menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ken je vriendjes...

Ga naar meest recente reactie

Maxpowa

Maxpowa

Dit is een van je vriendjes:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik weet het, hij is een beetje aan de lelijke kant, maar hoe meer er zijn van deze, hoe minder van die andere groene lelijkerds, die dus op dit beestje z'n menu staan.

Het is met andere woorden een larve van een lieveheersbeestje, een echt verslinder van bladluizen, de wisteria zit er hier vol mee, en de andere planten varen er alleen maar wel bij, de aantallen bladluizen worden letterlijk gedecimeerd.

Groeten,
Steven

PS, past mischien ook in het allemaal beestjes forum, maar deze worden dus verkocht als natuurlijk bestrijdingsmiddel, dus horen ze hier ook thuis.
woensdag 2 mei 2007 - 05:26
Bowie

Bowie

Ik had me al afgevraagd wat dit was, heb ik al gezien op de fruitboompjes.

Dus mijn natuurlijk bestrijdingsmiddel tegen luizen komt er bijna aan.
woensdag 2 mei 2007 - 05:28
annd6

Annd6

Steven,
dat beestje heb ik nog niet gezien!
Ik ga het eens in het oog houden, hij mag hier ook komen eten

Groetjes
Ann
woensdag 2 mei 2007 - 05:29
corrielat

Corrielat

Vandaag voor het eerst gezien,, of misschien nooit op gelet, er zaten er enkele op mijn hibiscus waar ong. een millioen bladluizen zitten, met de waterstraal was ik de bladluizenplaag aan het afspuiten toen ze mij opvielen, ik hoop datze veel honger hebben
donderdag 3 mei 2007 - 02:04
sugar

Tekst aangepast

Sugar

In plaats van kweek op te zetten van de inlandse lieveheersbeestjes, heeft met uit gemakzucht aziatische lieveheersbeestjes geïmporteerd... aangezien de larven van de aziaat ook larven van de inlands (7 stippige) lieveheersbeetsjes eten, is de toekomst van ons lieveheersbeestje serieus gehypothekeerd...

Zo wordt biologisch tuinieren plots minder biologisch...
donderdag 3 mei 2007 - 05:49
Maxpowa

Maxpowa

Sugar,

Dat is inderdaad waar, en kennelijk is het deze soort die hier de wisteria aan het overnemen is. Ik heb een aantal foto's bekeken online en deze larven lijken indedaad nog het meeste op die van het Veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje.

Dan dus toch geen vriendje...

Faunavervalsing onder het mom van biologische bestrijding is zowiezo grote onzin, ze zouden de verantwoordelijken voor deze invasie moeten laten opdraaien voor de verwijdering van deze predator oµuit ons milieu.

Mischien moeten ze zoveel mogelijk inlandse lievenheersbeestjes kweken en uitzetten, zodat deze indringer wordt uitgeconcureerd.

Steven
donderdag 3 mei 2007 - 19:07
sugar

Sugar

Sugar,

Dat is inderdaad waar, en kennelijk is het deze soort die hier de wisteria aan het overnemen is. Ik heb een aantal foto's bekeken online en deze larven lijken indedaad nog het meeste op die van het Veelkleurig Aziatisch lieveheersbeestje.

Dan dus toch geen vriendje...

Faunavervalsing onder het mom van biologische bestrijding is zowiezo grote onzin, ze zouden de verantwoordelijken voor deze invasie moeten laten opdraaien voor de verwijdering van deze predator oµuit ons milieu.

Mischien moeten ze zoveel mogelijk inlandse lievenheersbeestjes kweken en uitzetten, zodat deze indringer wordt uitgeconcureerd.

Steven


Aangezien dit beestje dominant is zal dat laatste moeilijk zijn. het enige wat we evntueel zelf kunnen doen is de aziatische versie als ongedierte beschouwen en 'doodkloppen'. Maar we zien natuurlijk allen liever de bladluizen verdwijnen in onze tuin...

donderdag 3 mei 2007 - 20:11
Maxpowa

Maxpowa



Aangezien dit beestje dominant is zal dat laatste moeilijk zijn. het enige wat we evntueel zelf kunnen doen is de aziatische versie als ongedierte beschouwen en 'doodkloppen'. Maar we zien natuurlijk allen liever de bladluizen verdwijnen in onze tuin...



Mja, ik zou ze toch liever zien verdwijnen en hun taak zien overnemen door inlandse soorten. Deze soort is erg agressief, ik heb er een aantal in een proefbuisje gevangen en ze hangen gewoon in een bol aan elkaar, bijtend en wurmend.

Steven
donderdag 3 mei 2007 - 20:28
nientje

Nientje

nog nooit gezien
nientje
vrijdag 4 mei 2007 - 04:48
annd6

Annd6

Steven of Sugar,
kan je dan eens en foto van elke soort hier opzetten zodat we het verschil kunnen zien en weten dewelke hier hoort en welke niet?

Zo gaat het met meerder insectensoorten en diersoorten, helaas.

Groetjes
Ann
vrijdag 4 mei 2007 - 05:00
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

hee! ik dacht altijd dat dat een schadelijk beestje was en heb ze dus ook steeds als ik ze tegenkwam verwijderd....
ik hou ook totaal niet van invoer van het een of het ander.....
bewijzen genoeg dat dat soms desastreuze gevolgen heeft!!
en tis mischien maar een klein beestje,maar toch.....
ik ga es zoeken of ik ook ergens een foto vind van de larve van een inlands lieveheerbeestje om te vergelijken( wat hypocriet ben ik toch ,ben zelf een "ingevoerde" belg


als ik me niet vergis is dit dan de larve van de gewone inlandse lieveheersbeestjes?,
deze ben ik eerlijk gezegd nog niet echt tegengekomen.
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 4 mei 2007 - 19:23
annd6

Annd6

Dankje Cetinel,

nu zien we het verschil en weten we welke we kunnen laten doen en welke niet
Ik heb die eerlijk gezegd ook nog niet gezien

Groetjes
Ann
vrijdag 4 mei 2007 - 19:45
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa


( wat hypocriet ben ik toch ,ben zelf een "ingevoerde" belg


Zolang je geen andere belgen opeet is er voor mij geen enkel probleem

Steven

Ann,

Probleem is dat er erg veel verschillende soorten inlandse lievenheersbeestjes zijn, het verschil is niet makkelijk te zien, zeker niet bij volwassen exemplaren, van dit aziatische lievenheersbeestje bestaan er een heel serie uiterlijk verschillende types:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Bron: http://www.entomart.be/
zaterdag 5 mei 2007 - 01:01
berenice

Berenice

vraagje

waarom zijn de larven zo groot
en de beestjes zo klein
grts berenice
zaterdag 5 mei 2007 - 04:16
JovanDreumel

JovanDreumel

Het is van belang je vrienden te kennen:
Op ons volkstuinencomplex was een man zijn aardappels aan het bespuiten. Ik vroeg hem waarom? Hij zei, dat de coloradokever aanwezig was. Ik zag er geen. Wat er wel op voorkwam waren de lieveheersbeestjes in pop stadium en ik kan me voorstellen, dat hij ze aanzag voor de gevreesde kevers.
Ik wil daar niet de betweter uithangen, maar ze mogen me wel van alles vragen. Maar dit ging me toch iets te ver. Na de uitleg is hij opgehouden met de bespuiting.
zaterdag 5 mei 2007 - 16:05
Maxpowa

Maxpowa

Het is van belang je vrienden te kennen:
Op ons volkstuinencomplex was een man zijn aardappels aan het bespuiten. Ik vroeg hem waarom? Hij zei, dat de coloradokever aanwezig was. Ik zag er geen. Wat er wel op voorkwam waren de lieveheersbeestjes in pop stadium en ik kan me voorstellen, dat hij ze aanzag voor de gevreesde kevers.
Ik wil daar niet de betweter uithangen, maar ze mogen me wel van alles vragen. Maar dit ging me toch iets te ver. Na de uitleg is hij opgehouden met de bespuiting.


We mogen blij zijn dat er mensen zijn zoals jij, met verstand van zaken en genoeg ballen om er de mensen ook op te wijzen als ze verkeerd bezig zijn. Ik weet nog dat toen ik klein was, mijn grootvader ook aardappelen had, daar zaten ook veel coloradokevers op, wij kregen 'ne spek' voor elke kever die we vingen, ik heb mijn grootvader nooit weten spuiten op zijn aardappelen... wij aten wel veel 'spekken'

Ik begrijp ook niet goed hoe iemand ze niet kan herkennen, zwart met gele gestreepte kevers en lelijke rode larven...

Steven
zaterdag 5 mei 2007 - 19:46
cetinel

Cetinel

CITAAT:
">#666666;'>

( wat hypocriet ben ik toch ,ben zelf een "ingevoerde" belg


Zolang je geen andere belgen opeet is er voor mij geen enkel probleem

Steven




oei!!
ik zal het nooit meer doen
dinsdag 8 mei 2007 - 04:43
JovanDreumel

Tekst aangepast

JovanDreumel

De poppen van het lieveheersbeestje zijn ook zwart/geel. Maar dat is dan ook de enige overeenkomst. De strepen lopen wel anders.
Kijk in onderstaande link "na 3 weken verpoppen ze"
http://www.beesies.nl/lieveheersbeestje.htm
dinsdag 8 mei 2007 - 04:48
marleen

Marleen

heb dat beestje hier ook al regelmatig gezien,
maar inderdaad heb ik dit jaar lieveheersbeestjes,
vandaar dus............

marleen
zaterdag 12 mei 2007 - 19:11
Adrienne

Adrienne

Ha Jo bedankt voor de link.
Hi, ik wist niet wat die gele dingen in mijn tuin waren.
Oeps lieveheersbeestjes dus, al goed da'k ze heb laten zitten
zaterdag 16 juni 2007 - 04:56
annd6

Annd6

Is dit dan ook zo'n aziatische soort?
[afbeelding verwijderd niet-https]
Shot with [url=http://profile.imageshack.us/camerabuy.php?model=hp+photosmart+735.&make=Hewlett-Packard.]hp photosmart 735.
Groetjes
Ann
maandag 25 juni 2007 - 20:49
annd6

Annd6

Kan iemand me vertellen waarom er onder de foto nog een URL staat?
Heb ik nog niet voorgehad.
Ann
maandag 25 juni 2007 - 20:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon