Ik ben het niet eens met plantadvies.
Wel met de tuinman.
Laurier of wel eens paplaurier genoemd kan je het ganse jaar door snoeien,zonder één enkel probleem.
Alleen niet snoeien tijdens de vorstperiode,niet dat dan de haag zou afsrterven,maar ze kan dan wel flink gaan invriezen.
heb zelf ook 100 meter staan en weet waarover ik het heb.
Je kan ze als je wil de haag tot tegen de grond afzagen, en nog zal de haag zich herstellen,al duurt het dan wel weer enkele jaren voor je terug een haag hebt die dan weer wat privacy of bescherming geeft.
Je kan de haag echt wel drastich terug snoeien zonder dat de haag er een probleem zal van ondervinden.
Ik ga ook binnen enkele dagen beginnen met ze terug smal te maken en dit tot op 70 cm.
De haag is nu ook meer dan een 1.20 breet.
Ik begin eerst met de fijne takken,en als deze weg zijn gesnoeit krijg je al een beetje overzicht.
Daarna snoei ik met de takkeschaar de takken weg die niet meer te snoeien zijn met de heggeschaar.
Als dit gedaan is,en er zijn nog takken te veel en te dik dan eerst neem ik de boomzaag.Als je dunnere takken gaat snoeien met de boomzaag krijg je lelijke wonden die je haag een lelijk uitzicht geven.
Dit komt doordat de takken te licht zijn en te veel bewegen daardoor worden de takken te veel beschadigd en rafelen als het ware helemaal uit.
Gr Eddy
Ps je zit dan wel enkele maanden met een kale haag,maar achteraf groeit alles meer mooi toe.
En de gemeente zal niet zomaar gaan snoeien,ze zullen je er eerst op wijzen dat ze gesnoeit moet worden.
Doe je er dan niets aan,zou het wel eens kunnen zijn dat ze het zelf doen,mits dat ze een rekening toesturen.
hangt allemaal af van gemeente tot germeente.