menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilgen kweken

Ga naar meest recente reactie

lievedisney

Lievedisney

Hallo allemaal

Ik ben nieuw op dit forum en heb me hier aangemeld omdat ik wilgen aan het kweken ben en hier vragen over heb.
Ik kweek de wilgen voor mijn vogels, de bedoeling is dat we gaan verhuizen naar een huis met tuin en er een of twee in de grond komen om bomen te worden en de rest zal gebruikt worden als klimboom of knaaghout. Ik heb nu 7 wilgjes die ik deze zomer van een wilgenboom heb afgehaald. Ik heb ze eerst in water wortels laten krijgen en daarna per stuk in een plastic pot in de aarde gezet. Ze doen het erg goed, maar ik heb wat vragen over de komende winter.

Ik vraag me namelijk af of ze gewoon buiten kunnen blijven en hoe het dan zit met water geven en vorst. Ik heb ze tot nog toe lekker nat gehouden met af en toe een keertje goed op laten drogen. Ik was van plan ze van de winter tegen de gevel aan te schuiven zodat ze niet natregenen en ik het water geven dus zelf in de hand heb. Tot welke temperaturen moet/kan ik ze water geven en waar moet ik rekening mee houden qua vorst?

Ik zou heel blij zijn met antwoorden want ik kan niets op internet vinden wat gaat over wilgjes opkweken, behalve dan in speciale grondgebieden en dat is toch wat anders als op je balkon.

Vriendelijke groetjes Karin
dinsdag 3 oktober 2006 - 15:26
Annemie

Annemie

Wilgen kun je best kweken door de wilgentakken tijdens de winter rechtstreeks (zo diep mogelijk) in de grond te steken. Ze schieten vanzelf wortel. Als je een wilgenboom wilt kweek je die best als knotboom. Een wilg die je ongeknot laat groeien wordt héél hoog en er bestaat kans dat die later gaat scheuren.
Om een knotboom te kweken neem je takken van ongeveer 3 m. Je steekt die tijdens de winter zo diep mogelijk in de grond. Misschien is het nodig om een smalle put van ongeveer een halve meter diep te maken en de tak daarin te planten. Vraag best takken aan iemand die zijn wilgen inknot.
Tijdens het eerste groeiseizoen zullen over gans de stam scheuten verschijnen, die je allemaal wegsnoeit. De bovenste scheuten laat je staan. Die vormen de kruin van je knotwilg.
Om de vijf jaar knot je de boom dan in. Je zaagt de takken tot tegen de stam af. Op die manier krijg je een mooie knotwilg.

Annemie
dinsdag 3 oktober 2006 - 17:40
jp

Jp

Als je een rij knotwilgen hebt, kan je ook elk jaar 1/3 (of 1/5) knotten. Zo vermijd je een kale rij om de 3 resp. 5 jaar. De vogels die je lokken wilt, zijn je er dankbaar voor.
donderdag 5 oktober 2006 - 10:37
lievedisney

Lievedisney

Alvast heel erg bedankt voor de reacties, maar ik denk dat er een beetje een misverstand is. Ik wil geen vogels lokken en ik heb ook (nog!) geen tuin om de wilgen in te zetten. Ik kweek de wilgen als knaaghout en zitstokken voor mijn vogels die ik als huisdier heb (parkieten en een papegaai). Het is wel de bedoeling dat we deze winter naar een huis met tuin gaan verhuizen, maar vooralsnog heb ik alleen een balkon.

Mijn vragen zijn nu of en hoeveel water de kleine wilgen in de potten nodig hebben in de winter en hoe het zit met vorst. Moet ik ze tegen de vorst beschermen en zo ja hoe dan?
De wilgen zijn nu per stuk zo'n 50 cm groot en staan per stuk in een pot.

Hartelijk dank voor de reacties!
Groetjes Karin Donk
donderdag 5 oktober 2006 - 13:01
Rudi

Rudi

gewoon vochtig houden zou ik zeggen, hoewel wilgen wel water kunnen verdragen, denk maar aan de wilgen die de ganse winter in het water staan.
voor de vorst zou ik oppassen zolang ze in pot staan. Een wilg bevriest niet maar als hij in een pot staat zou ik hem toch beschermen zodat de ganse pot niet kan bevriezen.

Rudi
donderdag 5 oktober 2006 - 17:09
jp

Jp

Als het voor uw huisvogels is, zou ik de wilg als struik kweken (al dan niet in pot). En gedurende het groeiseizoen (gedeeltelijk) de jonge wissen oogsten. Put de plant niet teveel uit, dwz meerdere planten aanhouden en extra zorg geven. Wilgenstruiken kunnen tot op de stobbe (voet van enkele cm hoog) bijgesnoeid worden. Dikke knotten van meerdere jaren oud hebben hier denkelijk geen zin.
Veel succes !
donderdag 5 oktober 2006 - 17:28
Kwest

Kwest

Geef je wilgjes in de potten ook in de winter genoeg water, vorst kan de aarde in bloempotten uitdrogen. Een wilg kan tegen veel maar niet tegen droogte. Eenmaal als je over je nieuwe tuin beschikt, zo vlug mogelijk in de volle grond planten.
Succes.
donderdag 19 oktober 2006 - 17:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon