menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kerstboom met jutedoek

Ga naar meest recente reactie

SterrenKruid

SterrenKruid

Hallo,

Gisteren heb ik een kerstspar gekocht, ik weet niet welke soort. Hij heeft wortels die in een jutedoek gewikkeld zijn en stond zo in een plastieken pot met aarde in.

Moet ik die jutedoek er af halen? Of mag hij blijven?

Ik moet wel aarde bijvullen, want ze zijn er een beetje spaarzaam mee geweest en hij wankelt in de pot bij gebrek aan steun. Ik heb hier nog een halve zak potgrond voor kamerplanten liggen. Mag hij dat hebben? Dat zou de goedkoopste oplossing zijn. Maar, ik dacht dat naaldbomen graag een zure grond hebben (of heb ik het verkeerd voor?). Zou ik die potgrond dan niet beter mengen met turf?

Voor de rest is het een mooi goedgevuld en voor zover ik kan zien, een gezond boompje. Als hij het overleeft zou ik hem na de feestperiode op het terras in de pot willen houden.

Graag uw advies!

*SterrenKruidje*
maandag 7 december 2009 - 17:55
WiPe

WiPe

Ik zou er geen potgrond aan verspillen. Voor mij leest dit alsof de boom nauwelijks wortels heeft. Waarschijnlijk overleeft hij met moeite de kerstperiode.
maandag 7 december 2009 - 19:45
Rita1960

Rita1960

Hoi Sterrekruidje,,

je kunt de kerstboom het best ontdoen van de jutenzak.. en dan in een grotere pot met gewone aarde.

wel zorgen dat je voldoende water geeft..

en itt Batdah, je kunt een kerstboom best overhouden.. maar zorg er goed voor en zorg ook voor voldoende water. En na de feestdagen niet ineens de koude in maar langzaam laten acclimatiseren (in de pot) naar de koude.. en als het echt niet vriest in de volle grond zetten. en de overlevingskans is 90%.

groetjes,

Rita
maandag 7 december 2009 - 20:01
kerstkind

Kerstkind

Hoi Sterrekruidje,
vaak omwikkelen ze de kluit met een jutezak omdat anders alle wortels
bloot komen te liggen.
De aarde droogt uit omdat de kerstbomen al eerder zijn uitgedaan.
Je zult ook zien, als het een vrij grote boom is, de wortels zijn kapotgestoken.
Want grote dennen hebben vaak een grote kluit/of box.
En dan is de kans vrij klein dat je de boom kunt overhouden.

Wij hebben zelf namelijk járen kerstdennen geleverd en verkocht.
groetjes José

btw veel plezier met optuigen.
maandag 7 december 2009 - 21:18
Matabish

Matabish

Ik heb vele malen mijn kerstboom (blauwspar) van 1,75m./2,00m. in de tuin geplant en steeds met succes!
Een ander soort dennenboom ging niet.
Jammer genoeg heb ik er nu geen plaats meer voor en zal ik hem dit jaar dus moeten wegdoen...[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes, Matabish.
maandag 7 december 2009 - 23:42
JovanDreumel

JovanDreumel

Wat weer niet wil zeggen, dat potgrond zuur is.
Kerstbomen hebben niet perse een zure grond nodig.
Als je hem over wil houden. Laat de jute zak erom tot na de kerst en geef het geheel water 1 mok/dag ongeveer. Nade kerst als het niet vriest en niet te schraal weer is zet je hem in de tuin. En daar wordt hij over een aantal jaren te groot, denk ik.
donderdag 10 december 2009 - 16:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon