menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cornus abla ervaring

Marieke82

Tekst aangepast

Marieke82

Ik zou in het midden van onze tuin een haag willen plaatsen om het pleingevoel een beetje te doorbreken. Zelf dacht ik aan de Cornus alba (Sibirica). Onze grond is kleigrond en de struiken zouden vrijwel heel de dag in de zon staan. Nu ben ik aan het twijfelen omdat de cornus alba blijkbaar niet goed kan tegen droogte. En met de hittegolfen van de voorgaande jaren....Iemand ervaring met deze struik?

Nog een bijkomende vraag: aangezien we deze haag in het midden van de tuin gaan plaatsen, gaan we eerst de graszoden moeten verwijderen. Hoe breed zou deze strook moeten zijn die we weghalen?
donderdag 26 januari 2023 - 09:41
PeterC

PeterC

Heb ik altijd een mooie struik gevonden. Ik heb er geen ervaring mee.

Maar ik heb wel ervaring met het planten van mooie planten op plaatsen die niet geschikt zijn voor die mooie planten.
Mijn ervaring zegt: dat gaat fout. Kan misschien enkele jaren goed gaan, afhankelijk van het weer, en wat je bereid bent aan hulp te bieden, maar uiteindelijk doet de plant het er niet goed en loopt het slecht af.

Een voorbeeld:
Hortensia's vinden wij heel mooie struiken. Achteraan de tuin hebben we een zone waar die heel goed tot hun recht zouden komen. Maar, zandbodem, droog en volle zon. Terwijl hortensia's of Hydrangea eigenlijk, zoals de naam al aangeeft, een vochtige bodem nodig hebben. Je kan die in de zomer water geven enz. Maar uiteindelijk doen die planten het daar gewoon niet.
Dus zijn we na enkele mislukte pogingen overgegaan tot iets anders: wat zou daar wel goed kunnen groeien. En we hebben voor prairieplanten gekozen. En die doen het daar heel goed en vragen eigenlijk niets van bewatering of onderhoud, tenzij eens wat grotere onkruiden eruit halen.
donderdag 26 januari 2023 - 21:10
Tuinprins

Tuinprins