menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Driekleurige vlinderstruik, een met slecht blad

Ga naar meest recente reactie

Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Hoi,

In mijn voortuin heb ik een vlinderstruik 'Buzz trio' met drie kleuren. Vermoedelijk dus eigenlijk drie planten die in één pot zaten. De bloei is elk jaar erg mooi en lang (veel rijker dan bij mijn grotere vlinderstruiken). Echter bij ongeveer een-derde van de takken heb ik elk jaar slecht blad (zwarte vlekken, deels opgerold). Dit lijkt op de bloei weinig of geen effect te hebben, dus ik heb het altijd laten zitten, maar mooi is anders.

Bovendien ben ik bang voor effect op de andere. Dat het één kleur is is trouwens een aanname waar ik niet helemaal zeker van ben.

Nu overweeg ik om de slechte takken helemaal kort te houden om deze dan uit te putten. Op korte termijn zal dit natuurlijk de plant wel wat uit zijn vorm halen.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen?

De plant in bloei, blijkbaar heb ik de foto gemaakt, dat was ik helemaal vergeten . https://tuinadvies.nl/plantengids/21085/buddleja-davidii-buzz-trio
zondag 28 mei 2023 - 11:21
Lamium

Lamium

De hele struik.

Struiken & Bomen

zondag 28 mei 2023 - 11:22
Lamium

Lamium

De slechte tak, eventueel kan ik nog een echte close-up maken.

Struiken & Bomen

zondag 28 mei 2023 - 11:23
Peterplant

Peterplant

Het zijn zeker drie stekken in een pot geweest. Gevaar is altijd dat de sterkste de hoofdrol gaat spelen en de zwakste het onderspit delft.
zondag 28 mei 2023 - 14:26
Lamium

Lamium

Hoi Peter, dat was inderdaad mijn vermoeden. Maar in dit geval is dus de vraag of ik gericht degene die het niet goed doet het onderspit laat delven en of dat tegen de slechte bladeren zal helpen. Dus misschien handig als iemand weet wat ermee kan zijn.

Op zich kan ik ook prima leven met twee kleuren. Ik heb sowieso al een vierde kleur in de plant ernaast en van twee ervan moet je om eerlijk te zijn ook goed kijken om het verschil te zien.
zondag 28 mei 2023 - 14:38
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Misvormd en onnatuurlijk gekruld blad bij de vlinderstruik wordt veroorzaakt door een minuscule nematode die door natuurlijke openingen in het blad de plant binnen komt. Op Nederlandstalige internetsites kun je daar weinig over vinden, wel op Engelstalige websites. Zie bijvoorbeeld:

https://www.buddlejacollection.com/cultivation/pests-diseases/

Ook in de Buddleja trial van de Royal Horticultural Society komt het ook aan bod (op p. 10):

https://www.buddlejagarden.co.uk/rhstrial.pdf

De nematode (in het Engels leaf and bud eelworm) heeft de Latijnse naam Aphelenchoides ritzemabosi en komt op tal van planten voor. Op sommige planten krijg je opvallende zwarte plekken op het blad, bij de vlinderstruik zie je dat minder. Daar is het vooral het gekrulde, misvormde blad dat opvalt.

De RHS raad aan om aangetaste planten te verwijderen.

Soms zijn misvormingen van het blad terug te voeren op late nachtvorst tijdens het uitlopen van het blad. De cellen in het ontluikende blad worden geraakt en dat vertaalt zich bij verdere groei in misvormd blad.

Gegroet, de tuinprins



zondag 28 mei 2023 - 15:51
Lamium

Lamium

Dankjewel, deze had ik niet snel gevonden. Al schrijven ze wel dat het ook de bloemen zou aanvallen en dat kan ik me van voorgaande jaren niet herinneren. In elk geval zal ik de aangetaste delen verwijderen. Er is dan nog altijd genoeg plant over .
zondag 28 mei 2023 - 15:55
Lamium

Lamium

Gedaan, en de basis waar ze op groeiden zo diep mogelijk afgeknipt. Het is nu een beetje zielig wat er over is, maar deze plant kennende pakt hij zijn ruimte wel. Misschien de rest wat inkorten voor de verhoudingen?
zondag 28 mei 2023 - 16:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon