menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

Maken slakken lawaai? (van die grote met een huisje)
donderdag 17 augustus 2006 - 22:43
lisa

Lisa

ik heb nog niets gehoort
lisa
vrijdag 18 augustus 2006 - 00:19
Adrienne

Adrienne

Tania,

Misschien als ze eens binnen willen en ze goed opgevoed zijn natuurlijk.
Grapje .... maar ik denk het niet !!!

gtjs adrienne
vrijdag 18 augustus 2006 - 08:22
JovanDreumel

JovanDreumel

Als ze door een lijster op een steen stuk geslagen worden, dan maken ze lawaai. Maar het is wel leuk dat een lijster de steen als gereedschap gebruikt om de slakkenhuisjes stuk te slaan.
vrijdag 18 augustus 2006 - 08:32
sugar

Tekst aangepast

Sugar

Slakken maken lawaai als ze aan't eten zijn. Ze raspen met hun tong stukken van het blad en dat maakt (een klein beetje) lawaai...



sugar
vrijdag 18 augustus 2006 - 12:50
Catgarden

Catgarden

Ik heb me al altijd afgevraagd of dat nu slakken waren dat ik hoorde eten, blijkbaar wel hé.
Als alles buiten heel stil is kun je een knabbelend geluidje horen als er een paar slakken tegelijk aan het eten zijn
vrijdag 18 augustus 2006 - 14:35
Kwest

Kwest

Ik heb hier blijkbaar superstille slakken, niets gehoord en op een paar dagen tijd mijn hosta's opgevreten!
Een tijdje terug las ik in een tuinboek over ecologisch-biologisch tuinieren, dat enkel naaktslakken je planten opvreten, huisjeslakken zouden enkel de algen van de bladeren 'grazen'. Is dit een kwakkel of weet iemand hier meer over?
zaterdag 19 augustus 2006 - 00:59
sugar

Sugar

Ik heb hier blijkbaar superstille slakken, niets gehoord en op een paar dagen tijd mijn hosta's opgevreten!
Een tijdje terug las ik in een tuinboek over ecologisch-biologisch tuinieren, dat enkel naaktslakken je planten opvreten, huisjeslakken zouden enkel de algen van de bladeren 'grazen'. Is dit een kwakkel of weet iemand hier meer over?


Het zijn iig de naakslakken die de meeste schade aanbrengen

Ik vang de slakken van mijn hosta's. 's avonds het hostabed eens goed nat maken en dan met een pot water met flink wat zout in op stap gaan zodra het donker wordt valt, alle slakken een zoutbadje geven (ik ga op stap met de zaklamp)

Een andere tip voor de fanatieke biologische tuinder (ik ben dat ook), is bier in potjes uitzetten (voor de helft gevuld met bier). dat werkt ook erg goed.

Ik heb wel wat kleine gaatjes in de Hosta's zitten maar dus beperkte schade. Je zou eventueel kunnen overwegen EscarGo te gebruiken, een middel dat niet schadelijk is voor andere dieren. Slakken eten ervan, trekken zich terug en sterven... Nooit teveel van uitstrooien. Ikzelf gebruik dat product niet, de twee voorgaande methodes volstaan om de plaag te controleren

zaterdag 19 augustus 2006 - 17:26
sugar

Sugar

Vandaag was het weer een perfecte slakkenvangdag hier. De voorbije drie dagen quasi geen regen gehad. Onder die omstandigheden blijven slakken 'thuis'. Na een dag met redelijk wat zon vanavond een flinke stortbui : alles terug volledig nat en alle slakken komen te voorschijn. Minstens honderd slakken van kant gemaakt
zondag 20 augustus 2006 - 01:08
Kwest

Kwest

sugar the snail slayer! Bedankt voor de tips, zal het eens met bier proberen, gebruik liefst geen chemische verdelgingsmiddelen; moet een beetje aan onze vogels en ons egeltje denken.
zondag 20 augustus 2006 - 10:23
sugar

Sugar

sugar the snail slayer! Bedankt voor de tips, zal het eens met bier proberen, gebruik liefst geen chemische verdelgingsmiddelen; moet een beetje aan onze vogels en ons egeltje denken.


Egeltje?

Dat zijn gewoon perfecte slakkeneters. Die zou echt moeten helpen om de slakken onder controle te houden

sugar
zondag 20 augustus 2006 - 19:13
hcferg

Hcferg

Vandaag was het weer een perfecte slakkenvangdag hier. De voorbije drie dagen quasi geen regen gehad. Onder die omstandigheden blijven slakken 'thuis'. Na een dag met redelijk wat zon vanavond een flinke stortbui : alles terug volledig nat en alle slakken komen te voorschijn. Minstens honderd slakken van kant gemaakt


Slakken houden van bier. Een paar jampotten in de grond. Zo diep dat de slak niet omhoog hoeft te kruipen. Vullen met bier en na een paar dagen zijn de slakken verzopen.
Het werkt echt.
succes huib
maandag 27 november 2006 - 22:20
Matabish

Matabish

mooie dood !

Matabish.
donderdag 10 januari 2008 - 02:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon