Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Op dit moment hebben wij een ontzettend mooie bloesemboom naast onze woning staan(staat in knop). Ver in het verleden is er bij de oude eigenaar een grote tak afgebroken bij deze boom. Nu zie ik per toeval dat op deze plek waar dit is gebeurd ontzettend veel houtworm zit. ook zitten op deze dikke stam behoorlijk wat zwammen en op andere takken ook, er zijn zelfs een aantal nieuwe zwammen bijgekomen dit seizoen..
Nu vroeg ik mijzelf af zou het voldoende zijn om enkel de tak waarbij zichtbaar is dat er houtworm inzit eraf te zagen? Of dat wij toch afscheid moeten gaan nemen van deze mooie boom…
Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties. Ik zie er graag naar uit.
Die zwammen die je ziet zijn zeer waarschijnlijk exemplaren van de boomgaardvuurzwam. Deze doodt de boom langzaam, het kan echter nog jaren en jaren duren voordat de boom definitief het loodje legt. Komt de laatste jaren regelmatig voor bij sierkersen en andere Prunus soorten.
Op de plek waar die afgebroken tak heeft gezeten is het hout gaan inrotten. Daar kun je weinig aan doen.
Ergo: de boom gaat op korte termijn niet dood maar op de wat langere termijn zal die de geest geven. Er dikke takken gaan afzagen om de boom te redden is onverstandig omdat je de boom dan extra vatbaar maakt voor de boomgaardvuurzwam.
Boomgaardvuurzwam tast enkel het kernhout aan. Het spinthout wordt niet aangetast. De boom zal daardoor niet doodgaan. Maar die maakt het hout wel bros waardoor zo'n aangetaste tak sneller breekt. Die zwam tast vooral het kernhout aan dat bloot komt te liggen door veel te zware snoeiwonden. Het is echt geen idee om grote takken weg te snoeien bij oudere Prunus-soorten. Soms, heel soms, groeit die ook op afgebroken takken. (Maar afgebroken takken zie je sowieso veel minder vaak dan grote snoeiwonden.) Die houtwormpjes, leven enkel in het dode kernhout dat door de zwam aangetast wordt. Ik zie daar echt geen probleem in.