menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uitwerpselen op composthoop

Ga naar meest recente reactie

Anke

Anke

Hallo,
Ik heb sinds enkele weken een gezellige poes. In haar kattenbak gebruiken we geperste houtkorrels omdat deze composteerbaar zijn. Nu vraag ik me af of haar uitwerpselen ook gewoon op de compost mogen... Kippenmest gooien we er wel op, dit schijnt goed te zijn, maar kattenkakjes? Die compost komt vroeg of laat waarschijnlijk wel in onze moestuin terecht natuurlijk!
Iemand een idee/ervaring hiermee?

Alvast bedankt,
Anke
maandag 2 oktober 2006 - 14:02
andre

Andre

Anke.

Uitwerpselen van honden en katten horen niet op de composthoop

andre
maandag 2 oktober 2006 - 16:14
marc

Marc

Das juist. Uitwerpselen van vleeseters horen niet op de composthoop. Het trekt wormen en ander ongedierte zoals ratten aan.

Marc
maandag 2 oktober 2006 - 21:37
Anke

Anke

Ok, bedankt!
dinsdag 3 oktober 2006 - 07:07
compostmeester

Compostmeester

Anke,

uitwerpselen van huisdieren,meer bepaald honden en katten,mogen inderdaad niet op een composthoop,
dit aval hoord thuis bij de restaval,ook de kattebak vulling,het zijn immers vleeseters.Ook de biologische kattebak vulling valt hieronder,ook al staat dit op de verpakking dat ze volledig afbreekbaar zijn en ze perfect kunnen gecomposteerd worden.

Groetjes,
de compostmeester.
vrijdag 19 januari 2007 - 15:04
corrielat

Corrielat

dat snap ik niet mijn vader deed vroeger de gierput ook op de composthoop en wij aten toch ook vlees, natuurlijk noemen ze mij weer dom, en word er weer gelachen om deze opmerking
zaterdag 20 januari 2007 - 22:31
Victor44

Victor44

Ze zullen niet met jou moeten lachen Corrie,want toen wij kleine kinderen waren ging het gier in de winter ook in de tuin,het werd ondergegraven,en de mensen hadden altijd mooie aardappelen en prei,maar ja toen was dat normaal,toch op het platteland! Wie had er toen WC op de buiten,alles kwam in de beerput terecht en die werd jaarlijks geledigd in de tuin.Ik moet wel zeggen dat dit reukje steeds een tijdje bleef hangen buiten,dan is het nu wel heel anders,wie heeft nu nog een beerput uitgezonderd de boeren, maar dan voor varkens of andere beesten.Tussen haakjes ,ik spreek wel over een halve eeuw geleden al hé!
Grtjs Mia
zaterdag 20 januari 2007 - 22:44
compostmeester

Compostmeester

Dat was nogal een tijd,vroeger jaren als puber moest ik helpen bij de aspergeteelt,na de oogst moesten wij dan den beerput leegscheppen,met een beerschepper en in een beervat kappen,enzo dit vat ledigen tussen de asperges.Maar heden daage staat de veestapel op roosters,die men komt ledigen en afvoeren als drijfmest,voor de kleine boer of hobbytuinder is dit spul waardeloos.
zondag 21 januari 2007 - 02:57
jdcoster

Tekst aangepast

Jdcoster

Ik ben 55 jaar en heb dus ook die tijd gekend. Ik vermoed dat er toen meer dan nu, besmettingen waren met darmparasieten zoals de lintworm. Op die manier verspreidt men wel de eitjes van die beesten. Vleeseters en ook varkens hebben ook darmparasieten en dus ...
Grote hoeveelheden gier op de compost kan niet goed zijn voor de wormenpopulatie daarin, als ik me herinner hoe de regenwormen zich boven de grond kronkelden, geïrriteerd als ze waren door de ammoniak, wanneer mijn vader aan het 'beren' was.
Een stikstofrijke meststof was het zeker want als mijn broer daarbij moest helpen, goot hij telkens stiekum de kuip uit, in plaats van het spul gelijkmatig te verdelen . Dat kwam steeds uit doordat we op bepaalde plaatsen reuzenaardappelen hadden en op andere dan weer niet.
Of katten of hondendrollen nu op de kompost kunnen? In principe, voorgaande indachtig, neen.
Veel hangt af van de hoeveelheden en de tijd dat de kompost rijpt. Bij komposteren in een kompostvat (snel proces, weinig volume, geurhinder) zeker niet, zou ik zeggen.
Ikzelf maak toch per jaar 4 à 6 m3 afgewerkte kompost en hij wordt gebruikt na 2 jaar. Daar gaat ook alle mest (varken, kippen en konijnen) op. Ik heb 4 katten en een tuin van 12 are. De katten doen 'het' buiten, ook in de moestuin o.a. wel eens. Boven pas gezaaide perceeltjes span ik dan tijdelijk een net. In de rest van de tuin mogen ze dat doen. Dat was hier dus ook al meer dan eens een gesteld probleem op dit forum. Dat is mijn oplossing daarvoor dan.
We zijn een beetje bang van alles en nog wat geworden vrees ik en vooral vervreemd van de natuur en natuurlijk processen die al miljoenen jaren bezig zijn. We zijn bang van een kattendrol en produceren en verspreiden tegelijk jaarlijks voor miljoenen tonnen gevaarlijke produkten en afval die ons voortbestaan bedreigen.
zondag 21 januari 2007 - 13:13
Anke

Anke

Ondertussen heeft de vraag zichzelf opgelost: de poes vindt de tuin gewoon veel leuker en de kattenbak gebruikt ze nog nauwelijks, af en toe voor een plasje en dat is het. Dat gaat dus wel op de kompost want de korrel is geperst hout!
Toch bedankt voor alle reacties!

Anke
zondag 21 januari 2007 - 14:15
compostmeester

Compostmeester

Hallo Anke,

Een advies van de compostmeester,

Wat die houtkrullen van de kattebak vulling betreft zouw ik deze beter bij het restaval werpen,ook al zeggen wij onbehandelde houtkrullen mogen wel in de compost.Let hier echter mee op,als er uitwerpselen van honden of katten op zitten is dit NIET MEER composteerbaar,daar dit op korte termijn (eerste warme dagen) de micro organismen onvermijdelijk zullen afsterven,in plaats hiervan verkrijg je een systeem dat stilvalt,en kan er zullen ook schadelijke dieren,zoals ratten,vleesvliegen,ed,op af komen en de ratten lusten die uitwerpselen wel,de vliegen leggen hun eitjes in die uitwerpselen en op korte tijd ga je zien dat het systeem boordevol dikke witte maden zitten enn na uitkomst van deze larven verkrijg je een serieuse vliegenplaag,sommige boeren hebben dit voor bij hun veestapel.Naar het schijnt eten de ratten ook van deze uitwerpselen,het is naar het schijnt een anti bioticum voor hen.

Dit advies wil ik je nog melden,ik spreek uit ervaring,lange tijd geleden had ik zelf een hond,en deze werd elke zomer geplaagd door zo een vliegenplaag,die vliegen zaten overal op de hond en beten zelfs hun oren stuk,om er hun eitjes te kunnen deponeren.Meenigmaal moest de veearts langs komen om de hond te verzorgen,dit was echt geen lolletje voor het dier,veehouders zullen dit verhaal wel kunnen staven.Ook hadden wij geregeld een rattenplaag,onder het hok zitten,ik heb zelf gezien dat de ratten,verschillende malen van de hond zijn uitwerpselen kwam eten,de hond stierf en de ratten en vliegen verdwenen.

Je doet tenslotte wat je wild met deze uitwepselen,maar ik zouw heel het boeltje bij het restal doen,en verder composteren op de goede manier!!!
zondag 21 januari 2007 - 15:38
andre

Andre

Compostmeester

Daar ben ik voorledig mee akkoord

andre
zondag 21 januari 2007 - 16:54
Anke

Anke

ok, dank voor het advies! Dus ook urineresten mogen er niet op?
zondag 21 januari 2007 - 18:06
Adrienne

Adrienne

Sorry da'k er mijne neus weer tussen steek compostmeester !!!

Maar bij ons en de de meeste boeren liggen enkel de melkkoeien op matten.

De dieren voor de vleesconsumptie liggen in compartementen.
Op gewoon stro net zoals in de potstallen vroeger.
Hetzelfde voor de kalfkes, maar die staan dan een tijdje alleen.

Dus er zijn nog genoeg boeren die net als vroeger
een gezonde ouwerwetse mest / composthoop hebben.
Oh ja en bij ons gaan ook de honde drollekes er mee op.
Ik heb schoon groenten en nog nooit mensen die een wagentje
voor hun moestuin komen halen horen klagen.

Na heb ik langs mijne neus weg aan een boel burgers gevraagd wat ze met
het mest van hun huisdieren doen. ( kav, kvlv, kwb enz ....)
En weet ge wat .... 8 op de 10 deponeren het in de groen bak, maar 2 dus
die het bij de rest afval doen.

Nu weet ik niet wat er met de groenafval gebeurd wanneer die opgehaald is ?
Maar als dat terug in vorm van compost of dergelijke wordt verwerkt.
Hoe moet dat dan, ge kunt er toch ook alle kakskes niet gaan uitzoeken hé.
Of krijgt dat zo danig een behandeling dat het geen kwaad meer kan als ze
er toch bij in zitten.
maandag 22 januari 2007 - 09:51
marc

Marc

Adrienne,
Je moet alles in de juiste contekst plaatsen hoor.
1)In percenten gesproken is de hoeveelheid uitwerpselen van vleesetende huisdieren tov plantenetende dieren op een boerderij, zoals jij het beschrijft, te verwaarlozen. Bijgevolg heeft dit geen of weinig inpakt op de gehele comosthoop. Bij mensen met een kleine tuin en vleesetende huisdieren is dat pecentage veel groter en daar kunnen wel problemen ontstaan. En dat is wat men als compostmeeter ook leert. Er bestaan ook composttoiletten voor mensen. In princiepe is dit net hetzelfde. Doch het kan niet zoveel kwaad als de hoeveelheid menselijke uitwerpselen klein is in verhouding tot de compost.
2) uitwerpselen in de groene bak is inderdaad wat vele mensen doen. Het hoort niet. Het staat in elke afvalkrant. Maar die afvalkrant wordt al snel als bodem van de groene bak gebruikt om hem properder te houden. Dus wordt niet gelezen. Vele mensen zijn laks en doen maar op. Wat niet weet, wat niet deert. Als we er maar vanaf zijn. Mensen zouden op dat vlak meer dicipline moeten hebben.
3)Als compostmeester ben ik al een paar maal in een compostverwerking geweest. Je kan je niet voorstellen wat de mensen allemaal achterlaten in de groene bak. Ik heb het zelf gezien: schepjes, mesjes, snoeischaren, ijzerdraad, plastiek, blikjes van kattevoer tot zelf autosleutels. Dat laaste zal wel toeval geweest zijn maar toch. Hondendrollen nu gaan gewoon mee door en worden door de chemische reactie wel geneutaliseerd.
Al goed dat wij compostmeesters er zijn om de mensen meer bewust te maken. En de energie die wij er insteken is graag gegeven.
maandag 22 januari 2007 - 16:14
Adrienne

Adrienne

Ha bedankt Marc,

Het intereseert me wel, maar wij weten er hier héél weinig van.
Gezien we hier in de vee sektor zitten krijgen wij van de gemeente geen
groenbak, omdat we zo zeggen zij een mesthoop hebben.
We moeten wel net zoveel betalen als ieder ander.
Enfin swat, t' is nu zo hé.

Toch nog een vraagske Marc, wat gebeurt er met al die groen afval ?
Maken ze daar meststoffen ofzo van ?

woensdag 24 januari 2007 - 21:34
brompie

Brompie

Hallo
In het begin van deze topic zegt Anke dat zij ook kippenmest op de composthoop gooit.
Enkele weken geleden in een andere topic werd het gebruik van kippenmest sterk af geraden.
Ik neem aan dat de compost van Anke uiteindelijk in haar moestuin terecht komt, dus hoe zit dat dan met die kippenmest?????
Grt Brompie
zaterdag 27 januari 2007 - 18:49
andre

Andre

brompie

Kippenmest mag eigenlijk niet zomaar in de grond worden gebracht, maar gemengd en verwerken in de composthoop dit is in orde.

andre
zaterdag 27 januari 2007 - 19:51
compostmeester

Compostmeester

Volledig mee eens Andre,Kippenmest bevat zeer veel stikstof deze in de tuin brengen,onderwerken en zaaien is dodelijk voor de planten,daar ze door de overvloed van stikstof zullen verbranden,je kan de kippenmest beetje bij beetje verwerken in de composthoop of bak,in een compostvat zouw ik dit niet doen,het mag,maar enkel in zeer kleine hoeveelheden,ik doe het niet. Wat ik vroeger ook nog deed,in het late najaar (November-December)haalde ik de kippenmest uit het hok en spreidde dit open in de tuin,in het voorjaar was deze mest bijna volledig verteerd,na het onderwerken kon ik planten en zaaien zonder enig probleem.
zaterdag 17 februari 2007 - 20:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon