menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Recycleren

Ga naar meest recente reactie

annd6

Annd6

Recycleren is een must de laatste jaren, het is goed voor het milieu én je bespaart.

Ik hoop hier heel veel tips te krijgen van creatieve zielen!
Gaande van eierdoosjes als plantpotjes gebruiken of plantetiketten uit plastieke melkflessen knippen en nog véél meer!
Niets is te gek als je het kan hergebruiken en een tweede functie geven
Groetjes
Ann
donderdag 19 april 2007 - 18:02
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Eierdozen (geen plastieken natuurlijk ) goed om bloemen in voor te zaaien, wel proberen om maar 1 zaadje per vak te zaaien. Best kleinsoortige bloemen in zaaien, geen hoge zonnebloemen.

Daar na kan je ze uitplanten met de doos erbij, want de plantjes zullen uiteindelijk met hun wortels door de doos groeien.

De doos zal uiteindelijk verteren.
donderdag 19 april 2007 - 18:09
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Nee Tania,
inderdaad geen plastieke
Gelukkig verkopen ze haast alle eitjes in kartonnen doosjes.
Je kan de plastieken wel gebruiken om de verf in te doen voor kinderen: in elk kuiltje een kleurtje.
Ann
donderdag 19 april 2007 - 18:24
hildavw

Hildavw

Zaad voor planten met lange wortels kan je gemakkelijk zaaien in WC-rolletjes !
Die mag je daarna ook zo in de grond zetten, ze verteren wel.
Hilda
donderdag 19 april 2007 - 19:06
annd6

Annd6

Hilda,
dat vind ik een goed idee!
Je moet er maar aan denken hé
Groetjes
Ann
donderdag 19 april 2007 - 19:16
lacegarden

Lacegarden

wilt gij enkel recycleren voor de tuin?
bij een koude periode kan je ook goed warmte behouden en koiude weghouden door krantenpapier op uw joge plantjes te leggen, dan hoef je niet te investeren in vliesdoek die synthetisch gemaakt wordt.
maandag 23 april 2007 - 02:50
lacegarden

Lacegarden

er worden plastiek flessen verkocht van 5 liter platwater, indien je er zo gratis kunt op de koptikken, ze kunnen zeer dienstig zijn als -1 beschermklok in de volle grond voor jonge planjtes( dan is het enkel de bodem eruit te snijden
-2 als serretje maar dan moet de fles wel over het langste gedeelte middendoor gesneden worden, zo heeft men 2 helften waar er goed kan in opgekweekt worden

wij gaan naar de traiteurs, viswinkels , ambulante viskramen op de openbare markt, daar vragen wij de isomovisbakken, liefst met deksel. Als men hier in de serre s'nachts de plantjes inzet mag het al eens een koude nacht zijn.
maandag 23 april 2007 - 04:57
nientje

Nientje

dit wordt hierr een leerzame rubriek
nientje
dinsdag 24 april 2007 - 16:50
annd6

Annd6

Dat is inderdaad de bedoeling ja, Nientje
Ik hoop hier ook veel bij te leren.
Groetjes
Ann
dinsdag 24 april 2007 - 16:58
Catgarden

Catgarden

Ik heb nog een tip om krantenpapier te gebruiken.
Ik heb 2 jaar geleden ontdekt dat ze prima werken als onkruiddoek !

Het stukje die nu moestuin is, had 2 jaar geleden nogal veel onkruid. Die heb ik weggeschoffeld en krantenpapier en reclamefolders 4 lagen dik opgelegd (telkens elkaar overlappend). Omdat ze niet zouden wegwaaien heb ik ze eerst vastgelegd met stenen en takken.
Na 2 maand was er onder dat krantenpapier alleen nog onkruidvrije grond te zien. Dan heb ik de verhoogde bakken erop geplaatst waar de groenten inkomen en de ruimte ertussen heb ik bedekt met 4 cm houthaksel.
Nu zijn die kranten al lang verteerd maar toch blijft het betrekkelijk onkruidvrij.
Een goedkope manier dus om van al dat onkruid af te geraken en dan ben je ook ineens je oud papier kwijt.
Dit jaar zal ik de strook aan de hagen (achter de borders dus, dat stukje is niet beplant en heeft meer onkruid) ook krantenpapier te leggen en houthaksel erboven zodat al dat onkruid verstikt.
woensdag 25 april 2007 - 18:27
annd6

Annd6

Verteren de kranten niet te snel door regen enzo? Houden ze het lang genoeg?
Dan zou het wel een goed idee zijn ja!
groetjes
Ann
vrijdag 27 april 2007 - 05:08
lacegarden

Lacegarden

deze methode staat beschreven in het boek dat door de biologische tuiders van Moeskroen uitgegeven wordt (in het frans)
zaterdag 28 april 2007 - 04:54
Catgarden

Catgarden

In september heb ik ook een tuinpad in aangestampte aarde afgedekt met kranten, zelfs zonder eerst het onkruid te verwijderen. Ik had dat afgedekt omdat ik daar in de lente een padje ging aanleggen met betonklinkers en ik eerst van het onkruid afwou.
Ondanks de suppernatte winter waren die kranten pas helemaal verteerd in maart en al het onkruid was al lang verstikt.
zaterdag 28 april 2007 - 20:06
lacegarden

Lacegarden

ik heb van die vereniging in Moeskroen twee boeken, ik ga die artikels eens opzoeken en ze hier plaatsen. Daar kan men of kon men de zondagvoormiddag les volgen , ik weet dat men daar zeer veel kranten in de groententuin liggen had.
zaterdag 28 april 2007 - 20:52
Anke

Anke

Dat klinkt allemaal goed, maar ik vraag me af in hoeverre dit echt gezond is: het papier zal wel verteren en is niet chloorgebleekt, maar wat met de inkt? Ik zie het toch niet goed zitten om hier nadien groenten op te zaaien... Of kan dat echt geen kwaad volgens jullie? Dezelfde bedenking bij de eierdoosjes: stoppen we zo geen kleurstoffen e.d. in de grond?
Groetjes, Anke
zaterdag 5 mei 2007 - 15:39
annd6

Annd6

Anke,

de bio-eierdoosjes zijn niet gekleurd en al van gerecycleerd karton, dat kan geen kwaad.

Wat de krant betreft, tja die inkt, je hebt wel een punt....hier mag het als onderlaag gebruikt worden in de GFT bak, dus je zou dan toch denken dat het mag.
Misschien is het vooral de hoeveelheid die belang heeft, als je het éénmalig als onkruidverdelger gebruikt, is dat niet zoveel hé.
Je kan ook een grote hoeveelheid mulch gebruiken: gemaaid gras enzo dat verstikt ook het onkruid.

Groetjes
Ann
zaterdag 5 mei 2007 - 16:56
phili

Phili

Hoi,

als je de bodem van een plastic fles snijdt en de fles met de open hals in een buiten bloembak duwt kun je er water indoen dat wordt dan geleidelijk door de grond opgenomen zodat je bakken niet droog staan als je een paar daagjes weg moet.
groetjes catootje
zondag 6 mei 2007 - 06:34
annd6

Annd6

Catootje,

ik laat zelfs het topje erop en maak daar enkele gaatjes in dan gaat het nog geleidelijker.
Is heel handige truk!

Groetjes
Ann

zondag 6 mei 2007 - 16:04
pbl

Pbl

Ik gebruik de 'gras en bloempotmethode' in de kas.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Het gras tegen onkruid en tegen verdamping van vocht uit de grond (waardoor ook weer een droger klimaat in de kas zelf).

Naast de planten maak ik een klein kuiltje waar ik een bloempot van 1-2 liter inhoud in zet (van die 'gewone' terracotta binnenpotten waarvan je de scherven ook wel onder in bloempotten legt, in stapels te krijgen op rommelmarkten), daar giet ik wanneer nodig het opgevangen regenwater in.


Wat de kranten betreft, ik zou jaar na jaar die inkt niet in de grond willen hebben. Vroeger, misschien nu ook nog, zat er veel lood in...


Groet, Peter
zaterdag 12 mei 2007 - 17:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon