menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Thuya Atrovirens

Ga naar meest recente reactie

Flupi

Tekst aangepast

Flupi

Heb al meerdere keren op dezelfde plaats nieuwe geplant. Wat ik wel moet zeggen is dat deze plaats vochtig is. Bij het planten waren ze allemaal gezond. Ze bleven groen de ganse winter. Bij extreme hitte van juli dit jaar stierven ze af. Zou het aan de grond zitten, door de vocht te zuur, of zou het door ziekte zijn rode spin?

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 24 augustus 2006 - 10:55
shewa

Shewa

Door de hitte zijn er wel meer coniferen dood gegaan , maar vermits u er al meerdere keren opnieuw geplant hebt kan de oorzaak ook ergens anders liggen . Sterven de coniferen af van binnen naar buiten , dan is het waarschijnlijk rode spin of een ander beestje , verdroogt de plant van buiten naar binnen , heb je vermoedelijk last van champignons en als je dat niet behandelt kunnen ook de overige coniferen worden aangetast .
donderdag 24 augustus 2006 - 20:16
Flupi

Flupi

Ik denk het antwoord gevonden te hebben op mijn vraag. Ik heb namelijk op franse sites deze informatie gevonden. Er is een vernieler aan het werk. Deze heeft namelijk al in het zuiden van Frankrijk heel wat ravages gedaan. Het parijse regio en het noorden van Frankrijk waren al in 2004 aan de beurt en ziezo nu zijn wij aan de beurt. De boosdoener is een kever, zijn latijnse naam "Buprestis cupressi Germar" .
Deze vernieler legt zijn larven in de taken, waarvan de larven het binnenste van de plant verslind.
In de korste keren worden de takken ros en ondertussen is de plant afgestorven.
Men zal weldra moeten denken om van haag te veranderen.
Als men kleine gaten (zoals in de oude meubels (houtwormen) ziet in de stam, mag men gerust weten dat het beestje is voorbijgegaan.

Het is zeer moeilijk om tegen de larven van "Buprestis cupressi Germar" te strijden , maar de systematische behandelingen, met luizendoders, geven niettemin
resultaten.
Men moet vermijden om hagen van thuyas "Atrovirens" in de
geteisterde gebieden te planten.
Zodra verdroging voorkomt, moet de
tak gesneden worden, want dat maakt het mogelijk om de larve in zijn
galerij in de val te lokken. De aanvallen worden meer in de zomer, met
warme tijd gemarkeerd. Behandelingen op basis van Deltamethrine zijn
regelmatig uit te voeren. Zijn persistentie van actie bedraagt drie
tot vier weken. Dit product beïnvloedt per contact een
groot aantal insekten, maar het is gevaarlijk voor de vissen.

Over het algemeen word geadviseerd behandelingen te herhalen in de loop van de zomer met eveneens een veelzijdig insecticide.
Evenwel door de zeer onzekere resultaten, is deze strijd vaak weinig
overtuigend.

Het zal ernaar uitzien dat het enige experiment insecticide dat een
doeltreffendheid kan hebben Bifenthrine (KIROS van de Rhône Poulenc)
niet gehomologeerd, maar efficiënt product is.

Verder ga ik nog onderzoeken welke middelen op de markt zijn voor deze kever te bestrijden en zal dit dan melden.

Het zou zelf mogelijk zijn nadat de thuyas verdwenen zijn hij cupressocyparis X leylandii als tweede afwisseling zou aanpakken.

Hierbij enkele fotos van deze boosdoener.

Hopelijk zal deze bijdrage veel mensen helpen die dat probleem hebben.
Groeten aan iedereen
Flupi

De boosdoener "Buprestis cupressi Germar"
[afbeelding verwijderd niet-https]

De larve van de "Buprestis cupressi Germar"
[afbeelding verwijderd niet-https]

vrijdag 25 augustus 2006 - 08:41
WiPe

WiPe

Als men kleine gaten (zoals in de oude meubels (houtwormen) ziet in de stam, mag men gerust weten dat het beestje is voorbijgegaan.



Voor je iets gaat bestrijden wat er niet is: Heb je die kleine gaatjes al gevonden?
Waaarom worden alleen de nieuw geplantte Thuya's aangetast? Hoe zit het met de eerste plant die doodging, is die niet doodgegaan voor het beestje in 2004 in Noord-Frankrijk aangekomen was?

Als de neiuw aangeplantte boom steeds opnieuw doodgaat is het m.i. geen slecht idee om ook je planttechniek onder de loupe te nemen.
Dus: zijn de planten goed uitgegraven? Zijn de kluiten tijdens het transport niet uitgedroogd? Is de plant niet te diep aangeplant? Kan er een probleem zijn met de standplaats? Heb je, om te vermijden dat de plant zou uitdrogen na aanplant te veel water gegeven waardoor de plant verzopen is?
vrijdag 25 augustus 2006 - 10:24
Flupi

Flupi

Voor je iets gaat bestrijden wat er niet is: Heb je die kleine gaatjes al gevonden?


De kleine gaatjes heb ik gevonden in de stam van de aangetaste planten dus moet ik bestrijden wat er wel is.

Waarom worden alleen de nieuw geplantte Thuya's aangetast? Hoe zit het met de eerste plant die doodging, is die niet doodgegaan voor het beestje in 2004 in Noord-Frankrijk aangekomen was?


Het zou kunnen dat de nieuwe planten al aangetast waren bij aankoop. De plek zoals beschreven in de eerste tekst is vochtig maar daar werd al iets aan gedaan. De sterfte van de planten is maar van start gegaan dit jaar. Heb nagekeken of er schimmels aanwezig waren, en die waren er niet.

Als de nieuw aangeplantte boom steeds opnieuw doodgaat is het m.i. geen slecht idee om ook je planttechniek onder de loupe te nemen.
Dus: zijn de planten goed uitgegraven? Zijn de kluiten tijdens het transport niet uitgedroogd? Is de plant niet te diep aangeplant? Kan er een probleem zijn met de standplaats? Heb je, om te vermijden dat de plant zou uitdrogen na aanplant te veel water gegeven waardoor de plant verzopen is?


Op de 100-tal planten die ik geplant heb, zijn er een 10-tal aangetast (op dezelfde plek). Zou ik geen plantechniek gehad hebben dan zouden de rest van de planten uitgestorven zijn.
vrijdag 25 augustus 2006 - 12:36
ines

Ines

Dat beestje kruipt dus ook in oud hout en dood hout, zou het eventueel mogelijk zijn dat het in mijn tuinhuis leeft?
Onderaan is het hout aan het vermolmen en er zijn ook gangen te zien eigenlijk kan ik er niet goed
bij, ik begrijp uit de tekst dat er een produkt bestaat om dit uit te roeien wat raad U mij aan....?
Is dit houtworm zoals men soms vermeld?
Grtjs,ines.
vrijdag 25 augustus 2006 - 17:48
Flupi

Flupi

Inderdaad dit zijn houtwormen daar de kever dat ik hierboven beschreef, graag leeft in levend hout.
Het word inderdaad tijd dat u aan uw tuinhuis iets doet.
In de handel bestaan er veel produkten om dit te bestrijden.
In de moderne lazuren, om uw tuinhuis een frise tint te geven, zijn die middelen normaal ook aanwezig.
Ik denk dat Cuprinol zo een produkt is om houtwormen te bestrijden.
Goede raad, doe dit zo vlug mogelijk.
Groetjes Flupi
vrijdag 25 augustus 2006 - 18:05
shewa

Shewa

Om misverstand te vermijden , de champignons ( schimmel) waarover ik het had ziet men niet , ze zitten in de grond .

Shewa
zaterdag 26 augustus 2006 - 08:40
WiPe

WiPe


De kleine gaatjes heb ik gevonden in de stam van de aangetaste planten dus moet ik bestrijden wat er wel is.


Dat betekent alleen maar dat er insecten inzitten, niet dat het insect wat je hier beschrijft de planten zou aangetast hebben. Ik raad je dan ook aan om een zakmes te pakken en voorzichtig een paar van die gaatjes open te snijden. Met een beetje geluk kan je dan wormpjes vinden die je dan kan determineren. Maar let op: het correct determineren is niet zo eenvoudig als het lijkt, bovendien lijkt er niks meer op een worm dan een andere worm.
Bovendien moet je dan ook nog eens de vraag stellen wat oorzaak en gevolg is. Zijn de planten doodgegaan omdat er insecten inzitten, of zijn de insecten pas gekomen nadat de planten beginnen afsterven zijn?


Het zou kunnen dat de nieuwe planten al aangetast waren bij aankoop. De plek zoals beschreven in de eerste tekst is vochtig maar daar werd al iets aan gedaan. De sterfte van de planten is maar van start gegaan dit jaar. Heb nagekeken of er schimmels aanwezig waren, en die waren er niet.


Het is niet omdat je geen schimmel vindt, dat er geen zou kunnen zijn. Maar wat ik niet begrijp is dat je schrijft dat de sterfte vand e planten maar van start gegaan is dit jaar en dat je bij je eerste vraag schrijft dat je al meerdere keren hebt moeten herplanten. Begrijpe wie kan, maar ik heb de situatie niet gezien, en moet mijn advies dus voor de volle 100 % baseren op wat jij schrijft. Probeer dus zo duidelijk mogelijk te zijn. Niks zo moeilijk als een advies zonder zelf te mogen onderzoeken wat er aan de hand is.



Op de 100-tal planten die ik geplant heb, zijn er een 10-tal aangetast (op dezelfde plek). Zou ik geen plantechniek gehad hebben dan zouden de rest van de planten uitgestorven zijn.


Je schrijft zelf dat de nieuwe planten al aangetast waren bij het aanplanten. in je oorspronkelijke vraag schrijf je dat de planten zeker gezond waren. Het aanplanten van plantmateriaal dat misschien aangetast zou kunnen zijn is ook een vorm van slecht aanplanten. Bovendien vallen niet alle fouten van het aanplanten ten laste van degene die het aangeplant heeft. Je moet maar eens goed lezen wat ik schreef: misschien zijn de planten slecht uitgegraven, of misschien zijn de kluiten te sterk ingedroogd. Dat is iets wat je niet altijd goed kan beoordelen als je planten koopt. Bovendien kan het gebeuren dat de kluiten te hoog opgebonden worden, waardoor de eigenlijke wortelhals wat dieper in de kluit komt te zitten. Daardoor worden dergelijke planten, zonder dat de uitvoerder het daarom beseft, te diep in de grond gestoken.
Je moet er ook rekening mee houden dat als je er automatisch van uit gaat dat je geen fouten kan maken, je onvoldonde kritisch bent ten overtsaan van je eigen werk, waardoor je alsnog fouten gaat maken.

Vorig jaar heb ik megewerkt aan een onderzoek naar een aantal bomen op een parking van een groot pretpark in Nederland. Uiteindelijk bleken er niet minder dan zes verschillende oorzaken te zijn waarom de bomen het er slecht deden. De ervaring leert al snel dat bomen vaak met een combinatie van problemen te kampen hebben als ze afsterven. Sluit dus niks van op voorhand uit.
zaterdag 26 augustus 2006 - 12:21
Flupi

Flupi

BIJNA 1 JAAR LATER HEB IK DAN TOCH DE BEVESTIGING EN GELIJK GEKREGEN VAN MIJN TUINCENTRA DIE DIT OP DE VOET VOLGDE MET EEN FIRMA DIE BESTRIJDINGSMIDDELEN VERKOOPT.
Het enige middel (contactmiddel) dat nu op de markt bestaat bestrijd deze insecten niet helemaal.
De thuyas moeten maandelijks besproeid worden. Dit is echter geen garantie!
Zuid Frankrijk werd al getijsterd vorig jaar.
Blijkbaar heeft deze insekt vlug zijn weg gevonden naar hier.
Het klimaat veranderd in België met de gevolgen vandien.
zondag 1 juli 2007 - 18:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon