menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plataan

Ga naar meest recente reactie

caroline1

Caroline1

dag allemaal

ik heb hier al een paar jaar een heel mooie plataan

wat mij echter dit jaar opvalt (was misschien vorig jaar ook zo , ik weet het niet)
maar ik zie veel dorre bladeren
de plataan groeit goed, hij heeft veel mooie gezonde bladeren
maar er zitten ook veel dorre bladeren tussen

ik nam een tak om ze te bekijken maar zag niets

de geburen hebben ook platanen en ik zag bij hen ook afgeknapte bladeren
maar niet zoveel als bij mij

mijn plataan is ongeveer 5 jaar oud en deed het steeds goed
nu nog ook denk ik
alleen , die dorre bladeren maken mij wat ongerust

t'is wel zo dat wij hier aan de kust heel veel wind hebben gehad
een NO tot 6 bft
en dus ook een koude wind
het is de eerste avond dat het windstil is

zou de plataan hebben afgezien van de wind?
het heeft hier zeker gedurende een week heel hard gewaaid

vele groetjes
maandag 10 juni 2013 - 22:50
Tuinman65

Tuinman65

Das een schimmelziekte waarvan de plataan zich normaal gezien zeer snel van herstelt.
Leo
maandag 10 juni 2013 - 23:08
caroline1

Caroline1

o dat is fijn te lezen
want zat er echt mee in Leo

dus gewoon de plataan met rust laten en komt in orden?
komt het door de koude en de gure wind van de laatste weken ?

dank je hoor
maandag 10 juni 2013 - 23:15
WiPe

WiPe

Dat klopt, platanen zijn in een nat en koud voorjaar gevoelig aan Gnomonia, een schimmelinfectie. Daardoor worden bladeren bruin en sterven die af. Maar de boom herstelt zich daar vrij snel van. Tegen de zomer zie je daar normaal niks meer van. Je kan de boom dus best gerust laten.
dinsdag 11 juni 2013 - 10:28
caroline1

Caroline1

dank jullie !!
zat er zo mee in
want zou zo spijtig zijn als ik mijn plataan moest verliezen
is beetje blikvanger in mijn tuin

zal eens moeten beginnen foto's te nemen h
dinsdag 11 juni 2013 - 23:15
Tuinman65

Tuinman65

Das nogal wat prettiger om te lezen Caroline dan de zever van de laatste dagen.

Leo
woensdag 12 juni 2013 - 23:14
jdcoster

Jdcoster

Ja zeg, er zijn er hier zelfs die beweren dat de biologische tuiniers een kast vol gif hebben waarmee ze stiekem spuiten op al wat leeft en dan nog de schijnheilige uithangen op een forum.
Een andere keer stond er dat een imker die twintig jaar imkert, er niet veel van kent.
Enfin, je krijgt wat te lezen op forums hoor. Allemaal zever schijnt het.
donderdag 13 juni 2013 - 00:08
caroline1

Caroline1

hallo tuinmans en jd coster

ja, forums en gezever h
donderdag 13 juni 2013 - 00:16
WiPe

WiPe

Ja, zeveren kan hij wel. En dan dreigen met een advocaat. En vervolgens in een ander onderwerp opnieuw beginnen.

En dan snapt hij nog niet waarom iedereen zijn idioterie beu wordt.

En dan vergeet ik nog te zeggen dat hij niet ge
donderdag 13 juni 2013 - 11:48
caroline1

Caroline1

Ja, zeveren kan hij wel. En dan dreigen met een advocaat. En vervolgens in een ander onderwerp opnieuw beginnen.

En dan snapt hij nog niet waarom iedereen zijn idioterie beu wordt.

En dan vergeet ik nog te zeggen dat hij niet ge
vrijdag 14 juni 2013 - 00:20
hooilander

Hooilander

Dag collega's Plataniërs

in kader van een herbegonnen tuin plantte ook ik 2 jonge platanen, weliswaar op een plaats waar er daarvòòr een 16m hoge Fraxinus Excelsior stond die ik heb moeten uitdoen nadat enkele verticale ovale scheuren in de bast groter, dieper en donkerder werden en de de gele bladeren krulden, bruiner werden en -vooral- het jaar door afvielen met stengel en al. (Nooit geweten wat het was, maar ik vermoed dat een bodemschimmel sinds 2011 door de tuin schuift, enfin een ander verhaal over schimmelende rozen, een strijdende Catalpa en een stervende notelaar waarvan de bast nu ook openbarst).
Ongeveer op die plaats heb ik in 2017 2 platanen gezet, waarvan er nu 1 ook zo'n barst vertoont,
al lijkt het dit keer minder op een grillige barst, maar meer alsof er een met een schaar rechtop in gesneden is.
Het is echt diep en ik ben in paniek. Ik snoei deze overigens geweldige groeier mooi in vorm op de gepaste tijd en met ontsmette kniptang. Ik heb enkele foto's bijgestopt. Het bladgroen ziet er over all wat mat uit en niet zo fris en nu zijn er hier en daar ook wat bruine blaadjes ( en dàt op DIT moment). Ze staan in een osmanthus haagje en ik heb er in april wel koeiemest tussen gestrooid.
Is dit Verticillium ? Smeer ik er iets op? Dit lijkt op een open wonde die ziektes en beestjes verwelkomt. Sproei ik Sporgon op de bodem tussen de Osmanthuswolk ?

Struiken & Bomen

zaterdag 12 juni 2021 - 15:59
hooilander

Hooilander

Hier vanop afstand

Struiken & Bomen

zaterdag 12 juni 2021 - 16:00
hooilander

Hooilander

en deze foto
zaterdag 12 juni 2021 - 16:01
hooilander

Hooilander

... nog f oefenen met foto's toevoegen..
zaterdag 12 juni 2021 - 16:03
hooilander
zaterdag 12 juni 2021 - 16:03
WiPe

WiPe

Die boom staat er al sinds 2017? Haal die boompalen al maar weg.
Doe barst is al minstens een jaar oud. Hoe meer je daar aan gaat prutsen, hoe erger je hat kan maken. De boom lost dat zelf wel op.
zaterdag 12 juni 2021 - 18:36
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou me er ook niet al te druk over maken aangezien de wond aan het overgroeien is met callus.

Verwelkingsziekte is het in ieder geval niet, dat zie je vooral aan het verwelken van het blad en aan het afsterven van takken.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 12 juni 2021 - 19:21
hooilander

Hooilander

Hey, bedankt voor de vlugge reactie -toch maar deels gerustgesteld. (2018 kan het ook geweest zijn). Van zodra ze 6m bereikten ben ik ze jaarlijks gericht gaan uitdunnen om lommerte over het terras te geven. Misschien was dat wat te geweldig de laatste keer. Ook de centrale tak die recht omhoog groeide heb ik teruggesnoeid. Alle takken tot net aan een bladknop zodat er zijwaarts verder kon gegroeid worden. Zo een beginnende plataan laat dat nogal overzichtelijk sturen, al denk ik dat ik dat geen 2 jaar meer volhoud met enkel mijn ladder.
Wat me nl niet gerust stelt zijn de grijszwarte vlekken diep in de wonde.
Bedankt ook voor de opmerking ivm die boompalen: omdat foto's niet alles zeggen wil ik nog ff meegeven dat de stamomtrek nog geen 20 cm is. Mee met de jaarlijks toenemende wind wilde ik je graag nog eens laten bevestigen.Wel weet ik dat meewaaiende bomen beter wortelgestel ontwikkelen.
Nog ff wb die bruine blaadjes: zo vlug mogelijk wegnemen ?

Groet,Hooilander
zondag 13 juni 2021 - 12:14
WiPe

WiPe

Fie grijszwarte vmakken dieper in de wonde zijn enkel slecht voor jouw gemoedsrust. Voor de boom is dta geen probleem. Als je die boom wat tijd geeft, groeit dat dicht en is die wode gesloten. Dan is houtafbraak onmogelijk.

Die bruine bldjeszouden het gevolg kunnen zijn van Discula nervisequa, gnomonia. Oorzaak is het natte voorjaar. Vooral niet behandelen, dat groeit er zo uit. Je kan die buine blaadjes verwijderen, is in ieder geva een goeie bezigheidstherapie.
zondag 13 juni 2021 - 14:36
hooilander

Hooilander

Bedankt WiPe ! Als ik het goed begrijp, is de plaats van de scheur, - nl ter hoogte van de onderste vertakking - louter toevallig en is de oorzaak niet te achterhalen en niet bodemschimmel gerelateerd.

Groet, Hooilander
zondag 13 juni 2021 - 15:57
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

De oorzaak is niet bodemgerelateerd; de kans is groter dat dit het gevolg is van te drastische snoei. Maar dat is niet 100% zeker.

Als je wil dat die boom een steviger wortelgestel ontwikkeld, mag je die niet hoger dan 80 cm aanbinden; na twee, max drie jaar moet die vast staan.
zondag 13 juni 2021 - 17:38
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 3? (beveiligingscontrole) *