menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mollen en muizen

Ga naar meest recente reactie

giteitler

Giteitler

Heb net uitgebreid artikel over mollen zitten lezen waarin bestrijdingsmanieren werden genoemd:
1) Flessen zonder bodem: heb gepoogd bodem eruit te zagen met glassnijder, was onmogelijk.
heb het ook geprobeerd met touwtje in de peut, aansteken enz. Ging ook niet.
2) Euphorbia lathyrus planten. Waar kan ik deze plant krijgen of zaad ervan??
3) Scilla maritimabollen planten. Waar zijn deze te krijgen?
Wie kan mij helpen?
Irene
zondag 27 augustus 2006 - 12:10
Maxpowa

Maxpowa

Heb net uitgebreid artikel over mollen zitten lezen waarin bestrijdingsmanieren werden genoemd:
1) Flessen zonder bodem: heb gepoogd bodem eruit te zagen met glassnijder, was onmogelijk.


Ik veronderstel wel dat ze plastic flessen bedoelen. Anders is er ook nog de ultrasone picket op batterijen.

Steven
zondag 27 augustus 2006 - 13:17
Catgarden

Catgarden

Keizerskroon (Fritillaria imperialis), zowel de rode als de gele helpt ook tegen mollen.
Die bollen zijn in het najaar in de meeste tuincentra te verkrijgen.

In mijn vorige tuin had ik heel veel last van mollen. Om de zoveel stappen dat je in het gras zette, zakte je weg in een gang van een molshoop.
Ik had gelezen dat je ze rondom rond de tuin moet zetten en heb het geprobeerd. Bij ons hielp het echt. Er waren nog mollen, maar merkelijk minder.
Enige nadeel was dat ik die bloemen spuuglelijk vond. Ik heb er hogere planten voorgezet om er niet meer te moeten op kijken... maar misschien vind jij ze wel mooi, smaken verschillen hé
maandag 28 augustus 2006 - 13:34
hugo

Hugo

Fritillaria Imperialis Lutea,, deze helpt tegen mollen,, de andere soorten niet;; (woel)muizen kou je d'er echter niet mee weg

groetjes
maandag 28 augustus 2006 - 13:48
rikbe

Tekst aangepast

Rikbe

Heb net uitgebreid artikel over mollen zitten lezen waarin bestrijdingsmanieren werden genoemd:
1) Flessen zonder bodem: heb gepoogd bodem eruit te zagen met glassnijder, was onmogelijk.
heb het ook geprobeerd met touwtje in de peut, aansteken enz. Ging ook niet.
2) Euphorbia lathyrus planten. Waar kan ik deze plant krijgen of zaad ervan??
3) Scilla maritimabollen planten. Waar zijn deze te krijgen?
Wie kan mij helpen?
Irene

Om de bodem uir een fles te krijgen kan je een koordje enkele malen rond de fles winden dicht bij de bodem, het doordrenken met benzine en in brand steken. Werkt met een wijnfles. Wel oppassen.

donderdag 5 oktober 2006 - 14:08
Robinn

Tekst aangepast

Robinn

Wij hadden ook en erg lange tijd last van mollen, maar sinds we negen jaar geleden ons kat hebben gekocht die zo jaaglustig is dat ze zelfs drie uur op een molhoop kon zien zitten tot het bewoog hebben we er geen last meer van. Alleen de voetballers vinden dit niet zo fijn denk ik op het veld iets verder van ons

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


Deze foto's zijn wel troebel omdat ze met een vorige gsm van mij zijn genomen

Groeten Robinn
zaterdag 3 november 2007 - 13:01
printemps

Printemps

bodem uit fles doen

heb het een keer gezien met een bierflesje

bomvol water doen
dan met vol geweld met uw handpalm op de teut slaan
dan valt de bodem eraf

mvg

an

zaterdag 3 november 2007 - 13:58
giteitler

Giteitler

Hallo,
We hebben in het voorjaar rond de bestaande grasmat mollengaas (het bestaat echt) laten aanbrengen, ongeveer 70 cm diep eromheen en op een later aangebracht nieuw stuk gras hebben we het horizontaal (zoals het eigenlijk hoort) laten doen. Het heeft allebei geholpen. De mollen kunnen niet meer in het gras komen, hóe hard ze ook proberen. Op het ogenblik is er weer een actief maar verder dan de borders komt hij niet. Toch is het daar ook vervelend, hij woelt de planten omhoog dus ik ga én gele keizerskronen kopen én die truc met die fles proberen. Ik heb ook al zaad van de kruisbladwolfsmelk (euphorbia lathyrus) maar nog niet gezaaid.

Over het mollengaas: het is een soort kunststof gaas, van 1 of 2 meter breed. Bij 'n gewoon tuincentrum is het niet te krijgen. Ik heb het op Google gevonden.
zondag 4 november 2007 - 14:25
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De Euphorbia weerhoudt hier de mollen niet. De plant zaait zich zelf uit en daardoor staat hij op veel plaatsen, soms op een molshoop....
zondag 4 november 2007 - 16:02
giteitler

Giteitler

De Euphorbia weerhoudt hier de mollen niet. De plant zaait zich zelf uit en daardoor staat hij op veel plaatsen, soms op een molshoop....


Dat heb ik eigenlijk ook wel gelezen, het schijnt misverstand te zijn doordat 'mole' zowel 'mol' als 'wrat ' betekent. Het zou helpen tegen wratten als je de wrat met een deel (ik weet niet wèlk deel) van de euphorbia zou insmeren. Wij deden dat vroeger trouwens met tuinboondoppen.
Irene
zondag 4 november 2007 - 19:28
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Nou, misschien met de 'melk', dat is het sap dat uit de plant komt. Hoewel je daar juist voorzichtig mee moet zijn omdat je daar allergische reacties cq brandwonden van kan krijgen. Het is in elk geval giftig. Het lijkt me dat tuinboondoppen onschuldiger zijn.
zondag 4 november 2007 - 19:52
tuinierke07

Tuinierke07

Probeer de mollenbollen eens. Heb er vorig jaar al succes mee gehad. Meer info op http://www.ecostyle.be
Is niet giftig en de mollen gaan weg en komen ook niet meer terug.
woensdag 7 november 2007 - 16:04
giteitler

Giteitler

Mollenbollen hielpen bij mij niet. Misschien had ik er te weinig geplant, ze zijn nogal duur.
Het enige wat zéker helpt is mollengaas verticaal tot 70 cm diep om je grasveld heen (zie mijn eerder bericht). Ik heb nu weer een mol náást het gazon. Hij doet verwoede pogingen om erín te komen maar het lukt hem niet. Ik hoop dat hij het binnenkort opgeeft want ik heb nu in de borders langs het gazon wel 20 molshopen maar héél erg vind ik het niet.
Irene
woensdag 7 november 2007 - 23:15
fredd

Fredd

de enige efficiente manier om de mollen kwijt te raken is ze te vangen ! tenzij met de spade , dan moet je wel klaarstaan tegen dat ze beginnen te woelen of met een degelijk mollenklem ! al die trukjes dat je leest werken meestal niet .
mvg
zondag 11 november 2007 - 21:46
vera2

Vera2

ik plaats een volledige wijnfles zonder de bodem er af te halen in de molshoop met de hals boven de grond. helpt perfect maar als je de fles verwijderd zijn ze binnen de kortste keer terug.
vrijdag 11 januari 2008 - 08:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon