menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dode top portugese laurier

Ga naar meest recente reactie

marcus12

Marcus12

In een van de struiken in onze Haag van portugese laurier gaat in eens de top dood. De struik ging ook in nood bloei, veel meer bloemen dan de andere struiken. De andere struiken doen het prima. Ondertussen heb ik het aangetaste deel verwijderd. Wat zou dit kunnen zijn?

Struiken & Bomen

maandag 3 juni 2024 - 22:29
marcus12

Marcus12

Een close up

Struiken & Bomen

maandag 3 juni 2024 - 22:29
marcus12

Marcus12

De stam

Struiken & Bomen

maandag 3 juni 2024 - 22:30
Tuinprins

Tuinprins

Die verkleuring in de afgesnoeide tak en het feit dat de top in korte tijd is afgestorven doet mij denken aan een vorm van verwelkingsziekte ( bijv. Verticillium dahliae). Deze aantasting zie je soms in Prunus lusitanica. Die donkere verkleuring in het hout duidt op verwelkingsziekte. Meestal is die verkleuring hoefijzervormig maar kan er ook uitzien als op bovenstaande foto.

Ik zou de plant goed in de gaten houden en als er nog meer takken afsterven de plant in zijn geheel verwijderen.

Indien je het snoeigereedschap niet ontsmet hebt dan dat alsnog doen. Je kunt snoeigereedschap ontsmetten door het snoeigedeelte te dompelen in pure spiritus, alcohol of chloor.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 4 juni 2024 - 08:57
marcus12

Marcus12

Dank je wel tuinprins
dinsdag 4 juni 2024 - 15:33
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 4? (beveiligingscontrole) *