menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukhaag inkorten

Ga naar meest recente reactie

Vic55

Vic55

Een twintigtal jaar geleden plantte ik een rode Beukhaag. Dus welke in de winter bladhoudend zijn. Ondanks dat ik deze haag iedere jaar bijknipte is ze door de jaren heen, redelijk hoog en ook wel vooral bovenaan te breed geworden. En wordt het nu ieder jaar een hele klus om ze te snoeien.
Daarom zou ik ze graag eens deftig willen inkorten, en dit zowel in de hoogte als de breedte. Maar ik weet niet goed hoe en wanneer men dit het best doet.
Daarom eerst en vooral, kan men dit zelf doen of vraagt men dit best aan een tuinaannemer. En indien men het gerust zelf kan doen, op welke namier en op welk tijdstip kan dit best gedaan worden.

Mvg, Vic
vrijdag 5 februari 2010 - 21:00
Rita1960

Rita1960

Hoi Vic,
eerlijk gezegt heb ik geen antwoord op je vraag
en denk ik dat dit een goede vraag is voor Wipe en hoop voor jou dat hij hierop een antwoord kan geven.

groetjes,

Rita
vrijdag 5 februari 2010 - 21:32
hugo

Hugo

heb mijn beukenhaag (rode) enkele jaren geleden teruggezet van 3m naar een kleine 2 meter,, eerste jaar de kop en een zijkant,, het jaar erna de andere zijkant,, heb dit gedaan in febr-maart,, en deze heeft hiervan niet de minste last gehad;; wel zorgen dat je ze niet zo kort zet dat er in de zomer volle zon op de stam kan wegens verbranden

groetjes
vrijdag 5 februari 2010 - 21:47
Vic55

Vic55

Kan je misschien wat uitleg leggen hoe je daarvoor pratisch te werk bent gegaan. Dus welk gereedschap heb je daarvoor gebruikt, op welke wijze heb je ervoor gezorgd dat de bovenkant terug mooi recht loopt, en ook de zijkanten?

By the way, een haag van 3m gebruikte je toen een ladder om te bovenkant te snoeien, of een soort van stelling of zo?

Mvg, Vic
zaterdag 6 februari 2010 - 08:40
hugo

Hugo

haag teruggebracht van dik 3m naar 1,8m,, lengte 75m,, eerst enkele palen in de grond geslagen en daarna een koort gespannen op de hoogte die ik moest hebben om gelijk te blijven,, haag getopt met takkenschaar en snoeizaag,, daarna de dikste takken aan de zijkant ingekort met takkenschaar en verder geschoren met de haagschaar

groetjes
zaterdag 6 februari 2010 - 20:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon