menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Notenboom

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

hallo

ik heb van iemand een notenboompje gekregen die bij hem spontaan in de tuin kwam (eekhoorn)?
nu zou ik graag weten hoe lang het gaat duren voor hij groot word, ik heb hem zo neergezet dat hij eigenlijk ooit als parasol moet dienen, om er een bankje onder te zetten, zie je me al zitten??hij is nu ongeveer 2 meter hoog, maar de stam is nog dunnetjes, of toch maar een parasol kopen??


groetjes corrielat
maandag 28 augustus 2006 - 15:37
Annemie

Annemie

Ik denk dat je nog een tiental jaren geduld zult moeten hebben een in de schaduw te kunnen zitten van de notenboom. Het is aan te raden om binnen enkele jaren de laagste takken weg te snoeien om onder de boom door te kunnen lopen. Elk joor een tak tot de stam voldoende hoog is lijkt me aangwezen. Een tak van een notenboom groeit eerst redelijk naar omhoog maar gaat later horizontaal hangen. Als je te lang wacht met snoeien zijn de takken te omvangrijk en heb je een lelijke plek in de stam.
Een notenboom is wel een zeer goede boom om in de schaduw te kunnen zitten en hij houdt ook insecten op afstand.

Annemie
maandag 28 augustus 2006 - 16:35
corrielat

Corrielat

tjonge jonge
dat heb ik weer, ben je bejaard ga je een jong notenboompje planten,
ze zeggen hier altijd, boompje groot, plantertje dood. amaai ( dat woord heb ik op het forum geleerd zelle)of is het zalle

gr. corrielat
maandag 28 augustus 2006 - 16:49
Bowie

Bowie

zulle
maandag 28 augustus 2006 - 22:20
cetinel

Cetinel

een notelaar is geen echt sterke groeier hé
bij ons ( in turkije dus) is er het gezegde: plant ge een notelaar dan sterft ge als de stam de dikte heeft van jouw middel.......en dan zeggen ze dat dik zijn ongezond is...............
mijn nichtje schrok toen ik zei dat ik notebomen ging planten: ben je gek!! dan ben je dood tegen dat die stam even dik is als jouw middel zei ze......
haha dan ben ik waarschijnlijk nog eerder dood dan dat de stam die dikte heeft!!!
o en hier zeggen we zulle en zenne.......(oost vlaanderen)
maandag 28 augustus 2006 - 23:18
corrielat

Corrielat

ooooooooooo.zenne, ik was nooit goed in talen,
en ik kan gerust zijn, mijn taille heeft een reusachtige omvang, dus dan kan ik nog lang van mijn notenboom genieten

groetjes corrielat
dinsdag 29 augustus 2006 - 07:00
Wendy

Wendy

Ik heb een noot geplant toen mijn zoontje geboren werd (nu 2.5 jaar geleden). Het klein pierke is nu toch al zo'n 90 cm hoog(het boompje), dus ik denk dat de noten voor mijn kleinkinderen zullen zijn!!!
Nu staat het boompje op een voetbal- fiets- ravot-veilig plaatsje maar weet iemand wanneer ik hem op zijn definitieve plaats kan zetten? Of beter gezegd wat moet ik doen zodat ik hem later nog kan verplanten?
grts Weny
dinsdag 29 augustus 2006 - 11:57
Annemie

Annemie

De notenboom die ik heb staan is er een die door mijn vader gekweekt is uit een noot. Hij was ongeveer 10 jaar toen we hem bij ons thuis geplant hebben. Verplanten doe je best in de winter. In de vroege lente die voorafgaat aan het verplanten kan je op een halve meter van de stam rondom de wortels afsteken. Dit is de spade loodrecht zo diep mogelijk in de grond steken zodat je de wortels afsnijdt. Op die manier maakt de boom nieuwe haarwortels die hem beter doen aanpakken als je hem verplant.
De boom is nu 15 à 20 jaar (ik weet het niet precies meer) en er hangen al noten aan.

Annemie
donderdag 31 augustus 2006 - 20:23
Wendy

Wendy

allé Annemie, ik heb nog hoop! als dit forum tegen dan nog bestaat, laat ik je mijn eerste noten zeker zien op foto!!!
Bedankt voor het verplantadvies
grts Wendy
zaterdag 2 september 2006 - 21:00
krist

Krist

van mijn buurman heb ik een klein notenlaarke gekregen. Ik heb hem dit weekend geplant naast een rhodo. De grond daar is nogal zuur. Kan een notenboom tegen zure grond??
maandag 20 november 2006 - 09:48
WiPe

WiPe

Noten houden meer van kalk dan van zuur, maar ze verdragen het wel. Belangrijkste is dat d egrond goed los en humusrijk is.
maandag 20 november 2006 - 10:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon