menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Struiken en planten voor zure grond

Ga naar meest recente reactie

Wannus

Wannus

Hey Allemaal
Kan me iemand helpen met een overzichtje welke struiken en planten
zure grond nodig hebben .
gr
maandag 17 oktober 2011 - 18:36
Pieter2

Pieter2

Hortensia, Rhododendron, Skimmia en Azalea zijn meest gebruikte tuinplanten die liefst zurige grond hebben.

Daarnaast kan je nog kijken naar streekeigen soorten die op zure grond groeien. Kwestie van duurzaam en ecologisch te tuinieren.

maandag 17 oktober 2011 - 20:01
Rita1960

Rita1960

@ Batdah,

daarom deed de Kirengeshoma(japanse wasbloem) het niet bij mij..

maandag 17 oktober 2011 - 20:42
Rita1960

Rita1960

ja .. je roep gaat je vooruit

kreeg een paar jaar geleden zaden bij een bestelling... zaailingen goed, rest nada

maar ja, nu turf genoeg

maandag 17 oktober 2011 - 21:19
Polplastron

Polplastron

Kirengeshoma houdt van humeuze grond(tuinturf doormengen) vocht en schaduw...

I.p.v. tuinturf kan je op reeds zure tot neutrale grond beter compost nemen. Tuinturf is alles behalve ecologisch en dient enkel gebruikt te worden als het echt niet anders kan (In palludaria etc. bijvoorbeeld). Humus bekom je even goed door compost en misschien zelfs nog beter!

Goede compost is neutraal tot lichtjes basisch, maar dit beïnvloed de zuurtegraad van de grond normaal gezien (bijna) niet.

Een mulchlaagje compost doet overigens bij alle planten wonderen.

Groeten,

Pol
dinsdag 18 oktober 2011 - 20:27
Rita1960

Rita1960

Hoi Pol,

ben mijn compost erg nodig op de moestuin..
en heb er altijd te weinig van...

dus mocht ik nog eens weer zaden krijgen van deze - mooie- plant zal ik toch een beetje turf gebruiken..

(zoals oud spreekwoord zegt "wie op(bij) het turf zit kijkt niet op een turfje meer..)



groetjes,

Rita
dinsdag 18 oktober 2011 - 20:42
Polplastron

Polplastron

Compost kan je ook kopen hé! Ik denk dat het ook goedkoper is dan turf ook nog!
Dus dat argument gaat voor mij niet op!

Groeten,

Pol
woensdag 19 oktober 2011 - 19:50
Rita1960

Rita1960

Yep, maar ik heb geen aanhangwagen(tje)

woensdag 19 oktober 2011 - 21:23
sugar

Sugar

Een zéér mooie plant die daarenboven ook nog erg lekkere vruchten levert : Blauwbes.
Mooie plant (sommige variëteiten zijn zelfs wintergroen, de andere hebben een zeer mooie rode herfstkleur); als je er twee zet kan je ook nog heel wat bessen eten
woensdag 19 oktober 2011 - 23:02
Juelz

Juelz

Compost is idd goedkoper, maar hier bij ons zit er ook vele malen meer onkruid in dan bij tuinturf.
dus helaas, bij ons blijft het bij tuinturf tot er een goed alternatief komt inplaats van dat onkruidzaad gemengd met compost.
donderdag 20 oktober 2011 - 07:03
Polplastron

Polplastron

Waar haal jij die compost dan????

Mijn eigen compost is quasi onkruidvrij en degene die ik aanvullend haal bij Igean ook.
Wat ik ooit in zakken kocht bij Hubo of zo was ook onkruidvrij!

Gek dus!

Groeten,

Pol
donderdag 20 oktober 2011 - 15:19
JovanDreumel

JovanDreumel

Eigengemaakte compost werkt licht zuur. Compost van gft werkt licht basisch.
donderdag 20 oktober 2011 - 17:39
Polplastron

Polplastron

Met dat ecologisch verantwoorde kan je ook doorslaan...

Nee hoor ... dat was niet de bedoeling!!! Ik wil hier niet weer de naam van "ecofundamentalist" krijgen hé! LOL

Je argumenten tegen compost zijn echter vreemd, da's alles!

Als jouw compost niet goed is, heeft dat waarschijnlijk sterk te maken met een slechte opwarming tijdens het composteringsproces. Hier kan je makkelijk iets aan doen door i.p.v. een hoop een bak of vat te gebruiken en hier een beetje meer energie in te steken.

Die "stadsvuilcompost" is hier in de regio goed te gebruiken, maar dat verschilt sterk van composteringssite tot composteringssite.

Tuinturf heeft gewoon heel andere eigenschappen dan compost: het werkt echt wel verzurend, compost niet.

Mijn enige grote bedenking bij tuinturf was:
Tuinturf komt tegenwoordig steeds meer uit haast onuitputtelijke veengebieden in Noord-Oost Europa en Canada. Er wordt afgegraven in onder meer natuurgebieden.

Niet erg natuurlijk als je het écht nodig hebt ... Meer woorden maak ik hier niet aan vuil hoor! Ieder doet natuurlijk wat hij zelf het beste acht!

Groeten,

Pol
vrijdag 21 oktober 2011 - 20:50
Polplastron

Polplastron

@Batdah:
Hey Allemaal
Kan me iemand helpen met een overzichtje welke struiken en planten
zure grond nodig hebben .
gr
Hier staat nergens dat de grond verzuurd moet worden.
In reeds zure grond heeft het, volgens mij althans, weinig tot geen zin om nog eens extra tuinturf te gaan toepassen.
Zelf schreef ik overigens reeds:
I.p.v. tuinturf kan je op reeds zure tot neutrale grond beter compost nemen. Tuinturf is alles behalve ecologisch en dient enkel gebruikt te worden als het echt niet anders kan (In palludaria etc. bijvoorbeeld). Humus bekom je even goed door compost en misschien zelfs nog beter!


Compost dient in deze enkel om de grond "levend" te houden en zal de zuurtegraad geenszins veranderen (al wordt in sommige publicaties beweerd dat het verzurend werkt en in andere dat het juist de grond eerder basisch maak; snappe wie snapt!?). In het geval van de Kirengeshoma dient de compost eveneens als mulchlaag om de bodem vochtig te houden wat deze plant wel aangenaam vindt. Bij mij doet die Kirengoshoma het in elk geval goed in onze zandgrond en dat zonder tuinturf.

Dat die compost regelmatig (jaarlijks) moet vervangen worden is inderdaad een feit. Door zelf compost te maken kom ik echter voor de meeste planten ruim toe. Verder is de aankoop van goede compost ook niet zo enorm prijzig al geef ik toe dat niet alle aangekochte compost van dezelfde kwaliteit is.

Overigens na een beetje googlen vond ik het volgende:
http://www.tuinadvies.be/zuurminnende_planten.htm
Misschien is dit het perfecte compromis tussen wat jij zegt en wat ik zeg? Allebei gelijk? En nu terug vrienden?

Overigens heb ik met de "goede" eigenschappen van tuinturf geen enkele ervaring gezien ik het spul uit overtuiging nooit gebruik. Enkel in mijn palludarium met vleesetende planten is het een noodzakelijk kwaad en doet het wat het moet doen. Maar dan spreken we echt wel over een heel speciale groep binnen het plantenrijk. Deze mogen absoluut geen voedingsstoffen in hun bodem hebben. Tuinplanten doen meestal niet zo moeilijk.

Groeten,

Pol
dinsdag 25 oktober 2011 - 19:50
Polplastron

Polplastron

Sorry, ik was mijn tekst nog wat aan het bewerken terwijl jij blijkbaar al aan het typen was; ik durf mijn typsels nogal eens nalezen en ze daarna een beetje minder "hard" te maken!

Als je jaarlijks een mulchlaag van compost aanbrengt rond je planten zal je merken dat er steeds voldoende organisch materiaal in de bodem blijft: micro-organismen en wormen werken dit in en de regen doet het mee insijpelen. Dat principe is zo oud als de eerste planten. Maar zoals gezegd heb ik geen ervaring met turf, dus misschien werkt dat inderdaad wel beter als je dit gebruikt bij aanplant. Helaas zijn er heel wat tuiniers die te pas en te onpas allerhande soorten turf gebruiken als bodemverbeteraar terwijl dit werkelijk niet nodig is.

Over azalea's weet ik niet zo veel (ik heb er vroeger ook een paar gehad, maar het was niet m'n ding: ze groeiden, bloeiden en bleven gezond op onze zandgrond, maar m'n hart ging er niet sneller van slaan. ), maar m'n Kirengeshoma heb ik zomaar in m'n zandgrond gezet en daarna jaarlijks wat bladafval of compost toegevoegd en die groeit en bloeit nu toch goed.

Verder weet je dat mijn standpunt is: pas je beplanting aan aan je omstandigheden i.p.v. de omstandigheden willens nillens aan te passen aan de planten die je graag ziet. Maar dat is natuurlijk mijn mening en waarschijnlijk krijg ik om zulk soort radicale ideeën hier wel eens een aantal minder leuke titels naar mijn hoofd geslingerd. Toch heb ik zeker geen bekeringsdrang hoor!

Blij dat tussen ons alvast alles goed is!
dinsdag 25 oktober 2011 - 21:22
Rita1960

Rita1960

Lieve Batdah en lieve Pol,

Vlieg mekaar niet -teveel- in de haren

het enkele zakje turf wat ik hier gebruik(en waar ik jaren mee doe) is dat niet waard...

voor sommige plantjes ben je nu wat eenmaal wat turf nodig.. of een mengeling met...

't laat wel onverlet dat mijn japanse wasbloem 't niet goed deed op mijn zandgrond... en de volgende keer.. doe ik het "net even anders"...

groetjes,

Rita

die nog steeds geen pesticides gebruikt....en derhalve Bay** en Monsan* en anderen links laat liggen.....
dinsdag 25 oktober 2011 - 21:29
Polplastron

Polplastron

die nog steeds geen pesticides gebruikt....en derhalve Bay** en Monsan* en anderen links laat liggen.....

Ik heb er nooit aan getwijfeld dat je goed bezig was hoor!

@Batdah: We zeggen blijkbaar grotendeels gewoon hetzelfde! En verder hebben we allebei onze ervaringen! Goed bezig!
dinsdag 25 oktober 2011 - 21:46
Rita1960
dinsdag 25 oktober 2011 - 22:01
Polplastron

Polplastron

Oei! En ik die dacht dat die cocosvezels een restmateriaal waren ...
donderdag 27 oktober 2011 - 12:12
Polplastron

Polplastron

Restmateriaal van niet ecologische toestanden is nog altijd een vorm van recyclage niet??? Maar inderdaad helemaal zuiver is het niet ...
donderdag 27 oktober 2011 - 16:28
Tuinman65

Tuinman65

Naaldenbladgrond (van dennen of sparren) is een ideale vervanger voor turf bij Azalea, Rhododendron en andere.
Vroeger gebruikten de kwekers rond Gent niks anders voor hun Azalea's.
Maar nu vrees ik dat sommigen dit ook weer niet ecologisch verantwoord gaan vinden.
donderdag 27 oktober 2011 - 19:51
Rita1960

Rita1960

Hoi Boys,

en als ik nu eens het snoeiafval van de Leylandii's laat verteren...

komt dat dan overeen met de zuurgraad van tuinturf?? zodat ik geen turf nodig ben??

't ja.. heb wel de rmls gedaan maar daar werd alleen maar over zand/veen/klei gesproken..
en verder heb ik niets bijgeleerd nou ja, alleen maar wetgeving

groetjes,

Rita
vrijdag 28 oktober 2011 - 20:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon