menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

PH-tester

Ga naar meest recente reactie

Pieter2

Pieter2

Ik heb als kado een pH-tester gekregen van Tuinadvies. Zie: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=401l

Nu ben ik die zojuist gaan testen. Op de website staat 'Gewoon in vochtige grond steken'. Maar op de handleiding staat dat je de grond in een potje moet doen en die grond dan modderig maken met regenwater. Er mag geen zuurstof inzitten (wat je wel hebt als je de tester gewoon in de grond steekt zoals Tuinadvies beweert).

Maar de resultaten zijn volgens mij onjuist. Ik heb gemeten in de moestuin (=6,7), in de siertuin (=6,7) en onder een conifeer (=6,7). De meter beweegt dus wel, maar ik doe dus iets verkeerd, want de pH onder een conifeer die er al 20jaar staat kan niet neutraal zijn...

Heeft iemand ervaring met deze pH-tester? Dan wil ik weten wat ik verkeerd doe.

Alvast bedankt
zondag 25 december 2011 - 11:24
JovanDreumel

JovanDreumel

Mijn ervaring met dit soort pH-meters is dat je eerst meer ervaring moet opdoen en dan zelf de uitslag interpreteren. Ze zijn natuurlijk niet zo heel precies dan die de pH electronisch meten.
Ook moet je met heeeeeeeel fijn schuurpapier de sensor schoonmaken. En ook moet je de meter lang de kans geven om in te spelen.dus een poos laten staan totdat de meter niet meer zakt.
zondag 25 december 2011 - 13:56
hanninkj

Hanninkj

ABSOLUUT niet met schuurpapier, dit is juist het meest gevoelige gedeelte waar je af moet blijven! Meter doet het meteen.

Meet eerst eens je kraanwater.
Meten van de grond doe je als volgt;
1 deel grond
2 delen gedemineralisserdof gedestileerd water

Dit mengen dan laten bezinken en na ca. 10 minuten de pH meten.

Let wel dat dit redelijk globaal is en lang niet zo nauwkeurig als een geijkte en gacalibreerde pH meter met electrode. In mijn research tijd in de chemie heb ik veel ervaring met pH metingen gehad en zie vaak op de tuinsites nogal wat vreemde verhalen.

Ton
zondag 25 december 2011 - 14:20
JovanDreumel

JovanDreumel

De buitenkant van mijn sensor is van aluminium en slaat dus aan aan de buitenkant. Dat verwijder ik ook op advies bij mijn iets andere tester met heeeeeeeeeeeel fijn schuurpapier en ik kreeg daarna betere resultaten. Nu gebruik ik ook een electronische tester en dat werkt beter en sneller.
zondag 25 december 2011 - 14:26
Pieter2

Pieter2

Meter mag niet in water gestoken worden staat in handleiding. Volgens de handleiding is het resultaat na 60sec zichtbaar. De naald bewoog na 60sec ook niet meer.


zondag 25 december 2011 - 17:31
Tuinman65

Tuinman65

Mijn PH-meter koste 160 euro en die wijst wel de juiste waarde aan. Aan kwaliteit hangt een prijs. Kalibreervloeistof, bewaarvloeistof, batterijen enz...

zondag 25 december 2011 - 23:13
Pieter2

Pieter2

M.a.w. is dit prul?
maandag 26 december 2011 - 13:49
Tuinman65

Tuinman65

Of dit prul is weet ik niet en ga daar dan ook niet over oordelen.
Vraagje aan Ton :
Stel dat de ph van een grond 5 is en je gaat die vermengen met gedestilleerd water met een ph van 7. Loop je dan niet het gevaar dat dit de ph gaat beinvloeden?

maandag 26 december 2011 - 15:39
hanninkj

Hanninkj

Neen, omdat gedest./gedem. water geen ionen bevatten en daarom geen invloed op de pH heeft. Kraanwater heeft dat wel en beïnvloedt de pH.

Ton
maandag 26 december 2011 - 17:59
Tuinman65

Tuinman65

Bedankt Ton. Zo zie je maar. Op een forum kan je altijd wat bijleren, zelfs nen ouwe vent van 65. (lol)

dinsdag 27 december 2011 - 23:38
pthomass

Pthomass

even inspringen, want ik wilde de vraag stellen "wat is een goede pH-tester".
Tuinadvies biedt er twee aan ==> 10 en 22,5 euro.
Vlaamszaadhuis heeft er ook twee ==> 25 en 150 euro

Die van 150 zal wel de beste zijn. Maar wat met die andere drie? Ik heb zelfs ene gevonden met twee meetprobes van 20cm en die kan de vochtigheid ook meten.
http://www.trufflefrance.com/PBSCCatalog.asp?ItmID=2522113

woensdag 4 januari 2012 - 12:22
hanninkj

Hanninkj

Een goede pH is is een meter die je kunt ijken met ijkvloeistof 4, 7 en 9 en electrodes moet je kunnen verwisselen. De electrode is het meest belangrijke want die bepaalt de nauwkeurigheid van de meting. Een goede electrode kost 60-150 euro.
Nu is het voor een tuin niet belangrijk of je b.v. 7, 3 of 7,4 meet.
Laat een electrode nooit droog staan!

Het meten van de vochtigheid is van belang wanneer je weet hoe vochtig of de plant moet zijn en is niet gelijk bij alle plantensoorten.

Ton
woensdag 4 januari 2012 - 13:24
Kriskras

Kriskras

Hanninki schreef.

Kraanwater heeft dat wel en beïnvloedt de pH.

Juist.


Hanninki schreef bovendien:

Neen, omdat gedest./gedem. water geen ionen bevatten en daarom geen invloed op de pH heeft.

Niet juist. Indien men een PH-neutrale stof aan een specie toevoegt, dan zal die PH-neutrale stof geen invloed hebben op de specie indien de specie zelf PH-neutraal zou zijn (dus PH =7). En dan zal men effectief een PH-waarde gelijk aan 7 meten.

Echter, is de specie zurig, dan zal de zuurtegraad van de specie verminderen, ofte de PH verhogen omdat de concentratie van negatieve ionen dan verkleind wordt. En omgekeerd, is de specie basisch, dan zal het PH-gehalte van de specie verlagen omdat de concentratie van de positieve ionen lager wordt.

En het is om dezelfde reden glad verkeerd specie te mengen met regenwater, want dan zal men eerder de zuurtegraad van het regenwater meten dan dat van de specie. Ja, helaas, sinds meer dan 60 jaar is de regen in onze contreien niet meer PH-neutraal.



maandag 16 januari 2012 - 13:43
hanninkj

Hanninkj

Gedest/gedem. water beinvloedt geen pH of in een enkel geval een weinig doordat je verdunning kunt krijgen maar dat is in het geval van tuingrond niet het geval.

Wat is een specie want dit woord gebruiken wij niet in Nederland of het moet specie voor de bouw zijn?

Ton
maandag 16 januari 2012 - 16:12
Pieter2

Pieter2

Niet juist. Indien men een PH-neutrale stof aan een specie toevoegt, dan zal die PH-neutrale stof geen invloed hebben op de specie indien de specie zelf PH-neutraal zou zijn (dus PH =7). En dan zal men effectief een PH-waarde gelijk aan 7 meten.

Echter, is de specie zurig, dan zal de zuurtegraad van de specie verminderen, ofte de PH verhogen omdat de concentratie van negatieve ionen dan verkleind wordt. En omgekeerd, is de specie basisch, dan zal het PH-gehalte van de specie verlagen omdat de concentratie van de positieve ionen lager wordt.

En het is om dezelfde reden glad verkeerd specie te mengen met regenwater, want dan zal men eerder de zuurtegraad van het regenwater meten dan dat van de specie. Ja, helaas, sinds meer dan 60 jaar is de regen in onze contreien niet meer PH-neutraal.


De reden dat de pH-meter altijd 6,7 aangeeft... Moet ik nu echt gedemineraliseerd water gaan kopen?
maandag 16 januari 2012 - 19:17
hanninkj

Hanninkj

Ja, dat moet echt want anders zit je verkeerd te meten.

Ton
maandag 16 januari 2012 - 19:51
Kriskras

Kriskras

Hanninkj schreef:

maar dat is in het geval van tuingrond niet het geval.

En waarom niet? Houden de wetten van de fysica op te bestaan met tuingrond misschien?

Wat het woord "specie", ik ben er mij wel van bewust dat het Engels de voertaal is boven de Moerdijk. Het is dan ook te begrijpen dat men er zelfs de meest elementaire Nederlandse woorden niet meer kent.

Zie de heel dikke Van Dale:

specie: door uitgraven of baggeren verkregen grond.

Wetenschappers, ook de Nederlandese die nog hun taal kennen, spreken vrijwel uitsluitend over een "specie" wanneer het gaat om een te onderzoeken schep grond.

Het woord "specie" heeft overigens meerdere betekenissen, zoals u middels dezelfde dikke Van Dale wel zal te weten komen van zodra u zich een exemplaar hebt aangekocht.
dinsdag 17 januari 2012 - 02:03
hanninkj

Hanninkj

Bedankt voor de uitleg van specie want hier gebruiken wij dit niet maar we spreken hier echt geen Engels.

Graag zou ik wel een voorbeeld willen zien waarin je aantoont dat je verschillende pH's krijgt. Bij pH meten van tuingrond gebruik je 1 deel grond en 2 delen gedest/gedem water. Alleen als je dit gaat doorverdunnen tot grote hoeveelheden dan kun je wel een verschil vinden. Maar moeten we de pH meten met 2 cijfers achter de komma? Het is van belang dat je weet in welke range je zit, basisch, neutraal, zuur of erg zuur. Dit is van belang voor de kuip- en tuinplanten.

We moeten niet gaan overdrijven want aan deze discussie heeft de tuinliefhebber niets aan!

Ton
dinsdag 17 januari 2012 - 09:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon