menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kraaien plaag

Ga naar meest recente reactie

Elvire

Elvire


Ik word er niet goed van!! Sinds 2004 voorjaar teisteren een aantal kraaien onze tuin en woning. Ze gaan zitten op de vensterbanken en pikken dan tegen de ramen. De reden zou zijn dat ze hun eigen spiegelbeeld zien en dat zien als een vijand die hun territorium bedreigt. Ze tikken de stopverf rond het glas eruit en bevuilen alles, maken ons wakker s'morgens en ergeren ons sindsdien continu, zonder een seizoen over te slaan...
Wat we al probeerden : de ramen af geplakt met zelfklevende folie...dan zien ze hun spiegelbeeld niet meer...zinloos, ze trekken het gewoon van de ramen af!
Glinsterende alumunium stroken die hiervoor worden verkocht, geen zin. Helpt enkele dagen en schrikt dan niet meer af!
Slingers van een verjaardagsfeestje... geen effect!
Ze opschrikken door tegen de glazen te slaan als ze in de buurt zijn...helpt niet.
Als laatste spanden we aan elke vensterbank nylon draden, 3 boven elkaar om te verhinderen dat ze op de vensterbank komen zitten....ze gaan er gewoon bovenop zitten!!!
Wie o wie weet er raad?? we laten nu de rolluiken de hele dag nere en leven in het donker...sinds 2004...
HELP!!!
donderdag 27 juli 2006 - 20:52
Markie

Markie

Oei, dat lijkt wel op een verhaal van Alfred Hitchcock...
donderdag 27 juli 2006 - 21:05
martine

Martine

ja, da's akelig, he. hier zitten ze ook dichtbij, op muur van terras, en krijsen vreselijk.
ik heb al gemerkt dat als er nog een beetje poezeneten staat ze nog dichterbij komen; ik weet niet of dit bij jullie het geval is?
Martine
donderdag 27 juli 2006 - 21:26
Zandblauwtje

Zandblauwtje

Dat is zeker straffe kost. Niet te doen zo.
Vroeger mocht dat afgeschoten worden,
maar nu met al die beschermde soorten
is het was anders. Dan hingen de mensen
gewoon een dode vogel aan een paal of zo
en werkte dat afschrikkend.
Informeer eens op het gemeentehuis wat
de mogelijkheden zijn. Als het echt zo erg is
kun je ook foto's meenemen om te bewijzen.
Tegen duiven kan veel gedaan worden en dat
is mijn inziens toch eenzelfde verhaal.
Groetjes.


















donderdag 27 juli 2006 - 21:26
Elvire

Elvire

Ja....
ik volg het allemaal...
Dode kraaien helpen niet. Vorig jaar kregen de jagers hier toestemming om er een (groot) aantal af te schieten. Overal hingen kadavers...zonder resultaat.
De gemeente belde ik, geen reacties verder.
De mannen van het natuurhulpcentrum opperden meteen dat ik dan wel in een spiegelpaleis woonde...maar ook dat is niet zo! Zij wisten ook geen raad.
En let maar op met dat poezenvoer...hier eten ze uit de voederkom van de hond die lijdzaam in zijn kooi toe kijkt hoe de beesten de restjes op eten!!
Mijn zus meent dat dek kraaien bij hen weg bleven na de installatie van een aparaatje wat een hoge pieptoon produceert voor de ratten... Iemand ervaring?
Elvire
donderdag 27 juli 2006 - 21:38
Adrienne

Adrienne

Oei Elvire,

Da's vree triest.
Ik wou da'k je raad kon geven.
Maar ik zou ook niet weten wat te doen.

Ik wens je succes en hoop dat er snel een oplossing uit de bus komt!!!

gtjs adrienne
donderdag 27 juli 2006 - 21:59
hofknoeier

Hofknoeier

Ja echte rotbeesten zijn het ,hier gelukkig niet veel last van,er zijn er in Belgie eigenlijk niet echt veel denk ik.
Ben al een paar keer in Tsjechie geweest en daar kan je pas echt spreken van een plaag,(zaten daar met wel een paar honderden op de velden).
Mischien kan je eens proberen met stikkers van roofvogels op je ramen te kleven,ik weet niet of dit helpt want eigenlijk zijn het nogal franke beesten.
donderdag 27 juli 2006 - 22:10
Fons

Fons

Kraaien eten graag stopverf,ten tijde dat ik mijn serre geplaatst had kwamen ze ook de stopverf wegpikken zodat ik onmiddelijk de stopverf moest overschilderen.Tegenwoordig kan men die stopverf vervangen door dichtingsmastiek.
Groetjes Fons.
donderdag 27 juli 2006 - 22:57
Elvire

Elvire

Hallo,

Wij hebben oude ramen in de schuur met stopverf die de kraaien inderdaad ook uit pikken maar in de ramen van het huis zit er rubber dichting. Die vernielen ze ook! zelfs het rubber wat zit in de geleider van het rolluik moet eraan geloven!
En als je denkt dat in Belgïe niet zo veel kraaien zitten... ik nodig je uit om te komen kijken!! Vorig jaar mocht er hier gejaagd worden op de kraaien (speciale toestemmingvan de gemeente!) maar nu...het valt niet eens op dat er meer dan 300 geschoten werden vorig jaar!!
Ze mogen er van mij rustig zijn, dat niet, maar ze moeten van onze ramen af blijven!!

Elvire
zondag 30 juli 2006 - 22:34
Leentje

Leentje

Elvire,

Heb ook geen enkel idee wa je zou kunnen doen.
Is echt wel heel erg!
Zouden katten ze niet wegjagen?

Groetjes,
Leen
maandag 31 juli 2006 - 00:08
natuurmanjak

Natuurmanjak

Hallo Elvire ik heb met aandacht uw probleem gelezen en je kan het volgende proberen als er eten staat eten ze alles op volgens ik lees je probeerd dat eens,geef ze zo veel eten als je kan,voorbeeld brood,maar geen droog brood,neem een kom verbrijzel daar een brood in,haal van een doe het zelver een fles metilalcool giet dat over uw brood,dat het brood goed vochtig wordt,meng dat met je handen,het mag geen pap worden,zet nu de kom waar het meeste kraaien zijn en hou dat van ver in het oog en kijk wat er gebeurt eten ze er van goed !!! na een klein poosje zijn ze dronken en deze kunnen niet meer vliegen en vallen om, je hoeft ze maar op te rapen en in een zak te stoppen,proberen en als dat niet lukt ga je een stap verder,hier is er geen gevaar voor de mens,de volgende stap wel,dat leg ik dan uit groetjes Guido = natuurmanjak.
maandag 31 juli 2006 - 00:38
Maxpowa

Maxpowa

Hallo Elvire ik heb met aandacht uw probleem gelezen en je kan het volgende proberen als er eten staat eten ze alles op volgens ik lees je probeerd dat eens,geef ze zo veel eten als je kan,voorbeeld brood,maar geen droog brood,neem een kom verbrijzel daar een brood in,haal van een doe het zelver een fles metilalcool giet dat over uw brood,dat het brood goed vochtig wordt,meng dat met je handen,het mag geen pap worden,zet nu de kom waar het meeste kraaien zijn en hou dat van ver in het oog en kijk wat er gebeurt eten ze er van goed !!! na een klein poosje zijn ze dronken en deze kunnen niet meer vliegen en vallen om, je hoeft ze maar op te rapen en in een zak te stoppen,proberen en als dat niet lukt ga je een stap verder,hier is er geen gevaar voor de mens,de volgende stap wel,dat leg ik dan uit groetjes Guido = natuurmanjak.


Ge doet uw nickname in elk geval geen eer aan, beestenbeul.

Van methanol of Methyl alcohol, zullen ze niet zat worden, daar wordt ge ofwel blind of in de dosis die gij voorschrijft gewoon dood van. Methanol is even gevaarlijk voor de mens als voor andere beesten.

Ga de vogels eens te lijf met de waterslang, mischien leren ze na een par keer wel dat ze moeten wegblijven van uw ramen.

Steven
maandag 31 juli 2006 - 14:22
Zandblauwtje

Zandblauwtje

Dat is natuurlijk geen erg diervriendelijke methode.
Maar aan de andere kant , als je zoals Elvire
voortdurend zo lastig gevallen word, zou je alles proberen.
Het kan echt heel erg zijn en waarschijnlijk onderschatten
wij het probleem. Ze laten zich door een waterstraal niet wegjagen.
Op de terreinen van het bedrijf Daikin is enkele jaren geleden
hetzelfde gebeurd. Auto's werden bijna gesloopt om de rubber
van tussen de ramen te trekken. Ook de ramen van het gebouw
moesten eraan geloven. Wat ze daar uiteindelijk mee gedaan hebben
weet ik niet. Misschien weet wel iemand het en komt er een oplossing
voor je probleem. Groetjes.
maandag 31 juli 2006 - 17:13
Markie

Markie

Die beesten hebben hier geen natuurlijke vijanden, behalve hooguit de honger.
Als ze dus met teveel zijn moeten we ingrijpen.
Of je dat nu "beulen" vindt of niet.
Ze verstoren trouwens ook stevig het evenwicht in de natuur doordat ze de jongen van klienere vogels roven, die hebben geen kans meer in de buurt van zo'n kraaienplaag.
maandag 31 juli 2006 - 20:16
Elvire

Elvire

Het is inderdaad niet diervriendelijk, het idee van de methanol...en een waterslang is geen optie, daarvoor zijn die dieren veel te geveinsd!! Maar het is wel zo dat we nu inderdaad zo ver zijn dat we alles, waarvan we ook maar een klein beetje hopen dat het helpt, zullen proberen. Ik had ook al gedacht medicijnen te verstoppen in het eten van de hond (en de hond tijdelijk te verhuizen) maar vermoed dat ze dan ook weer onraad ruiken!!
En de PLAAG wordt inderdaad onderschat!!! Bij alles wat je doet moet je eerst na denken. We zijn net gaan fietsen... Voor we vertrekken eerst de ronde maken om alle rolluiken neer te laten checken of we geen enkele vergeten... We lieten de rolluik van de schuifraam naar boven (onze planten krijgen te weinig licht anders, dat zie je ze nu al aan), die raam staat onder een afdak waar het tuinstel staat en een opvouwbare wasdraad voor de raam gezet met wasgoed erop!!! Vergeet het, ook nu zijn ze wel geweest en kan ik, indien ik zin heb de ramen weer wassen. De krassen die erop zitten die...daar doe ik niks meer aan. En de vlekken op de arduin neem ik dan nog voor lief. Ik ben er bijna panisch onder en kan soms huilen van miserie!! Mijn mooie spiegel met loodrand en bloembakje eraan heb ik al maar weg genomen (het lood trkken ze er gewoon vanaf) en de 2 geraniums die er tot 3 keer toe werden uit gegooid (met pot en al) zijn intussen ook niet meer...
Misschien houdt het ooit op..., ijle hoop vrees ik.
maandag 31 juli 2006 - 20:25
hugo

Hugo

www.diergedrag.nl/N_grp_8-1.html

misschien is dit wel iets voor jullie

groetjes
maandag 31 juli 2006 - 20:43
Maxpowa

Maxpowa

Dat idee van Hugo vind ik zeker het proberen waard, het systeem kost waarschijnlijk veel, maar als je iemand kent die iets van elektronica afweet, dan is het zeer eenvoudig zelf in elkaar te knutselen.

Ik denk dan aan een infrarood-sensor en een casette- of CD speler eraan met daarop geluid van roofvogels ofzo.

Steven
maandag 31 juli 2006 - 22:03
natuurmanjak

Natuurmanjak

Ja zoals ik lees heeft Steven geen last van kraaien,of ratten enz,maar als er moet ingegrepen worden om een plaag te weren moet je niet beginnen,met met geluiden of al zo een flauwe kul,Steven heeft zeker noch nooit kraaien aan het werk gezien,hij zou mij warschijnlijk geen beestebeul meer noemen als dat bij hem gebeurde,en Steven doe het dan met etylacool van deze wordt je niet blind maar wel dronken en dan kan je ze ook op rapen en in een zak steken,en dan wat ga je er dan mee doen, tien km van huis weg brengen en weer los laten, dan zijn er hondert in de plaats gekomen ,of ga je ze doden en ook dierenbeul spelen !!!!!!! en wat deden ze een paar jaar er voor tweehonder stuks neer geknalt ook dierenbeulen,en als er mollen in je grasveld zitten, als je er een hebt,wat doe je dan lijdzaam toe zien of dierebeul spelen,maar neen dat doe jij niet he,en als de katten je vissen uit je vijver of vogels uit je vogelkooi vangen ze krijgen er zeker de rest ook bij, dan zeker dan heb je er geen miserie meer mee !!!! ik denk dat je zelfs geen vlees eet want het komt van dierebeulen !!!!!! weet je wat voor je iemand verwijt voor dierenbeul hou uw hoofd wat schuin dan loopt uw verstand tezamen en kom je met een oplossing voor de dag waar het eind resultaat is dat je ook een dierebeul bent !!!!!! natuurmanjak
dinsdag 1 augustus 2006 - 03:27
cactelders

Cactelders

Das geen kattepis , maar toch is kattepis in vele dergelijke gevallen DE ( natuurvriendelijke ) oplossing . Neen geen stoeipoes haar gevoeg laten doen in Uw tuin maar een grote kat ( tijger, leeuw e d) dit kan door bij een regionale dierentuin( Harry Malter in het Gentse) heel beleefd Uw probleem uit te leggen en naar kuiswater van de hokken te vragen( water in het hok gegoten en terug opgevangen) dit in een verstuiver te doen en spuit er maar op los. Wel zal je ook honden en gewone katten afschrikken hoor!
dinsdag 1 augustus 2006 - 07:11
Maxpowa

Maxpowa

Natuurmanjak,

Ik heb inderdaad niet snel last van beestjes, of dat nu ratten, kraaien of katten zijn.

Ik heb kraaien wel al aan het werk gezien, maar wij zijn zogezegd de slimmere diersoort, die kraaien gaan op hun instinct af. Dan is het aan ons een oplossing te vinden die voor beide doenbaar is.

Ik heb momenteel geen gras, maar ik heb niks tegen een molshoop hier en daar, beetje platstampen en het gras komt wel terug een dezer dagen.

Ikzelf heb geen vijver, maar bij mijn ouders hebben we een net gespannen, geen reigers of katten die er nog aan beginnen, maar we maken ze ook niet dood.

De passieve oplossingen zijn meestal die die het langst helpen bij dergelijk problemen, want zoals je het zelf al aangeeft is uw alcohol oplossing maar tijdelijk.

Ik zal mij dan ook meteen bij deze excuseren dat ik direct uitvloog, maar dieren doden met vergif is niet alleen zielig voor hun, het moet ten alle tijden de allerlaatste oplossing zijn, dus nadat je alle andere geprobeerdt hebt.

Ik zal mijn hoofd maar terug recht houden nu!

Steven
dinsdag 1 augustus 2006 - 11:10
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Elvire,

Indien je toch de route van de sensor wil opgaan, dan kan jedie bvb kopen bij conrad (maar waarschijnlijk ook wel bij brico enzo...)

Gewoon kijken voor een losse PIR sensor, zou ergens tussen 7 en 10 euro mogen kosten.

En dan gaan oude radio/casette of radio/cd eraan inplaats van verlichting. Dat is al schappelijker dan 79 euro.

De geluiden zullen waarschijnlijk wel op het net te vinden zijn.

Mvg,
Steven
dinsdag 1 augustus 2006 - 11:17
natuurmanjak

Natuurmanjak

Allee Steven je bent een man op je plaats,dat het weer goed maakt,maarrrr voor een man van 28jaar en dan noch een die graag muziek maakt,liefst techno natuurlijk,kan jij die mensen eens een weekje helpen,breng wat vrienden mee en maak daar eens kabaal dat de kraaien wit worden van schrik, je ziet ze nooit meer weer!!!!!!! grapje maar wil je vogel geluiden, wel kies maar ( http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels/ maar vergeet het van vogel schreeuwen als ze de vogel die scheeuwt niet zien!!!! ze trekken zich dat niet aan,aan de lijve ondervonden,met een reus van een kerselaar zeventien meter hoog,de spreeuwen komen in groepen, en zitten je uitlachen waar je staat te kijken, je mag zelfs in de boom zitten,in een week tijd,vreten ze ongeveer driehonderd kg zwarte kersen op,of teminste als ze tijd hebben om rijp te worden !!!!! groetjes Steven en de rest van het het forum Guido natuurmanjak.
dinsdag 1 augustus 2006 - 18:25
Maxpowa

Maxpowa

Mischien kan je schuin plankjes bevestigen aan de vensterbanken, zodat de kraaien er niet meer op kunnen landen, waarschijnlijk zal de hoek dan meer dan 45 graden moeten zijn.

Of van die pinnen die ze in de steden gebruiken om duiven van oude gebouwen weg te houden, dat lijkt mij ook maar een latje met wat staafjes door en ik veronderstel dat dat niet al te dieronvriendelijk is, ik heb er in elk geval nog nooit dode vogels rond zien liggen.

Of een sensor aan een waterklep van gardena leggen en dan de slang zo richten dat ze de hele vensterbank bereikt.

@Guido, dat profiel is al een aantal jaartjes oud denk ik, er is hier maar bijster weinig techno meer te horen.

Mvg,
Steven
dinsdag 1 augustus 2006 - 19:35
Elvire

Elvire

Allemaal goede raad zeg!
Dat van die urine geur van kat-achtigen is natuurlijk maar ook effectief??? En dan geurt ons hele huis ook zo veronderstel ik... Lekker bij de BBQ... misschien beter niet.
Dat idee van die planken is ook niet slecht... maar op alle ramen is dat niet realiseerbaar. zeker niet bij de tuinvensters, daar moet je ook in en uit lopen en als ze op een nylondraad zitten kunnen zal een scheve plank ook geen probleem zijn denk ik...
Dat van die pinnen is net zo...met 3 kinderen geen al te best idee. Inderdaad welvoor de ramen van de slaapkamers enzo. Maar ook kostelijk heb ik al gezien.
Het idee van het geluid... Laatst zag ik 2 kraaien achter een roofvogel aan gaan!! Die maakte zich snel uit de voeten. Een buizerd, zo bleek later. Die heeft hier ook zijn territorium, al een paar jaar.
Een 'kanon' dat om de zoveel tijd knalt is voor een week angstaanjagend, dan niet meer... Net als die verjaardagsvlagjes, die blinkend/klinkende aluminium stroken.
Het idee van de kat-achtigen geur is dus het enige overblijvende... Of dat van die alcohol. En wat we zelf bedachten, over alle ramen een groen vogelnet spannen zodat ze noch op de vensterbank noch aan het raam kunnen... Het ziet niet uit en vensters wassen wordt dan een echt probleem maar tja, misschien wel DE oplossing. Al was een meer eenvoudige oplossing beter...
Toch merci voor alle goede raad!!
dinsdag 1 augustus 2006 - 20:28
jp

Jp

Waarom geen bejaging aanvragen bij de gemeente ? In Westerlo heeft men (vorig jaar of twee jaar terug) een tijdelijke vergunning gegeven aan de jagers om grote groepen kauwen te bejagen, omdat deze, in uitzonderlijk grote groepen,ernstige schade toebrachten aan landbouwgewassen.
Geen leuke beslissing, maar soms noodzakelijk, en legaler dan zelf aan de slag te gaan met eigen huis & tuinmiddelen (alcohol ?). Dat lijkt me, met permissie, stroperij.
Veel succes.
donderdag 3 augustus 2006 - 11:28
DannyC

DannyC

hebben jullie al aan een valkenier gedacht , zoals op de luchthaven om de vogels weg te houden
vrijdag 4 augustus 2006 - 11:11
natuurmanjak

Tekst aangepast

Natuurmanjak

JP weet je wat het verchil is tussen stropen, en een kraaien plaag bestrijden, dat stropen geld op brengt hoe je het ook draait of keerdt, en dat die kraaien plaag veel geld kost en zeker niets te maken heeft met stropen met of zonder permissie,natuurmanjak
zaterdag 5 augustus 2006 - 23:34
jolandahom12

Jolandahom12

Sinds een aantal jaren is er een kraaienkolonie gaan nestelen in de bomen van de straat naast mijn woning. In het voorjaar inspecteren ze hun nesten en gaan daar weer mee aan de slag. Ze zitten voortdurend op mijn dak. 's Ochtends wordt ik al vroeg wakker door hun gepik op de dakpannen. Net timmerlui die op het dak bezig zijn!
Ik hing aluminumfolie uit het dakraam om ze af te schrikken. Maar dat waait gemakkelijk stuk. Toen bedacht ik dat een isoleerdeken/eerstehulpdeken een uitkomst kon bieden. Ik moet zeggen, het werkt goed. De deken van aluminiumfolie is stevig genoeg, waait op in de wind, ritselt en blinkt in de zon. De kraaien blijven nu weg. Wel op letten om met onweer de deken naar binnen te halen. Het is een goedkope en effectieve oplossing.
zondag 19 april 2020 - 11:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon