menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Naamplaatjes voor potten met zaad

Ga naar meest recente reactie

an

An

ik had potten met zaad staan , en met een merkstift op de pot geschreven wat ik gezaaid had.
Maar het gaat er af door de vochtige lucht,of door de regen.
Ik hebzelf wel een idee maar weet niet of dat vocht bestendig is:een a4 velletje dat in zoveel stukken
knippen , als je nodig hebt daar opschrijven wat het is enzo.
En dan met stukjes ruimte onder een lamineermachine leggen .
Endan in die ruimte weer knippen,en dan met een perforator 2 gaatjes knippen dat je daar een sate stokje kan duwen, en dan in je potje zetten.
Maar wie heeft er nog een beter idee als je het niet in de buurt kan kopen, en je moet het dan zelf maken.
gr an
vrijdag 13 oktober 2006 - 09:27
jp

Jp

Chocolade poeder (type nesquik). Als de doos leeg is kan je er met een schaar langgerekte pijlpunten uitknippen, in de handel vind je waterbestendige stiften. Door de gele kleur blijft zowel het plaatje als de geschreven naam lang zichtbaar.
Deze tip kwam eertijds uit "Jardins & loisirs" (Luc Noël, Rtbf)
vrijdag 13 oktober 2006 - 10:46
an

An

dank je is ook een goed idee , alleen het punt is dat ik voor op de potten juist een waterbestendige stift had gebruikt ,maar van action maar misschien zijn die niet zo goed als die duurdere.
Maar deze houden we er zeker in.
bedankt alvast.
gr. an
vrijdag 13 oktober 2006 - 10:50
jp

Jp

Misschien kan dit helpen : in het leger (matroos milicien geweest in de middeleeuwen), werd gepoetst koper en gezwarte knoppen eerst gedroogd & daarna overschilderd met kleurloze nagellak. Vandaar dat al die matrozen op zoek waren naar een lief... en nagellak !
vrijdag 13 oktober 2006 - 10:54
an

An

ja is ook een idee ik heb het in huis.
gr. an
vrijdag 13 oktober 2006 - 11:27
Tine

Tine

Ik heb bij een tuincentrum speciale stiften gehaald die waterbestendig zijn en tegen zonlicht kunnen. De stokjes maak ik van in stukken geknipte oude of restanten zonwering.(luxaflex)
Omdat ze hol zijn kan je de naam ook in de holle kant schrijven en dan heb je nog een extra bescherming tegen zonlicht.

Tine.
vrijdag 13 oktober 2006 - 12:55
Nigella

Nigella

Ja is belangrijk om water en UV bestendige stiften op de kop te tikken. Ik dacht dat wij nu Lumicolor permanent van Staedtler gebruiken. je hebt ze in 4 kleuren en ook in verschillende dikten.

Ik gebruik tegenwoordig simpelweg de binnenkant van botervlootjes die we in stroken snijden.

Ik heb het ook nog wel eens op de binnekant(holle vorm) van yoghurtpotten gedaan, lukte ook. Maar ik heb liever niet te veel gebombeerd
vrijdag 13 oktober 2006 - 13:47
an

An

Dank je wel voor jullie ideeen , daar kom ik een eind mee weg. Ga ze zeker proberen.
gr an
vrijdag 13 oktober 2006 - 14:54
annis

Annis

Zelf gebruik ik plantkaartjes van oude kunstof jalozieen . Deze knip ik op maat en schrijf er met een permanent marker op en dit blijft goed zitten.
Annis
vrijdag 13 oktober 2006 - 15:51
an

An

Die heb ik net klaar gezet om weg te gooien ,maar daar wacht ik dus nog maar mee.Ga ik straks nog maar even doen. En dan recerve knippen voor de volgende keer.
bedankt
gr. an
vrijdag 13 oktober 2006 - 16:06
Tine

Tine

Een permanent marker is niet lichtbestendig daarom heb ik een andere marker gekocht bij het tuincentrum en die voldoet prima. Na twee jaar stond het er nog net zo duidelijk op als in het begin.

Tine.
vrijdag 13 oktober 2006 - 19:08
an

An

okee
Ik zal even naar een betere kijken,ik ga morgen mijn kaartjes knippen en schrijven, en een foto maken van een simpel stukje met kaarsen en kastanjes e.d .(schaaltje vol herfst dingetjes maar het staat leuk).
En die zet ik op creatief.
gr. An
vrijdag 13 oktober 2006 - 20:07
Nigella

Nigella

Tine als die permanent marker uv bestendig is, zou dat 't schijnt wel moeten gaan.
Welk merk heb jij in het tuincentrum gevonden dat beter is?
zaterdag 14 oktober 2006 - 21:33
Adrienne

Adrienne

Hoi Tine,

Ik knip de botervlootjes stuk
Daar schrijf ik op met een " Garden Marker" van het merk Artline.
Je kan ze krijgen bij AVA.
Dat gaat hééél goed !!!
zaterdag 14 oktober 2006 - 22:54
an

An

okee maar is er geen" Marker "goed die je bij de boek handel kan halen.
en ik ga botervlootje gebruien of die oude luksaflex die ik heb liggen. Ik moet iets van 25 stokjes knippen voor namen.
En dan volgend jaar weer als ik in maart moet gaan zaaien.
gr.an
zaterdag 14 oktober 2006 - 23:00
Adrienne

Adrienne

Ik heb er al zoveel geprobeert en elke keer noppes !!!
Hebben jullie geen AVA ?
zaterdag 14 oktober 2006 - 23:01
an

An

nee wat is dat,ik was je net een mailtje aan het sturen
gr.an
zaterdag 14 oktober 2006 - 23:03
Bowie

Bowie

Ik gebruik een permanentmarker van Bic, maar die vervaagt ook, ik moet dus ook opnieuw op zoek naar een andere.
zondag 15 oktober 2006 - 11:14
lisa

Lisa

met de markers had ik ook zo mij probleme-tot nu toe ben ik nog geen ideale tgengekomen
goedkoop of duur -tot nu toe laten zij het afweten naar geruime tijd

groetjes lisa
zondag 15 oktober 2006 - 11:42
an

An

ja dat heb ik ook dus
gr. an
zondag 15 oktober 2006 - 12:00
Fons

Fons

voor naamplaatjes gebruik ik de latten van oude kunststoffen rolluiken,met een stanley haakmes(waar vloerbekleding mee gesneden word) snij ik repen uit van 1cm breed,deze knip ik op een 12cm lengte.
De beste viltstift voor de tekst is staedtler permanent lumocolor, is watervast en lichtbestendig te verkrijgen in F en M dus fein en medium,de meeste van mijn plaatjes zijn na 4 jaar nog leesbaar,naar mijn mening is de viltstift nogal vlug leeg en aan vervanging toe.

Groetjes Fons.
zondag 15 oktober 2006 - 20:25
Tine

Tine

Fons, dat klopt Ik heb hetzelfde merk en ben er dik tevreden over. Met de dunne stift schrijf ik zelfs op die dunne plastic roerdertjes en dat gaat perfect.

Tine.
zondag 15 oktober 2006 - 20:31
an

An

ik heb er ooit een gehad daar heb ik iets mee op een bakje gezet en is tig keren in de vaatwasser geweest en het zit er nog op maar ik heb ook waar het met 3 keer wassen er af is .

gr an
zondag 15 oktober 2006 - 20:48
an

An

heb mijn tuin gedaan bollen geplant,cacoaudoppen,en jullie naamplaatjes gebruikt van luxaflexen
[afbeelding verwijderd niet-https]
gr an
dinsdag 17 oktober 2006 - 19:16
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 oktober 2006 - 19:18
an

An

[afbeelding verwijderd niet-https]
ziet er wel weer aardig uit vond ik zelf maar goed he die naam plaatjes.
gr an
dinsdag 17 oktober 2006 - 19:21
Adrienne

Adrienne

Ha, ge zult al snel een lentegevoel krijgen An.
Van zodra de eerste bolletjes er zijn begint het te kriebelen.
Om terug buiten aan slag te gaan hé
woensdag 18 oktober 2006 - 09:35
an

An

staat er toch netjes bij adrienne, zo kan ik de winter in , door jullie ideetjes met die naamplaatjes , ga alleen zo even een andere merk stift halen en die doppen maken het netjes af.
gr,an
woensdag 18 oktober 2006 - 09:57
an

An

adrienne het laatste fotootje, zie je dat plantje met bamboe stokken staan, is een amerikaanse sering ,stonden 3 planten nu nog maar 1 doe ik wat verkeerd of staat ie verkeerd want ze gaan daar allemaal dood,dit is de ene die nog leeft ,als deze het straks ook niet meer doet koop ik die niet meer, en ik zat te denken om daat ook een hortensia neer te zetten is dat verstandig, ik wil zon tuin in laagjes hebben op sommige stukken zoals dit, van hoog naar laag.
of weet jij wat leuks of iemand anders.
gr,an
woensdag 18 oktober 2006 - 10:03
Adrienne

Adrienne

An, ik denk wat te veel schaduw voor een Amerikaanse sering.
Hortensia staat liever niet in volle zon.
Allez bij mij toch niet, die zou er misschien beter gedijen.
woensdag 18 oktober 2006 - 12:12
an

An

ik kijk het even aan , weet even geen andere plek voor die sering, dan zet ik mijn hortensia er neer,en ik heb een merk stift gehaald maar of die nou echt beter is hij was 2.15 mag je toch wel iets van verwachten. merk is "edding 400" permanent marker maar af en toe had ie al weer moete om op die luxaflex te schrijven. dan zet ik die hortensia beetje schuin onder die hibiscus zo heeft alles ruimte maar zo dat ie niet helemaal eronder staat, maar meer er naast. en die foto er boven staan bij mij pioenrozen in de volle zon maar waarom doen die het dan niet.?
als je het kan zien. wat dat betreft ,kan ik wel wat advies gebruiken.
bedankt adrienne.
gr an
woensdag 18 oktober 2006 - 12:44
Adrienne

Adrienne

An,

Mijn pioenen staan in de zon met een beetje schaduw van een palm en die doen het prima.
woensdag 18 oktober 2006 - 20:39
helleborus

Helleborus

An,
om de naam te noteren gebruik ik zo'n wit correctorstiftje, dat gaat heel goed . Is ook vlug droog en wees maar zeker na jaren staat het er nog op, wel moet je zorgen dat de kleur van je labeltje niet wit is. Ik gebruik dat ook om de naam van de plant te noteren op mijn zwarte, rode of groene bloempotten. Deestijds heb ik meerdere stiften geprobeerd, watervast enz. maar ik verkreeg niet het gewenste resultaat.
Bernard
maandag 23 oktober 2006 - 21:21
an

An

dat is ook nog een idee..
ik gebruik ook zwarte of rode bloempotjes.
gr an
maandag 23 oktober 2006 - 21:37
pioen

Pioen

Wel een late reactie heb net deze site ontdekt maar ik zaai al een paar jaar pioenzaden in potjes en heb ze eerst ook gemerkt met een viltstift maar nu doe het al twee jaar met smalle strookjes die ik lamineer. Ik print op het papier de naam van de moederplant, het nummer omdat ik mijn pioenen volgnummers heb gegeven en het jaartal van zaaien omdat pioenenzaad soms langer dan 1 jaar nodig heeft om te kiemen. De gaatjes in de labels laat ik achterwegen omdat ik de labels gewoon in de potgrond steek en als de zaailingen later worden uitgepland dan steek ik dat ook gewoon in de grond.
Voor de volwassenplanten maat ik grotere A6 labels met een foto, naam voor de voorkant en eigenschappen aan de achterkant.
wel moet er vooral met kleine kaartjes opgelet worden dat ze de goede richting het lamineer apparaat in gaan want mijn kleindochter deed het een keer fout en toen moest het apparaat helemaal uit elkaar.

Veel succes Rien
zondag 4 februari 2007 - 13:06
an

An

hoi rien,

hoe doe jij dat met pioen zaad ,kun jij dat uit leggen je hebt gedaan ik had ook van die knoppen zaad er op.
maar het is zo moeilijk te zaaien,
heb jij misschien nog een paar zaadjes voor mij van een dubbele pioen roze of zo en kan je mij uit leggen hoe je dat allemaal doen ivm dat kiemen en zo heb er niet zoveel verstand van hoe je dat doet met een pioen , ik heb van de 5 planten er maar een bloeiend gehad en dat was hellas een enkelsoort ik vindt de dubbele mooier. kan ik het ook proberen.
al vast bedankt
gr an
zondag 4 februari 2007 - 13:24
pioen

Pioen

Beste An,

Ik heb nog wel zaden maar eigenlijk heb je daar nu niet zo veel meer aan denk ik omdat het beste resultaat geeft als de zaden direct na hun rijping gezaaid worden. Eigenlijk nog voordat ze bruin of zwart worden. Vaak komen ze pas na 1 jaar op en eer je er bloemen van kan krijgen ben je vijf jaar verder denk ik. Ik heb nu in mijn tuin zaailingen van drie jaar en ze geven nu wel grote neuzen maar ik weet nog niet of ze ook werkelijk gaan bloeien dit jaar maar dan nog kan het zijn dat de bloemen nog enkele jaren nodig hebben om tot hun volle pracht te komen.
Ik denk dat het probleem bij jou is dat de planten te diep staan want dan bloeien ze niet. De neusjes moeten maar net onder de aarde zitten. De beste planttijd is oktober-november. Ik heb er ook wel in maart geplant maar dat gaf zichtbaar minder goede opkomst in het eerste jaar. Van de novemberplanten had ik van negen van de tien het eerste jaar bloemen. Staan ze bij jou in zandgrond of klei?

Groetjes en veel succes,
Wil je nog zaden hebben dan wil ik ze met alle plezier opsturen al moet ik wel even kijken of de zaden nog dubbele bloemen zijn. Er zijn ook soorten die geen zden geven.

Rien
zondag 4 februari 2007 - 13:57
an

An

hoi rien
ik heb ze in het najaar hoger geplant ze komen nu op ik zie de rode punten goed,
dus afwachten maar weer als ik ze nog hoger zou zetten staan ze boven de aarde.
ze staan bij mij gewoon in grond geen klei.

zeg zelf maar van die zaden , als jij zegt dat ik daar niks aan zou hebbeb hoef je ze niet te ver sturen, en anders wil ik het wel proberen .

ik heb nu mijn pioen rozen staan van 4 jaar geleden en die heeft ook nog nooit gebloeid en die komen bij een tuin centrum vandaan.
gr an
maandag 5 februari 2007 - 22:24
pioen

Pioen

Beste An,

Het is beter als ik je dan in september verse zaden stuur die dan in januari februari al opkomen. Want ik weet welke het het beste doen dan en ze komen dan waarschijnlijk nog eerder op dan de oude die ik nu nog heb. Ter zijner tijd moet je me maar er aan herrinneren en je moet daar nog meer geduld mee hebben wat het gaan bloeien betreft.

Persoonlijk zou ik geen pioenen meer in tuincentra kopen maar via internet omdat daar de kwaliteit veel beter van is. Ik heb wel eens een boompioen gekocht bij een tuincentrum maar daar waren de wortels helemaal rot van en heb ik mooi teruggebracht want het zijn dure planten. Ook planten die al heel lang in een veel te klein potje staan zijn moeilijke starters.

Pioenen op zand kunnen ook slecht bloeien die geven meer blad maar in goede tuinaarde moeten ze het goed doen.

Groetjes weer Rien
maandag 5 februari 2007 - 23:45
an

An

hoi rien is goed,
bij mij zagen ze er wel goed uit dat ik ze kocht , dacht ik.
die pioen op jouw plaatje vind ik wel heel mooi.
zal een foto maken als de mijne bloeit van de 5 bloeide alleen de witte enkele.
en wat doe jij dan met die zaad doos die je daarna krijgt .
heb daar ook al een foto hier op het vorm van gezet.
alvast bedankt.
gr. an
dinsdag 6 februari 2007 - 08:57
pioen

Pioen


Beste An,

Ik heb naar de foto van de zaaddozen gekeken en die zag er goed uit maar het is niet altijd zeker dat er goede zaden in zitten of zaten. Soms zijn ze leeg, ik weet niet of er dan geen bevruchting is geweest of dat het zaad niet ontwikkeld is door de plant. Normale zaden hebben de grote van een erwt en zijn bruin of zwart. Er zijn ook bloemen die helemaal geen zaaddozen en dus zaad ontwikkelen.
De zaaddozen kun je net als met doperwten doppen en dan de zaden gelijk zaaien zoals ik al eerder heb uitgelegd. Als je de natuur zijn gang laat gaan dan zorgt de pioen zelf voor verspreiding van zijn zaad omdat hij op een gegeven moment openspringt met heel aanlokkelijke kleuren (paars) in de doos voor de vogels.

Groetjes weer Rien
woensdag 7 februari 2007 - 15:16
an

An

rien druk even zoeken in en vul daar even pioen in en kijk dan even onder mijn naam dat stukje bij is dit een zaaddoos of gewoon uitgebloeid.
dat zijn bij mij de enigste die gebloeit heeft vorig jaar van de 5 planten en ze waren wit en enkelbloemig.
succes
gr.an
woensdag 7 februari 2007 - 16:12
pioen

Pioen

Beste An,

Dat had ik al gedaan en ik schreef ook dat ik de zaaddoos gezien had. Deze zaaddozen ontwikkelen zich pas als de bloem uitgebloeid is. Heb je ze niet open gemaakt? Ik heb wel eens zulke dozen gehad van de Nova (een enkele gele) en daar wilde ik voor iemand zaden van hebben omdat hij normaal al half april bloeit maar er zaten alleen maar heel kleine verdroogde mini zaadjes in. Dit jaar ga ik de plant met de hand bestuiven en kijken of de dozen dan wel met goed zaad gevuld worden. Goed zaad is echt zo groot als een doperwt.
jammer dat ik deze site nu eigenlijk pas ontdekt heb
anders had je al veel eerder antwoord en foto's van mij gehad.

gr. Rien
woensdag 7 februari 2007 - 16:49
an

An

ik wist dat toen niet jammer.
ik wacht op je fotos van de zomer
zal vast heel mooi zijn
gr an
woensdag 7 februari 2007 - 20:55
RVRV

RVRV

Ik heb ook al verschillende stiften gebruikt ze kunnen ook niet tegen 't zonlicht. Ga nu ook eens op zoek naar die betrouwbare stift.
Je kan ook strookjes snijden van verschillende kleuren (nl. alle soorten kleuren plastiekflessen of vlootjes).

Groetjes
RV
zondag 25 februari 2007 - 18:39
an

An

heb een hele schoenen doos staan met stukjes van geknipte luxafles kan verlopig voort,
en kwa stift weet ik het nog niet,
de tijd van zaaien komt weer aan dus even kijken wat we gaan doen met de stiften.
gr an
zondag 25 februari 2007 - 20:51
annis

Annis

An, ik schrijf op het strookje luxaflex een nummer en dat correspondeert weer met het nummer in een schrift waar de naam zaaitijd en kieming in staat. Het nr. kun je ook iets dikker schrijven dan dat je met kleine letters een naam moet schrijven. Ik heb nu een stift bij de Hema gehaald maar of dit een goede is moet de tijd uitwijzen.

Annis
maandag 26 februari 2007 - 09:29
an

An

hoezo nummers ik schrijf op dat stukje luxaflex de datum en wat ik gezaait heb ,
hoe doen jullie het dan en wat schrijf je ddan in het schriftje.
als dat beter werkt dan weet ik het alvast voor dat we kunnen zaaien in maart.
als dat beter is dan ga ik het ook doen.
an
maandag 26 februari 2007 - 10:54
Bowie

Bowie

An, je zet op je label bv. het cijfer 1, in je schriftje maak je een aantal kolommen.
Bv. nummer, naam, datum zaaien, gekocht/geruild/vorig jaar zelf zaad afgenomen, 1jarig/meerjarig, plaats in de tuin/potten, ...

bv. nr 1 petunia 25/04/06 gekocht 1jarig
nr 2 ...

Zo hoef je niet zoveel op het label te schrijven, en het cijfer kan je idd wat groter zetten.



maandag 26 februari 2007 - 11:23
an

An

dat is wel makkelijk, ga ik ook maar proberen,
ik heb nog zoveel te zaaien. en nu hoef ik niet veel op het label te zetten maar je kan alleen niet gelijk zien wat het is dan moet je elke keer weer in het schriftje kijken dat hoeft niet als je het er op zet maar ik ga zeker een schriftje bij houden.
gr an
maandag 26 februari 2007 - 11:28
Bowie

Bowie

Als na het zaaien er nog maar een paar blaadjes bovenkomen, kunnen ze mij ook nog van alles wijsmaken dat het een bepaald bloem is.

Van zodra de bloemen komen, hoef je dan niet meer in je schriftje te kijken, mettertijd weet je vanzelf al welke bloem het is.
maandag 26 februari 2007 - 11:40
an

An

o okee.
dan weet ik dat ook weer.
gr an
maandag 26 februari 2007 - 14:15
an

An

ja van sommige weet ik het dan ook wel, bv stokroos , hosta ,ed.
gr an
maandag 26 februari 2007 - 14:22
annis

Annis

An, zoals Tania zegt onthoud je meestal wel welk nummer welke plant is. Ik ben in 2004 begonnen met letters maar dan heb je alleen het alfabet en dan moet je er toch weer een nr. achter zetten. Nu gebruik ik alleen nr. Doordat ik alles opschrif in het schrift (kan het ook op de computer doen maar een schrift is makkelijker) kan ik nakijken hoelang de zaden ongeveer kiemen Vooral bij de eenjarige vaste planten zaai je niet meer zovaak de zelfde. Ik heb hier nog een site over zaden die erg informatief is hier staat ook op of het een warmte of koude kiemer is. Ook de tijd hoelang de zaden erover doen om te kiemen en welke manier het beste is.
http://tomclothier.hort.net/index.html

gr. Annis
maandag 26 februari 2007 - 14:27
an

An

okee ga ik even op kijken
gr an
maandag 26 februari 2007 - 18:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon