Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wij hebben een grote walnotenboom achter in de wei staan. Zeker 15 meter hoog. De boom heeft het altijd goed gedaan en heeft altijd veel noten gegeven. Maar dit jaar zit er minder blad in, meer dode takken en laat hij veel vruchten vallen. Wat kan de oorzaak zijn en wat kunnen we doen om hem weer in volle bloei te zien?
Het blad is waarschijnlijk geraakt door de late nachtvorst van april j.l. Walnoten zijn gevoelig voor nachtvorst als ze in het blad komen. In Duitsland was in veel regio's het blad helemaal zwart. Er komt in zo'n geval wel nieuw blad aan de boom maar dat duurt een tijdje. Bij ons was de late nachtvorst minder intens maar zijn veel walnotenbomen toch geraakt.
Walnoten laten altijd wat minuscule vruchtjes vallen. Misschien dit jaar meer vanwege de weersomstandigheden. De vrouwelijke bloemen zijn wel bevrucht maar om de een of andere reden worden de vruchten afgestoten. Dit komt overigens bij meer soorten voor (o.a. kersen).
Zelfde verhaal hier. Mijn nog jonge notelaar ziet er momenteel zo uit: hier en daar een klein blaadje, op sterven na dood zo lijkt het wel. Wat scheelt er, wat kan ik doen en komt het nog goed?
Ik vermoed dat de vele nattigheid (verzadigde bodem!) er iets mee te maken heeft
Onze notelaar staat hier nu een 18 jaar. Dit jaar inderdaad getroffen door die ene nacht met nachtvorst toen hij juist in blad kwam. Al het jonge blad zwart geworden. Het heeft even geduurd maar nu begint hij er goed door te komen.
Noten moeten we dit jaar wel niet verwachten.
Walnoten laten altijd wat minuscule vruchtjes vallen. Misschien dit jaar meer vanwege de weersomstandigheden. De vrouwelijke bloemen zijn wel bevrucht maar om de een of andere reden worden de vruchten afgestoten. Dit komt overigens bij meer soorten voor (o.a. kersen).
Paardekastanjes doen dat ook, maar wij hebben 2 rode paardekastanjes staan en die laten al de vruchtjes vallen als ze zo een kleine cm diameter zijn. Nog nooit heeft er een volgroeide kastanje aan gehangen, wat op zich wel een voordeel is van deze soort.
Er is mij uitgelegd dat de rode paardekastanje een kruising is van 2 varianten Aesculus. De ontwikkeling van bevruchte bloem tot volgroeide vrucht is een aaneenschakeling van processen die genetisch aangestuurd worden, net zoals dat ook bij dieren en bij ons het geval is. En bij deze kruising zit er ergens een genetische mismatch waardoor dat proces niet voorbij een bepaald punt geraakt en dan sterft de vrucht af.
Binnen een soort zal er ook wel regelmatig iets genetisch misgaan en dan sterft de vrucht af, en wij als mensen kennen dat ook, dat heet dan een miskraam.
De boom staat er al zo'n 60 jaar. Aan de plek is niks veranderd, buiten het feit dat het dit voorjaar veel regent maar hij staat niet extra nat ofzo. Gewoon naast een stal op een weiland. Er is misschien wel wat late nachtvorst geweest maar niet meer dan -5 graden. Ik vraag me oprecht af of dat de oorzaak is van de wat kale boom, de vele dode taken en de vele vruchten die eraf vallen.
Een paar uren late nachtvorst van -2 tot -4 is voldoende om de bladeren te raken. Bij -5 en lager wordt het blad zwart. Ik ben er voor 100% van overtuigd dat bij bovenstaande boom late nachtvorst de oorzaak is.
Late nachtvorst kwam vroeger ook voor maar geeft de laatste jaren meer schade. De oorzaak is gelegen in het feit dat de winters minder koud zijn. Afgelopen winter was er nauwelijks vorst. Bomen en struiken komen eerder uit hun winterrust. Hierdoor worden ze kwetsbaarder voor late nachtvorst. Er zijn diverse bomen die op zich zeer winterhard zijn maar als ze in het blad komen gevoelig zijn voor late nachtvorst. Door de vorst worden de cellen in de bladeren geraakt waardoor er groeistoringen optreden. Bij diverse Magnolia soorten krijg je soms ook van dat gebobbelde, vale blad. Bij andere boomsoorten blijft het blad kleiner. Ik heb hier een moerbei staan (soort: 'Gerardi Dwarf') die dit jaar ook kleiner blad heeft dan normaal.
Alhoewel de standplaats niet gewijzigd is, is die bij deze boom ook verre van ideaal. Noten vragen een luchtige, goed doorwortelbare bodem die niet te nat is. Los van mogelijke schade bij de bouw van die stal, zit een groot deel van het wortelgestel onder de vloer van die stal. De bodem is op die plek verdicht waardoor de wortels daar slecht groeien. Bovendien verwacht ik in een stal ook uitwerpselen, wat impliceert dat er meer stikstof is.
Ik moet voorzichtig zijn, maar ik vermoed dat die boom al langer onder stress zou kunnen staan, gezien de rijke vruchtdracht. In een extreem jaar kan het evenwicht dan naar de verkeerde kant kantelen. Maar zonder controle ter plaatse kan ik eigenlijk niets met zekerheid zeggen. Maar daarvoor kun je best een boomdeskundige raadplegen.
De boom staat er al ruim 60 jaar. De stal is 20 jaar geleden gezet (geen graafwerkzaamheden of iets dergelijks. Is gewoon op een zandbedding gezet. Boom heeft het altijd goed gedaan en de mesthoop is bewust niet bij de boom gemaakt. Bovendien staat er al 5 jaar geen paard meer in de wei/stak, enkel 3 geitjes. Dat levert veel minder mest op... Ik betwijfel of de plek de oorzaak is... 4 jaar geleden heeft een boomdeskundige de boom nog bekeken en deze was kerngezond zei hij...