menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien vlinderstruik

Ga naar meest recente reactie

Tim

Tim

Zou ik onze vlinderstruik dit weekend al mogen snoeien, of beter nog even wachten?
En hoe moet je deze snoeien? (Misschien domme vraag )

En hoe zit het met de klimhortensia? Best na de zomer zeker?

Alvast bedankt!
donderdag 1 maart 2007 - 22:37
Kwest

Kwest

Dag Tim,

Een vlinderstruik wordt meestal gesnoeid tussen half maart en eind april, een beetje afhankelijk van het weer: is er nog zware vorst op komt of niet? Ik ga mijn struiken dit weekend snoeien. Een van de struiken is al vrij groot en ik ben bang dat hij door hij door de wind zou breken. De blaadjes worden al wat groter van vangen wat meer wind.

Domme vraag? Nee hoor! Een vlinderstruik mag flink worden gesnoeid en wel boven een tweetal blaadjes waar hij de vorige keer gesnoeid is. Afhankelijk van de ouderdom en de soort van de struik, snoei je dan toch gemakkelijk takken van 1 à 1,5 meter weg.
Op deze site staat een heldere uitleg: http://www.tuinadvies.be/snoeien_vlinderstruik.htm

Het hangt een beetje af waar je struik staat, is dat achterin de border dan laat je hem wat hoger worden, zodat ie onderaan een takkenstel van 0,5 à 1 meter heeft.

Een klimhortensia hoeft in principe niet te worden gesnoeid. Is hij toch te groot geworden of groeien er delen waar je dat niet wil, dan kun je in de zomer na de bloei snoeien.

Succes!
vrijdag 2 maart 2007 - 12:32
sylvain

Sylvain

Kwest dat is de perfecte uitleg ik kon ook niet meer wachten heber al 5 gesnoeid moet er nog eentje doen voormy de mooiste is een witte kop .
Het is ook om dat het zo warm is geweest dat ze zo bladerig staan ik snoei de jonge terug tot op een 30 cm van de grond myn eerst had ik iets te hoog terug gesnoeid en die staan dan van onder iets kaaler maar heb nu gezien dat ze jonge takjes aan het geven zyn dan gaan de oudere volgend jaar kort groetjes en dag
vrijdag 2 maart 2007 - 21:38
Tim

Tim

Dank je wel. Nu weet ik wat me te doen staat!
vrijdag 2 maart 2007 - 23:52
WiPe

WiPe

In principe moet je klimhortensia niet snoeien, maar....
Als je klimhortensia te breed wordt, zodat de doorgang versperd wordt, kan je de plant aan het eind van de zomer terugknippen tot het blad dat het kortst bij de muur zit.
Snoei de plant ook jaarlijks weg van ramen, dakgoten en aanverwanten. Hoewel Hydrangea petiolaris niet erg snel groei ind e aanvangsfase kan de plant, waneer hij wat ouder geworden is, toch nog de pannen van het dak groeien.
zaterdag 3 maart 2007 - 09:26
Dedonax

Dedonax

Mij hebben ze altijd wijs gemaakt dat je slechts de helft mag wegsnoeien bij een vlinderstruik. Na 2 of 3 weken mag je de andere helft wegsnoeien. Dit zou de bloeitijd aanzienlijk verlengen.

groeten
zaterdag 3 maart 2007 - 10:06
annis

Tekst aangepast

Annis

Ik heb een stukje gelezen over de vlinderstruik




In maart kunt u de Vlinderstruik nog vrij kort insnoeien, daarna niet meer want de sapstroom komt dan op gang.

Klopt dit?

Annis
zaterdag 3 maart 2007 - 16:36
sylvain

Sylvain

Beste een vliderstruik moet ge nu snoeien en zekerszoals ik al geschreven heb niet te hoog snoeien groetjes en dag
zaterdag 3 maart 2007 - 17:00
ines

Ines

Hier heb ik alle vlinderstruiken verleden week ingekort, de dikste stammen met de zaag en de kleinere
met de snoeischaar, de struiken waren 3 meter hoog nu heb ik struiken van 70cm tot 1m over.
Volgend jaar zijn ze weer bijna even groot.
U ziet duidelijk waar U kan snoeien door de groei richting van de takken die nu al zichtbaar is.
Veel succes.
zaterdag 3 maart 2007 - 21:07
Angelo

Angelo

ik heb vorig jaar 2 vlinderstruiken in containers gekocht, ze zijn ongeveer 60 cm hoog, ze waren toen bijna uitgebloeit.

ze hebben de hele winter lang hun bladeren behouden, maar nu zijn ze dus nieuwe bladeren aan het krijgen, moet ik deze struiken ook al snoeien dit jaar? zoja hoe veel?
of kan ik ze dit jaar nog rustig laten groeien, zodat ik ze volgend jaar gewoon snoei . ?
zaterdag 3 maart 2007 - 23:47
sylvain

Sylvain

Beste Angelo gewoon snoeien doet daar maar gerust 30cm af dan gaat hy noch mooier staan in de zomer, en anders moet ge volgend jaar in hout snoeien dat weer een jaar ouder is snoei hem maar geen probleem groetjes en dag
zaterdag 3 maart 2007 - 23:53
Kwest

Kwest

Mij hebben ze altijd wijs gemaakt dat je slechts de helft mag wegsnoeien bij een vlinderstruik. Na 2 of 3 weken mag je de andere helft wegsnoeien. Dit zou de bloeitijd aanzienlijk verlengen.

groeten


Dedonax, denk dat dit een kwakkel is. Ik zou niet weten waarom snoeien in twee periodes de bloeitijd zou verlengen.
Denk dat je alleen dubbel werk hebt.
zondag 4 maart 2007 - 12:49
Angelo

Angelo

Beste Angelo gewoon snoeien doet daar maar gerust 30cm af dan gaat hy noch mooier staan in de zomer, en anders moet ge volgend jaar in hout snoeien dat weer een jaar ouder is snoei hem maar geen probleem groetjes en dag


ok dank je wel Sylvain
zondag 4 maart 2007 - 13:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon