menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen kopen info

Ga naar meest recente reactie

Angelo

Angelo

Onderstaande verschillende bomen en de ^prijzen :



Rode beuk 10/12 kluit 25.50 euro/st

12/14 kluit 29.50 euro/st



Fraxinus excelsior ( es ) 10/12 BW 16.00 euro/st

12/14 BW 18.50 euro/st



Tilia platyphyllos ( linde ) 10/12 BW 17.75 euro/st

12/14 BW 19.75 euro/st



Kan ook nog aanbevelen :



Juglans regia ( noteboom ) 12/14 kluit 25.00 euro/st



Quercus robur 10/12 BW 19.75 euro/st

12/14 BW 25.00 euro/st



Wilde kastanje 10/12 BW 17.00 euro/st

12/14 BW 19.50 euro/st





Kerselaar Hedelfinger Hoogstam = 17.00 euro/st







ik wil dus deze bomen bestellen, maar wat betekent dit bv 10/12 BW ?????
zondag 14 januari 2007 - 19:16
Dieter

Dieter

Dag Angelo

Met 10/12 bedoelt men de diameter van de stam (in cm natuurlijk) en BW is blote wortel (dus niet in pot)

Groeten

Dieter
zondag 14 januari 2007 - 20:03
Angelo

Angelo

ah ok, bedankt!

deze bomen zijn dan toch boven de 2m ofniet?
ik bedoel dat hun kruin boven de 2m moet beginnen te groeien!
anders gaan mijn geiten er iets teveel plezier aan beleven



groetjes
zondag 14 januari 2007 - 20:25
WiPe

WiPe

Dag Angelo

Met 10/12 bedoelt men de diameter van de stam (in cm natuurlijk) en BW is blote wortel (dus niet in pot)

Groeten

Dieter


Toch een correctie,

De maat 10/12 slaat op de stamomtrek op 1.30 m.

Stamlengte is standaard 2.20 m
zondag 14 januari 2007 - 20:42
Angelo

Angelo

ok, hartelijk bedankt allemaal, dat is ideaal!

vriendelijke groetjes
zondag 14 januari 2007 - 21:27
WiPe

WiPe

Wat ik nog vergeten ben: geiten durven de bomen ontschorsen. Zorg dus dat er een draad rondom de aanplant staat.
maandag 15 januari 2007 - 09:58
sylvain

Sylvain

Angelo zekers iets rond uw bomen maken of ge moet geen fruit of noten eten die byten de schors er af zoals WiPe zegt ik heb het mee gemaakt met myn hoogstammen,maar dat waren schapen als zeiets te weinig hebben beginnen ze er aan zodus draad rond zetten mvg dag
maandag 15 januari 2007 - 16:08
Angelo

Angelo

er komt kippengaas rond, zodat ze niet aan de schors kunnen.

maandag 15 januari 2007 - 21:40
Angelo

Angelo

morgenvroeg worden de bomen die ik besteld heb, geleverd, natuurlijk heb ik ontzettend veel zenuwen errond!

stel nu dat de leverancier hier komt, maar dan blijkt dat de bomen maar 1m50 hoog zijn, wat dan gedaan?

daar ben ik namelijks niks mee, ze moeten minimum 2 m hoog zijn, en dan pas kruin, ofwel hebben de 4-voeters ontzettend veel plezier, en dat is niet de bedoeling hé


maar ik heb dikwijls genoeg gevraagd of de bomen minimum 2m hoog waren, en het antwoord was toch altijd positief dus, waarschijnlijk zorgen maken om niets!

wat de bescherming van de bomen betreft, er komen 3 palen rond, en daar rond komt draad, zodat de boom een paar jaar goed kan groeien, zonder bemoeienis van wat dan ook, daarna wordt de bescherming er rond uitgedaan, als de stam dik genoeg is natuurlijk, en dan mogen ze vrij groeien!

wens me succes...
vrijdag 9 februari 2007 - 15:58
sylvain

Sylvain

Maar Angelo altyd oppassen met dieren die kunnen een volwassen boom ook doen kapot gaan door er aan te knabbelen en een schaap en een geit doen niet liever zodus draad laten staan zekers minimum 10 jaar of ze sterven als ge er beesten hebt in staan groetjes .
vrijdag 9 februari 2007 - 16:50
Angelo

Angelo

ok, daar hou ik rekening mee, de oude kerselaar die hier stond en de oude hazelaar die hier nog steeds staat, laten ze goed met rust, de kerselaar hebben wij zelf geveld, wegens holle stam, dus dreiging omwaaien, en de hazelaar staat nog steeds, maar beide deze bomen staan al meer als 50 jaar!

groetjes
vrijdag 9 februari 2007 - 17:04
Albert Tuerlinckx

Albert Tuerlinckx

Ik wil bij ongeveer 50 fruitbomen de stam witten. Als ik dat met voorbereid bomenwitsel moet doen kost het een klein fortuin (DCM voor 3 liter 25,95 €)
Ik zou daarom zelf het witsel willen maken. Ik lees volgend recept: kalk, betoniet, zeewierkalk, bordelese pap. Maar ik vind niet in welke verhoudingen ik
dit moet gebruiken. Kan jij me helpen ?
dinsdag 25 januari 2022 - 17:02
Tuinprins

Tuinprins

Ik snap niet zo goed waarom je de stam zou willen witten.

De stam wit maken werd/wordt vooral gedaan om vorstscheuren te voorkomen. Bij ons vriest het nauwelijks nog hard genoeg om vorstscheuren bij fruitbomen zoals appels, peren en pruimen te laten ontstaan. Om aantastingen bij vruchtbomen te voorkomen is het m.i. niet werkzaam omdat heel veel aantastingen bij vruchtbomen schimmelziektes zijn zoals kanker en Monilia en die komen meestal via de takken de boom binnen. Om vraat van konijnen etc. tegen te gaan is het in beperkte mate werkzaam en zul je toch meer moeten vertrouwen op fysieke barrieres zoals kippengaas rondom de stam.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 26 januari 2022 - 07:16
Albert Tuerlinckx

Albert Tuerlinckx

Sorry voor het late antwoord.
Dank u voor uw reactie.
Wat betreft vorstschade heb je waarschijnlijk gelijk. Ook voor het voorkomen van ziekten heeft het weinig zin. Wel voor het vermijden van vraatschade door reetjes en konijnen: zij lusten de smaak van kalk en andere rommel duidelijk niet.
Vriendelijke groeten,
Albert
zondag 17 juli 2022 - 07:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon