menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cornus abla ervaring

Marieke82

Tekst aangepast

Marieke82

Ik zou in het midden van onze tuin een haag willen plaatsen om het pleingevoel een beetje te doorbreken. Zelf dacht ik aan de Cornus alba (Sibirica). Onze grond is kleigrond en de struiken zouden vrijwel heel de dag in de zon staan. Nu ben ik aan het twijfelen omdat de cornus alba blijkbaar niet goed kan tegen droogte. En met de hittegolfen van de voorgaande jaren....Iemand ervaring met deze struik?

Nog een bijkomende vraag: aangezien we deze haag in het midden van de tuin gaan plaatsen, gaan we eerst de graszoden moeten verwijderen. Hoe breed zou deze strook moeten zijn die we weghalen?
donderdag 26 januari 2023 - 09:41
PeterC

PeterC

Heb ik altijd een mooie struik gevonden. Ik heb er geen ervaring mee.

Maar ik heb wel ervaring met het planten van mooie planten op plaatsen die niet geschikt zijn voor die mooie planten.
Mijn ervaring zegt: dat gaat fout. Kan misschien enkele jaren goed gaan, afhankelijk van het weer, en wat je bereid bent aan hulp te bieden, maar uiteindelijk doet de plant het er niet goed en loopt het slecht af.

Een voorbeeld:
Hortensia's vinden wij heel mooie struiken. Achteraan de tuin hebben we een zone waar die heel goed tot hun recht zouden komen. Maar, zandbodem, droog en volle zon. Terwijl hortensia's of Hydrangea eigenlijk, zoals de naam al aangeeft, een vochtige bodem nodig hebben. Je kan die in de zomer water geven enz. Maar uiteindelijk doen die planten het daar gewoon niet.
Dus zijn we na enkele mislukte pogingen overgegaan tot iets anders: wat zou daar wel goed kunnen groeien. En we hebben voor prairieplanten gekozen. En die doen het daar heel goed en vragen eigenlijk niets van bewatering of onderhoud, tenzij eens wat grotere onkruiden eruit halen.
donderdag 26 januari 2023 - 21:10
Tuinprins

Tuinprins

Cornus alba is zo goed als onverwoestbaar. Wordt ook aangeplant in gemeente plantsoen en struiken die daar worden aangeplant moeten tegen droogte kunnen.

Ik weet niet waar je hebt gelezen dat Cornus alba niet tegen droogte kan. Er zijn echter heel veel Cornus soorten waarvan er sommige slecht of matig tegen droogte kunnen (o.a. Cornus kousa).

Zonder snoeien wordt de gewone Cornus alba 4 tot 6 meter hoog. Als die eenmaal 'vast' staat heeft die een flinke groeikracht.

Wat je eventueel zou kunnen aanplanten is Cornus alba 'Sibirica'. Deze heeft opvallende rode takken in de winter. Om deze rode kleur te houden moet je de struik ieder jaar in maart/april tot de grond terugsnoeien. Cornus alba 'Sibirica' is goed verkrijgbaar en niet duur.

Wat je ook plant: de eerste jaren zul je bij droogte water moeten geven want zolang planten niet goed uitgeworteld zijn hebben ze last van droogte.

De plantstrook moet ongeveer 1 meter breed zijn.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 28 januari 2023 - 09:43
Marieke82

Marieke82

Bedankt voor de reacties. Had op verschillende websites gelezen dat de Cornus Alba hitte zou vrezen. Maar ik heb er zelf geen kennis over. Ik zou inderdaad kiezen voor de Sibirica. Een andere optie zou de Weigela Bristol Ruby zijn (of eventueel Veldesdoorn). Ik zoek een sierhaag die tegen natte voeten kan, hitte/droogte verdraagt en dan nog eens met momenten felle wind kan doorstaan.
zondag 29 januari 2023 - 11:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon