menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Woelmuizen

Ga naar meest recente reactie

Nicolette

Nicolette

Jawel, woelmuizen op m'n landje (en zelfs in de kas!). Ik las in het grote handboek van VELT, dat je glazen flessen voor de helft kunt ingraven. Dit geeft een fluitend geluid waar ze niet van houden.

Heeft iemand hier ervaring mee??
Nicolette
vrijdag 18 mei 2007 - 20:33
Harry54

Harry54

Ja, hielp helemaal niks. De kat is ons beste middel om ze wat in toom te houden. (overigens hier zijn het vooral veldmuizen en spitsmuizen, die massaal in de maisvelden zitten. Daardoor hebben de uilen ook weer genoeg te eten en zo hoort het ook). Harry
vrijdag 18 mei 2007 - 21:35
Plantadvies

Plantadvies

Even gegoogeld.

A: Zet een dikke paal (doorsnede 10 - 15 cm) een flink eind de grond in. Geef daar elke dag een dreun op met een zware houten hamer. Vanwege de trillingen zouden de woelmuizen binnen een paar dagen verdwenen moeten zijn (gehoord van een boomgaardeigenaar in de Achterhoek).
A: Het schijnt dat ze er van door gaan als je hier en daar wat mest van een fret in een gang stopt. Kun je wel krijgen bij iemand die fretten kweekt.
A: Kamferballen (zgn motteballen) helpen ook hebben wij gemerkt, maar wat tegenwoordig kamferballen heet is meestal iets anders en giftig. Wat je ook doet -al of niet giftig- meestal moet je het regelmatig herhalen want ze komen steeds weer terug, nou ja, niet zijzelf, maar hun soortgenoten
A: Plaats flessen in de grond met de opening naar boven. De wind zorgt er voor dat er een fluitend geluid onstaat. Daar houden ze niet van.
A: Bollen van keizerskroon (voorjaarsbloeier) planten: Fritillaria imperialis. Deze geven een erg afstotende geur af. Normaal moet je deze in het najaar planten. Misschien kan de mollenplant (Euphorbia ..) hier ook tegen helpen.
A: Er bestaan ook verschillende ELEKTRISCHE TRILAPPARATEN die ook mollen weg zouden jagen. Of ze echt langdurig helpen is niet bekend.
A: Visafval, gier van allerlei plantaardig materiaal, als het maar hard genoeg stinkt.

bronvermelding: http://www.in-de-tuin.dds.nl/nl-tuinen/FAQ/faq12.htm



vrijdag 18 mei 2007 - 23:43
Tomby

Tomby

je moet natuurlijk zien dat je zelf nog in je tuin wilt rondlopen
zaterdag 19 mei 2007 - 00:32
hugo

Hugo

Fritillaria Imperialis Lutea,, deze helpt tegen mollen,, de andere soorten niet;; (woel)muizen kou je d'er echter niet mee weg

groetjes
zaterdag 19 mei 2007 - 02:01
Nicolette

Nicolette

Hartelijk dank allemaal!
Ik heb vanmiddag een aantal (lege!) flessen in de aarde gezet, en het waait dus ik ben benieuwd!
Nicolette

Heb geen hekel aan muizen hoor, maar ze moeten niet aan m'n planten zitten, dan worden we kwaaie vriendjes..............
zaterdag 19 mei 2007 - 02:31
Plantadvies

Plantadvies

dat kan ik me voorstellen Nicolette
zaterdag 19 mei 2007 - 03:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon