menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meerstammige Carpinus Betulus krijgt gele blaadjes en hangt slap

Ga naar meest recente reactie

Simon12

Simon12

Onder het motto "nooit geschoten is altijd mis" hoop ik een antwoord te krijgen op volgend probleem of althans toch heel wat bij te leren.

Situatie:
In januari 2023 heb ik twee meerstammige Carpinus Betulus laten planten. Deze bomen waren heel goed aangeslaan en stonden beiden echt prachtig. Echter een week geleden op 27 mei 2023, begon de grootste van de twee (+/- 4,5m) blad te verliezen.
Eerst begonnen kleine blaadjes geel te verkleuren en af te vallen. Dit gebeurde zowel bovenaan als onderaan de boom.
Enkele dagen op 30 mei 2023 begonnen voornamelijk grotere bladeren bovenaan in de kruin geel te verkleuren en af te vallen. Bruin worden deze bladeren echter niet. Ze vallen geel op de grond. En het zijn er elke dag meer en meer die geel verkleuren.

Ik heb beide bomen steeds dezelfde hoeveelheid water gegeven, aangezien ze ongeveer even groot zijn. Beiden hebben een "rainbird root watering system" en een gietrand. Ik gok als het ware op 2 paarden. Beiden hebben ongeveer dezelfde standplaats. Het weer is de voorbije dagen wel al heel droog geweest in combinatie met een harde wind. Het probleem stelt zich ook enkel bij de grootste van de twee. Verschil in grootte tussen de 2 is minimaal.

- Ik water steevast 2x per week goed door. Echter heb vorige week iets minder water gegeven. Maar ik zou het straf vinden dat er na een week minder water geven/regenen al zo'n droogteverschijnselen zouden optreden? Of ben ik nu zo mis?

- Zou het kunnen liggen aan zuurstoftekort? De bodem voelt soms wel al "dicht geslaan" door het water. Anderzijds heb ik wel zo'n Rainbird Root Watering System, wat tevens ook de nodige zuurstof geeft aan de bodem.
Ik water nu zo'n 2x in de week goed door.

- De boomspiegel is onkruidvrij en gewoon aarde. Zou gehakseld hout aanbrengen een goed idee zijn? Bemesten/Mulch aanbrengen lijkt me geen goed idee. (Zie onderzoek Bomen, stress en aantastingen via wur nl.)

- Kan er iets anders aan de hand zijn? Stikstofgebrek?

Wie o wie weet wat ik beter kan doen? Ik leer graag bij.
(Op de bomen zit geen garantie. Ik ben op mezelf aangewezen.)

Bij voorbaat dank voor de tips en commentaren.

Struiken & Bomen

vrijdag 2 juni 2023 - 16:39
Simon12

Simon12

Een extra foto ter verduidelijking. De bladeren hangen vanboven slap. Onderaan minder of helemaal niet slap.

Struiken & Bomen

vrijdag 2 juni 2023 - 16:42
Tuinprins

Tuinprins

Ik zie niets verontrustend. Paar gele blaadjes is niet iets waar je je druk over moet maken.

Gewoon 'normaal' water blijven geven zolang er geen neerslag valt.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 2 juni 2023 - 18:00
dries944

Dries944

Mulch aanbrengen is zeker geen probleem en is ook geen bemesting maar een grondverbetering. Geen mestkorrels smijten.
Houtsnippers is de beste mulch voor bomen omdat die van een schimmelrijke omgeving houden.Blad,compost of gras is natuurlijk ook goed.
Als je mulcht moet je minder water geven en wordt de bovenlaag niet keihard. En ook heel weinig onkruid!

Best ook eens checken of de bomen niet te diep staan!
vrijdag 2 juni 2023 - 23:26
Simon12

Simon12

De situatie is enigzins veranderd. Veel meer bladeren bovenaan in de boom die eerst wat purper kleuren, daarna eerder licht geel, om vervolgens verder te verkleuren af te vallen. Kenners, wat zou de oorzaak kunnen zijn? Te veel water gegeven? Of nog steeds te droogte?

Struiken & Bomen

vrijdag 30 juni 2023 - 23:04
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Om te beginnen: als die bomen in januari 2023 geplant zijn, dan zijn die nog niet aangeslagen. Je kan dus niet stellen dat die goed aangeslagen zijn. Die heeft duidelijk aanslagproblemen.
Ik zou dus om te beginnen alles nagaan.
- Hoe zijn die bomen aangeplant? Staan die in gazon? Mulch?
- Wat voor bodem heb je daar? Is dat zand? Leem? Klei? Anders? Op kleigrond kun je problemen hebben doordat de plantput vol water komt als het regent. Op zandgrond kan alle water snel weg zijn.
- Hoe is de bodem verbeterd? Is er organisch materiaal ingewerkt? En hoe goed was dat verteert?
- Hoe vochtig is de bodem? Water geven als de bodem al kletsnat is, is geen goed idee.
- En hoe diep staan de bovenste wortels onder de grond? De wortelhals, de plek waar de stam overgaat in de wortels, moet gelijk zitten met het maaiveld.

Dat er een verschil is tussen die twee zou wat mij betreft een aanwijzing kunnen zijn op een minimaal verschil in standplaats. De ene zou dus net iets dieper kunnen staan dan de andere. Ik heb wel de indruk dat zuurstofgebrek er iets mee te maken heeft, maar anderzijds vermoed ik niet dat het echt dramatisch is.
(Leuk dat je verwijst naar dat artikel op de wur.)

zaterdag 1 juli 2023 - 09:37
Simon12

Simon12

- Zandgrond
- Plantgat en hoogte tov het maaiveld volgens de regels van de kunst. Grondverbeteraar - organisch materiaal ingewerkt. Goed gemengd tussen de zanderige grond. Alle andere bomen doen het perfect. (8 stuks). Deze is de grootste en heeft het lastig...
- De kluit zit perfect. (En zeker niet te diep.)
- Zuurstofgebrek had ik ook al aan gedacht door te veel water geven. Ik heb 2 weken geleden eens overdreven met water geven. Anderzijds is het zanderige grond en heb ik 2 buizen voor bewatering/verluchting net naast de kluit. Deze doen dienst als beluchting. Daarin zie ik, ondanks de worteldoek rond deze buizen, heel wat witte worteltjes doorkomen. + De andere meerstammige, haast dezelfde grootte, doet het voorlopig echt heel goed.

Het is opvallend dat de uiterste delen van zijtakken, van grotere takken, van de dikste stam, verkleuren. En steeds echt een deel van een zijtak. En dit enkel bovenaan.
(Meerstammige boom)
zaterdag 1 juli 2023 - 19:15
WiPe

WiPe

Dat de buitenste bladeren verkleuren lijkt me evident; Die hebben altijd de grootste afstand van wortelpunt tot blad en die hangen het meest onbeschut in de volle zon. Overdreven watergift kan een oorzaak zijn. Als je alles goed gecontroleerd hebt en als de wortels aan de groei zijn, dan zou ik nu vooral rustig afwachten.
zaterdag 1 juli 2023 - 23:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon