menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koolmeesjes dood in nestje

Ga naar meest recente reactie

printemps

Printemps



Vanmorgen niet veel beweging in de tuin,anders zijn de ouders al druk bezig met het verzamelen en zoeken naar eten voor de kleintjes
Ik kom in de tuin nadien en ik hoor niks meer
Ik ga dichterbij en alles is doodstil
Ik doe het kastje open en allemaal liggen ze doodstil
Allemaal dood

Wat zou ik doen ? het nestje eruit doen of enkel de vogeltjes?
Misschien willen ze het nog eens proberen
Ik vind het echt jammer zo

mvg lentean
woensdag 6 mei 2009 - 09:51
CindyV

CindyV

Wat jammer.
De vogel heeft een reden gehad waarom dit is gebeurd. Hij zal dus zeker niet op dezelfde plaats beginnen. Alleen het nestje of enkel de vogeltjes speelt geen rol ,ze komen toch niet terug.
Misschien zijn de kleintjes weesjes geworden. Ofwel zijn ze verstoord door iets of iemand. Wel jammer en een droevige dag voor de ontdekster.

Grts,
CindyV
woensdag 6 mei 2009 - 10:17
printemps

Printemps

Het waren er 9

Mijn man heeft op de radio gehoord dat ze een constante aanvoer nodig hebben van voedsel en als die onderbroken wordt gaan ze dood
Misschien te veel in de tuin gewerkt en de buurtkatten zijn ook niet zonder zonde denk ik
Ik ga mijn schutting nu aanpakken tegen de katten

mvg lentean
woensdag 6 mei 2009 - 13:17
Matabish

Matabish

Da's héél triestig printemps!
Misschien kan je de kastjes gewoon eens goed uitkuisen, want ze zijn nog allemaal volop aan 't nestelen.
Mogelijk komt er een ander paartje in wonen?
Maar het is zéker jouw schuld niet hoor!! Zij houden wel van onze aanwezigheid want die schrikt de grote vogels af!
Hier nestelen ze bijna op ons hoofd, op het terras en ze laten zich door ons helemaal niet storen! Dus moet er een andere reden zijn!
Wij hebben wèl, rond élk nestkastje een grove draad geplaatst zodat noch de roofvogels, noch de buurkatten aan de kleintjes kunnen!
Hoop dat het maar een éénmalig drama is want het blijft toch zielig!

Groetjes,
Matabish.
woensdag 6 mei 2009 - 14:24
lentemode

Lentemode

Ho An,

Dat is een nare ontdekking...
Gegarandeerd ga je in de loop van de zomer nog vaak terugdenken aan die negen meesjes, die je dan net niet meer ziet vliegen in de tuin ...

Nog een mogelijkheid: het ouderpaar at van walgelijk bespoten planten in de buurt ...

Hier ook twee door mezen bewoonde nestkastjes...
We blijven duimen !

Groetjes,
Mia
woensdag 6 mei 2009 - 15:24
Matabish

Matabish

Daar dacht ik ook al aan lentemode,
dat lijkt de meest voor de hand liggende reden voor dit drama!
Érg hé!!

Matabish.
woensdag 6 mei 2009 - 15:33
printemps

Printemps

Er komen ook grote vogels in onze tuin sinds ik eten geef
Zouden een ekster en kauw(kleinere kraai)er voor iets tussen zitten ?

Gif is er niet in mijne tuin gebruik (enkel middel tegen perenroest maar dat is gebruikt toen er nog geen bladeren aan stonden)denk 2 maand geleden)

Maar zou het kunnen liggen aan de andere voeding ?
Er hing nog een mezenballetje,misschien is dat te vet voor hun maagske/darmkes ?

mvg lenten
woensdag 6 mei 2009 - 17:36
Rita1960

Rita1960

Hoi An,

Jammer dat de jonge meesjes dood zijn. Best toch het nestkastje helemaal schoonmaken en desinfecteren. Zijn de ouders nog aanwezig of zie je die ook niet meer vliegen? Het kan ook nog zo zijn dat de jonge meesjes door parasieten bijv bloedluizen omgekomen zijn, vandaar het desinfecteren.
Als ze in een nestkastje zaten welke nog heel is aan de buitenkant zijn het niet de grotere "roof"-vogels geweest. Meestal pakken die de jonkies als ze net uitgevlogen zijn.
De mezen hier trekken zich niets van de katten aan. En ja.. de voeding dat kan een probleempje zijn maar doorgaans voeren de mezen hun jongen geeigend voer dus veel rupsjes en niet te zuinig en laten de mezenbollen met rust.

groetjes,

Rita
woensdag 6 mei 2009 - 18:06
printemps

Printemps

Het is raar maar ze aten wel van de mezenballetjes hoor
En dan vlogen ze naar binnen,dus ik denk dat ze het wel gaven aan hun kroost
De vogeltjes waren ook niet van dezelfde grootte
Dus er waren een paar al langer dood
Er zaten dan ook maden in het nestje
Heb het uitgekuist,het kastje met zeer heet water gespoeld (met wat desinfecteer je ?)
Het nestje heb ik ik de microgolf gedaan en dan terug in het kastje gedaan
Maar ik denk dat dat geen goed idee is

mvg lentean

Heb foto's gemaakt,zal ze sebiet erop zetten

woensdag 6 mei 2009 - 18:19
Rita1960

Rita1960

Hoi An,

Misschien heb je iets aan de onderstaande link
daar staat nog meer over de mezen vermeld.

groetjes,

Rita


http://www.ess.sohosted.com/mezen/FAQ.html
woensdag 6 mei 2009 - 18:59
kerstkind

Kerstkind

Hallo An,

zonde van die jonge meesjes!!!
Het zou best kunnen dat het ouderpaar iets is overkomen......
Eksters kunnen namelijk héél vervelend zijn.

Onlangs zat bij ons in de tuin een merel te broeden, toen op een
goeie (kwade) dag ook een ekster de eitjes roofde......gemene actie!!

Als advies zou ik nog willen geven, laat de mezen een nieuw nest bouwen.
Ze hebben nog voldoende tijd......

groetjes José
woensdag 6 mei 2009 - 20:16
printemps

Printemps

[afbeelding verwijderd niet-https]

Bedankt

Het is een zeer interessant artikel

mvg lentean
woensdag 6 mei 2009 - 21:42
Matabish

Matabish

Tja...gemene actie in onze ogen alleen!
Die eksters, kauwen en vlaamse gaaien moeten ook hun kleintjes voeren en grootbrengen hé.
Hoe meer wij tussenkomen in de normale kringloop van de natuur, hoe meer kwaad wij doen.
Ik zorg dat de groten niet in de nestkastjes kunnen, maar voor de rest moeten die kleine kereltjes (en vrouwtjes) voor zichzelf zorgen, zoals het in de natuur betaamt.
Alleen de sterksten en slimsten kunnen overleven en zó is het eigenlijk goed!!
Ik vind het zielig als zo'n mooi kleintje zich laat pakken, maar ik vind het nog véél erger dat al die groten,
enkel omwille van hun slechte reputatie, zonder verpozen vervolgd en uitgemoord worden.
Dàt zie ik hier jaarlijks gebeuren, vréselijke discriminatie!
Het is nu alweer een tiental jaren geleden dat ik nog een volwassen Vlaamse gaai gezien heb!
Ze worden vermoord nog vóór ze hun hoofdpluimpjes hebben!

Hartelijke groetjes,
Matabish.
woensdag 6 mei 2009 - 22:00
printemps

Printemps

@ Matabish

Heb ze zelf uit de nestkast genomen
Ze zijn niet gedood door andere vogels hoor

mvg lentean
woensdag 6 mei 2009 - 22:09
Polplastron

Polplastron

Ik zou in elk geval stoppen met de beestjes nu nog te voederen! Als je de vogels nu nog wenst (bij) te voederen kan je dat best doen met zaden of meelwormen. De mezenbollen kunnen o.a. pinda's bevatten die als ze nat worden een bepaalde giftige schimmel kunnen huisvesten. Brood strooien is ook uit den boze omdat het in de maagjes van de jonge vogeltjes kan opzwellen en bovendien weinig voedingsstoffen bevat.

Berg ook alle spuitmiddeltjes (ook die ecologische) op. Jonge mezen hebben rupsen en bladluizen nodig. Als je die verdelgt in de tuin, vinden ze gewoon geen eten meer! Hier in de tuin zitten enkele van mijn rozen en esdoorns vol bladluis en daar komen de vader- en moedermezen op dit moment gretig babyvoeding halen! En dat moedig ik enkel toe natuurlijk!

Wat de eksters en zo betreft. Die zitten hier aan mijn tuin ook, maar meestal doe ze niet zo heel veel kwaad. Ze zorgen zoals Matabish al zei voor de natuurlijke selectie. Bovendien laten de vogelmama's zich ook niet zomaar doen. Ik heb hier een merelmoeder drie kauwen tegelijk zijn verjagen! Ik zou niet in hun plaats willen zijn hoor!

Groeten,

Pol

P.S.: Dat nestje kun je best zoals voorheen al is geschreven in dit draadje: volledig leegmaken en ontsmetten. Succes voor een volgend broedsel!
woensdag 6 mei 2009 - 22:09
printemps

Printemps

Bedankt

Heb alles eruit gedaan en het kastje redelijk lang met heet water gespoeld

mvg lentean
donderdag 7 mei 2009 - 12:22
chatoela

Chatoela

Hallo An,

Zo triestig!!!Zo groot al en het toch niet halen, wat er gebeurt is zal je waarschijnlijk nooit niet te weten komen

Ik denk niet dat je ze verjaagd hebt met je aanwezigheid, heb zelf een koppeltje pimpelmeesje in een nestkastje in de tuin (zal later een foto plaatsen) en merk dat die zich helemaal niet laten afschrikken door mensen, integendeel, zijn zeer "franke" beestjes.
Ook mijn (5) , zeer geïnteresseerde, katten lijken hen niet af te schrikken, er is nog volop beweging en geluid te horen

Hopelijk wordt je nestkastje snel weer ingenomen.

Groeten,
karin
donderdag 7 mei 2009 - 14:20
Heike

Heike

Inderdaad niet prettig om te ontdekken, maar deze dingen gebeuren nu eenmaal... Niemand zal ooit weten waarom.

Mezenbollen zijn nu uit den boze, zoals al eerder aangehaald. Ik strooi af en toe wat zaden, maar de meesjes doen zich net zo graag te goed aan bladluizen en rupsjes. Een kardinaalsmuts zit bomvol kleine rupsjes van één of ander motje en ook heb ik enkele struiken met bladluizen. Heb hier een stuk of 4 nestkastjes met mezenjongen en heel de dag zie ik vadertjes en moedertjes af en aan vliegen.
zondag 10 mei 2009 - 00:07
hannibal

Hannibal

Spijtig toch! Maar de natuur is soms hard.

Vorig jaar was ons nestkastje van muur gehaald door kat.Ik heb de kleintjes (8 en nog bitter klein) samen met nestmateriaal terug gelegd in vlug gerepareerde kast (met koord) ouders bleven in boom zitten tetteren. Na 20 minuten kwamen ze gelukkig terug voederen. We hebben er uiteindelijk 4 als volwassen vogeltjes zien uitvliegen toen we toevallig in de tuin stonden.
Ik had ook een mezenbal opgehangen omdat die ouders zo vlug heen en weer moesten vliegen. ik had er compassie mee. Eerst waren het enkel de ouders die ervan aten als ze uit nest vlogen op zoek naar eten,iets later (de grote ik verlaat het nestdag) zag ik het hele gezinnetje op de bol. Ik denk dat het voor de kleintjes een eerste proefdag was want de ouders waren volop aan het commanderen.
Dit jaar zitten we terug met jongen, ik kan ze horen en hopelijk hier een happy end.
Ook dit jaar heb ik gezien dat bij merel die een nest uitbroede de ouders eerst geen brood aan hun jongen gaven maar toen ze uit het nest waren wel. Ze weten zoals ieder ouder blijkbaar wat verantwoorde voeding is!

Een restje gepelde walnoten hebben de meesjes dankbaar opgegeten.
dinsdag 12 mei 2009 - 13:50
Matabish

Matabish

Hier krijgen ze al jàren het ganse jaar door, allerlei te eten en ik heb een ware overvloed van
verschillende soorten vogels die elk jaar opnieuw hier komen nestelen.
Ik heb ook de mooiste eksters van de hele streek!
Op vogelteldag zie ik natuurlijk maar één of twee vogels!
Maar het ganse jaar door heb ik pimpel- kool- en vaalmeesjes, kwikstaartjes, mussen, tortelduifjes,
bosduiven, merels, eksters, vlaamse gaaien, boomkruipertjes, grasmusjes, véél vinkjes (in de winter), roodborstjes,
en nog een paar waar ik zo meteen de naam niet van ken.
Mijn tuin is nochtans niet zo héél groot maar wel erg vogelvriendelijk.
Rondom wordt weer véél te veel bijgebouwd en het lijkt wel of al die gevleugelde vriendjes naar mijn tuin afgezakt komen!
En wat worden wij mooi bedankt, de ganse zomer lang!!

Wie van natuur en vogels houdt en een schitterend, leerrijk boek wil lezen:

Een lied van vier seizoenen van Nigel Hinton.

EEN ECHTE AANRADER!!
dinsdag 12 mei 2009 - 14:33
hannibal

Hannibal

@ Printemps: deze namiddag deze foto genomen toen ze werden gevoederd, dus hier nog alles ok. Ook al een kopje nu en dan voor de opening maar ik durf ze niet teveel storen. Denk dat ze toch één dezer dagen zullen uitvliegen hopelijk kan ik dit fotograferen;
groetjes
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 13 mei 2009 - 20:42
printemps

Printemps

Mooie foto

Ik hoop dat ze groot mogen worden

mvg lentean
donderdag 14 mei 2009 - 17:03
mkoh

Mkoh

Hallo,

Doordat ik niets snapte van de dood van mijn babykoolmeesjes, ben ik op zoek gegaan naar meer informatie (zodoende ben ik op deze site beland).

Het is mijn eerste jaar met een tuin en ik ben alles nog aan het ontdekken. Zin om af en toe bij me te komen lezen?

Zie het hier: Gefladder

Ik heb nu nog een nestje met pimpelmeesjes en hopelijk zal het daarmee wel goed aflopen.

Groet,
Mar
donderdag 13 mei 2010 - 17:30
Sarah

Sarah

Hallo Mar,
Welkom op dit forum.
Ik heb snel even gekeken op jou site, lijkt me leuk van wat ik even snel gezien heb.
Ik heb hem evenbij mijn favorieten gezet zodat ik later als ik watg meer tijd heb op mijn gemak kan kijken. mmmja lijkt me wel wat.

gr. Sarah
donderdag 13 mei 2010 - 18:52
printemps

Printemps

@ Mar (ook hartelijk welkom)

Ik heb met veel aandacht uw artikel gelezen,ook jammer van uw sterfgevallen
Ik had ook zoals jij nestmateriaal in een voedermandje gedaan
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=22&page=1&tid=31927
Een maand geleden toen ik de sterfte nog eens ter sprake bracht in een dierenwinkel hebben ze me verteld dat ze ook kunnen sterven van teveel warmte in het nestkastje,misschien bij U ook het geval geweest ?
Ik heb nu terug een broedend koppeltje koolmeesjes (zal later foto plaatsen van hun woonst)ik hoop nu dat het goed komt met de kleintjes

mvg
vrijdag 14 mei 2010 - 12:07
mkoh

Mkoh

Hallo Sarah en Printemps,

Wat leuk dat julle op mijn reactie reageren. Had ik eigenlijk niet meer verwacht, want pas op het moment dat ik mijn krabbel plaatste, zag ik dat dit artikel over de koolmeesjes van... VORIG jaar was, haha. Echt iets voor mij.
Vind jullie berichtjes dus extra fijn

Tja, wat de reden ook geweest mag zijn voor de sterfgevallen, ik hoop dat het met de pimpelmeesjes maar goed blijft gaan. Spannend allemaal hoor.
(en dat gepluk aan het nestmateriaal is zó grappig om te zien)

Nou, ik ga koken. Groetjes weer!

Marjori
vrijdag 14 mei 2010 - 17:59
printemps

Printemps

Mijn nestkastje met schaduwvoorziening en dus dit jaar misschien geen dode meesjes door de warmte(hoop ik)
Het is wel geen zicht met die lelijke kunstplanten,maarja niets aan te doen

[afbeelding verwijderd niet-https]
Madamme des huizes is er ook blij mee (denk ik)
[afbeelding verwijderd niet-https]

mvg
dinsdag 18 mei 2010 - 17:35
Rita1960

Rita1960

An,
je moet maar zo denken.. beter iets als schaduw dan niets!

groetjes,

Rita
dinsdag 18 mei 2010 - 19:08
renate67

Renate67

hallo printemps, misschien toch een groenblijvende kamperfoelie of klimop onder (rond) uw nestkastje planten, voor schaduw volgend jaar?
renate
zaterdag 22 mei 2010 - 11:08
printemps

Printemps

@ renate
Bedankt voor de tip
Maar die staat al supervol

mvg
woensdag 2 juni 2010 - 16:21
printemps

Printemps

Stand van zaken dit jaar
1 dood vogeltje gevonden in de tuin (8 meter verder)
[afbeelding verwijderd niet-https]
De laatste 2 van het nestje heb ik nog kunnen zien voor ze vertrokken
[afbeelding verwijderd niet-https]
Het linkse vogeltje was nog zeer klein en kon nog niet goed vliegen
Na het uitkuisen van het kastje nog 2 dode gevonden
[afbeelding verwijderd niet-https]
Sorry,foto een beetje wazig
Dus 4 of 5 zijn de wijde wereld ingetrokken

mvg
woensdag 2 juni 2010 - 16:23
Rita1960

Rita1960

An, da's al een veel beter resultaat dan vorig jaar....
en ja.. niet alle jonge vogels worden volwassen, vandaar dat ze zoveel eieren leggen.

groetjes,

Rita
woensdag 2 juni 2010 - 18:50
Matabish

Matabish

Printemps, je kan misschien het nestkastje eens op een andere plaats hangen?
woensdag 2 juni 2010 - 19:32
hannibal

Hannibal

Ik denk dat het natuurlijke selectie is. Als de ouders zien dat de kleintjes niet goed levensvatbaar zijn of er iets niet strookt ze alleen nog eten geven aan de sterke kleintjes. Hard maar de realiteit.
vrijdag 4 juni 2010 - 21:10
mkoh

Mkoh

Hallo allemaal,

Vanmorgen vroeg lieten m'n baby pimpelmeesjes (die in een nestje aan mijn slaapkamer zitten) zich voor het eerst zien. Zooo schattig Dat maakt wel weer een beetje goed dat ze me de afgelopen week steeds met m'n dekbed naar de bank hebben laten afdruipen. Pff, die schatten beginnen opeens belachelijk vroeg met kabaal maken ( 5.30 uur). Op de bank slaap ik dan nog een half uurtje of een uurtje bij.

De eerste tijd werden we nog gezellig sámen wakker rond 6.30 uur; dat is een prima tijdstip. Maar sinds de afgelopen week gaat het dus anders . Wat een herrie kunnen ze maken zeg! (stiekem vind ik het wel grappig).
Volgens mij kunnen ze nu elk moment uitvliegen.

Verder ook weer het nodige in het park beleefd. Lees het hier:
http://www.marjori.nl/gefladder.html

Groetjes,
Marjori
donderdag 10 juni 2010 - 12:51
Matabish

Matabish

Troost jullie maar allemaal, er is echt niets aan te doen!

Gisteren nog eens gaan piepen bij 'vogelnesten kijken' op de natuursite op Internet die Rialle hier voor ons geplaatst had: http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=7&sid=18&tid=31273&hl=vogelnesten_kijken
daar zijn ook alle 8 de mezenjongen gestorven!

Die stonden nochtans onder bescherming en hingen vast wel op een goede plaats, en toch...
17:35, vrijdag 21 mei 2010
Helaas is het koolmeesnest toch tot een vroegtijdig eind gekomen met het sterven van het laatst overgebleven jong. 2010 was een vreemd broedseizoen voor de koolmees, waarin vooral het wisselvallige en overwegend koude weer een sleutelrol speelde. Tot half maart was het zeer koud winterweer met veel sneeuw en soms extreem koude temperaturen, waardoor alles veel later op gang leek te komen. Wie herinnert zich dat nu nog?! Vanaf half maart werd het daarna een maand lang veel te warm en zeer droog. Een kleine groep koolmezen reageerden door onmiddelijk nesten te maken en eind maart waren in veel gebieden records gebroken qua vroege koolmeeslegsels. Daarna kwam rond half april het natte koude weer terug en waren deze vroege legsels in een nadeel, maar ook de “normale” latere legsels hebben het nu nog steeds moeilijk door deze te lang aanhoudende koude periode. De voedselpiek van rupsen kwam maar niet op gang. Pas nu (vanaf 18 mei) begint het weer wat normaal te worden en daarmee ook het voedselaanbod voor de jongen. De nu uitkomende late legsels zijn dit jaar duidelijk in het voordeel. Het nest op de webcam kwam uit in het midden van de koude periode begin mei met zoals nu blijkt desastreuze gevolgen voor de jongen.


Jammer, maar niets aan te doen. Die moedige diertjes beginnen vol moed weer aan een nieuw legsel en zo blijft de soort tóch overleven!

Hartelijke groetjes,
Matabish.
donderdag 10 juni 2010 - 14:34
mkoh
vrijdag 11 juni 2010 - 09:22
hannibal

Hannibal

Ook hiet begon alles rooskleurig tot ik zopas het kastje openmaakte omdat mijn man geen gepiep meer hoorde. en zei"d'er klopt iets niet daarbinnen"

Dit is de eerste keer dat ook wij zoveel slachtoffertjes tellen sedert wij een kastje hangen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 11 juni 2010 - 14:00
lo

Lo

Mogelijke oorzaken van plotse sterfte naast o.a. verstoring, pesticiden en onvoldoende voedselaanbod door slechte weersomstandigheden:
- als de kast in de zon hangt wordt het er veel te warm in
- MEZENBOLLEN!!

Jawel, mezenbollen! Deze zijn goed in de winter wanneer het voedselaanbod laag is en de vogels een extra vetlaagje kunnen gebruiken. In de zomer deugen ze niet. Nestjongen moeten insecten hebben, geen vet.
Die dingen worden nog altijd verkocht, en gekocht door goedmenende vogelvrienden... Jammer.




woensdag 16 juni 2010 - 20:30
Rita1960

Rita1960

en nu een goed bericht na alle ellende met de jonge vogels.

hier is het pimpelmezen nest schoon... alles uitgevlogen.. ondanks de katten die er onder zaten te lekkerbekken - lees kwijlen. ouders hebben het stinkend druk gehad met het aanslepen van de eerst ieni-mine rupsjes en later met de grotere, 'k zou haast zeggen maxi rupsen..

en een lawaai in de singel.. van hier tot jouw daar.. de ouder vogels die alle moeite doen om het jonge grut bij elkaar te houden en nog een paar dagen te volgen en te voeren..
ben benieuwd wanneer ze aan het 2e legsel gaan beginnen..

groetjes,

Rita
woensdag 16 juni 2010 - 21:14
Matabish

Matabish

Rita, dit moet al hun tweede of zelfs derde legsel zijn hoor!
Nu zal het wel ver gedaan zijn daarmee. Hier zijn ze ook uitgevlogen sinds gisteren.
De Vlaamse gaaien zijn gisteren ook hun jongen komen voorstellen, prachtig nageslacht en de eksters zijn al lang groot hier!
Nestelen is gedaan nu, behalve voor de lompe bosduiven die het ganse jaar door nesten maken...
tot hun jongen in het nest bevriezen!
woensdag 16 juni 2010 - 23:34
printemps

Printemps

In mijn buurt ergens geven ze ook in de zomer nog pinda's
Ook brood en wat nog weet ik niet
Welke buren het doen weet ik niet maar ik heb de ouders ettelijke keren ermee gezien om aan hun jongen te geven

mvg
donderdag 17 juni 2010 - 12:39
zourky

Zourky

Vogels mag men eten geven in de winter,zeker nu niet ze hebben jongen en moeten die groot brengen met insecten dat is hun voedsel.Mensen die nu nog voetsel zetten voor vogels hebben weinig verstand. Kleine kinderen geeft men toch ook geen fritten of pizas in hun fles.
Veel koolmezen waar de jongen dood liggen in het nest is omdat hun nest kastje in de zon hangd,ge kunt niet geloven hoe warm het er in wordt in de zon,zij moeten er in stikken,daarom hang er iets boven zodat de zon niet rechtstreeks op het kastje schijnt.men kan het kastje op een andere plaats hangen,maar alleen als het niet bewoond is,doet men het met eieren of met jongen dan laten zij alles in de steek
groetjes Richard
donderdag 17 juni 2010 - 16:04
lo

Lo

Bijkomend nadeel van die bollen is dat de vogels de gemakkelijkste weg kiezen om aan eten te geraken (bollen eten) i.p.v. (de voor ons schadelijke) insecten te zoeken.
donderdag 17 juni 2010 - 19:37
Matabish

Matabish

Wel of niet doorvoederen, de meningen lopen erg uiteen.
Maar ik voeder ze ook het ganse jaar door en heb nog nooit dode jongen gehad!
Momenteel zijn de ouders van het laatste broedsel nog druk in de weer om hun jongen groot te brengen.
Het zal nu wel niet lang meer duren want ik zie ze voortdurend komen piepen!
Ondertussen vliegen de vorige broedsels al dapper achter hun ouders aan om nog wat bijgevoerd te worden, mooi om te zien!

Wel iets heel uitzonderlijks...eerste keer dat ik vinkjes in de tuin zie tijdens het zomerseizoen.
Die komen normaal enkel in de winter en verdwijnen terug de bossen in zodra het weer beter wordt.
Waarschijnlijk omdat alle bossen hier de laatste tijd gekapt worden voor bebouwing, zo íntriest!!
dinsdag 22 juni 2010 - 20:42
lo

Lo

Wat er van zij, als de mezen hun jongen met vet voeren kan dit niet gezond zijn. Alsof men een baby met frieten zou groot brengen. Tijdens het broedseizoen is er normaal voldoende voedselaanbod, dus is bijvoederen in principe overbodig. Overigens zijn die bollen een typisch wintervoedsel: oliehoudende zaden en vet.
Maar goed, ieder doet ervan wat hij wil natuurlijk.
dinsdag 22 juni 2010 - 21:57
Matabish

Matabish

Mijn vliegende vriendjes krijgen enkel in de winter vetbollen!
In de zomer krijgen de vogels in de tuin allerlei te eten, zelfs gedroogde vleesbolletjes voor de eksters, kauwen en vlaamse gaaien.
Er wordt ook gezorgd voor stapeltjes rottend hout en boomstronken voor de insecteneters.
Voor wat betreft de mezen, die zijn ongelooflijk aangepast aan de verschillende levensomstandigheden...
in de winter wordt hun bekje korter om zaden en dergelijke te kunnen eten, in de zomer verlengen en versmallen
hun bekjes zich om insecten te kunnen eten.
Ik denk dus dat die heel goed weten welk voedsel zij aan hun jongen moeten geven!
Zolang ik hier alle jongen gezond zie groot worden, zie ik geen reden om mijn systeem te veranderen!
dinsdag 22 juni 2010 - 22:27
mkoh

Mkoh

Vertederend

Mijn zoon Yordi was bij zijn opa en oma en maakte daar in de tuin kennis met hun kleine koolmeesjes. Zo schattig.

Zie hier de foto's: http://www.marjori.nl/gefladder.html
zondag 4 juli 2010 - 16:02
mkoh

Mkoh

Nou, dit was bepaald geen koolmeesje:

Roofvogel in actie - http://www.marjori.nl/gefladder.html
dinsdag 7 december 2010 - 13:33
Dezean

Dezean

Daarjuist ook 2 dode koolmeesjes ontdekt in ons nestkastje!
Ze gingen nomraal uitvliegen vandaag. Maar deze morgen 2 dood gevonden.
Er zijn er ook 2 verdwenen, die zijn misschien al uitgevlogen. Maar de andere 3 jongen zitten maar stil in het nest nu. Ik hoop dat ze ook niet doodgaan.
Mijn pa heeft het gazon een behandeling tegen mos gegeven. Ik hoop dat het daar niet aan ligt. Heeft er iemm daar een verklaring voor?

We hebben een camera in ons nestkastje hangen. En alles ging perfect tot deze morgen nu. Ze waren gisteren allemaal nog zo levendig. Mijn pa heeft er zelf nog 1 zien sterven deze morgen.

Hoe kan dat toch!!
maandag 7 mei 2012 - 10:21
Lino

Lino

Eergisteren ook een nestkastje met een 10-tal dode mezenjongen leeggemaakt
Ze begonnen al volop veertjes te krijgen. Onze andere nestkastjes zijn niet bewoond.Dus het zal niets worden dit jaar.
maandag 7 mei 2012 - 13:42
mkoh

Mkoh

Wat sneu...
Helemaal omdat je toch die hele periode met die gezinnetjes meeleeft

Bij mij in de achtertuin vliegen pa en ma koolmees momenteel druk heen en weer met lekkere rupsjes. Hopelijk blijft alles goed gaan. Zie foto met het nestkastje tussen de clematis.
(mijn belevenissen in het park en de tuin staan tegenwoordig overigens op Gefladder.nl)

Vorig jaar waren er twee succesvolle nestjes - één in de voortuin en één in de achtertuin. Ik heb het uitvliegen van beide gezinnen kunnen filmen (zie Gefladder.nl - Fladder 4)


Groetjes,
Mar

Allemaal Beestjes

maandag 7 mei 2012 - 20:42
pimpelmeesje

Pimpelmeesje

Helaas, het is pa en ma dit jaar niet gelukt om een nestje groot te brengen.
Al vrij snel na het uitkomen van de eitjes gingen er een aantal pimpeltjes dood.
Uiteindelijk zijn er 2 overgebleven tot gisteren.
Pa pimpel zagen we al niet meer en ma zat heel veel uren op het nestje maar niet om te rusten.
Ma heeft behoorlijk wat geweld gebruikt tegen een van de overgebleven jonge.
Ze pikte met bruut geweld op een pootje van het jong dat daardoor begon te bloeden.
Als ze al van het nestje af ging bracht ze maar af en toe eten mee.
Ze duwde de jonge ook helemaal onder het nestmateriaal, alsof ze dacht dan liggen ze beschermd tegen gevaar van buiten af.
Later op de dag is ook ma verdwenen, ze zat nog wel een keer op de schutting maar ging het nestje niet meer in.
gisterenavond was het zover dat de meesjes zichzelf niet meer in leven konden houden, om half 10 bewogen ze ook niet meer.

We hebben het wel en wee van onze pimpels vanaf het begin met een camera gevolgd. Urenlang keken we op het tv scherm waarop de camera aangesloten was. Het was erg mooi om te zien hoe de natuur in elkaar zit.
Daardoor heeft het, ook al klinkt het gek, toch verdriet gedaan bij ons om te zien dat de natuur ook zo hard kan zijn.

Ma heeft de eerder overleden pimpeltjes netjes zelf uit het nestje gehaald, maar deze laatste 2 niet, vanmorgen hebben we die zelf in onze tuin begraven. Toch zoiets van even eervol behandelen.
Het kastje is intussen weer helemaal gereinigd met heet water en kan weer gebruikt worden voor een volgend nestje, of anders volgend jaar maar weer.
Hopelijk gaat het dan beter.
vrijdag 11 mei 2012 - 11:26
mkoh

Mkoh

Heel sneu, maar inderdaad ook heel bijzonder dat jullie dit hebben kunnen volgen...
vrijdag 11 mei 2012 - 19:10
Compostzeef

Compostzeef

Al eens nagegaan of er in de buurt veel gespoten is tegen de Buxus rupsen...hier in de buurt zijn geen koolmeesjes meer te bespeuren en liggen zowat alle jongen dood in de nestkastjes...ook bij mij 2 broedsels allemaal dood...de tweede generatie buxus motten vliegen nu rond en kan je vangen met een buxus motten val, trouwens te koop bij Tuinadvies...ik heb er alvast eentje geplaatst en ga er dadelijk nog eentje bij bestellen.
maandag 4 juni 2018 - 20:41
Roeli

Roeli

Beste compostzeef. Je reageert op een prikker uit 2012. Volgen mij was er toen nog geen sprake van spuiten tegen buxusrupsen.
Ook toen gingen vogeltjes wel eens dood.
Maar het heeft echt geen zin om die oude prikkers weer boven water te halen. Schept alleen maar verwarring.
maandag 4 juni 2018 - 21:46
lentemode

Lentemode



Oeioei, er wordt nogal wat afgespoten de laatste jaren, kijk maar naar al die pronkerige groene buxushaagjes... En de gevolgen van al die troep kunnen we nu constateren in de broedkastjes van vb. meesjes.
Ook hier wordt de strijd aangebonden, vanaf deze week zijn de motten terug aan 't vliegen... Ze vliegen zich hier te pletter tegen een opgehangen elektrisch verlicht rooster. Maar jakkes, vanmorgen vond ik een dode meikever, hetzelfde lot beschoren...
Beter zou zijn als de strijd op grote schaal zou gecoördineerd worden...
Verzuchtingen ... Buxus, zoveel energie ingestopt, over verschillende generaties heen, gedoemd om te verdwijnen...
dinsdag 5 juni 2018 - 10:04
Compostzeef

Compostzeef

Oei, sorry Roeli je hebt gelijk had ik niet gezien...
Maar misschien toch goed dat deze topic opnieuw in de aandacht komt. Toen was het sterven van de vogeltjes inderdaad niet het bespuiten van de buxus, maar hier in de streek is dat nu wel degelijk de oorzaak. Er zijn op bepaalde plaatsen geen koolmeesjes meer te bespeuren, de jongen liggen massaal dood in de nestkastjes. Buxus planten worden kaal gevreten door de rupsen en spuiten is dan de oplossing voor velen, wat uiteindelijk ieder voor zich moet uitmaken. Daarom is het misschien belangrijk om mensen die het nog niet weten er op attent te maken dat er ook milieuvriendelijke manieren bestaan. Heel simpel met een buxusmottenvanger. De feromonen zorgen er voor dat de mannetjes motten in de val terecht komen, hier gemiddeld 20 a 30 per nacht. Geen mannetjes motten, geen bevruchte vrouwtjes motten, geen eitjes, geen rupsen. Iedereen tevreden.
Lentemode: Misschien ook eens proberen met een mottenvanger, daar vang je alleen maar buxusmotten mee.
dinsdag 5 juni 2018 - 11:44
Roeli

Roeli

Ben het met je eens dat het wel eens weer geschreven mag worden, maar het sorteert meer effect als je daar zelf een prikker voor maakt.
dinsdag 5 juni 2018 - 15:57
lo

Lo

Over mezen gesproken. Ik heb in de border een oude nestkast op de grond gezet in de hoop dat er hommels zouden in komen. De verbazing was groot toen de kast bleek ingenomen door een koolmees. Ik vreesde het ergste omdat er in de buurt katten wonen en dan is een nestkast op de grond een gemakkelijk doelwit, maar de jongen zijn zonder mankeren uitgevlogen.
dinsdag 5 juni 2018 - 21:49
Compostzeef

Compostzeef

Bedankt voor de tip Roeli, zal er volgende keer rekening mee houden... en de koolmeesjes bij Lo, geweldig toch...
woensdag 6 juni 2018 - 09:15
Roeli

Roeli

Bij mij is het ook stil in de tuin. Volgens mij zijn alle nestkastjes inmiddels leeg.
Maar grote kans dat ze nog wel een keer beginnen. Bij de voertafel is het nu steeds een drukte van belang.
woensdag 6 juni 2018 - 14:22
dries944

Dries944

Vandaag het nestkastje leeggemaakt en er lagen 3 dode jongen in,vergeven van de mieren.
De buxusrups is hier massaal aanwezig dus dat kan de oorzaak zijn.
De buurvrouw voedert ook nog de meesjes met pindakaas en zonnebloempitjes.
Geen idee of ze dat aan hun jongen geven.
Gemiddeld zou een koolmees 8 eieren leggen dus gaan er al mss een paar uitgevlogen zijn.
zaterdag 29 mei 2021 - 01:44
lentemode

Lentemode

Gisteren twee nestkastjes van meesjes leeggemaakt.
Een zacht nestje gevonden, je zou je er zo innestelen !
Gelukkig iedereen uitgevlogen, hopelijk stellen ze het wel !
zaterdag 29 mei 2021 - 17:35
Sarah

Sarah

Bij ons liggen er eitjes in maar de pimpelmeesjes al dagen niet meer gezien.
zondag 30 mei 2021 - 09:12
lentemode

Lentemode

Soms kan het heel vlug gaan, Sarah !
Ik bedoel dan de tijd tussen naarstig aanvliegende ouders - een gepiep van jewelste - en het uitvliegen van de jongen.
Even inspectie nemen...
Ook ik ben vies van slakkenkorrels en andere bestrijdingsmiddelen.
De buxusrupsen worden hier met de hand 'geoogst'...
maandag 31 mei 2021 - 10:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon