menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Invloed coniferenhagen en sparren bossen op grondwaterstand

Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Hey,

Ivm de discussie mbt de verdichting in Vlaanderen, die terecht is, we betonneren véél te veel, vraag ik mij eigenlijk af wat de impact is van sparrenbossen en coniferen hagen.

Ik merk dat een coniferenhaag in mijn tuin alle water wegzoog, en relatief weinig schaduw gaf om verdamping tegen te gaan. Ook in de winter valt er geen water onder de haag omdat het wintergroen is. Toen ik ze weggehaald had was de grond poederdroog, volledig uitgeput.

Zelfde met sparren, er groeit helemaal niets onder, ze lijken de grond gewoon dood te maken. Niets zo saai als een sparrenbos.

Verhardingen in de 'achtertuin' die afwateren in de tuin, daar zie ik het probleem ook niet aangezien het water uiteindelijk in de tuin terecht komt, maar die coniferenhagen zuigen de grond helemaal leeg.

Moeten we niet zoveel mogelijk stimuleren om loofverliezende inheemse soorten aan te planten ipv die coniferen en sparren die alleen dood en droogte creëren? Wat is eigenlijk de beste aanplanting om insijpeling te bevorderen van grondwater en verdamping te beperkten? De schaduw die bomen creëeren (in de zomer, loofbomen) is uiteraard ook cruciaal, omdat daardoor verdamping vermindert, maar wat is de beste aanpak?
dinsdag 13 april 2021 - 12:37
LT

LT

De mensen verknoeien meer water dan alle sparrenbossen bij elkaar...Begin daar maar eens mee
dinsdag 13 april 2021 - 13:02
dries944

Dries944

Hier vlakbij mijn tuin heeft de gemeente alle sparren weggedaan langs een dijk wegens te groot en te veel schaduw. De bomen die er staan hadden ook last van de droogte.Hier en daar groeide er wat klimop onder,maar de grond ligt hier wel aan de lage kant. Er staat nu nog water in de dijk ondanks de laatste 2 maanden droog waren. Nu staan er alleen nog bladverliezende bomen(eiken,haagbeuken,esdoorn,...) en struiken die meer gewapend zijn tegen de droogte omdat de waterzuipers (sparren,wilgen en zilverpopulieren) verwijderd zijn.
Coniferen zijn idd saai en ééntonig,daarom heb ik er ook geen staan in m'n tuin.
Het hout is wel goed te gebruiken om een border te mulchen omdat dit hout traag verteerd.
dinsdag 13 april 2021 - 22:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon