menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Weinig bessen aan hulst

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Bessen kleuren in deze periode normaal onze hulststruiken rood en geel. Dit jaar zijn er hier uitzonderlijk weinig.
Is dit alleen bij ons zo?
zondag 15 december 2024 - 23:23
Tuinprins

Tuinprins

Hier hebben de vogels ze al verorberd. In een paar weken waren de bessen weg.

Als het tijdens de bloei matig weer is (neerslag, koud) dan vliegen er weinig/minder bestuivende insecten rond. Dit betekent in de regel weinig bessen.

Gegroet, de tuinprins
maandag 16 december 2024 - 06:51
Carib

Carib

Hier zijn ze ook al opgegeten.
maandag 16 december 2024 - 16:52
PeterC

PeterC

Aan onze hulststruiken zijn er nauwelijks bessen te vinden. In andere jaren zijn het er ook nooit echt veel.
Zal wel iets te maken hebben met de weersomstandigheden tijdens de bloei.
maandag 16 december 2024 - 19:51
leerling

Leerling

Ik denk niet dat het wat met de bevruchting te maken heeft. Aan de hulststruiken te zien zijn de bessen inderdaad al allemaal opgegeten.

Ook alle andere bessenstruiken, waarvan ik zeker weet dat er veel bessen aan hingen, zijn al helemaal leeg gegeten. Zelfs de callicarpa, waarvan de bessen vorige jaren tot een eind in januari met rust werden gelaten, is al helemaal kaal.

Er liggen ook nauwelijks bessen op de grond.

Houtduiven zag ik vorige jaren wel hulstbessen eten, maar ook dat was pas veel later in het winterseizoen. Dit jaar heb ik ze alleen nog maar rond de voederplekken gezien.

Verder zie ik wat meer merels dan vorige jaren. Die krijgen o.a. beurse en wormstekelige appels, maar die wintergasten schijnen geen appels te kennen. Ze eten er (nog?) niet van. Terwijl "onze" merels er zot op waren. Helaas zien we hier alleen nog die wintergasten.
Niet zeker of zij nu al al die bessen kunnen hebben veroberd.
maandag 16 december 2024 - 23:02
Tuinprins

Tuinprins

Voor degene die altijd weinig bessen aan de hulststruiken hebben: de hulst is in de regel een tweehuizig gewas. Dit betekent dat je mannelijke en vrouwelijke plant hebt. Planten die zowel mannelijke en als vrouwelijke bloemen hebben (hermafrodiet) komen voor maar vind je bij zaailingen niet vaak. Zonder bestuiving door een mannelijke plant krijgt een vrouwelijke plant geen bessen.

Op internet kun je wel foto's vinden hoe de mannelijke/vrouwelijke bloemen eruit zien. Dan tijdens de bloei kijken hoe de bloem eruit ziet en indien mogelijk een man/vrouw/hermafrodiet bij planten.

In december worden er in tuincentra vaak besdragende exemplaren van de bladverliezende hulst Ilex verticillata aangeboden. Mensen kopen deze met de verwachting dat die het jaar daarop weer vol zit met bessen. Helaas. Een vrouwelijke Ilex verticillata heeft een mannelijke bestuiver nodig om bessen te krijgen.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 17 december 2024 - 06:12
PeterC

Tekst aangepast

PeterC

Wij hebben 2 hulsten staan met een flinke omvang, wel op iets van 30m uit elkaar, maar altijd weinig bessen. Mogelijk hebben wij 2 vrouwelijke struiken.
Het zijn gewone wilde hulsten. Dat groeit hier in de omgeving overal spontaan.
dinsdag 17 december 2024 - 19:50
leerling

Leerling

Ook bij mijn moeder zijn Callicarpa en Cotoneaster nu al leeggegeten.
donderdag 19 december 2024 - 00:13
WiPe

WiPe

Sommige selecties, zoals bv J.C. van tol, geven sowieso vrij weinig bessen. Er is dus per definitie ook verschil tussen individuele planten.
zaterdag 28 december 2024 - 16:09
Joukje Smeding

Joukje Smeding

De bessen van de vuurdoorn zijn al allemaal op. Nu eten ze van de cotoneaster. Vroeger dan anders denk ik.
zondag 29 december 2024 - 21:58
leerling

Leerling

Ik weet dat struiken en bomen niet alle jaren evenveel vruchten geven, dat er soorten zijn die eenhuizig zijn, dat de ene cultivar meer/minder/geen vruchten producteert, dat jonge planten minder vruchten hebben, enz.

Hier gaat het om bomen en struiken die hier al jaren staan en al jaren vruchten dragen. (En van de hulst staan hier nog altijd mannelijke en vrouwelijke struiken.) Van sommige planten (o.a. de callicarpa, de aronia, de cotoneaster bij mijn moeder) weet ik dat ze dit jaar veel bessen hadden. Dus aan het weer en gebrek aan bestuivers ligt het niet.

Vorige jaren bleven de aroniabessen hangen tot de merels (wintergasten) ze vonden. Dit jaar heb ik er koolmezen bezig gezien (kan ik me niet herinneren van vorige jaren) en de struik was al leeg gegeten voor de merels kwamen.

Ik heb de indruk dat het vogelvoer dat we aanbieden er wat sneller doorgaat dan andere jaren. (Het meeste staat buiten bereik van ratten.)

Zouden er meer vogels zijn?
Zouden andere mensen minder voederen?
Zou er te veel natuurlijk voedsel in de omgeving verdwenen zijn?

Er zijn hier dit jaar in de ruime omgeving helaas heel wat bomen gesneuveld door stormweer en beheerwerken.
@ al degenen die bij hen merken dat de bessen (te) vroeg opgegeten zijn
Is dat bij jullie ook zo?

Nog iets dat me opgevallen is: we hebben (tot nog toe) nog nauwelijks halsbandparkieten op bezoek gehad.
zondag 29 december 2024 - 22:43
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 2? (beveiligingscontrole) *