Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hier hebben de vogels ze al verorberd. In een paar weken waren de bessen weg.
Als het tijdens de bloei matig weer is (neerslag, koud) dan vliegen er weinig/minder bestuivende insecten rond. Dit betekent in de regel weinig bessen.
Aan onze hulststruiken zijn er nauwelijks bessen te vinden. In andere jaren zijn het er ook nooit echt veel.
Zal wel iets te maken hebben met de weersomstandigheden tijdens de bloei.
Ik denk niet dat het wat met de bevruchting te maken heeft. Aan de hulststruiken te zien zijn de bessen inderdaad al allemaal opgegeten.
Ook alle andere bessenstruiken, waarvan ik zeker weet dat er veel bessen aan hingen, zijn al helemaal leeg gegeten. Zelfs de callicarpa, waarvan de bessen vorige jaren tot een eind in januari met rust werden gelaten, is al helemaal kaal.
Er liggen ook nauwelijks bessen op de grond.
Houtduiven zag ik vorige jaren wel hulstbessen eten, maar ook dat was pas veel later in het winterseizoen. Dit jaar heb ik ze alleen nog maar rond de voederplekken gezien.
Verder zie ik wat meer merels dan vorige jaren. Die krijgen o.a. beurse en wormstekelige appels, maar die wintergasten schijnen geen appels te kennen. Ze eten er (nog?) niet van. Terwijl "onze" merels er zot op waren. Helaas zien we hier alleen nog die wintergasten.
Niet zeker of zij nu al al die bessen kunnen hebben veroberd.
Voor degene die altijd weinig bessen aan de hulststruiken hebben: de hulst is in de regel een tweehuizig gewas. Dit betekent dat je mannelijke en vrouwelijke plant hebt. Planten die zowel mannelijke en als vrouwelijke bloemen hebben (hermafrodiet) komen voor maar vind je bij zaailingen niet vaak. Zonder bestuiving door een mannelijke plant krijgt een vrouwelijke plant geen bessen.
Op internet kun je wel foto's vinden hoe de mannelijke/vrouwelijke bloemen eruit zien. Dan tijdens de bloei kijken hoe de bloem eruit ziet en indien mogelijk een man/vrouw/hermafrodiet bij planten.
In december worden er in tuincentra vaak besdragende exemplaren van de bladverliezende hulst Ilex verticillata aangeboden. Mensen kopen deze met de verwachting dat die het jaar daarop weer vol zit met bessen. Helaas. Een vrouwelijke Ilex verticillata heeft een mannelijke bestuiver nodig om bessen te krijgen.
Wij hebben 2 hulsten staan met een flinke omvang, wel op iets van 30m uit elkaar, maar altijd weinig bessen. Mogelijk hebben wij 2 vrouwelijke struiken.
Het zijn gewone wilde hulsten. Dat groeit hier in de omgeving overal spontaan.
Ik weet dat struiken en bomen niet alle jaren evenveel vruchten geven, dat er soorten zijn die eenhuizig zijn, dat de ene cultivar meer/minder/geen vruchten producteert, dat jonge planten minder vruchten hebben, enz.
Hier gaat het om bomen en struiken die hier al jaren staan en al jaren vruchten dragen. (En van de hulst staan hier nog altijd mannelijke en vrouwelijke struiken.) Van sommige planten (o.a. de callicarpa, de aronia, de cotoneaster bij mijn moeder) weet ik dat ze dit jaar veel bessen hadden. Dus aan het weer en gebrek aan bestuivers ligt het niet.
Vorige jaren bleven de aroniabessen hangen tot de merels (wintergasten) ze vonden. Dit jaar heb ik er koolmezen bezig gezien (kan ik me niet herinneren van vorige jaren) en de struik was al leeg gegeten voor de merels kwamen.
Ik heb de indruk dat het vogelvoer dat we aanbieden er wat sneller doorgaat dan andere jaren. (Het meeste staat buiten bereik van ratten.)
Zouden er meer vogels zijn?
Zouden andere mensen minder voederen?
Zou er te veel natuurlijk voedsel in de omgeving verdwenen zijn?
Er zijn hier dit jaar in de ruime omgeving helaas heel wat bomen gesneuveld door stormweer en beheerwerken.
@ al degenen die bij hen merken dat de bessen (te) vroeg opgegeten zijn
Is dat bij jullie ook zo?
Nog iets dat me opgevallen is: we hebben (tot nog toe) nog nauwelijks halsbandparkieten op bezoek gehad.