menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Moerbeiboom ziek ?

Ga naar meest recente reactie

Maxine

Tekst aangepast

Maxine

Wat is er aan de hand met onze oude moerbeiboom ?
Er zijn slechts hier en daar komende bloemknopjes - voor de rest zijn alle takken met groene aanslag en dor.

Iemand enig advies ?
Bedankt
maandag 10 maart 2025 - 13:23
PeterC

PeterC

Die groene aanslag lijkt me een combinatie van mossen en korstmossen waar je je geen zorgen moet over maken.
Het is nog erg vroeg in het seizoen. Veel activiteit tonen de bomen nog niet.
Het kan best zijn dat er dorre takken tussen zitten, dat lijkt me niet abnormaal voor een oude boom.
Laat hem voorlopig maar doen en wacht af wat er komt.
maandag 10 maart 2025 - 19:33
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Mijn oude moerbei (Morus nigra, neem aan dat dit ook een Zwarte moerbei is) zit ook al jaren onder de (korst)mos. En ze lopen laat uit, pas vaak in mei. Het komt wel goed!
maandag 10 maart 2025 - 22:22
Tuinprins

Tuinprins

Veel mensen denken dat ze een echte zwarte moerbei (Morus nigra) hebben. In de praktijk zijn het meestal zwartvruchtige vormen van Morus alba of Morus alba x Morus rubra (bijv. 'Illinois Everbearing'). De echte zwarte moerbei kom je in de Lage Landen niet zo vaak tegen en echt oude exemplaren zijn op 1 of 2 handen te tellen (zie bijvoorbeeld de website 'Monumental Trees').

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 11 maart 2025 - 05:58
Henk-Willem

Henk-Willem

Tuinprins, dank voor het delen van de website. Maar hoe herken/determineer ik een echte Zwarte Moerbei?
woensdag 12 maart 2025 - 21:12
Tuinprins

Tuinprins

Bij de echte zwarte moerbei is het blad ruwer en de vruchten hebben een zeer kort vruchtsteeltje, zitten als het ware tegen de tak aan. Zwartvruchtige vormen van Morus alba hebben een duidelijk langer vruchtsteeltje.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 20 maart 2025 - 06:23
Henk-Willem

Henk-Willem

Dank Tuinprins, ik zal als de boom dit jaar bloeit eens opletten.
vrijdag 28 maart 2025 - 21:28
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 4 + 1? (beveiligingscontrole) *