menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bijen en wespen

Ga naar meest recente reactie

Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Hey iedereen. Sinds kort hebben we een eigen woning. En hebben hier lente noch zomer meegemaakt. Nu we hebben ook 2 jonge kindjes die supergraag buiten spelen. Nu ben. Ik toch wel bang voor de bijen en vooral wespen. Voor de bijen op afstand te houden was ik van plan om lavendel te planten omdat ik weet dat ze hier graag in vertoeven. Heb dit trouwens ook gezien op terras van een brasserie. Geen enkele bij kwam me lastig vallen.
Deze wou ik dan ook planten aan de straatkant omdat daar ook het meeste zonlicht is en hopelijk vliegen de bijen dan ook 10 meter verder vanuit de tuin naar de lavendel.
Nu voor wespen heb ik niet direct een oplossing. Ik heb wel gelezen van koffie en kruidnagel of een takje van een tomatenplant.
Kan ik dan niet evengoed een tomatenplant plaatsen in de mini moestuin bak? Dit is dan in de tuin zelf. Hier komen dan ook uiteraard nog wat aardbeien, munt, basilicum enzo bij.

Nu om het een beetje te verduidelijken ons grond dus huis en tuin is niet veel groter dan een are.

Alle informatie is welkom.. Of als mijn redeneringen verkeerd zijn
zaterdag 23 maart 2019 - 08:53
jdcoster

Jdcoster

Een citaat van Karl Förster was: "Ook de kleinste tuin is een levenslange opgave".
Die opgave zal voor u allereerst beginnen met u beter te informeren over de insecten die u vanaf nu soms in uw tuin zult waarnemen. Van bijen- en wespensoorten alleen al zijn er in onze streken meer dan 300, waarvan er slechts enkele kunnen steken.
Ik kan u al zeggen dat honingbijen totaal niet geïnteresseerd zijn in mensen. Ze verdedigen enkel hun broednest. Zolang u niet begint te imkeren in uw tuintje, en dat lijkt mij geen gevaar met uw fobie, zal dat geen probleem vormen.
Enkele wespensoorten worden in de late zomer aangetrokken tot zoetigheid en daar zult u rekening moeten mee houden, als u zoiets buiten op tafel zet. Dek het af. Verder zullen die wespen ook slechts steken om hun broednest te verdedigen. Zo bang zijn is dus nergens voor nodig. Plaats gewoon in uw tuin wat u mooi vindt.
zaterdag 23 maart 2019 - 10:00
Polplastron

Polplastron

Nu we hebben ook 2 jonge kindjes die supergraag buiten spelen. Nu ben. Ik toch wel bang voor de bijen en vooral wespen.


Leer uw kinderen omgaan met deze dieren i.p.v. uw eigen angst op hen te projecteren!
Mijn 3 jonge kindjes zijn intussen uit de kluiten gewassen pubers. Van kleinsaf hebben wij hen geleerd niet te slaan naar wespen en kalm te blijven als deze toch, enigszins opdringerig, rond hun hoofd kwamen zoemen. Sluit even de ogen en mond tot het beestje weg is en alles is ok.
Glazen worden hier 's zomers altijd afgedekt en drinken uit blikjes of flesjes is not done (tenzij deze ook weer worden afgesloten).

Wat bijen en hommels betreft, is er totaal geen gevaar!
zaterdag 23 maart 2019 - 16:47
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Sorry het is geen fobie wat ik heb. Het is eerder de schrik van het onbekende omdat we hier nog geen zomer hebben meegemaakt. Ik probeer mijn dochter 6 jaar ook uit te leggen dat ze niet moet slaan ernaar. Maar gewoon blazen heb dit in een artikel gelezen. De kleinste is nog geen 2 jaar en is niet bekend met deze kleine vliegertjes. Dus het is vooral uit bescherming voor hun dat ik dit vraag. Ik wil geen wespen bijen of hommels vangen met siroop of zoetigheid maar gewoon op afstand houden met plantjes waar zij van houden. Dus mijn vraag is ook vooral kan ik de bijen op een afstand houden door lavendel te planten op 10 meter afstand ongeveer van de tuin waar wordt gespeeld en buiten gegeten.. Kan ik voor de wespen ipv een tomatenstokje gewoon tomaten planten omdat ze niet van deze geur houden? Deze beestjes doen zoveel voor onze natuur dus ben ik bereid om ze ook een veilig plekje te geven.
zaterdag 23 maart 2019 - 17:23
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Sorry het is geen fobie wat ik heb. Het is eerder de schrik van het onbekende omdat we hier nog geen zomer hebben meegemaakt.

Dat is heel begrijpelijk! Je angst is gegrond en dus geen fobie! Door je echter kennis te geven over hoe het een en ander in werkelijkheid functioneert, hopen wij hier jouw angst weg te nemen.

Ik probeer mijn dochter 6 jaar ook uit te leggen dat ze niet moet slaan ernaar. Maar gewoon blazen heb dit in een artikel gelezen. De kleinste is nog geen 2 jaar en is niet bekend met deze kleine vliegertjes.


Blazen vind ik ook niet meteen de beste methode; een wesp zou dit ook als bedreiging kunnen zien.

Kleine kinderen zijn van nature geboeid door de natuur en de wezentjes die er in leven; dat weet ik als vader van 3 kinderen en vanuit 22 jaar ervaring als leerkracht. Vanuit dat laatste weet ik ook dat een groot deel van de kinderen niet de juiste informatie heeft gekregen over de verschillende insecten (en die informatie hebben zij van hun ouders en helaas ook van leerkrachten die met onvoldoende kennis van zaken een uitleg geven )

Laat ons beginnen (en sorry voor de 'onderwijzende' toon) met het verschil tussen een aantal diertjes:

1) Muggen, dazen en steekvliegen zijn dieren die je komen lastig vallen om bloed te zuigen; zij kunnen niet anders gezien bloed hun voedsel is. Tegen deze dieren is weinig te ondernemen buiten bepaalde middeltjes smeren met wisselend resultaat. Als deze dieren bij je bloed hebben gezogen is het effect meestal dat dit jeukt of zelfs (kortstondig) pijn doet, maar verder hebben de meeste mensen er geen last van. Tegen deze diertjes helpen geen planten gezien zij geen nectar of stuifmeel zoeken en verhalen dat bepaalde geuren hen zouden verjagen lijken vaak toch eerder volksgeloof dan wetenschap.

2) Wespen: er zijn heel wat verschillende soorten die er heel verschillend uitziet, maar laat ons het hier enkel over de 'limonadewesp' (eigenlijk de gewone wesp of de Duitse wesp) deze dieren zijn erg nuttig gezien ze heel veel insecten vangen. Maar in de zomer hebben wij mensen er vaak last van omdat zij dan ook op zoetigheid afkomen en wij net op dat moment graag met een drankje in de tuin zitten. Ook vlees is in die periode erg geliefd (en dat is net het bbq-seizoen). Deze wespen hebben echter geen enkele zin om je te steken gezien het hen geen voordeel geeft. Maar als ze bedreigd worden, zullen ze niet aarzelen hun angel te gebruiken en dat kunnen ze meer dan één keer! Een wespensteek is over het algemeen ongevaarlijk tenzij men last heeft van een specifieke allergie of de steek in de mond gebeurt.
VOORKOMEN: Limonadewespen zijn niet weg te houden met planten; deze interesseren hen minder dan het glas cola of limonade. Daarom is het interessant om eten en drinken goed afgedekt te houden. Zorg ervoor dat je kinderen leren kijken in hun glas alvorens te drinken en laat hen nooit uit blikjes of flesjes drinken tenzij met een rietje.
Als een wesp toch rond het hoofd of lijf komt zoemen, laat de kinderen dan rustig blijven (en blijf zelf ook rustig) en eventueel de ogen en mond even sluiten.
Zie ook hier: https://wespennest.vlaanderen/alles-over-wespen

3) Bijen en hommels: deze komen niet op eten of drinken af. Ze zijn enkel geïnteresseerd in nectar en stuifmeel. Jij en je kinderen kunnen ze rustig observeren. Ze zullen je enkel steken als je het nest bedreigd. (Ook je hand óp een hommel zetten dat je wel een 'knauw' opleveren, vraag niet hoe ik dat weet ...) De gevolgen van een eventuele steek zijn meestal onschuldig tenzij er weer een specifieke allergie in het spel is. Gezien je niet meteen bijen of hommels in je mond zal steken, is het gevaar dat je daar een steek oploopt quasi nihil.
VOORKOMEN: Gezien deze dieren geen overlast veroorzaken, mag je ze rustig in de tuin laten vliegen. Hen 'weghouden' met planten is niet nodig. Zet echter maar wat lavendel en andere interessante planten in de tuin en observeer samen met je kinderen hoe de bijen en hommels eten verzamelen voor hun nest. Met een beetje geluk ontdek je dan ook nog een paar solitaire bijen zoals metselbijen, klokjesbijen, ... Mijn kinderen waren er in elk geval dol op!

4) Zweefvliegen: deze vliegen hebben de zelfde kleuren als bijen en wespen, maar zijn volledig onschadelijk. Ze zijn te herkennen aan hun grote ogen en hun vermogen om 'stil' te blijven hangen in de lucht. Zij komen wel op bloemen af, maar dus niet op eten of drinken op tafel. Je zult ook van hen dus geen last hebben.


Dus mijn vraag is ook vooral kan ik de bijen op een afstand houden door lavendel te planten op 10 meter afstand ongeveer van de tuin waar wordt gespeeld en buiten gegeten..


Zoals ik hierboven al schreef is het niet nodig. Wel zou ik niet meteen bloeiende planten vlak naast een schommel of aan het einde van een schuifaf zetten omdat een verpletterde hommel nu eenmaal toch wel van zich afbijt. Voor de rest staan er hier in de tuin ook heel wat bloeiende planten in het speelveldje en ook het gras staat vol klaver waardoor de kinderen wel weten dat ze als die in bloei staat, best even sandalen aandoen in de tuin i.p.v. op blote voeten over de klaver te lopen!

Kan ik voor de wespen ipv een tomatenstokje gewoon tomaten planten omdat ze niet van deze geur houden? Deze beestjes doen zoveel voor onze natuur dus ben ik bereid om ze ook een veilig plekje te geven.


Zoals ik hierboven al schreef hebben geuren maar een beperkt effect op wespen. Als zij eten denken gevonden te hebben op jouw picknicktafel zal (bijna) niets hen daarvan weerhouden. Er zijn heel wat huis-tuin-en-keuken-middeltjes die allemaal een beetje kunnen helpen, maar 100% helpt niets. Overigens blijven wespen niet weg van bepaalde geuren, maar lijkt het wel dat bepaalde geuren de geur van eten e.d. wat maskeren. Je zal echter veel tomaten moeten planten om dat te doen werken!

Ik vind het alvast super dat je deze vraag hier stelt en vooral je laatste zin doet mij enorm deugd. Mijn excuses als mijn vorige berichtje nogal 'kort door de bocht' overkwam: ik was een beetje te snel met mijn reactie!

Weet echter dat ook ik als ouder destijds heel erg gewaakt heb over de veiligheid van mijn kinderen, maar dat het bij ons zonder veel grote problemen intussen al 14 jaar goed loopt! Haha!

Groeten,
Pol
zaterdag 23 maart 2019 - 20:26
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik heb toch het idee dat hier een overbezorgde moeder aan het woord is.

Van waar die angst? Hele generaties zijn opgegroeid in een landelijke omgeving waar bijen, hommels en wespen vertoefden. Ik ben vroeger ook een paar keer gestoken door wespen. Het doet even pijn maar gaat redelijk snel over (azijn deden wij er altijd op). De kans dat er complicaties optreden na een steek door wesp & co. is echt miniem en vele malen kleiner dan de kans om de Nationale Loterij te winnen.

Als je niet wil dat er geen bijen, hommels of wespen in je tuin komen dan kun je het beste je tuin asfalteren en die van de wederzijdse buren ook maar meteen. Je kinderen ook geen zoetigheid of frisdrank meer voorzetten (zeker niet buiten in de tuin!) want daar zijn wespen dol op.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 23 maart 2019 - 20:30
Polplastron

Polplastron

Ik heb toch het idee dat hier een overbezorgde moeder aan het woord is.

Dat is een begrijpelijke reactie, maar besef dat het jouw oordeel is! Onbekend maakt onbemind en als een angst reëel lijkt is bezorgdheid een gezonde en terechte reactie. Ik hoop dat mijn uitleg en die van Joël een beetje duidelijkheid heeft gegeven.

Als je niet wil dat er geen bijen, hommels of wespen in je tuin komen dan kun je het beste je tuin asfalteren en die van de wederzijdse buren ook maar meteen.

Haha! Helaas zal ook dat geen afdoend effect hebben! Ik observeerde met een hele speelplaats kinderen ooit metselbijtjes in de scheuren in de schoolmuren in het midden van Antwerpen op een plek waar ogenschijnlijk geen bloem te bespeuren was.
En wespen die vind je ook in het midden van de stad op de terrasjes; al zal het inderdaad iets minder zijn dan op het platteland!
zaterdag 23 maart 2019 - 20:42
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Ja uiteindelijk ben ik ook gewoon overbezorgd en ik ben opgegroeid in een klein boerendorp waarvan jullie wss niet eens weten waar het ligt. Ik ben een persoon die heel graag in de natuur komt en ook houdt van de rust die het uitstraalt. Mijn tuin asfalteren is geen optie want zoals ik al ben begonnen met het eerste bericht heb ik toch wel heel duidelijk gemaakt dat ik lavendel wil plaatsen omdat ik weet dat bijen hier graag inzitten.. Ik bedoel hier niet mee dat ze niet op mij moeten zitten maar mooi veilig in een eigen plekje waar ze ook van kunnen genieten net zoals mijn kids willen genieten van het buiten spelen. Ik vind het heel jammer dat ik hier wordt afgebroken terwijl ik alleen maar op zoek ben naar een oplossing dat alles ten goede komt... Ik heb ook vermeld dat ik geen limonade / siroop val wil maken... Dus dit betekent ergens toch ook wel dat ik liefde toon voor de natuur. Bedankt polplastron voor alle leuke Informatie... Ik ga het sowieso deze zomer aankijken wat er allemaal langskomt want heb enkel gras en klimop buiten niet 1 mini madeliefje ???? of paardenbloem... En zou ik veel bijtjes zien dan haal ik sowieso lavendel in huis..
zaterdag 23 maart 2019 - 21:24
jdcoster

Jdcoster

Het is niet omdat we die overbezorgdheid raar vinden en dat laten blijken dat we u afbreken. Ik ben een imker, ik ontvang jaarlijks enkele schoolklassen en ben daarnaast soms ook bezig met bijenhotelletjes maken, samen met kinderen om hen wat over bijen te leren. Ik zal er blijkbaar moeten aan wennen dat er veel mensen tegenwoordig niets meer van insecten afweten. U kreeg wellicht nooit die kans ... .
Naast lavendel, die wel allerlei bijen en hommels aantrekt, maar ook maar een beperkte bloeitijd heeft, zou ik nog wel meer planten willen aanraden om het bloeiseizoen te rekken. Plaats er in de zomer ook eens een vlinderstruik of Verbena bonariensis bij en voor in het voorjaar een mix van sneeuw- of lenteklokjes. Een paar planten die tot oktober bloeien en bijen aantrekken zijn Sedum spectablesoorten en Persicaria amplexicauilis.
Dat zal visueel ook een mooier beeld geven dan een rijtje met enkel lavendel. Als u de planten niet kent kunt u er wel naar vragen in tuincentra. Het zijn courante planten.
Ik wil er ook nog eens op wijzen dat zowel bijen- als wespenbezoek, volledig ervan af hangt of er imkers in de buurt kasten staan hebben en voor wespen, of er zich nesten in de buurt bevinden. Als u deze laatsten kunt lokaliseren kunt u ze laten vernietigen door de brandweer. Bezoek van solitaire bijen en hommels hangt vooral af van de soortenrijkdom van de planten en bomen in uw woonbuurt.
zondag 24 maart 2019 - 10:00
Dany

Tekst aangepast

Dany

Vorig jaar heb ik in het voorjaar op een stukje grond van ongeveer 20 m² Phacelia gezaaid, het bloeit een hele zomer met mooie blauwachtige paarse bloemen en alle dagen minimum 100 bijen gelukkig gemaakt. Het maakt dan ook heel veel zaad dat nu al aan het kiemen is dus ik denk dat de bijen hier terug gelukkig gaan zijn dit jaar.

Voor Polplastron, bedankt voor de uitleg betreft bijen en wespen.
zondag 24 maart 2019 - 10:36
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Krijg net bezoek.. Ik denk niet dat ik imkers in de buurt heb. Mijn opa en nonkel hebben zelf alle2 bijenkasten gehad voor hun eigen honing die trouwens heel lekker was. Bedankt voor de info van wat ik kan plaatsen voor ze een plekje te geven. Ik zal de navraag doen van deze planten zodat ik ook weet waar ik ze het beste kan plaatsen.

Allemaal Beestjes

zondag 24 maart 2019 - 10:38
Verena Kerkhofs

Tekst aangepast

Verena Kerkhofs

Ik heb wss wel een nest of iets dergelijks in de buurt. Wou net de was ophangen en ze vliegen rond met een 10tal. Even opletten van waar ze komen of naartoe gaan want heb niks in de buurt met nectar of wat ze kunnen bestuiven tenzij klimop ook bijen aantrekt.. Zo te zien waren ze op zoek.. Ze zijn alweer vertrokken. Btw ik weet dat er diverse werkers zijn bij bijen net zoals bij ons.. Je hebt de koningin de grote baas. Dan zijn er die het nest verdedigen en ook die opzoek gaan naar een plekje waar ze kunnen werken. Bijen leggen elkaar de weg uit door rond elkaar te vliegen zodat ze weten waar ze naar toe moeten gaan. Dus ik ga dit zeker ook aan mijn oudste uitleggen zodat ze weet dat ze gene schrik moet hebben. Ze is ook al heel vaak gestoken geweest ook als ze stil stond. Dus jaar schrik is wel terecht hoop dat ik haar kan helpen met het te overwinnen.
zondag 24 maart 2019 - 11:07
LH  van Gorp

LH van Gorp

Ik zit met een vraag over vlinderstruiken. Maar vóór ik die stel heb ik (door de discussir op dit forum uit 2019) het gevoel dat ik eerst moet zeggen dat ik echt van de natuur houd, het belang van insecten in de tuin onderschrijf, in de zomer buiten geen limo of zoetigheid gebruik enz. enz.
Ik heb gewoon buitenproportioneel last van wespen ( bijen, muggen steekvliegen enz) en ik houd het erop dat ik wespen 'aantrek' omdat ze zomaar op mij neerstrijken. Als je dan je hand op de verkeerde plek zet, kan dat door die beestjes als aanval worden opgevat.
Zo belandde ik b.v. op IC. Ik kreeg een anaf. shock.

Nu mijn vragen:
* Trekt de paarse vlinderstruik wespen aan?
*Zijn er plantjes te noemen die ik beter niet in mijn tuin kan planten?
Vg
zaterdag 15 mei 2021 - 15:17
jdcoster

Jdcoster

Als u buiten niets aantrekkelijks voor wespen verbruikt is het zeer verwonderlijk dat ze n de dichte burt komen, tenzij uw buren wel tafelen met zoetigheden en frisdranken. Het zou natuurlijk kunnen dat er dan in de heel dichte buurt een nest zat en dan verdedigen ze wel dat nest. Anders zijn er weinig planten die u moet mijden in de tuin buiten fruit (druiven, peren, pruimen). Wespen komen niet, of nauwelijks af op planten, ook niet op vlinderstruiken. Bijen steken ook niet zomaar spontaan, ver van hun kast en komen ook niet op zoetigheden af. Sterke geuren ( alcohol, sterke parfums, zweet) kunnen mogelijks al eens agressiviteit opwekken en zweet zeker bij dazen, die ik nog de meest lastige insecten vind. Ik denk dat u gewoon eens pech gehad hebt en door uw bijengifallergie, één op vierhonded mensen heeft die, nu extra bang.
De wespen weglokken met gistend en rottend fruit, ergens ver in de tuin en wesenvallen hangen wil nog wel helpen.
zondag 16 mei 2021 - 09:28
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Ik heb ooit gelezen en weet niet als het klopt maar wespen houden niet van tomatengeur.
maandag 17 mei 2021 - 09:02
PeterC

PeterC

Bijen en hommels geven nooit problemen, moeten we het niet over hebben.
Wespen. Als je ze lokt met allerlei zoetigheden in de zomer moet je niet schrikken als er al eens één opduikt.
Muggen en dazen. Muggen dat is iets voor 's avonds. Beetje kledij verzorgen en nauwelijks probleem. Maar dazen, inderdaad, dat zijn de lastigste van allemaal. Die kan je er niet van overtuigen dat ze niet welkom zijn. Hier waar wij wonen duikt er nu en dan eens één op, gelukkig zelden. Eindigt door de band met doodslag.
Vroeger als kind ging ik elke zomer logeren bij mijn tante en nonkel die een boerderij hadden. Op enkele van hun velden en weiden wemelde het van dazen, bij de andere nooit één gezien. Ik haatte het om te gaan werken op die velden/weiden waar de dazen zaten. Het mocht stikheet zijn maar ik had een lange broek aan en een hemd met lange mouwen. Mijn nonkel bewerkte het land toen nog met een paard. Dat beest zat echt onder de dazen. Vreselijke beesten.
donderdag 20 mei 2021 - 20:12
Verena Kerkhofs

Verena Kerkhofs

Peter wat zijn dazen?
zaterdag 26 juni 2021 - 12:08
Tuinprins

Tuinprins

Zijn een soort bloedzuigers. Bij ons heten die ook wel (dialect) 'blindaas', door sommige verbasterd tot 'blinde haas'.

http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i004350.html

Kunnen zeer irritant zijn, ook voor vee m.n. paarden.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 26 juni 2021 - 12:33
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Vorig jaar een nest van Gewone wesp (Vespula vulgaris) onder het dak van de bijkeuken. We konden gewoon buiten zitten, terwijl de wespen boven ons hoofd in en uit vlogen. Vooral ook omdat er genoeg bloemen in de tuin staan waar ze naar toe gaan.
Je moet alleen opletten met zoetigheid, want dit is de lastigste soort. In de herfst moet ik oppassen met door vogels aangepikte appels in de boom, want daar gaan de wespen in. Zoals gezegd. Honingbijen en hommels zijn al helemaal geen probleem. Als jij of je kinderen niet allergisch zijn is er zelfs met een steek niet zoveel aan de hand.
Dazen kunnen heel irritant zijn (Alleen de vrouwtjes). Soms een klein teekje. Daar moet je ook op letten. Maar verder lekker genieten van de tuin. Het verkeer is gevaarlijker voor kinderen. Ook daar moeten ze mee leren om te gaan.
Op de link de soorten, die in onze tuin rondvliegen. http://www.tuin-thijs.com/wespen,bijen,hommels.htm
Schaf in ieder geval een leuk insectenboek voor je kinderen aan en leer ze rustig te bewegen in de buurt van insecten, zodat ze niet schrikken (behalve bij dazen en steekmuggen (de meeste soorten muggen steken niet))
zaterdag 26 juni 2021 - 13:04
PeterC

PeterC

Peter wat zijn dazen?


Dazen, en dan gaat het om de regendaas, dat is het vervelende beestje, prijs je gelukkig als je ze niet kent.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gewone_regendaas
Ze geven niet op. Je kan ze best laten landen waar je er goed bij kan en als ze dan met hun beetproces beginnen doodmeppen.

Hier komt er sporadisch eens één voor, maar hoe talrijk ze zijn is sterk afhankelijk van de locatie.
Als kind logeerde ik in de zomer vaak bij een tante en nonkel op de boerderij en er was zo één akker, als we daar op het land gingen werken dan had ik altijd een lange broek en een hemd met lange mouwen aan want ik wist dat het daar krioelde van de regendazen.
In die tijd werkte mijn nonkel nog met paard, en dat beest werd omzwermd door de dazen.
woensdag 30 juni 2021 - 20:15
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Regendazen kunnen er inderdaad wat van. Bij een meertje in de duinen zit vaak de Goudoogdaas (Chrysops relictus), een prachtige daas. Maar die lust ook wel mensenbloed. Deze op de foto mocht even in mijn vinger blijven steken om er goed op te staan.

Allemaal Beestjes

donderdag 1 juli 2021 - 08:21
PeterC

PeterC

Die daas ken ik niet. Ik dacht dat alleen de regendazen binnen de familie van de dazen van die vervelende bijters zijn.
donderdag 1 juli 2021 - 19:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon