menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sering aangetast door schimmel

Dadance

Dadance

Ik heb 2 Seringen in onze voortuin staan. Ze zijn 2jr geleden door de hovenier gepoot, helaas hebben ze vanaf begin af aan te kampen gehad met bruin , gekruld blad, aangetast blad, en ze bloeien vrijwel niet.
De seringen staan op een zonnige plek Zuid-West, in grote bakken.

Nu gaat de hovenier beide vervangen voor Japanse Kornoelje.

Loop ik het risico dat deze Kornoelje ook aangetast gaat worden door dat wat in de Sering zit?

Hoe kan ik de kans op eventuele besmetting zo klein mogelijk maken?

Struiken & Bomen

vrijdag 27 september 2024 - 08:26
Peterplant

Peterplant

Een sering is eigenlijk alleen gevoelig voor het ligustermotje.iets gevoelig voor meeldauw. Joue seringen zien er niet slecht uit. Wellicht het ligustermotje met wat windschade. Het kan ook enkele jaren duren voordat de plant gaat bloeien.
Overigens is de gewone sering alleen rond de bloei te genieten, voor de rest van het jaar te saai voor woorden.
De kornoelje zijn decoratiever met bloem en vrucht. Min of meer ongevoelig voor ziekten. Sommigen ergeren zich aan het van nature wat gekrulde blad.
vrijdag 27 september 2024 - 13:15
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Jouw sering heeft last van een aantasting die bekend staat als Lilac Bacterial Blight (LBB). Onder oude kwekers wordt het soms ook wel 'het zwart' genoemd. LBB wordt veroorzaakt door een bacterie (Pseudomonas syringae). Het begint vaak met bruine vlekken op het blad en gekrulde bladeren. Ook kan het blad vaal en geel-groen worden. Bij een ernstige aantasting krijg je kankerachtige plekken op de takken en sterven delen van takken af.

Vooral in een koel en nat voorjaar zien we Lilac Bacterial Blight. We zien het bij alle soorten seringen maar het meest bij de boerensering (Syringa vulgaris). Zit de ziekte eenmaal in de sering dan is die er lastig uit te krijgen, vooral als er kankerachtige plekken op de takken zitten.

De Japanse kornoelje / Cornus kousa is niet gevoelig voor Lilac Bacterial Blight. Daar hoef je je dus niet druk over te maken. Wel vergt Cornus kousa een humeuze grond die in de zomer niet al te veel moet uitdrogen. Indien je arme grond hebt dan zal de hovenier die moeten verbeteren met compost of potgrond anders wordt de aanplant geen succes.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 27 september 2024 - 16:05
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).