menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ijzerchelaat

Ga naar meest recente reactie

PaulPhillemon

PaulPhillemon

Hallo,
aan sommige planten dien ik ijzerchelaat toe. Het is een fijn bruin-rood poeder dat gemakkelijk oplost in water. Het dient om de planten gemakkelijker ijzer te laten opnemen en zodoende een mooie groene kleur te geven.
Is er iemand die de eigenlijke samenstelling van ijzerchelaat kent? Op het forum kan ik enkel vinden dat chelaten het opnemen van het nuttige bestanddeel gemakkelijker maakt voor de planten.
Is het bv verwant met ijzersulfaat dat gebruikt wordt voor het ontmossen van gazon?
Alleszins bedankt voor mogelijke reakties,
Paul
maandag 1 oktober 2007 - 11:12
semperfi

Semperfi

Hallo Paul,
Chelateren van een mineraal, in dit geval ijzer, is het verbinden van het mineraal met een aminozuur.
Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Dus chelaten zijn organische verbindingen met een mineraal, IJzersulfaat is een anorganische verbinding.

Waarom doet men dat ? Mineralen worden soms te traag of slecht door organismen opgenomen. Deze organismen kunnen in dit geval planten zijn maar ook dieren ( of mensen ).
Zo zullen veel mineralen in multivitaminepillen chelaten zijn : de dunne darm herkent het aminozuur als een vriend en laat het ijzer dus binnen naar de bloedbaan .... een soort dekmantel dus.
Voor planten idem dito ....
Enige nadeel chelaten zijn erg duur , maar je moet er veel minder van gebruiken.

Sorry voor de lange uitleg

Grutjes,
Bob
maandag 1 oktober 2007 - 14:48
PaulPhillemon

Tekst aangepast

PaulPhillemon

Hallo Bob,
hartelijk bedankt voor de (lange!) uitleg.
Ik wil hier twee foto's bijvoegen van een plant die tweemaal ijzerchelaat heeft gekregen;
voor de behandeling; het nieuwe blad is volledig egaal geel uitgegroeid:
[afbeelding verwijderd niet-https]
na twee toedieningen: de bladrand wordt mooi groen. Het is duidelijk dat er nog een aantal keren ijzerchelaat zal moeten toegediend worden, vooraleer het ganse blad mooi groen zal zijn. (ik durf de concentratie niet te hoog maken)
[afbeelding verwijderd niet-https]
groeten,
Paul
maandag 1 oktober 2007 - 18:00
r_lodewijks

R_lodewijks

Ik heb dit probleem voornaamelijk met mijn hortensia's. Waar kan ik dit spul krijgen? Is het in de meeste tuincentra te koop?

Groetjes
zondag 13 april 2008 - 12:18
PaulPhillemon

PaulPhillemon

Hallo,
in de gewone tuin- en bloemenwinkel zal je het niet gemakkelijk vinden. Ik heb het hier gevonden in redelijk kleine hoeveelheid. Het is eigenlijk een Hydrangeakwekerij.
http://www.hovaria.com/
Groeten,
Paul
zondag 13 april 2008 - 14:07
krist

Krist

ik heb dit weekend een zak gekocht in de AVEVE om mijn gras te strooien tegen het mos. Volgens de verpakking zat er ijzerchelaat in tegen het mos. Het grote voordeel hiervan is dat je geen roestvlekken krijgt op uw terrastegels, dit in tegenstelling tot ijzersulfaat.
maandag 14 april 2008 - 09:52
PaulPhillemon

PaulPhillemon

Hallo Krist,
gaat het om zuiver ijzerchelaat, of om een produkt waarin een deel ijzerchelaat in verwerkt is? Dan is het toch belangrijk om te weten wat er nog in verwerkt is! Zuiver ijzerchelaat, opgelost in water, is uitsluitend voor de groene kleur van de planten.
Paul
maandag 14 april 2008 - 11:48
krist

Krist

het was een vrij dure zak (€ 45) voor 20 kg en dit om het gras een groene kleur te geven, het mos te bestrijden en selectief onkruid te verdelgen (oa paardenbloem) : dus, vermoedelijk niet enkel en alleen ijzerchelaat. Volgens de zak zat er o.a. ijzerchelaat in waarbij men uitdrukkelijk vermelde dat de inhoud geen roestvlekken op tegels achterlaat. Welke de andere bestanddelen waren, weet ik niet meer. De inhoud ligt sinds zaterdag op mijn gazon en de zak zelf bij het vuilnis.
maandag 14 april 2008 - 12:53
PaulPhillemon

PaulPhillemon

met een selectieve onkruidverdelger erbij zou ik het niet wagen dit aan cultuurplanten toe te dienen.
Paul
maandag 14 april 2008 - 17:22
hanninkj

Hanninkj

Ijzer chelaat is een gemakkelijk oplosbare ijzerverbindinding. Je hebt hier maar zeer weinig van nodig nl: 1 mespuntje per liter. Ik geef dit om de 3 weken. Het blad blijft veel groener en de planten groeien beter. Alleen bij zeer speciale bedrijven te koop. Gebruik alleen zuiver Ijzer chelaat!
dinsdag 15 april 2008 - 12:45
printemps

Printemps

hallo

ik denk dat je moscide van edialux moet nemen
dat is volgens mij ijzerchelaat
maar ben niet 100 procent zeker

mvg
an
donderdag 17 april 2008 - 22:04
Merkelijkheid

Tekst aangepast

Merkelijkheid

Bij Hortus hebben we een mooi artikel geschreven over ijzerchelaat https://www.hsibv.com/nl/ijzerchelaten/ijzerchelaat-eddha-planten misschien leuk om eens te lezen!
dinsdag 21 juni 2022 - 10:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon