is en nooit grauw grijs (zoals het binnenste van een wc-rol) is mij evenmin duidelijk.

Wellicht is de eventuele uitspoeling zeer gering als de stoffen niet in water oplosbaar zijn en het karton tijdig verwijderd wordt wanneer het niet meer nodig is. Zelf overweeg ik nu biologisch landbouwdoek als dat te vinden is.
woensdag 30 november 2011 - 15:15
Kriskras

Kriskras

hars schreef:

Zelf overweeg ik nu biologisch landbouwdoek als dat te vinden is.

U zou er beter aan doen vooreerst allerlei nuttige beestjes zoals pissebedden, oorwurmen, regenwormen enz... enz... enz... op hun waarde te schatten.
En wie dat voor elkaar heeft gebracht hecht geen belang meer aan karton, biologische- en andere doeken.

Wel nuttig zijn de mini potjes vervaardigd uit een mengsel van papier en coco. Men kan ermee het plantgoed binnenshuis of in de serre laten schieten, waarna het na 5 @ 10 dagen in de tuin kan worden gezet.

woensdag 30 november 2011 - 23:27
dendrodan

Dendrodan

Karton wordt ook wel gebruikt op paden te bedekken en daarover boomschors gelegd om onkruid tegen te gaan. Maar het karton lost met de jaren wel op. Pissenbedde en andere insekten kruipen er ook op. Dus deze dieren kan je niet tegenhouden
maandag 5 december 2011 - 21:21
organic

Organic

Karton is een heel goed middel om op te telen. Gerecycled papier wordt vrijwel altijd ontdaan van alle inkt en andere vervuiling. Meestal gebleekt, maar niet bij karton.
De zwarte inkt op dozen is onschadelijk, maar met kleur en wit moet je wel oppassen, die kun je dus beter niet gebruiken. Het bodemleven verteert het karton, dus als het bevalt moet je elk jaar nieuw leggen. Daaroverheen een mulch laag van blad, gras, stro, hooi en dergelijken van rond de 7-10 cm en de grond wordt bevrucht en onkruid tegen gehouden. Daarnaast houd het vocht in de grond, wat handig is in droge periodes.
Bijkomend voordeel is dat je om het bodemleven dat van het karton en de mulch vruchtbare aarde maakt niet de grond om mag spitten, dan vermoord je al die beestjes namelijk. Niet spitten betekent een hele zware klus armer, en qua teeltresultaten maakt het niks uit.
woensdag 18 januari 2012 - 14:23
kittykat

Kittykat

Hallo,

Ik gebruik regelmatig karton zoals bevoorbeeld tussen tomaten , paprika en kool en ik ben daar zeer tevreden over .En om het op zijn plaats te houden leg ik oude dakpannen erop tussen de mulch want dat neemt de warmte van de zon op tijdens de dag en geeft ze terug af s'nachts . Heb ook nog folie gebruikt die afbreekbaar was , maar dat scheurde en met de wind werdt het een vuil boeltje .
vrijdag 9 maart 2012 - 20:51
snowdog

Snowdog

als je al veel last hebt van pissebedden ga er nog meer krijgen door te telen op karton

veel groentjes ,

snowdog
maandag 26 maart 2012 - 21:09
sjoerdgeer13

Sjoerdgeer13

Ik heb gisteren mijn broeikas voor het eerst belegd met “schoon” karton en daarop een flinKe laag compost. We gaan zien hoe dat bevalt komend jaar. Buiten ga ik experimenteren met een paar bakken in mijn volkstuin. De rest laat ik open, om het verschil zichtbaar te maken.
zaterdag 4 november 2023 - 10:01
Zeus

Zeus

Ik werk altijd met karton, is simpel, goed tegen onkruid, vergaat in 1 seizoen en maakt de grond voedzamer samen met de compost. Pissebedden zijn zalige afbrekers
vrijdag 26 januari 2024 - 11:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon