menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ideale hoge boom voortuin (4mx9m) voor schaduw op huis

Ga naar meest recente reactie

hartwin

Tekst aangepast

Hartwin

In onze voortuin (ongeveer 4 meter op 9) had ik graag een boom aangeplant die zo hoog komt dat die wat schaduw op ons huis werpt in de zomer (voortuin is zuidelijk georiënteerd).

Nu groeit er spontaan een plataan (5 cm hoog) , maar hierover las ik dat deze agressieve wortels hebben en dus niet te dicht bij een woning/oprit (bouwjaar 1986) geplant kunnen worden. Ook las ik dat de breedte van de kruin overeenstemt met de breedte van de wortels?

Welke boom denken jullie, zou ideaal kunnen zijn voor deze plaats?
Wellicht interessant om te weten is dat het zandgrond is en ik graag binnen de 5 jaar wat in de buurt van mijn wens zou willen komen.

Alvast bedankt!
vrijdag 23 juli 2021 - 14:52
LT

LT

Indien je tzt zonnepanelen wil, geeft die te veel schaduw
vrijdag 23 juli 2021 - 15:07
hartwin

Hartwin

Goede opmerking, maar onze zonnepanelen liggen richting oosten en westen, dan zou er al een gigantische boom zuid-oost of zuid-west moeten staan om er schaduw op te werpen. De boom zou echt pal ten zuiden van onze woning mogen staan.
vrijdag 23 juli 2021 - 16:51
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Het klopt niet dat de wortels even ver komen als de kruin. De gestelwortels, de grote wortels die instaan voor de stabiliteit komen daar misschen wel mee toe, maar de boom heeft ook andere wortels en die kleine wortels groeien veel, heel veel verder.

Plataan is nog niet zo'n slechte keuze omdat je die prima in vorm kan snoeien (bv als knot- of dakboom) en dan hou je die precies zo groot als je zelf wil.

Misschien kun je al eens op https://bomenwijzer.be kijken of op https://www.klimaatbomeninlimburg.be Dat zijn heel handige sites die je je op weg kunnen helpen.
vrijdag 23 juli 2021 - 17:47
leerling

Leerling

Handige links, WiPe. Bedankt!
zaterdag 24 juli 2021 - 00:23
hartwin

Hartwin

Bedankt voor de info!
zondag 25 juli 2021 - 11:10
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

@wipe bedankt voor die 2de link, zeer interessant in de huidige tijden!
zondag 25 juli 2021 - 14:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon