menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer verplanten?

Ga naar meest recente reactie

Tom3

Tekst aangepast

Tom3

Hallo leden van tuinadvies,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende; ik zou graag een struik/heester (denk ik) willen verplaatsen, alleen weet ik niet wanneer hier een geschikt moment voor is.
Ik ben zelf niet heel erg thuis in het tuinieren en lees op internet voor verschillende bloemen/struiken/bomen andere tijdsperioden waarin je deze het beste kan verplanten.

Het gaat om de struik uit de bijgevoegde foto's, hij is nu nog in 'ruststand', in de zomertijd is ie mooi gekleurd. Weet iemand welke struik(?) dit is? En of nu een goed moment is om deze te verplaatsen?

Eventueel tips zijn welkom!

Alvast bedankt

Tom

Edit; foto's lijken niet vanzelf te werken, ik heb de link erachter geplakt.

( https://postimg.cc/gxzdKwnF )
( https://postimg.cc/qzX4ncBx )
( https://postimg.cc/mtGTtp4r )

Of alle 3 in een keer: https://postimg.cc/gallery/rq7NjpD
maandag 24 maart 2025 - 18:55
Tom3

Tom3

misschien werkt het zo

Struiken & Bomen

maandag 24 maart 2025 - 19:10
Tom3
maandag 24 maart 2025 - 19:10
leerling

Leerling

Dat lijkt me een Hibiscus syriacus. https://www.tuinadvies.be/plantengids/1317/hibiscus-syriacus

Als die nog niet aan het botten is, zou ik die nu nog durven verplanten.

Ik meng de grond in het nieuwe plantgat dan met 1/3de compost. Licht aanduwen en dan een keer goed water geven.
maandag 24 maart 2025 - 20:41
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb er vorige week nog 1 verplant, nu is een prima tijd daarvoor. Hibiscus syriacus loopt overigens redelijk laat uit dus niet te snel denken dat de plant het niet heeft gehaald.

Belangrijk bij het terug planten is dat je de struik even diep terug plant als die nu staat. Te diep planten kan er toe leiden dat de struik op termijn gaat kwijnen. Verder zorgen voor een voldoende grote kluit. Het beste gebruik je voor het uitgraven een steekschop/spade. De meeste mensen hebben echter een gewone schop ('vaak 'bats' genoemd). Hiermee niet te veel wrikken en hevelen want dan heb je grote kans dat de steel breekt.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 25 maart 2025 - 06:19
Tom3

Tom3

Goedemiddag,

Hartelijk dank voor de input, ik ga er van het weekend mee aan het werk!
Blij om te horen dat ik nog niet te laat met ben verplaatsten.

Tom
dinsdag 25 maart 2025 - 17:22
Tom3

Tom3

Ik had enkele uurtjes over vandaag en heb de struik verplant, ik hoop dat dit goed gebeurt is.
Ik heb de kluit zo goed mogelijk proberen intact te houden maar met het er uit wrikken viel het zand er wel aardig tussenuit.
Zo goed mogelijk er weer stevigheid in proberen te krijgen door de nieuwe kuil met veel water te vullen zodat het goed inklinkt rondom de wortels.

Is het nog aan te raden om wat takken te snoeien? Enkele wortels zijn helaas doorgehakt tijdens het vrijmaken van de kluit.
Ik zag ook dat er al kleine nieuwe knopjes beginnen te komen.

Struiken & Bomen

vrijdag 28 maart 2025 - 18:10
Tom3

Tom3

Knopjes

Struiken & Bomen

vrijdag 28 maart 2025 - 18:11
leerling

Leerling

Heb je die even diep teruggeplant dan hij stond?

Het ziet er behoorlijk slijkerig uit. Kan het water weg? Anders krijg je wortelrot. Zoveel water lijkt me niet goed. Wortels moeten ook kunnen ademen.

vrijdag 28 maart 2025 - 18:53
Tuinprins

Tuinprins

Zoals ik het kan beoordelen is de struik te diep terug geplant. eruit halen en opnieuw planten maar dan minder diep. De bovenste wortels (zgn. 'wortelaanzet') mogen maar net onder de grond zitten. Verder wat water geven maar niet zoveel dat het slijk wordt als op bovenstaande foto.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 29 maart 2025 - 05:57
Tom3

Tom3

Bedankt voor jullie reactie,
ik heb hem inmiddels een paar centimeters omhoog gehaald, zo goed mogelijk met de eerste wortels net onder het oppervlak.

De grond is inmiddels aardig gedroogd, nog wel erg vochtig maar het zakt goed weg.

Wat is nu handig? Moet ik nog snoeien om de overlevingskans te vergroten en zo ja, hoeveel? Ik neem aan door de zomer heen goed water geven?

Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

zaterdag 29 maart 2025 - 19:10
leerling

Leerling

Voor snoeiadvies, zie o.a https://www.intratuin.nl/inspiratie/hibiscus-snoeien
Zo te lezen ben je er vrij goed in geslaagd om de kluit te sparen. Dan lijkt terugsnoeien om de struik betere kansen te geven me overbodig.

Wat water geven betreft: hoe langer ik dit forum volg, hoe meer ik de indruk krijg dat meer planten dood gaan omdat ze te veel water krijgen dan dat ze te droog zouden staan.

Ik giet planten wanneer ik ze aanplant. (Maar zet ze zeker niet in het slijk.)
Daarna moeten ze hun plan trekken. Vergeet niet dat planten hun water in de eerste plaats dieper in de grond zoeken. Door de capillaire werking van de grond stijgt het grondwater tot waar wortels erbij kunnen.

In periodes van lange, hete droogtes wil ik ook wel eens gieten, maar alleen als de bladeren 's morgens slap hangen.
Dan giet je best grondig (maar opnieuw zonder er een slijkboel van te maken). Begin met één gieter vol, wacht dan een kwartiertje en krab dan voorzichtig wat grond weg tot je in de buurt komt van de bovenste wortels. Is de grond daar nog droog, geef dan nog een gieter vol. Wacht weer een kwartier en herhaal.

Als je een tuinslang hebt, kan je in zo'n omstandigheden ook de bladeren besproeien. Planten nemen ook water op via hun blad.

Te veel water zorgt ervoor dat er geen lucht bij de wortels kan. Dat is even nefast als te diep planten.

Te lang de bodem te vochtig houden zorgt er ook voor dat schadelijke schimmels je planten kunnen aantasten (o.a. verwelkingsziekte is meestal dodelijk).

Voor alle duidelijkheid: lang niet alle bodemschimmels zijn schadelijk. Een normaal schimmelnetwerk zorgt er net voor dat je bodem en je planten gezond blijven.
zaterdag 29 maart 2025 - 23:07
WiPe

WiPe

Wat snoeien betreft: dun de kleinere takken uit, die hebben het meeste blad. Als je dikkere takken snoeit, maak je grotere snoeiwonden terwijl je nauwelijks extra blad weghaalt. Meer dan 20 % van de bladmassa moet je niet weghalen.
zondag 30 maart 2025 - 10:24
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 4? (beveiligingscontrole) *