menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Roos Constance Spray

jupi

Jupi

Wij hadden de bedoeling een Constance Spray roos over een pergola te laten groeien om alzo een schaduwplek te creëren. Maar na de éénmalige bloei, krijg ik bovenaan zoveel lange vertikale takken dat ik tot 3x per seizoen moet bijsnoeien en het is geen mooi gezicht. Ik kan toch niet al die takjes plat aanbinden. Wie weet raad.
zaterdag 22 september 2012 - 19:25
Polplastron

Polplastron

Post eens een foto van de situatie alsjeblieft.
zaterdag 22 september 2012 - 23:31
minouke

Minouke

Ik heb ook Constance Spry staan.

Normaal mag je bij 1malige bloeiers alleen na de bloei snoeien voor augustus tenlaatste.
Die nieuwe takken gaan de bloemen geven volgend jaar.

Dat ze zoveel takken maakt is omdat het geen 'echte' klimmer is maar meer een hoge struikroos die geleid wordt als klimmer.
Je kan de overtollige takken wegsnoeien en de beste houden en aanbinden.

Je houdt 3 à 5 hoofdtakken(geseltakken, leitakken) die je nooit mag inkorten anders geef je aan dat ze een struik moet vormen.
En op die geseltakken komen dan zijtakken die je na de bloei mag inkorten tot 3à 5 ogen.(dus minder kort dan andere klimrozen)
Andere nieuwe takken snoei je weg, na een aantal jaren mag je eens een oudere geseltak vervangen door een nieuwe die je laat groeien van onderaan.

Mijn constanceke

Struiken & Bomen

zondag 23 september 2012 - 09:38
Tuinman65

Tuinman65

Contance spry is een prachtige roos met een geweldige geur en één van de vroegstbloeiende.
Jammer genoeg is de bloeitijd zeer kort en daarom vind ik ze niet geschikt om over een pergola te laten groeien. Hoe meer je plat aanbindt hoe meer verticale scheuten je krijgt.
Ik zou hem verplanten en in struikvorm laten groeien.
Er zijn klimrozen genoeg die zo goed als gans de zomer bloeien.

Leo
zondag 23 september 2012 - 11:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon