menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

YvonneFeijen

YvonneFeijen

Wij hebben in maart een beukenhaag om onze nieuwbouwtuin aangepland. Een groot aantal van deze struiken is niet of slecht aangeslagen. Een gedeelte vertoont geen teken van leven, een gedeelte is wel uitgelopen maar daarna weer bruin geworden en een klein deel is redelijk uitgelopen en doet het zo te zien wel goed. Wat kan hiervan de oorzaak zijn en moeten wij actie ondernemen. We hebben in het voorjaar de hele heg gemest met organische koemest.
woensdag 18 juli 2007 - 21:32
Wewe

Wewe

Beste Yvonne,

Dit kan vele oorzaken hebben. Om die allemaal te beschrijven heb ik een hele pagina nodig, dus moet ik eerst wat vragen stellen om een aantal zaken uit te sluiten.
-Laten we beginnen bij de soort. Kan je bevestigen dat het om beuk (Fagus) gaat en niet haagbeuk (Carpinus)? Dit kan je eenvoudig zien aan de bladrand. Beuk heeft een gave bladrand terwijl haagbeuk een dubbel gezaagde bladrand heeft.
-Heb je de planten gekocht met kluit of blote wortel?
-Hoelang en hoe heb je de boompjes bewaard tussen het moment van aankoop en het planten. Indien je direct gepland hebt na aankoop, werden de wortels afgedekt van de boompjes die even moesten wachten? Of heb je ze in de grond gezet, of in water,...
-In welke grondsoort heb je ze geplant en heb je iets toegevoegd in het plantgat?
-Hoe heb je ze gepland: putje graven, boompje in en goed aanstampen? of niet aangestampt? boompje nog wat naar boven getrokken als het wat te diep aangedrukt werd of niet?...
-Wanneer in maart was de aanplanting precies (begin of einde)->Heb je tijdens de extreem warme april maand gesproeid? Hoelang per sproeibeurt?

Tot later,
Werner
woensdag 18 juli 2007 - 22:02
Helianthus

Helianthus

Beste Yvonne,

Welke van de twee soorten het is heeft niet zoveel belang met betrekking tot jou probleem vrees ik.
Wel het tijdstip van planten.
Zowel Fagus als Carpinus worden gewoonlijk aangeboden in busseltjes van 10 - 50 - 100 stuks enz op blote wortel.
Nu moet je weten dat in de meeste boomkwekerijen het de "gewoonte" is om die planten in het najaar (meestal eind oktober begin november) uit de grond te halen (gebeurt machinaal) en daarna worden die plantjes opgeslagen in de loods, soms voor enkele weken maar jammergenoeg ook vaak voor enkele maanden voor de laatste verkocht zijn !

Als die plantjes dan behoorlijk beschermd worden tegen uitdroging kan alles wel een tijdje blijven liggen vermits het toch in het "dode" seizoen is maar onbeschermde wortels die liggen uit te drogen is gewoonweg fataal voor het grootste deel van de plantjes.
Een deftige kwekerij of tuincentrum graaft die busseltjes in zodat de wortels vochtig blijven en tegen de uitdrogende wind en vorst beschermd zijn.

Aangezien jij aangeeft in je vraag dat je "pas" in maart hebt geplant (waar op zich uiteraard niets mis mee is) zit de kans er volgens mij dik en dubbel in dat jou plantgoed op het tijdstip van planten wellicht reeds zo goed als uitgedroogd (lees dood) was....
Vermits je zegt dat er een deel nog wel uitloopt en een deel niet, denk ik niet dat het echt aan de grondsoort ligt want haagbeuk of beuk (zijn effectief wel twee verschillende soorten zoals WeWe al aangaf) doen het in vrijwel iedere grondsoort.
Als je je kan vinden in mijn hypothese dan vrees ik dat rooien en opnieuw planten de enige oplossing is.
Mocht het zijn dat er volgens jou toch niets mis was met je plantgoed dan wil ik het graag van je horen en kijken we verder naar een andere oorzaak.

Groetjes, Gert.

donderdag 19 juli 2007 - 06:57
Wewe

Wewe

Beste,
De soort is wel degelijk van belang. Fagus leeft namelijk in symbiose met een bodemschimmel. Zonder deze schimmel kan de beuk niet groeien. Bij Carpinus is dit niet het geval. Sommige mensen zetten de beuk in een emmer water in afwachting van planten. De schimmel wordt daarbij afgespoeld met alle gevolgen van dien. Het is dan ook beter te zoeken naar plantjes met een kluit. Daar zit nog voldoende schimmel in de grond. Met kluit wordt echter niet vaak aangeboden.

Wat betreft de grondsoort, slaat de beukhaag echter ook moeilijker aan in kleigrond. Carpinus heeft daar minder last van.

Boomkwekerijen gaan enkel planten opslaan in een loods, wanneer het gaat om planten met kluit. Blote wortel moet in de grond om te bewaren. Die kan je heus geen weken laten staan.
Als je een plant met blote wortel een uur in de wind laat staan, kan ik je verzekeren dat je er een kruis over mag maken. De haarworteltjes (het gedeelte van de wortel die de voeding opneemt) sterven zeer snel af (bij uitdroging al na 30 min). Tijdens het planten is het dus het beste een natte doek over de wortels te leggen tot zij aan de beurt zijn.

Planten doe je het best vanaf september-october. De temp is dan nog voldoende hoog en het is ook voldoende nat. Bovendien is de bodem opgewarmd. De wortels hebben tijd genoeg om zich te nesten vooraleer de grond bevriest. In het voorjaar lopen ze dan snel uit.
In het voorjaar planten kan ook, maar is meer risicovol. Dit jaar was echt uitzonderlijk met die hete maand april (alle records werden gebroken). Er is veel uitval geweest bij pas geplante planten en bomen die niet tijdig en lang genoeg werden besproeid.

Bij het planten is het van belang dat je de grond niet te hard aanstampt. Wortels hebben lucht nodig en die stamp je uit de grond. Je mag wel wat aandrukken met de voet. Zorg dan ook dat je nadien ook even aan het boompje trekt, zodat die niet te diep komt te zitten. Anders rot het boompje weg.

In jouw geval gok ik er ook op dat het een combinatie zal zijn van bewaring en planttijdstip. De exemplaren die nog leven, kunnen volgend jaar nog goed aanslaan. Als er voldoende schimmels in de bodem komen, kunnen ze het halen. De verdroogde exemplaren zal je moeten vervangen vrees ik.

Wewe

donderdag 19 juli 2007 - 09:04
Helianthus

Helianthus

WeWe,

Ik heb persoonlijk al méér dan eens gezien hoe plantgoed van Fagus en Carpinus gruime tijd (laten we het maar houden op weken dan) onder een zeil ligt (dus NIET degelijk afgedekt) in de loods bij een boomkwekerij, om dan nadien door één of andere tuinaannemer op een remorque te worden gegooid die er daarna een ritje over de autostrade mee maakt tegen 120 per uur waarbij de plantjes letterlijk "in weer en wind" staan uit te drogen...
Zo is het misschien niet gegaan in het geval van onze vraagsteller, maar hou er toch maar rekening mee dat er onder de tuinannemers een pak cowboys zitten die wél op deze wijze durven werken.
Time is money en als het wat goodkoper kan met plantgoed dat eigenlijk nog maar op het randje van het verkoopbare is, dan kan het voor deze jongens allemaal nog wel....
Enfin, hiermee zijn de plantjes van onze vraagsteller nog niet gered natuurlijk ....

Groetjes, Gert.
donderdag 19 juli 2007 - 12:46
YvonneFeijen

YvonneFeijen

Beste Gert en Werner,
Begin maart zijn een aantal van de haagbeukplanten (met kartelrandje en bruin blad tot in het voorjaar) door de bouwer van ons project aangepland (wortelgoed). Daarna heeft het hard gestormd en de hele haag stond scheef. Dit is toen rechtgezet door het tuinbedrijf. Hierna wederom storm en weer stond de haag scheef. Er hebben in het voorjaar grote plassen water gestaan op de plaats van de haag.
We besloten een aantal planten erbij te zetten om de haag wat voller te maken en hebben bundels wortelgoed bij de kweker aangeschafd. Direct begonnen met bijplanten en rechtzetten van de haag. Een aantal planten heeft een dag ingegraven gestaan tot de volgende dag de rest is gepland.
Een aantal planten staan er nu goed bij, een aantal is nooit uitgelopen en een aantal is wel laat en minimaal uitgelopen en verdort nu.
Ook een aantal andere struiken in de buurt van de haag staan er armetierig bij. Een hazelnoot is wel uitgelopen, het blad bleef klein en nu wordt het blad geel en valt af. Een kardinaalsmuts is al helemaal roodverkleurd maar het blad is niet dor. Ook een aantal monnikskappen is van onderen helemaal verdord, alleen het topje is nog groen. Heeft dit soms met elkaar te maken?
We hebben de haag en planten na aanplant goed water gegeven met de tuinslang en daarna bij droog weer de sproeier een tijdje aan laten staan. Ook de tuin bemest met koemest.
Bij het planten van de haag hebben we er op gelet de wortels goed de ruimte te geven, 1 heeft vastgehouden om de plant recht te houden en op goede hoogte, de ander plantgat dichtgegooid en licht aangedrukt. We hebben wel de ervaring dat de grond snel 'dichtslaat', er vormt zich dan een dichte laag waarop het water blijft staan. Dit water trekt dan langzaam in de grond. Voortdurend bezig geweest om de grond weer open te schoffelen maar dat is natuurlijk alleen aan het oppervlak.
Onze huizen zijn gebouwd op weilandgrond. De PH van de grond was na een testje neutraal (6-7).
Hoop dat jullie raad weten, vast bedankt voor jullie antwoord.
Groeten, Yvonne
donderdag 19 juli 2007 - 23:21
Helianthus

Helianthus

Hallo Yvonne,

Blijft nog steeds een beetje gissen naar de oorzaak hoor.
Misschien een spijtige samenloop van omstandigheden ?
De plantmethode blijkt toch goed te zijn geweest.
Het gaat trouwens om Carpinus (haagbeuk) als je spreekt van dat gekartelde randje.
't Lijkt er wel op aan je uitleg te oordelen dat je op vrij natte en zware grond zit.
Feit dat nog andere planten het loodje leggen stemt ook een beetje tot nadenken.
Misschien eens een grondstaal laten onderzoeken op andere zaken dan alleen PH.
Tenslotte is het zoals je zei weiland geweest, er kunnen altijd nog residuën van één of ander in de grond zitten, ook al is de wetgeving daar veel op verstrengd, misschien goed om dat eens na te kijken.
Laat inderdaad je planten misschien nog staan tot volgend voorjaar, is er dan geen teken van leven te bespeuren in sommigen, rooien en andere planten is dan het devies.

Groetjes, Gert.
vrijdag 20 juli 2007 - 06:27
Tinnemieke

Tinnemieke

Hallo,

Ik denk dat ik hetzelfde probleem heb als Yvonne. Wij hebben onze tuin aangeplant op 8 april en het heeft zeer lang geduurd eer de beukenhaag, en in mijn geval gaat het echt over Fagus, nieuwe blaadjes kreeg. Er waren al een aantal planten goed vertrokken en een tweetal weken geleden zag ik dat er verschillende planten begonnen te verkleuren van groen naar lichtbruin. Ondertussen zijn die al echt verdord precies of het is winter.
Er zijn er ook die enkel onderaan de plant blad krijgen of maar hier en daar.
Vermits er nog planten in de tuin last hebben van het overvloedige water, en dan spreek ik over de hibiscus en malva vermoed ik dat dit de oorzaak zou kunnen zijn. De hibiscus staat nu in bloei en heeft wel bloemen maar al de blaadjes zijn geel geworden en afgevallen. Een kale struik dus met bovenaan bloemen, echt niet mooi hoor! Ook de malva heeft gebloemd maar is stelselmatig zijn blaadjes verloren.
Skimmia,lavendel, rozen, rudbeckia, die doen het dan weer goed maar ik heb bijvoorbeeld twee appelbomen in de tuin staan die echt op dit moment triestige exemplaren zijn. Op de ene zijn blaadjes gekomen maar blijven klein en verkrullen. Op de andere staan practisch geen blaadjes.
Wij hebben wel een zeer natte tuin vooral op de plaats waar de hibiscus en malva staan. Het is ook zware grond maar hebben alvorens te planten een goede laag veencompost gelegd en na het aanplanten zeewierkalk gestrooid. Ik dacht eerst dat beestjes de boosdoeners waren maar ik begin nu ook te denken dat het ten eerste de te natte grond en ten tweede het vrij laat aanplanten de oorzaak kunnen zijn.
Ik ben een absolute leek wat de tuin betreft en hoop dat iemand mij goede raad kan geven wat ik kan doen om mijn tuin nog te redden.
Is het misschien handig om een bodemtest te laten doen?

Alvast bedankt,
een wanhopige tuinliefhebber(voorlopig nog)

Tinneke
vrijdag 20 juli 2007 - 19:34
groenalsgras

Groenalsgras

Ook hier hetzelfde probleem.
Van de 20 in april aangeplante planten zijn er inmiddels 3 helemaal kaal en 5 hebben alleen nog lichtbruin verdord blad. Alle planten zijn in eerste instantie wel uitgelopen.
We zitten hier op 35 meter van de ijssel, dus rivierklei en de grond is per boom vermengd met 25 liter humus.
Ik zie met angst en beven de herfst tegemoet, ik heb het idee dat het te maken heeft met schimmels in de grond die door de zachte winter en de warme lente , gevolgd door de natte zomer dusdanig vermeerderd zijn, dat ze de rest van de planten ook nog zouden kunnen omleggen.

groeten
vrijdag 10 augustus 2007 - 10:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon