menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappelschillen in de compostbak

Ga naar meest recente reactie

myriam56

Myriam56

Gisteren heeft mijn vriendin mij de raad gegeven om geen aardappelschillen in de compostbak te gooien, omdat dit schimmels verwekt later in de grond, klopt dat ?
Ik ben werkelijk een nit-wit
dank JE wel op voorhand voor goeie raad.....
zaterdag 10 november 2012 - 16:58
groenbloemeke

Groenbloemeke

Ik gooi ze er wel in
zaterdag 10 november 2012 - 17:30
Driez

Driez

Hangt er een beetje van af. Als je een goed werkende composthoop/compostvat hebt, stelt er zich geen enkel probleem.
Als je dat niet hebt, is er kans dat op de stukken aardappelschil en de eventuele scheutjes die hieruit kunnen groeien, de phytopthora-schimmel overwintert. Als je die compost dan gebruikt op je aardappelveld of bij de tomaten, worden ze zo direct geinfecteerd, met de bijhorende slechte oogst als gevolg. Gebruik je die compost voor een bloemenborder, fruitbomen, wortelen,... dan is er ook geen enkel probleem.
zaterdag 10 november 2012 - 17:32
minouke

Minouke

ik gooi ze er ook op maar gebruik de compost alleen voor de sierplanten.
zaterdag 10 november 2012 - 19:59
Polplastron

Polplastron

Ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad, maar ook ik heb geen tomaten of aardappelen in m'n tuin staan. Bij de overige groenten heb ik geen zichtbare nadelen ontdekt.

Verder is het ook zo dat afhankelijk van het soort compostering dat je toepast bepaalde schimmels worden gedood door de warmte-ontwikkeling.

Groeten,

Pol
dinsdag 20 november 2012 - 21:35
Wannus

Wannus

Hallo
Ik heb een beetje laat dit bericht opgemerkt ,
maar wil ook wel eventjes reageren .
Verleden jaar heb ik een demonstratie bijgewoond
van composteren hier ergens in een containerpark .
De compostmeester raadde ook aan geen aardappelschillen
toe te voegen , en indien wel in zeer kleine mate .
gr
donderdag 6 december 2012 - 18:11
myriam56

Myriam56

Hey dag Wannus, dat speelt ommes gene rol, ik ben blij met elke reactie...

De aardappelschillekes die ik erin gooi is niet echt veel, en dan nog geschild met een dunschiller, de aardappels die ik meebreng van België , worden hier als truffels behandelt, want diegene die ik hier kocht(frankrijk), zijn gewoon niet te vreten ( het kan niet missen dat Montignac schreef dat het varkensvoer was, dat is hier echt zo), niet te pruimen echte waterzakken zonder smaak!!) Dus het is echt mondjesmaat, hetgeen er wel enorm veel in zit zijn bananenschillen, en natuurlijk de klokhuizen van de appels die niet aan de vogeltjes gegeven zijn.... wij eten enorm veel fruit... en nu dus ook nog eens navelina's ( appelsienen) deze schillen geven wel een geur aan de compost vind ik.....
donderdag 6 december 2012 - 18:19
lam

Lam

Wees heel voorzichtig met aardappelschillen in de compost bak of hoop te gooien.
Er kunnen namelijk ziekten op de aardappelen zijn achter gebleven die vermeerderen zich nu via de schillen in de composthoop.
Ok bestaat de mogelijkheid dat er kiemremmers zijn gebruikt , om het kiemen van de aardappel te voorkomen.
Het chemische goetje komt dan ook in de composthoop terecht, dat kan nooit de bedoeling zijn.
Daarnaast is de beroepslandbouw u dankbaar als u de schillen ter vernietiging aan biedt.Dit alles ter bescherming van de aardappelteelt welke extra bestrijdingsmiddelen voorkomt.
dinsdag 11 december 2012 - 22:30
myriam56

Myriam56

Goeie morgen lam, dan ga ik zeker en vast met deze inlichting rekening houden, en voortaan de schillen in de gewone afvalbak gooien, en verbranden....
woensdag 12 december 2012 - 08:47
Polplastron

Polplastron

Wees heel voorzichtig met aardappelschillen in de compost bak of hoop te gooien.
Er kunnen namelijk ziekten op de aardappelen zijn achter gebleven die vermeerderen zich nu via de schillen in de composthoop.
Ok bestaat de mogelijkheid dat er kiemremmers zijn gebruikt , om het kiemen van de aardappel te voorkomen.
Het chemische goetje komt dan ook in de composthoop terecht, dat kan nooit de bedoeling zijn.
Daarnaast is de beroepslandbouw u dankbaar als u de schillen ter vernietiging aan biedt.Dit alles ter bescherming van de aardappelteelt welke extra bestrijdingsmiddelen voorkomt.

De angst voor ziekten is de meest aangehaalde reden om bepaalde zaken niet op een composthoop te gooien. In de praktijk blijkt echter dat heel wat ziekten zich via heel andere manieren verspreiden dan door compost.

Kiemremmers zullen inderdaad bij grote hoeveelheden een rol spelen en als je strikt biologisch tuiniert, dan mag je inderdaad geen afval van niet-biologische groenten op je composthoop gooien. In praktijk denk ik echter ook hier dat het allemaal wel meevalt. Hetzelfde geldt voor citrusschillen.

De beroepslandbouw heeft weinig last van wat ik in mijn tuin doe tenzij er een aardappelveld vlak naast ligt. Mijn compost gaat enkel in mijn tuin. En het GFT-afval dat door lokale overheden wordt gecomposteerd, daar ga jij als enkeling weinig aan veranderen door er wel of niet aardappelschillen in te gooien.

Concreet: compost van amateur-tuiniers bevat over het algemeen veel minder ziekten en chemische stoffen dan vaak wordt aangenomen. Slechts enkele ziekten overleven de, over het algemeen, hoge temperaturen tijdens het composteringsproces. Bovendien zijn er heel wat organismen in de compost die parasiteren op ziekteverwekkers.

Je vindt hier ook nog heel wat info:
Specifiek over aardappelziekten
http://www.velt.be/Joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=1252&Itemid=347
http://www.favv.be/plantaardigeproductie/ziekten/aardappelen/bacteriele/

In de landbouw
http://edepot.wur.nl/8333
http://www.louisbolk.org/downloads/1847.pdf

In de tuin
http://www.ecowerf.be/externe_publicaties/OVAM/Brochure_OVAM_Composteren_in_vaten_en_bakken.pdf

Als wetenschapper in opleiding weet ik ondertussen dat goede wetenschap constant evolueert. Helaas is amateurtuinieren niet echt wetenschap: regels en voorschriften van 100 jaar geleden worden nog steeds ongenuanceerd aangeraden en toegepast ook al zijn er geen bewijzen voor en zelfs al zijn er bewijzen tegen! Ik zou dus zeer graag de studie lezen waarin staat dat aardappelziekten verspreid worden door compost!

Heel interessant vind ik deze links dan ook:
http://journals.fcla.edu/jon/article/view/67419/65087
http://www.umaine.edu/umext/potatoprogram/Fact%20Sheets/Composting%20Cull%20Potatoes.pdf

Groeten,

Pol
woensdag 12 december 2012 - 14:02
lam

Lam

De hoge temperaturen bij composteren zijn en moeten heel beperkt zijn.
Hoger dan 75 graden celcius mag het niet worden, danwordt het chemische broei en geen composteren meer.
Steek u licht eens op bij echte compststeringsbedrijven, u bent nog aan het studeren. Waag er eens een ochtend aan , er zal een wereld voor u open gaan.
Velen ziekten blijven op de volkstuinen over , door de gebrekkige kennis van diverse hobby tuinders. Aardappelziekten zijn er schrijnende voorbeelden van.
Maar ja mijn studie zit er al jaren geleden op, maar de ziekten zijn nog steeds het zelfde.
woensdag 12 december 2012 - 23:07
Polplastron

Polplastron

Haha! Ik ben al jaren aan het werken hoor en m'n studies richten zich enkel tot de SOCIALE wetenschappen!

M'n betoog is enkel dat wetenschappelijke bevindingen de laatste tijd heel wat gangbare theorieën in alle soorten werkvelden ondergraven. Toch worden oude, achterhaalde theorieën zowel in het werkveld als door buitenstaanders vaak nog klakkeloos aanvaard als waarheid. In mijn eigen job is het niet anders!

Ik vind nog steeds geen enkel serieus document terug TEGEN het gebruik van aardappelschillen op de composthoop. Enkel de verschillende tuinsites die ongetwijfeld gewoon elkaar citeren of zich baseren op wat men vroeger meende te weten.

Bij VLACO (Lijkt mij toch redelijk serieus) vind ik:
“Aardappelen zijn behandeld met poeder tegen het voortijdig schieten of keesten.”
o Dat was vroeger inderdaad het geval. Tegenwoordig wordt gewerkt met koelcellen. Enkel kleine producenten en sommige particulieren gebruik nog het kiemremmende poeder. Spoel in dat geval de aardappelen af onder de kraan voor je ze schilt. In een aantal gevallen worden de aardappelen ook begast (stikstofgas) om kieming van de aardappelstock te voorkomen. Dit heeft geen effect op de latere compostering. Ook bio-aardappelen worden begast of gekoeld.

Tot zover dus al de theorie over de kiemremmende middelen! (Jaja, ik weet het vroeger was dat zo! )

Verder vind ik bij VLACO, noch bij andere officiële instanties geen enkele aanwijzing dat aardappelschillen niet mogen gecomposteerd worden!? Overigens vind ik ook in wetgeving, regelgeving e.d. nergens terug dat aardappelschillen best niet in de groene bak (GFT) zouden mogen. Dus om ze nu meteen bij het restafval te gooien, lijkt mij dan ook overroepen!

Bovendien lijk jij er al meteen van uit te gaan dat alle aardappelschillen een grote kans hebben om besmet te zijn. Indien het om aardappelen uit eigen tuin gaat en blijkt dat deze besmet zijn, dan zou ik je betoog ten dele begrijpen.

En nu keer ik terug naar het thuiscomposteren: onder rozenliefhebbers is al lang geweten dat je bladeren van rozen met sterroetdauw best verwijderd en deze zeker niet op de compost gooit. Wetenschappelijk onderzoek spreekt dit echter hélemaal tegen en persoonlijk houd ik met de oude regel dan ook geen rekening mee: gevolg: de wetenschap blijkt gelijk te hebben; sterroetdauw verspreidt zich niet méér door de tuin dan vroeger. Rozen zijn geen aardappelen, maar de theorie dat oude gewoonten hardnekkiger zijn dan wetenschappelijke bewijzen wordt hiermee weer wel aangetoond!


Groeten,

Pol, leerkracht, amateurtuinier en op latere leeftijd ook terug student!
donderdag 13 december 2012 - 19:30
Polplastron

Polplastron

Nog even verder gezocht en ... nog iets interessants gevonden:
De reden waarom soms aardappelschillen worden gemeden op de composthoop is dat deze kunnen gaan uitgroeien. Aardappelen zijn ondergrondse stengelknollen en de ogen ervan zijn okselknoppen die bij het wegsnijden in de schil blijven zitten en nog kunnen uitlopen in de composthoop. Aardappelziekte ( Phytophthora) is een schimmel die de winter kan gaan overleven op deze scheuten en dan in de lente jonge aardappelaanplanten kan besmetten, zeker als de compost bedoeld is voor de kweek van aardappelen. Je kan echter de overlevingskansen van die schimmel sterk verminderen door aardappelen dun te schillen en diep in de composthoop te begraven of opkomende scheuten snel onder te werken, de betreffende schimmel overleeft immers enkel op levende plantendelen.

Tomaten worden soms om dezelfde redenen uit de composthoop gemeden (de tomaat behoort trouwens tot dezelfde familie als de aardappel: de nachtschadenfamilie) hier zijn het echter de zaden die op de composthoop kunnen kiemen, waar schimmels en andere plantenziektes kunnen overleven.

Tomaten en aardappelschillen kunnen dus zeker geen kwaad voor de composthoop, ze zullen gewoon afbreken zoals al het andere organisch materiaal. Als jij of je buren zelf aardappelen kweken kan je eventueel toch de schillen uit de compost laten om problemen met aardappelziekte te vermijden.

Deze vraag werd beantwoord door:
drs. Marc Reynders
doctorandus


De waarheid is dus niet zwart of wit, maar ... grijs!
donderdag 13 december 2012 - 20:18
myriam56

Myriam56

Goeie avond, dit is het aller eerste berichtje dat ik deze avond lees op mijne franse ordinateur oftewel op zijn vlaams computer ,De stoof brand al, het is hier op de kop 0,zero graden in huis, en de koer is een roetschbaan van het ijs, het is hier beduidend kouder geweest dan in Belgie... een kleine acht uur onderweg geweest, door fille-leed.....dank U voor al de goeie tips en aanwijzingen....nu eerst een minuutsoepke van een bekend merk sloeberen om de ijspegeltjes van onder mijne neus te halen
tot de volgende letterkes
donderdag 13 december 2012 - 21:15
noedel

Noedel

als de aardappelschillen niet gekookt zijn mogen ze erin.
dat geldt bij alle groenten en fruit!

vriedlijke groeten,
noedel
dinsdag 5 maart 2013 - 17:48
myriam56

Myriam56

Goeie avond noedel... dank U wel voor den tip... ons compostvatje geraakt niet erg vol,we zijn maar met zijn tweetjes.... en ik kook blijkbaar oftewel zeer economisch en heb ik nooit overschotjes...... of tewel kook ik verduveld lekker dat de potten steeds tot den bodem leeg gekrabt
zijn , dus daar zal het niet aan liggen.... groetjes Myriam...
dinsdag 5 maart 2013 - 17:55
RogerMe

RogerMe

Myriam,
Doe zoals Minoeke, gooi je aardappelschillen op de composthoop en gebruik deze voor de siertuin.
Zeker niet verbranden: geur en rookhinder voor de buren.
Bij vuurtje stook komen ook giftige stoffen vrij, dioxines enz... wat schadelijk is voor mens en milieu !
woensdag 13 maart 2013 - 22:56
Fetitia

Fetitia

Ik gooi aardappelschillen wel in de compostbak maar verbouw geen aardappelen. Sinds een week of 6 groeit er een plant in mijn moestuin waarvan ik dacht dat het een lage stamboon was. Toen ik de plant voorzichtig omhoogtrok, zaten er 4 knolletjes aan. Ik kon niet bedenken wat het zou kunnen zijn. Toen ik ze aan mijn vriend liet zien zei hij meteen: dat zijn aardappelen.
Ik heb compost gebruikt incl. aardappelschillen en nu groet er een aardappelplant in de moestuin? Hoe kan dat?

Wil iemand proberen mijn vraag te beantwoorden?
maandag 14 juli 2014 - 14:50
hemeryck michael

Hemeryck michael

Duurt het lang om een aardappelschil te composteren ?
maandag 28 juli 2014 - 21:03
Tomatto

Tomatto

Hallo,

Misschien staat m’n vraag hier niet onmiddellijk op z’n plaats hoor waarvoor
alvast m’n excuses.
Ik was ook op zoek of de aardappelschillen in de compostton mochten
en kwam op dit forum terecht.
Na het lezen van de wel heel interessante antwoorden rees er al vlug een
nieuwe vraag nl.
Ik koop altijd m’n aardappelen in een zakje, netje in de supermarkt.
Ik berg ze op in m’n kelder in een afgesloten bak ( donker )
En toch schieten deze, als ze niet onmiddellijk worden klaargemaakt.
Hoe kan dat, als ik hier en daar lees dat ze aardappelen daarvoor behandelen ? En hoe kan dit eventueel worden voorkomen zonder meer patatten te moeten eten?
zondag 28 juni 2020 - 09:07
RogerMe

RogerMe

Beste Tomatto,

Ik koop ook zoals u aardappelen omdat ikzelf er niet voldoende kan planten.
Dus ik moet deze ook een beetje proberen te bewaren.
Daarom, koop maar een kleine voorraad (voor een paar weken...).
Bewaar ze zeker niet in een afgesloten bak!
Maar wel in een goed verluchte, donkere en zo koel mogelijke plaats! En in bvb een aardappelkrat in hout zoals je kan zien in de webshop.....dus goed verluchten!
Je moet ze zeker niet behandelen voor een kleine hoeveelheid en dus voor een korte tijd!
Als je doe zoals ik, zal je niet al te veel scheuten hebben.

Groetjes,
Roger
zaterdag 4 juli 2020 - 11:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon