menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloedmeel

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

De naam alleen al!!!

Wat is dit eigenlijk en ik heb me laten wijsmaken dat het bij bloemen voor een betere bloei zou zorgen. Klopt dit?
dinsdag 1 augustus 2006 - 14:59
andre

Andre

Hallo Bowie

Bloed van slachthuizen wordt gedroogd en tot een donkerbruin poeder verwerkt. Bij de minste vochtigheid gaat het stinken vanwege stikstofverlies. Bloedmeel bevat erg veel stikstof ( 13%) en maar weinig andere voedingsstoffen. Het effekt merk je al na ongeveer zeven dagen; omdat de organische stikstof van de bloedwitten zeer snel afbreekt en ter beschikking van de planten komt. Het is mogelijk dat de plant de opgenomen stikstof niet kan verwerken, waardoor nitraatvergifting ontstaat. Om deze eigenschappen gebruik je het zeer voorzichtig en alleen als bijbemesting voor zeer gulzige groenten die aan stikstofgebrek lijden

andre
dinsdag 1 augustus 2006 - 15:52
Bowie

Bowie

Dus misschien toch beter afblijven?
dinsdag 1 augustus 2006 - 15:53
andre

Andre

Ja eigenlijk wel want is ook niet goedkoop

andre
dinsdag 1 augustus 2006 - 16:31
Rowena

Rowena

Brrr ik zou het nooit kopen
woensdag 16 augustus 2006 - 09:27
florentina

Florentina

Beendermeel kan ook nog.

Sinds de dolle koeienziekte , varkenspest en andere niet flatterende dierenziekten, is men toch
minder geneigd om deze dierlijke producten vaak te gebruiken.

florentina

Dierlijke mest composteer ik ook eerst in de composthoop.



woensdag 16 augustus 2006 - 13:39
sugar

Sugar


Beendermeel kan ook nog.

Sinds de dolle koeienziekte , varkenspest en andere niet flatterende dierenziekten, is men toch
minder geneigd om deze dierlijke producten vaak te gebruiken.

florentina

Dierlijke mest composteer ik ook eerst in de composthoop.




Wel, helemaal mee eens. Het is des te meer verontrustend dat onderaan mijn Organische mesttof voor Kleinfruit de ingrediënten weergegeven staan die gebruikt werden : daar staan ronkende namen als beendermeel, verenmeel,...
Dan staat er (ook alleen onderaan het pakket) dat "het gebruik op weiden niet toegelaten is"

Ik vermoed dus dat veel mensen het gebruiken zonder het te weten.

sugar
woensdag 16 augustus 2006 - 23:11
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Het zijn wel goede meststoffen hé, ze zijn echter niet makkelijk bruikbaar op zichzelf, elk van deze voorziet maar in een beperkt aantal voedingsstoffen en zijn daardoor enkel inzetbaar om tekorten op te lossen, of samen met andere meststoffen.

Het klinkt allemaal naar en slecht natuurlijk, maar ze doen de dieren niet dood om dan enkel hun bloed en beenderen in mest om te zetten natuurlijk. Als ze dan toch beesten moeten afmaken, dat ze dan maar alle delen daarvan een nuttige bestemming geven. Ik dacht trouwens ook dat bepaalde soorten beendermeel niet van beenderen, maar van visgraten gemaakt worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diermeel

Wat betrefd de ziektes van de dieren, zoals te zien op bovenstaande link, worden de resten gesorteerd, waarschijnlijk volgens de afkomst (ze zullen waarschijnlijk alleen resten van slachterijen gebruiken), de kadavers die binnenkomen wegens dood door ziekte enzo, zullen wel steeds verbrand worden.

Daar komt nog bij dat de resten gepasteuriseerd worden, wat dus alle kiemen zou moeten doden.

Groeten,
Steven
donderdag 17 augustus 2006 - 14:07
florentina

Florentina

Ik heb eens gekeken op de zak met meststof die ik gebruik. (Bioflora)
Het is 100 % biomeststof, zonder slachtafval of mest.

Het gehalte N en de organische stof zijn afkomstig van filterkoek van de fermentatie van
penicillium chrysogenum, moutkiemen en vinasse.
Als dierlijk element gebruik ik Peruguano.

florentina
zaterdag 19 augustus 2006 - 19:48
Maxpowa

Maxpowa

Ik gebruik zelf ook OMRI gecertifieerde meststoffen.

Alles hier is van BioBizz, niet goedkoop en moeilijk aan te raken, maar wel heel goede resulaten. Ze hebben dus het OMRI label en daar nog eens bij ook het EKO label van SKAL. Ze gebruiken ook geen GMOs.

Als je er kan aan raken, kan ik ze van harte aanbevelen, maar dat wil zeggen dat men over de grens moet gaan kijken, omwille van hun voornaamste doelgroep zijn ze in ons land niet echt vertegenwoordigd.

Groeten,
Steven
zaterdag 19 augustus 2006 - 21:57
Pieter

Tekst aangepast

Pieter

Het feit dat beendermeel niet op weiden mag gebruikt worden is omdat de dieren in de weide het gras opeten waar nog van die meststof op kan liggen en in dat geval zouden ze dan beendermeel opeten samen met het gras. Als wij dat gebruiken op onze fruitbomen dan strooien we dat op de grond en niet op de bessen hé. Dus een plant die groeit met beendermeel als bemesting is geen enkel probleem, echter als je het beendermeel op zich zal gaan opeten heb je idd een zeker risico op zo'n ziektes. Trouwens pasteurisatie geeft GEEN ENKELE veiligheid naar dolle koeienziekte en aanverwante want deze wordt door prionen veroorzaakt en deze zijn bijzonder hittetolerant.
zondag 20 augustus 2006 - 12:25
florentina

Florentina

Gekeken naar de producten van BioBizz , zijn ook in België en online te verkrijgen. Ze hebben
blijkbaar een gedifferentieerd aanbod.
Het belangrijkste vind ik toch om uit te gaan van een evenwichtige compost , dan vallen heel wat
van die stimulerende of behandelende producten weg.
In de compost die in mijn moestuin terechtkomt, komt alleen afval , snoeisel, ... van biologisch
gekweekte planten, vruchten, enz.. Indien ik afval uit het niet- biologische circuit heb, gaat die
naar een andere compostplaats . Die compost gaat tussen de bloemen, struiken...
Vergezocht ? 't Is een gewoonte en die vergt niet meer tijd dan alles maar te mengen.

Mijn probleem is wel dat alles stopt aan de haag en dat de buurman aan de andere kant van de haag
gretig herbiciden gebruikt.

florentina
zondag 20 augustus 2006 - 13:18
sugar

Sugar


Mijn probleem is wel dat alles stopt aan de haag en dat de buurman aan de andere kant van de haag
gretig herbiciden gebruikt.

florentina


Zo had ik in mijn vorige huis ook een buur. Herbiciden, Pesticiden gebruiken dat het een lieve lust was. Alles wat vloog of kroop moest eraan geloven

Ook al heb ik een klein tuintje, ik composteer mijn eigen afval. Ik probeer ook geen bestrijdingsmiddelen te gebruiken, en ga daar ver in (om 1u00 's nachts slakken vangen gewapend met zaklamp)

sugar
zondag 20 augustus 2006 - 19:11
Maxpowa

Maxpowa

Trouwens pasteurisatie geeft GEEN ENKELE veiligheid naar dolle koeienziekte en aanverwante want deze wordt door prionen veroorzaakt en deze zijn bijzonder hittetolerant.



De productie van beendermeel dient aan strenge voorwaarden te voldoen. Allereerst worden bij de slacht alle delen van het rund die een risico vormen voor de verspreiding van BSE verwijderd en vernietigd. Voor overig slachtafval van zoogdieren geldt een sterilisatieproces van 133 graden onder drie bar druk gedurende 20 minuten, waardoor prionen worden vernietigd. Pas dan worden de diermeelproducten gebruikt als meststof.


Bovenstaand citaat komt van http://www.biologica.nl/feiten/index.html?http://www.biologica.nl/[email protected]&password=9999&groups=BIOLOGICA

De resten worden dus gesteriliseerd bij 133°C en 3 bar, wat ook prionen vernietigd.

Groeten,
Steven
zondag 20 augustus 2006 - 23:10
Maxpowa

Maxpowa

Gekeken naar de producten van BioBizz , zijn ook in België en online te verkrijgen. Ze hebben
blijkbaar een gedifferentieerd aanbod.
Het belangrijkste vind ik toch om uit te gaan van een evenwichtige compost , dan vallen heel wat
van die stimulerende of behandelende producten weg.
In de compost die in mijn moestuin terechtkomt, komt alleen afval , snoeisel, ... van biologisch
gekweekte planten, vruchten, enz..

florentina


Florentina,

Biobizz wordt momenteel niet verdeeld in België, eventuele winkels die ze promoten op hun website, zijn gesloten. Maar je kan ze dus inderdaad online bestellen.

Ik ben heb hier niet de mogelijkheid zelf te composteren en alles groeit hier toch in potten.

Een ding wil ik wel aanhalen, hun stimulerende producten (rootjuice en topmax) werken echt, je zal nooit zoveel wortels of bloemen hebben met eender welke compost, dan wanneer je deze producten toepast. Root juice wordt trouwens ook met uitstekende resultaten gebruikt door bonsai-kwekers.
En hun andere stimulant (alg-a-mic), een algen-extract, is niet uniek hoor, algen-extract wordt ook verkocht door andere bedrijven, vloeibaar of in poeder, en het doet wonderen als bladspray.

Groeten,
Steven
zondag 20 augustus 2006 - 23:24
saman

Tekst aangepast

Saman

De naam alleen al!!!

Wat is dit eigenlijk en ik heb me laten wijsmaken dat het bij bloemen voor een betere bloei zou zorgen. Klopt dit?


geachte;heer steven
ik ben op zoek naar stikstof of meststof. hij wordt gebruik bij kweken en moestuin. hij helpt groenten, fruiten en planten om sneller(kortere tijd) te kunnen groeien. ik zoek iets met veel ijzer erin.
welke stikstof, meststof zou u mij kunnen adviseren dat veel jizer erin zijn?

met dank. saman
ik weet niet bij bloemen..maar bij groenten en fruit...eigenlijk bij kweken.
door deze stikstof groein ze heel snel en krijgen bladen vollen groene kleur
maandag 10 maart 2008 - 17:29
saman

Saman

CITAAT:
">#666666;'>
De naam alleen al!!!

Wat is dit eigenlijk en ik heb me laten wijsmaken dat het bij bloemen voor een betere bloei zou zorgen. Klopt dit?


geachte;heer steven
ik ben op zoek naar stikstof of meststof. hij wordt gebruik bij kweken en moestuin. hij helpt groenten, fruiten en planten om sneller(kortere tijd) te kunnen groeien. ik zoek iets met veel ijzer erin.
welke stikstof, meststof zou u mij kunnen adviseren dat veel jizer erin zijn?

met dank. saman
ik weet niet bij bloemen..maar bij groenten en fruit...eigenlijk bij kweken.
door deze stikstof groein ze heel snel en krijgen bladen vollen groene kleur
maandag 10 maart 2008 - 17:39
semperfi

Semperfi

Ja, 't klinkt vies maar ..... toen ik nog kleintjes was - enkele eeuwen geleden - waren er geen vitamientjes e.d. om zwakke kindjes wat sterker te maken.
Ik kreeg dus 250 ml runderbloed per dag in te slikken, en naar het schijnt bleek ik het ding nog te lusten ook !!!
Ik heb het overleefd enkel heb ik daar twee grote hoektanden van overgehouden

Voor de rest heb ik Bloedbeendermeel verwerkt onder Camelia's , goed resultaat .... indien je er je Labrador-retriever kan van weghouden

Grutjes,
Bob
vrijdag 14 maart 2008 - 19:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon