menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwembad

Ga naar meest recente reactie

semperfi

Semperfi

Ik zit opgeschept met en vrouw die alles wil. ( Nog niet zo slecht, ik blijf een beetje bezig ... )
Een flinke vijver, een grote gazon, wat aanplanting ( dat regelmatig moet verhuisd worden ) een serre voor eenjarigen en wat tomaten .... en nu een zwembad.
Ik voel mezelf soms als het Egyptische volk dat de bevelen van de Farao opvolgt.

Ik kocht dus een Gré opzet-zwembad dat men kan ingraven.
De ene zegt, gewoon de grond in, de andere spreekt van een "stabilisé" van 25 cm op de bodem, nog een andere raadt watervast Isomo aan rondom.

Heeft er iemand raad? Ook wat betreft verwarming met zonneënergie ?

Alvast hartelijk bedankt voor de hulp, graven zal ik zelf wel doen
Bob
zondag 10 september 2006 - 21:39
Goyvaerts

Goyvaerts

Ik heb ook zo'n vrouw...
Ik heb een GRE opzetbad (7.30m x 3.90 m x 1.20m) ingegraven. Ik heb een put gegraven die 60 cem breder is dan het zwembad om gemakkelijk te kunnen werken. Op de bodem van de put heb ik 15 cm stabilisée (200 kg cement per m³) gestort op de zaak te egaliseren en stabiliseren. Boven op de stabilisée (3 dagen laten opharden) heb ik 3 cm dikke platen ursaform-isolatieplaten (tand-groef, gele kleur, ze zijn wat hader dan de blauwe) gelegd en ik heb dezelfde platen ook rond het zwembad gezet als warmte-isolatie.
We hebben ook een zonneverwarming gekocht (2 sets Smartpool S601 zonneverwarming, parallel geplaatst) en dat werk ongelooflijk goed. We hebben het systeem donderdag 7/9 opgestart en op drie dagen tijd is het water 5° warmer geworden. Je voelt dat het water dat via de inlaat terug in het bad komt veel warmer is.
Veel informatie hierover (en scherpe prijzen) op http://www.rudy-shop.com/heat1nl.html
SUCCES!
zondag 10 september 2006 - 22:28
semperfi

Semperfi

Hartelijk dank voor het snelle en volledige antwoord,
Op de site van Gre, maken ze een betonnen muurtje rond het ingegraven bad. Is dat werkelijk nodig ?
Grutjes,
Bob
maandag 11 september 2006 - 21:50
Goyvaerts

Goyvaerts

Ik heb geen muurtje gemetst maar wel stabilisée (uitgegraven grond zelf vermengen met cement, 25kg per 2 à 3 kruiwagens) er rond gedaan nadat het bad volledig gevuld was. Stabilisée voorzichtig 'aandammen'. Ons zwembad had steunen aan de lange zijkant, die zijn geplaatst en mee ingegraven.
dinsdag 12 september 2006 - 05:56
semperfi

Semperfi

Hoy Again,
Merciekes, maar wist je dat als je nu het woord ursaform op google zet en vraagt om nederlands, dat uw artikel verschijnt ?!!
Bob
dinsdag 12 september 2006 - 12:27
kulderzipke

Kulderzipke

Hallo,

Ik ga ook mijn opbouwzwembad 7.35 x 3.40m in de grond zetten, maar ik weet ni hoe ik het moet doen. De put graven is geen probleem, dan zou ik een beton van 12 cm gieten met bewapening of zou stabilisee voldoende zijn? zou ik isolatieplaten op het beton leggen? en daarop de vilt en de liner? De rest van de put aan de wanden zou ik opvullen met stabilis. Wie heeft er ervaring met zwembaden in te graven?

Dank je
zaterdag 24 februari 2007 - 19:50
Goyvaerts

Goyvaerts

Ik herhaal wat ik eerder schreef: Ik heb een put gegraven die 60 cem breder is dan het zwembad om gemakkelijk te kunnen werken. Op de bodem van de put heb ik 15 cm stabilisée (200 kg cement per m³) gestort op de zaak te egaliseren en stabiliseren. Boven op de stabilisée (3 dagen laten opharden) heb ik 3 cm dikke platen ursaform-isolatieplaten (tand-groef, gele kleur, ze zijn wat hader dan de blauwe) gelegd en ik heb dezelfde platen ook rond het zwembad gezet als warmte-isolatie. Boven de platen leg je de vilt en de liner.
We hebben ook een zonneverwarming gekocht (2 sets Smartpool S601 zonneverwarming, parallel geplaatst) en dat werk ongelooflijk goed. We hebben het systeem donderdag 7/9 opgestart en op drie dagen tijd is het water 5° warmer geworden. Je voelt dat het water dat via de inlaat terug in het bad komt veel warmer is.
Veel informatie hierover (en scherpe prijzen) op http://www.rudy-shop.com/heat1nl.html
zondag 25 februari 2007 - 13:07
kulderzipke

Kulderzipke

Bedankt voor je snelle reactie, ik vraag me af of die isolatie platen niet plat worden door de waterdruk. Leg je dan eerst de platen en daarboven het zwembadgeraamte met de stalen plaat, of eerst het bad monteren en daarna de isolatie er in leggen? Ik beschik over een plat dak 6.5 x12 m van mijn magazijn en zou daar de zonneverwarming op kunnen monteren. ik kijk dadelijk eens naar de info ban de smartpools601. Ik ga zeker het bad verwarmen met een condensatieketel en een warmtewisselaar want ik wil het ook in de winter gebruiken.

Vriendelijke groeten Jan .
zondag 25 februari 2007 - 16:21
Goyvaerts

Goyvaerts

Nee, nee, die platen gaan helemaal niet plat door de waterdruk. je legt ze bovenop de stabilisee en laat ze 60 cm rondom uitsteken. Daarop plaats je het bad: eerst de stalen omsterk en daarin leg je de liner, dus gewoon boevenop de platen. Probeer wel om niet te veel putjes in de platen te maken (door er met je kniën op te gaan zitten of met de poten van het laddertje dat je nodig hebt eens de omstrek gezet is) want eens het water er in is zie je die putjes doorheen de liner. De verwarming ligt bij mij ook op een dak, naar het zuiden gericht. Ze moet wel onder een bepaalde hoek staan, ik geloof 45°, om optiimaal van de zon te profiteren. Alle info op de site die ik aangaf. je kan daar altijd naar mailen of telefoneren, je krijgt vele uitleg. En zoals ge zegd: je kan vanaf eind april tot eind oktober zwemmen en water boven 24°C.
zondag 25 februari 2007 - 21:00
kulderzipke

Kulderzipke

Bedankt voot de info.

Groetjes Jan
zondag 25 februari 2007 - 22:41
kulderzipke

Kulderzipke

Héhé,
Ik ga dan toch maar ineens een zwembad metsen in de grond ipv het ijzeren bad in te graven.
Eerst nog wat info bijeenzoeken.

groeten kulderzipke
zondag 8 april 2007 - 07:05
Goyvaerts

Goyvaerts

Kijk eens op http://www.rudy-shop.com/poolsnl.html
zondag 8 april 2007 - 16:14
krist

Tekst aangepast

Krist

momenteel overwegen we ook de aankoop van zo'n gre zwembad en het (gedeeltelijk) in te graven.

ik had gedacht het bad gedeeltelijk in te graven tot op zo'n diepte van 70 à 90 cm, dus tot wanneer ik op de zavel zit. Eens op de zavel heb ik toch een stevige ondergrond en hoef ik toch niet met stabilise te werken?

Is het nodig om de zijkanten op te vullen met stabilise of volstaat de gewone uitgegraven aarde ?

Als het bad ingegraven is, zijn de steunbalken aan de zijkant dan nog nodig of graaf ik die toch het best mee in ?

Gezien de prijs van zonneverwarming denk ik die ook mij aan te schaffen. Aangezien het zwembad toch een eindje van de woning (en dus een dak) ligt denk ik die zonneverwarming op te hangen aan de afsluiting gericht naar de zonnekant.
maandag 30 april 2007 - 20:34
Goyvaerts

Goyvaerts

Ik heb stabilisee op de zavel gestort om de bodem perfect waterpas te hebben. De zijkanten: eerst isolatieplaat tegen het zwembad en dan opgevuld met aarde.
De steunbalken heb ik gewoon geïnstalleerd. Je vult het bad immers voor je de zijkanten aanvult met aarde. Dan kun je eventuele lekken, zoals bij ons naast de skimmer, opmerken. Van de steunbalken zie je niks meer, ze zitten volledig in de grond.
De zonneverwarming is echt een aanrader. Momenteel is ons water 30° warm. Op amper een week tijd ging het van 14° naar 27°. Opgelet: ga na of de meegeleverde pomt sterk genoeg is om het water omhoog (?) te pompen naar de verwarming.
maandag 30 april 2007 - 21:03
krist

Krist

bedankt voor de vlugge info

zo te lezen is die zonneverwarming zeker de investering waard !!
dinsdag 1 mei 2007 - 00:34
Esem

Tekst aangepast

Esem

Kan er niet iemand een foto plaatsen van het zwembad.
Dit lijkt me zeer intresant om lezen.(en misschien het ook eens te bekijken)
Semperfi,doe ook de groetjes aan de Farao.
Gr Esem,
dinsdag 1 mei 2007 - 01:39
belgiansoldier

Belgiansoldier

Hoi,

ik heb een gre louko zwembad rond 370cm gekocht. Dit wil ik gewoon op het gras zetten.
Volgens de instructies moet ik het gras gewoon verwijderen, de zand egaliseren en max 1 cm witte zand erop.

Heeft iemand hier ervaring mee, dit lijkt me toch nooit voldoende om verzakking tegen te gaan?

Mvg!
maandag 21 juni 2021 - 10:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon