Voor snoeiadvies, zie o.a
https://www.intratuin.nl/inspiratie/hibiscus-snoeien
Zo te lezen ben je er vrij goed in geslaagd om de kluit te sparen. Dan lijkt terugsnoeien om de struik betere kansen te geven me overbodig.
Wat water geven betreft: hoe langer ik dit forum volg, hoe meer ik de indruk krijg dat meer planten dood gaan omdat ze te veel water krijgen dan dat ze te droog zouden staan.
Ik giet planten wanneer ik ze aanplant. (Maar zet ze zeker niet in het slijk.)
Daarna moeten ze hun plan trekken. Vergeet niet dat planten hun water in de eerste plaats dieper in de grond zoeken. Door de capillaire werking van de grond stijgt het grondwater tot waar wortels erbij kunnen.
In periodes van lange, hete droogtes wil ik ook wel eens gieten, maar alleen als de bladeren 's morgens slap hangen.
Dan giet je best grondig (maar opnieuw zonder er een slijkboel van te maken). Begin met één gieter vol, wacht dan een kwartiertje en krab dan voorzichtig wat grond weg tot je in de buurt komt van de bovenste wortels. Is de grond daar nog droog, geef dan nog een gieter vol. Wacht weer een kwartier en herhaal.
Als je een tuinslang hebt, kan je in zo'n omstandigheden ook de bladeren besproeien. Planten nemen ook water op via hun blad.
Te veel water zorgt ervoor dat er geen lucht bij de wortels kan. Dat is even nefast als te diep planten.
Te lang de bodem te vochtig houden zorgt er ook voor dat schadelijke schimmels je planten kunnen aantasten (o.a. verwelkingsziekte is meestal dodelijk).
Voor alle duidelijkheid: lang niet alle bodemschimmels zijn schadelijk. Een normaal schimmelnetwerk zorgt er net voor dat je bodem en je planten gezond blijven.