menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Walnotenboompje -nu helemaal kortsnoeien

Ga naar meest recente reactie

antonia2b

Antonia2b

ons walnotenboompje hebben we bijna 5 jaar geleden geplant. vorig jaar hadden we ruim 100 lekkere walnoten, het jaar ervoor een stuk of 10, en het jaar daarvoor een paar.
Inmiddels is de boom een meter of 4 hoog, de stam ongeveer 20 cm rond. De indeling van de tuin is drastich veranderd. Een tuinhuis geplaatst, het dak gaat straks in de boom uitkomen. Is het mogelijk om zo`n boompje helemaal kort te snoeien? Of kan ik em dan net zo goed helemaal weghalen?

Is een walnotenboom eigenlijk wel klein te houden door snoeien?
Als dat allemaal geen optie is,
wil iemand em misschien graag hebben en een mooie plek geven?

groeten, Antonia
zaterdag 25 april 2009 - 01:05
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je hem in deze tijd gaat kort snoeien, zal hij gaan bloeden en het heel waarschijnlijk niet overleven.
zaterdag 25 april 2009 - 09:11
antonia2b

Antonia2b

uitgraven en verplaatsen schijnt ook al geen optie te zijn, deze tijd van het jaar.
en met soort bomen-pleister de wonden afsmeren??
zaterdag 25 april 2009 - 10:58
WiPe

WiPe

Ik ben er niet van overtuigd dat de boom dood gaat als je hem nu de kop uitsnoeit. Maar ik weet wel met zekerheid dat je de boom niet door snoei kan klein houden. Als je dat wel zou proberen dan hou je uiteindelijk een gedrocht van een boom over.
zaterdag 25 april 2009 - 10:58
antonia2b

Antonia2b

dankjullie voor de antwoorden,

Inmiddels denk ik dat deze boom het dus niet gaat redden, in onze tuin.
graag wil ik hoe dan ook deze boom of een stek van deze boom ergens groot/oud laten worden. Kan dat alleen door de noot van deze boom ergens te planten, of kan dat ook op een andere manier?
zaterdag 25 april 2009 - 11:07
Polplastron

Polplastron

Hou goed in gedachten dat een walnootboom echt wel héél groot wordt!
zaterdag 25 april 2009 - 11:46
nientje

Nientje

een walnotenboom kan idd héél groot worden, ik had er ooit ene met kilo's noten aan, maar je kan de groei niet in toom houden, ook niet met snoeien
nientje
zaterdag 25 april 2009 - 21:07
antonia2b

Antonia2b

hmm..... het volgende plan is elders een nazaat van dit boompje.

Kan dat gewoon door wat noten van de boom in te graven ( in het bos b.v.)??

antonia

zondag 26 april 2009 - 00:53
spruce

Spruce

Antonia,

heb je een veredeld ras of een zaailing ?

Als de boom nog zo jong is, moet je hem toch een andere plaats kunnen geven in je tuin. En dat van dat tuinhuis - is dat nu zo dringend. Wacht tot het najaar en dan verplaats je de noot en dan kan je hem later als hij te groot zou worden (waarde hout) nog laten omdoen.

Veel hangt af van jouw standplaats (wat soort grond) en of het een zaailing is of niet.
zondag 26 april 2009 - 20:35
antonia2b

Antonia2b

het is een buccaneer (stond op het bijgeleverde kaartje), de grond is klei-ig.

is het een optie om nu toch eenmalig te snoeien, wonden dicht te maken met bomenpleister, en dan in het najaar te verplaatsen naar het bos??

antonia
maandag 27 april 2009 - 08:19
spruce

Spruce

Ok - het is geen zaailing - dus de boom zal eerder matig tot matig snel groeien. Kleigrond is ook niet zo ideaal voor de Juglans - tenzij jullie een goede afwatering hebben en de boom niet te diep gezet hebben. De snelheid van groeien is volgens mij zeker onder controle te houden.

Je kan uiteraard in het najaar de boom verplaatsen naar het bos - maar je zal hem toch voldoende licht moeten geven in het bos (lichtgroeier) - anders zal het nooit een mooie noot worden.

Misschien kan je de tak die moet sneuvelen wat opbinden i.p.v. snoeien ?

Een buccaneer noot moet je nooit opofferen - de waarde van de boom situeert zich ergens tussen de 75 en 150 € - zeker als je het bijgeleverde kaartje nog hebt.

Iemand komt de boom voor u gratis uit doen.

Maar helaas nu niet ... creatief proberen te zijn en de boom in het najaar een eerlijke kans geven.

PS = kan je mij eens een plezier doen en gaan kijken of er reeds katjes hangen aan je Buccaneer. Ik zit met een notenmysterie om op te lossen, en iemand met een buccaneer kan zeker helpen. Let op = de katjes zijn de mannelijke bloemen en hangen als trosjes naar beneden.
maandag 27 april 2009 - 12:33
antonia2b

Antonia2b

Nou ja zeg, heb ik helemaal niet aan gedacht. opbinden.
Geweldig!!

De kant die in de weg zit gewoon opbinden.
Ik wacht af, hoe ver het dak oversteekt. Zodat ik precies weet wat er echt in de weg zit. Kan heel goed zijn, dat ik em kan opbinden en tot het najaar verder met rust kan laten. Dat met goede afwatering is hier een utopie..... vanaf 80 cm graven ontstaat spontaan een watergebeuren

Ja, er hangen katjes in de boom, volgens mij zijn die bijna tegelijk met de bladeren begonnen te groeien. Wat is het mysterie?

Bedankt!
Antonia
maandag 27 april 2009 - 14:52
spruce

Spruce

Het mysterie is dat ik een grote Buccaneer geplant heb, en dat hij massaal veel vrouwelijke bloemen gemaakt heeft (met blaadjes klaar). Maar geen enkel katje - maar geen enkel.

Ik zal de boomkweker eens bellen wat dit te betekenen heeft. Ik vind het gewoon raar dat een boom wel de eene doet - maar de andere niet... Ten zij ik me vergis en er gewoon ook geen vrouwelijke bloemen bij zitten.
dinsdag 28 april 2009 - 00:10
WiPe

WiPe

Dat fenomeen heeft niet per se te maken met de variëteit. Ook de groeiomstandigheden kunnen net zoals individuele verschillen aan de oorzaak liggen. Je zal moeten wachten tot je noten hebt vooraleer je met zekerheid kan zeggen om welke variëteit het gaat.
dinsdag 28 april 2009 - 11:16
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 4? (beveiligingscontrole) *